Prisvärda LVG hjul?

michaelk

Aktiv medlem
Prisvärda LVG hjul?
Hej Cykelvänner,

Ännu en vilka hjul ska jag köpa tråd... :giggle:

Är ute efter par prisvärda hjul med 40-50 profil med bra nav, thru axle, och skivbromsstöd (centerlock).

Nån som har erfarenhet av Mantels egna hjul? Annars så har jag hört mycket gott om Hunt's hjul .
Eller kanske yoeleo?

Några andra tips i samma prisklass?

Tack på förhand,

Michael

Prisvärda LVG hjul?

Prisvärda LVG hjul?
Har rullat ca 2 000 mil på Hunt C50. Har bytt frihjulsnavet pga rost i ett lager. Fick ett nytt frihjulsnav gratis från Hunt. I mitt tycke har supporten varit bättre än förväntat och de svarar snabbt.

Enda negativa jag har att säga är att mina fälgar saknar dräneringshål för eventuellt regnvatten som kan ta sig in via ekernipplarna. Förra året körde jag några riktigt regniga turer och vatten kluckade i fälgarna. Eventuellt avdunstar vattnet med tiden, men jag demonterade däcken och rev av fälgtejpen.
Möjligt att Hunt implementerat dräneringshål på nya modeller.

Prisvärda LVG hjul?

Tack för länkarna!

Läser man dock kommentarerna om "hookless" fälg så är de inte så himla positiva.

Förutom den begränsade urvalet av däck så verkar möjligheterna att laga en punka ute på en långrunda vara något jobbigare.

Jag antar att man lätt kommer in på diskussionen slang vs slanglöst på lvg. Jag har hittills alltid kört med slang men sneglat på cykelvänner i klubben som kört TL.

Är det minskade rullmotståndet verkligen värt det extra jobbet för den genomsnittliga klubbmotionären?
De gånger jag har varit med om att nån av vännerna fått en punka så har det sprutat "sealant" på halva klungan :giggle:

Prisvärda LVG hjul?
Ang TL vs slang. Cyclingtips "Nerd Alert"-podcast hade en intressant episod häromveckan där de pratade med DQS och Roval ang att de "överger" att köra tubeless på clincher till förmån för (samma hjul med) latexslang.

Personligen kör jag gärna TL på lite större däck (lägre tryck) och bredare fälg men för 23-28 mm ser jag inte att TL skulle vara en fördel då vissa TL-racerdäck verkar vara PITA att hantera på fälg (inte så kul i fält) samt att det högre trycket verkar motverka att små hål "tätas automagiskt" som på MTB/gravel.

Prisvärda LVG hjul?
Hej Cykelvänner,

Ännu en vilka hjul ska jag köpa tråd... :giggle:

Är ute efter par prisvärda hjul med 40-50 profil med bra nav, thru axle, och skivbromsstöd (centerlock).

Nån som har erfarenhet av Mantels egna hjul? Annars så har jag hört mycket gott om Hunt's hjul .
Eller kanske yoeleo?

Några andra tips i samma prisklass?

Tack på förhand,

Michael

Kör med Mantels egna hjul(50mm) dock en äldre model för fälgbroms typ 3-4 år gamla nu, funkat mycket bra, sköna, rimligt styva och hållt sig raka.

Prisvärda LVG hjul?
Förutom den begränsade urvalet av däck så verkar möjligheterna att laga en punka ute på en långrunda vara något jobbigare.

Jag antar att man lätt kommer in på diskussionen slang vs slanglöst på lvg. Jag har hittills alltid kört med slang men sneglat på cykelvänner i klubben som kört TL.
Om Du inte har någon anledning till att köra slanglöst är det säkert en dålig idé.

Jag är inne på 3:e året med slanglöst på lvg och för mig har det några fördelar som tex robustare däck som klarar potthål och enklare stigåkning bättre.

Slanglöst fungerar oftast bra, men när det inte fungerar så är det mer problem.

Prisvärda LVG hjul?
En av de största fördelarna med slanglöst är väl -IMHE- att man just INTE behöver laga punkor i fält?
Jag kör iofs med 30 mm däck som håller 3-4 bar och inte det dubbla men har inte haft några problem med guckageyser som inte självtätat.

Prisvärda LVG hjul?
Mantels hjul verkar enligt kommentarerna inte funka med Giant TCR advanced 1 disc vilket är den cykel jag har så de går bort.

Noterade att både Hunt och Yoeleo kör med straightpull ekrar medan Zipp kör med J-bend. Vet inte hur pass mycket det spelar roll praktiskt men i teorin så ska väl raka ekrar ge rakare/styvare hjul? Nån som riktat båda och kan dela med sig av sin erfarenhet?

Hunt får man väl betala tull och moms på nuförtiden iom brexit?

Prisvärda LVG hjul?
Mantels hjul verkar enligt kommentarerna inte funka med Giant TCR advanced 1 disc vilket är den cykel jag har så de går bort.

Noterade att både Hunt och Yoeleo kör med straightpull ekrar medan Zipp kör med J-bend. Vet inte hur pass mycket det spelar roll praktiskt men i teorin så ska väl raka ekrar ge rakare/styvare hjul? Nån som riktat båda och kan dela med sig av sin erfarenhet?

Tror de har löst det. Gå in på hemsidan och fråga chatten? Det står i alla fall att allt är inkluderat.

Prisvärda LVG hjul?
i teorin så ska väl raka ekrar ge rakare/styvare hjul?
Nej
Det är tvärtom, raka ekrar ger ett flexigare hjul.
Inte pga skillnaden mellan ekrarna utan för att navflänsarna måste vara tjockare med raka ekrar, vilket ger sämre navgeometri.
Men hur stor skillnaden blir i verkligheten och om den öht är märkbar beror väldigt mkt på hur konstruktionen är gjord i praktiken + de andra hjulkomponenterna.

Detta kan man själv enkelt kontrollera genom att jämföra tex DTs nav, som finns både som vanligt och SP. Mata in skillnaderna mellan naven i en bättre ekerlängdskalkylator än DTs egen tex FreeSpoke då kan man själv direkt jmf skillnaderna mellan de olika naven
Men nav ser olika ut, det är inte självklart att det blir samma skillnad med andra tillverkares nav.

Att hjulet blir styvare med vanliga nav och ekrar är skillnaden för användaren, även om det i praktiken skulle vara omärkbart.
För tillverkaren är skillnaden att det kan bli billigare att använda vanliga nav eftersom man då kan ha samma nav för olika typer av ekring (ffa antalet ekerkors) åtminstone för den tillverkare som bygger många olika hjul med samma typ av nav.
Men beroende konstruktion av navet kan det bli billigare hjulbyggnad med nav för raka ekrar eftersom det går snabbare att trä i ekrarna, så för den som inte själv tillverkar hjul utan köper in OEM-tillverkade (tex Mantel?) likadant ekrade kan det tom bli billigare!

Sammanfattning:
Även om hjul med raka ekrar är sämre i teorin finns det i verkligheten viktigare skillnader mellan hjul.

Prisvärda LVG hjul?
Jag köpte hjul för några år sedan från en tysk sida där man kunde sätta ihop en egen kombination av nav, eker och fälg. oklart om de var handbyggda eller maskinbyggda men de är fortfarande raka trots att jag väger norr om 100.
Kan för mitt liv inte komma på vad det var för sida eller hitta beställningen i min epost.

Kan någon hjälpa mig?

/R

Prisvärda LVG hjul?
Jag köpte hjul för några år sedan från en tysk sida där man kunde sätta ihop en egen kombination av nav, eker och fälg. oklart om de var handbyggda eller maskinbyggda men de är fortfarande raka trots att jag väger norr om 100.
Kan för mitt liv inte komma på vad det var för sida eller hitta beställningen i min epost.

Kan någon hjälpa mig?

/R
Menar du https://www.actionsports.de/ ?

Prisvärda LVG hjul?

Hunt har löst det på samma sätt som Wiggle, avgifter förbetalda av dig till Hunt som sedan lössr det med speditören.
Hjulen har blivit betydligt dyrare sedan Brexit.

Tillbaka
Topp