Hur sköta dropper?

MarcusL79

Aktiv medlem
Hur sköta dropper?
Hur sköter ni era dropper?
Smörjer ni? Med vad i så fall?

Min har en tendens till att inte åka hela vägen upp längre (Ca 9 mån gammal).

Hur sköta dropper?
Hur sköter ni era dropper?
Smörjer ni? Med vad i så fall?

Min har en tendens till att inte åka hela vägen upp längre (Ca 9 mån gammal).

Det är väl lite beroende på vilken man har.
Jag har två One Up droppers, där så skruvar man av tätningsringen och smörjer lite. Min var snustorr efter ca 10 månader och ville inte åka upp hela tiden. Efter en lite service är den som ny.

Hur sköta dropper?
Ah, ok. Skruva isär alltså. Tänkte om det räckte med att smörja stolpen.

Vet inte riktigt en Cube dropper men står transX i manualen.

Har inte kollat trycket förresten, kanske ska börja där?

Hur sköta dropper?
En liten service, dvs smörja upp.
Tryck ihop stolpen.
Lossa på ringen.
Släpp försiktigt upp stolpen.
Gör rent.
Smörj upp. (Gaffelfett om du har)
Tryck ner stolpen lite.
Skruva tillbaka ringen.

Kolla videon, 1:38.
Det kan du göra med stolpen på plats på hojen.

Hur sköta dropper?
Och den dagliga skötsseln efter en lerig tur? Vatten, såpa trasa?
Eller någon form av smörjning? Silikonspray? Foork lube?

Är det lerigt och jäkligt tvättar jag ju hela hojen, har en mikrofibertrasa jag torkar av den med.
Är det som nu, torrt så har jag våtservetter jag bara torkar av den med.
Sen gör jag service när det börjar krångla :D

Hur sköta dropper?
Nu låter det helt klart som att det är service/uppsmörjning du bör göra, men kan nämna att en annan orsak till att stolpen inte vill gå hela vägen upp eller segar är om man drar sadelstolpsklämman för hårt.

Hur sköta dropper?
Har dragit med momentnyckel så kanske inte av den anledningen. Men har hängt cykeln i övre stolpen nån gång i mekstället innan jag läste att det var väldigt känsligt. Kan inte med blotta ögat se att jag gjort någon åverkan.

Tyckte dropper blev sämre efter att cykeln stått upp och ner 1v då jag grejja de med tubless. Men efter att ha motionerat den en del har det blivit bättre. Från bottenlaget går den nu ända upp i rätt ok fart även om den saktar ner en del halvvägs. Så har det varit sen nån gång i höstas.
Men från ett mellanläge går den inte upp i 10 fall av 10, detta är nytt. På första rundan efter uppochnervändningen strulade den rätt mycket.

Att den ändå saktar in (på samma ställer verkar det som) tyder ändå på att det hänt nåt med stolpen?

Hur sköta dropper?
Har dragit med momentnyckel så kanske inte av den anledningen. Men har hängt cykeln i övre stolpen nån gång i mekstället innan jag läste att det var väldigt känsligt. Kan inte med blotta ögat se att jag gjort någon åverkan.

Tyckte dropper blev sämre efter att cykeln stått upp och ner 1v då jag grejja de med tubless. Men efter att ha motionerat den en del har det blivit bättre. Från bottenlaget går den nu ända upp i rätt ok fart även om den saktar ner en del halvvägs. Så har det varit sen nån gång i höstas.
Men från ett mellanläge går den inte upp i 10 fall av 10, detta är nytt. På första rundan efter uppochnervändningen strulade den rätt mycket.

Att den ändå saktar in (på samma ställer verkar det som) tyder ändå på att det hänt nåt med stolpen?

Så gjorde min med innan jag gjorde en liten service.
Gick sakta och stannade innan toppläget.
Fick dra upp den ibland.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp