Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det går väl visst att dra tydliga generella slutsatser kring kost? Går man över till att äta en "modern" diet med mycket fett och snabba kolhydrater, dricka mycket energi etc så går de flesta upp i vikt och välfärdssjukdomarna ökar. Generellt är det dumt att äta lunch på McDonalds och middag på Pizza Hut. Generellt är det bra att laga maten från grunden baserad på oprocessade råvaror och att låta grönsaker ta mycket plats på tallriken.Är väll rätt klargjort att det inte går att dra generella slutsatser kring kost? Livssituation och framförallt gener/bakteriekultur gör ENLRORM skillnad mellan individer.
Åfan!Det går väl visst att dra tydliga generella slutsatser kring kost? Går man över till att äta en "modern" diet med mycket fett och snabba kolhydrater, dricka mycket energi etc så går de flesta upp i vikt och välfärdssjukdomarna ökar. Generellt är det dumt att äta lunch på McDonalds och middag på Pizza Hut. Generellt är det bra att laga maten från grunden baserad på oprocessade råvaror och att låta grönsaker ta mycket plats på tallriken.
Generellt sett är det bättre att äta en frukt än en snickers som mellanmål om du blir hungrig mellan måltiderna.
LolJa LCHF funkar urbra, och det finns massor av vetetenskap och erfarenhet kring det. Kolla Diet Doctor och Virta Health. Jag kör LCHF sedan 2014 och det har gett massor, bl a fungerande mage, mindre kroppsfett och mer muskler, bättre immunförsvar, välbefinnande, fokus, bättre sömn, mindre åksjuka, enormt mycket bättre soltålighet, blivit av med begynnande ledvärk, knappt nån träningsvärk, behöver inte gå till tandläkaren längre. Numera har jag ökar mängden kött, gått mer mot carnivore.
Stark rekommendation från mig. Har nördat och testat mycket, frågor är välkomna!
Ja LCHF funkar urbra, och det finns massor av vetetenskap och erfarenhet kring det. Kolla Diet Doctor och Virta Health. Jag kör LCHF sedan 2014 och det har gett massor, bl a fungerande mage, mindre kroppsfett och mer muskler, bättre immunförsvar, välbefinnande, fokus, bättre sömn, mindre åksjuka, enormt mycket bättre soltålighet, blivit av med begynnande ledvärk, knappt nån träningsvärk, behöver inte gå till tandläkaren längre. Numera har jag ökar mängden kött, gått mer mot carnivore.
Stark rekommendation från mig. Har nördat och testat mycket, frågor är välkomna!
Björn Ferry kanske? ?
Jag körde LCHF ganska länge men, ärligt talat, livet är för kort för att leva utan öl, pizza och kardemummabullar.
Fast ju längre man lever så kan man på sluttampen börja bli desperat och undra så gammal som jag nu blivit borde jag nog ha levt lite sundare tidigare för att orka med att fortsätta vara så här gammal som jag nu faktiskt blev...
Det går väl visst att dra tydliga generella slutsatser kring kost? Går man över till att äta en "modern" diet med mycket fett och snabba kolhydrater, dricka mycket energi etc så går de flesta upp i vikt och välfärdssjukdomarna ökar. Generellt är det dumt att äta lunch på McDonalds och middag på Pizza Hut. Generellt är det bra att laga maten från grunden baserad på oprocessade råvaror och att låta grönsaker ta mycket plats på tallriken.
Generellt sett är det bättre att äta en frukt än en snickers som mellanmål om du blir hungrig mellan måltiderna.
Skrev LCHF först i meningen, syftade på trådrubriken.Hur funkar 70% kol för jojo bantning? Har sett på TV att det också kan gå upp och ner.
Skrev LCHF först i meningen, syftade på trådrubriken.
Ska man köra lchf så se över intag av fibrer. Dieten är känd för att påverka tarmfloran negativt.
kan du visa på någon källa som man kan grotta ned sig i!?
Att hålla på och träna för nån slags högsta prestation är knappast vad "kroppen är gjord för" heller, så det är inte jättekonstigt om LCHF inte är optimalt för det. Men det är gissningsvis en faktor 10 fler som skulle tjäna på LCHF i största allmänhet. Alla är inte ute efter att prestera hela tiden.Hade kroppen tyckt lchf är en bra grej hade inte våra energisystem sett ut som dem gör. Är varierat, rör på dig som kroppen är tänkt för så blir det kalas.
Nu tänkte jag på energisystemet i stort med anearob matning av energi, kolhydratsbaserad och fettbaserad.Att hålla på och träna för nån slags högsta prestation är knappast vad "kroppen är gjord för" heller, så det är inte jättekonstigt om LCHF inte är optimalt för det. Men det är gissningsvis en faktor 10 fler som skulle tjäna på LCHF i största allmänhet. Alla är inte ute efter att prestera hela tiden.
Kroppen verkar tycka att LCHF är skitbra om man håller sig på en träningsnivå som är inriktad på allmänt välmående snarare än att jaga sekunder i en irrationell jakt på toppresultat.
Om vi bortser från i stort sett alla människor på jorden innan man började med jordbruk som varat i en liten fnutt av människans evolution, ja.LCHF är välfärdsdiet för medelåldersmänniskor i västvärlden. Ingen annan hade kommit på något sånt.
Så är detNu tänkte jag på energisystemet i stort med anearob matning av energi, kolhydratsbaserad och fettbaserad.
Alla har haft ett syfte i våra förfäders liv för att säkerställa rasens överlevnad, lägga ned bytet, klara sig längre perioder utan stora födointag osv.
Människan är inte utvecklad för att sitta framför en dator hela dagarna med obegränsade möjligheter till att få i sig allsköns energikällor dagarna i ända utan minsta lila ansträngning. Så det har inget med elit / prestationstänk att göra, även om så klart det är mer relevant ju längre / intensivare man håller på.
Lång sikt? Vad är det för trams?* Varför inte gå ner i vikt snabbt, utan att göra nånting annat än att äta?Så är det
För många, särskilt i den här delen av världen med de födoämnen och kostvanor vi har, kan LCHF vara effektivt som bantning, men att fortsätta med LCHF under många år är långtifrån lika bra och inte heller särskilt hälsosamt. Det visar även de får långtidsstudier som finns
Undantaget är möjligen de(den?) som skiter i hur det går på lång sikt och trivs med att äta onaturligt mycket kött här och nu, utan att bry sig något om alla de negativa hälsoeffekter det har på lång sikt, särskilt map rött kött![]()
LCHF, fettsnålt eller medelhavskost i 6 år - Träningslära
Shai et al. eller israelstudien som den också kallas är väldigt populär inom LCHF. I det här inlägget berättar jag hur det gick efter 6 år på LCHF eller SNRtraningslara.se
Inte jag heller, och extra märkligt blir det att i stort sett alla som är emot LCHF inte ens har funderat på att prova själva. De är emot det av princip och letar upp allt som kan tyda på att det är dåligt, samt ignorerar alla bevis på att det ger massor av positiva effekter. Det finns till exempel inget som säger att man måste äta massa rött kött bara för att man äter mycket fett. Många undersökningar som publiceras talar heller inte om i vilket allmänt skick försökspersonerna är i, samt vad de gör i övrigt (motion, stress, med mera).Förstår inte hur en kost på kött, mejeriprodukter, nötter och grönsaker kan provocera så många.
Ja. Eller så äter man mindre och bajsar mer. ?Lång sikt? Vad är det för trams?* Varför inte gå ner i vikt snabbt, utan att göra nånting annat än att äta?
*jag tycker inte det är trams utan jag tycker det är viktigt med långsiktighet
Men om det är ett kortsiktigt välmående med negativa långtidseffekter är det ju inte bra. Återigen kommer jag med anekdotiska bevis: människor som använder LCHF för att slippa träna (att träning är bra kan nog de flesta här hålla med om). Jag är inte nån fanatisk LCHF-motståndare utan jag tror att människor och kost är väldigt individuella (för mig funkar lagom). Senaste LCHF-förespråkaren jag pratade med var dock frälst. Allt annat än LCHF var dåligt. Det gick inte att leva med vanlig mat i lagoma portioner. Att tarmbakterierna mår bättre av mycket fibrer avfärdade han för han mådde bättre. Att för mycket kött inte är positivt för tarmfloran var också bs. Och som grädde på moset trodde han inte heller på covid (men den insikten berodde nog inte på hans kost).Ja. Eller så äter man mindre och bajsar mer. ?
Nä skämt åsido. Mår man bra av att följa en viss diet är det bara att följa den.
Man skulle kunna bli upprörd över cyklister och bodybuilders som äter en massa onödig mat för att fylla ett energibehov som används till något helt oproduktivt. Men att moralisera över folks kost och hälsa tycker jag personligen är ganska meningslöst.Ganska lätt att bli upprörd över LCHF eftersom det oftast innebär ökad konsumtion av kött och mejeriprodukter. Inte så hållbart för klotet av många orsaker. (Förutsatt att vi inte återgår till en global befolkning på ett par hundra tusen - ett par miljoner)
Om vi bortser från i stort sett alla människor på jorden innan man började med jordbruk som varat i en liten fnutt av människans evolution, ja.
Precis, för att bygga fettreserver.Frukt tror jag nog har ätits sen evolutionens början. Redan grottmänniskorna fattade att carbs är awesome ;-)
1+ Ett problem tror jag (i alla fall för mig) är att jag aldrig vet om folk pratar om ketogen-kost eller bara lite light LCHF. Är nog en orsak till förvirringen tror jag.Precis, för att bygga fettreserver.
Edit: Det verkar som att de som är emot LCHF inte förstår att "L" står för "Low", inte "none".
Om vi bortser från i stort sett alla människor på jorden innan man började med jordbruk som varat i en liten fnutt av människans evolution, ja.
Precis, för att bygga fettreserver.
Edit: Det verkar som att de som är emot LCHF inte förstår att "L" står för "Low", inte "none".
Ja, man kan göra ”sitt bästa” men vad som är ”det bästa” är individuellt. Cykla istället för att ta bilen kan vara ett alternativ ibland, men inte alltid och inte för alla. Det beror på vilket transportbehov man har.Ang. Moraliserande, förstår inte riktigt. Klart det sticker i ögonen om folk inte reflekterar över konsekvenser? Inte sagt att du/ni inte gör det. Jag säger inte att jag är perfekt men man kan ju försöka sitt bästa? En väg är ju att cykla istället för at ta bilen :) En gång lämnade jag lite lacknafta i källaren i hyreshuset där jag bodde och åkte bort en helg. Det gjorde att det luktade lösningsmedel i hela huset i flera dagar. Fick ta en del skit för det sedan och gjorde aldrig om det. Det är väl så det fungerar? Jag ser jorden som en stor brf där alla måste försöka leva tillsammans och där man får försöka anpassa sig efter de andras behov. Eller som en by eller hyresgästförening.