[OT] Tips på fjällvandring med barn?

dantor

Aktiv medlem
Det känns som att det här är rätt forum att ställa frågan på, många här har hu bra koll på fjällvärlden och friluftsliv. Jag är sugen på att fjällvandra med sambo och två barn, 2 resp. 4,5 år, i sommar och känner att jag behöver idéer på hur man kan genomföra det. Googling verkar ge ”min 1,5-åring vandrade 25 km om dagen i två veckor – på händerna”, eller ”Barn? Kanske funkar mellan 1-15 km/dag”, d.v.s. det gav inte så många uppslag.

Förutsättningarna är två vuxna, ett barn som mest lär åka i bärryggsäck och en som kan gå gissningsvis 4-5 km på en hel dag om det är relativt lättvandrat. Det är således uteslutet med tält m.m. då en förälder skulle behöva bära nästan all packning. Vi har även löpvagn (Thule CX1+CX2) med vandringskit (cykelhjul + skaklar), och om det går att ta sig fram med sådan skulle ju både tält och längre dagsetapper funka. Misstänker att idén med vagn inte är så genomförbar, så då är det fjällstugor som gäller. Vi tänker oss 3-5 dagar i fjällen plus en resdag/riktning från Sörmland, så rimligen Jämtland/Härjedalen som längt norrut, och det är väl där nånstans som fjällen börjar ”på riktigt”.

Som jag ser det finns tre alternativ.
  • Vandra mellan fjällstugor, 4,5-åringen vandrar och 2-åringen i ryggsäck. Jag hade gärna sett typ Jämtlandstriangeln men med ~5 km dagsetapper istället för 10-16, men gissar att det inte finns.
  • Bägge barnen vid behov i vagn, antingen tälta eller bo i fjällstugor. Begränsningen här lär ju vara att hitta fjällvandring där man kan ta sig fram med vagn utan att det blir grusvägar, vilket nog är svårt.
  • Hyra stuga alt. ta sig till en fjällstuga nära bilväg och ta dagsetapper på 3-6 km, då har man ju möjlighet att ta bilen nån timme till lämpligt ställe. Här bör det ju finnas många möjligheter, men jag har inte kommit fram till något bra. Kanske Härjedalen och Sonfjället som en av utflykterna.
Platser som lockar är Jämtlandstriangeln eller Helags (för långa etapper), Sonfjället (en dag, vad finns för andra dagsetapper i närheten?).

Någon som har några tips?

Jag hoppar in och gör reklam för Funäsfjällen, som vanligt ?

I Funäsfjällen (Funäsdalen, Ramundberget Tänndalen) finns det gott om "guldturer" som är enkla dagsvandringar (finns olika svårighetsgrader) med enkel access med bil. Du har även både Helags och Sonfjället inom dagsutflyktsavstånd. (kanske inte hinner hela vägen till Helags och tillbaka med små barn, men kanske boka en natt på fjällstationen)

Det finns åtminstone tre ställen där du kan parkera på kalfjället, så man behöver inte bli trött av vandring upp. (två avgiftsbelagda i Tänndalen, samt allmän väg över Flatruet på väg till Helags)

Dessutom finns det cykling!

Senast ändrad:
Hyr något att bo i Funäsdalen. Åk Andersborg, kör upp till fjällparkeringen och vandra sedan ca 4km tor, lättvandrat. Djupdalsvallen, flera kortare vandringar. Runt eller fram och tillbaka. Svansjökläppen, ut och vandra runt en dag lite planlöst bara. Låt barnen bestämma. Bilväg till alla tre ställerna. Avgift. Gondolen upp på Funäsdalsberget, finns ett sameviste och en del vandring. Man också välja att gå upp och ner. På Andersborg och på Djupdalsvallen finns det våffelstuga och på Funäsdalsberget finns toppstugan med mat och fika.

Om Jämtlandstriangeln ändå lockar efter de utmärkta förslagen ovan så är det ett trevligt ställe att gå dagsutflykter i också, men de vet verkligen hur man tar betalt på Storulvån. Pro: lättgånget upp mot Ulvåtjärnen, Snasarna osv, allt finns om barnen har svårt för toa i naturen. Con: dyrt(!!!) och mycket folk.

Ett alternativ skulle kunna vara att hyra stuga eller tälta nere i Handöl eller Enafors och sen ta bilen upp sista biten varje dag. Då går det att åka bort mot Rundhögen också. Det finns gott om ställen längs vägen upp mot Storulvån där man kan stanna och bara trava runt lite och njuta av naturen, gärna upp mot Snasarna. Knappt något folk och lika fint, minst!

Jag skulle definitivt satsa på hyra boende och göra dagsturer. Hos oss är allt friluftsliv med barnen (4+6 år) bara på deras villkor och jag ser det mest som ett sätt att betinga de små liven till att uppskatta det så man kan göra roligare saker längre fram.

En till som säger "dagsetapper från en fast bas". Sen om det är ett tält, en husvagn eller en stuga spelar nog mindre roll. När man går med barn får man alltid bonuspoäng för en våffelstuga, glasscafe eller liknande. Annars får man ha gott om belöningsgodis med sig...

Kolla grövelsjö, finns stugby och nära till en utgångspunkt. Finns långa och korta dagsturer. Än av dom är lite längre och avslutas med en båttur tillbaka till parkeringen.
På vägen dit passerar man mörkret med sveriges högsta vattenfall.

Grövelsjö

Vi har gjort motsvarande i Ramundberget/funäsdalen som föreslås ovan med småbarn och det var perfekt! Kan verkligen rekommendera det.

Funäsdalen är topp får små barn! Även Höga kusten är roligt men inga fjäll. Går man där det finns träd så ta med en hängmatta och ett par bamse så vilar de lugnt där en stund..

Sen att ha med varm mat är guld, vi har kört mycket äventyrssoppa: varmt vatten i termos och sen snabbnudlar med kryddpåse.. snabbt enkelt och ger en varm mage!

BC3BBFC4-4EE4-4219-8705-AAB46E608057.jpeg

Bonus i Ramundberget är att eftermiddagen kan spenderas med detta:
93BA62F7-10EF-4136-9FEB-26B3F29F6845.jpeg

Du har ju fått många bra förslag men nog kan en fyraåring gå längre på en dag än 4-5 km. Vi gick blanktjärn på en dag när yngsta var fyra, hon liftade väl kanske en km totalt på mina axlar, det är ju någonstans 12-13km.

Vi gick en dagstur i somras med utgång från parkeringen i ullån, pissigt väder men lättåtkomligt.

Du har ju fått många bra förslag men nog kan en fyraåring gå längre på en dag än 4-5 km. Vi gick blanktjärn på en dag när yngsta var fyra, hon liftade väl kanske en km totalt på mina axlar, det är ju någonstans 12-13km.

Vi gick en dagstur i somras med utgång från parkeringen i ullån, pissigt väder men lättåtkomligt.
Det varierar väldigt mycket hur villiga och vana barn i den åldern är. Här äldsta gick väl bara hälften av vad vårt mellan-barn gick vid 4..

Tack för alla svar! P.g.a. nämnda barn blev kvällen kortare än tänkt, men jag ska kika noggrannare på tipsen när jag får tid.

Det lutar nog åt fast bas och dagsetapper, och Funäs verkar få först tips. Och jo, nog borde det gå att få 4,5-åringen att gå mer än 5 km, men jag vill nog inte utgå från att hon fixar det dubbla tre dagar i rad. Finns viss risk för en katastrofal semester och vill vi ju inte att hon ska få en dålig första erfarenhet av vandring ?

Skulle tänka att mycket berör på barnet och van henne är van med.

När min son var 4/5 år hade han ingen problem med att vandra flera timer i alparna, om han inte kunde ser var stigen gick. Om han kunde ser stigen en halv kilometer framåt, då blev han trött. Så vi måste välja alla tur mycket noggrann. Tur att vi har varit i området ofta, så vi visste precis vad som kunde funka och vad inte. Några barn vill inte går mer än en kilometer, andra går lång om man lovar kakor på toppen.

Enda rekommendation jag har är att börja uppför berget, så barn kan vandra ner när dom är trötta. Det krävs dock terräng med lite större berg.

Det där är lite roligt också - många barn verkar kunna ta höjdmetrar mycket bättre än vi vuxna... går det brant upp och ner är det skojigt, är det platt då är det tråkigt. I gränslandet mellan Polen och Slovakien för ett par år sedan hamnade vi i slutet av en rätt lång vandringsdag i ett område med mycket stormfällda träd över stigen. Barnen jublade och vi vuxna var väl inte fullt lika förtjusta...

Dagsturer med mycket fikastopp/lekar kan rekommenderas i den åldern! Tälta funkar utmärkt men ha gärna nära till service.
Brukar vara starkt väderberoende på om det ska bli lyckat, en tarp som kan spännas upp som väderskydd är bra att ha
En fin utsikt, lite fiske, lite lek, äta ute och kortare vandringar brukar funka
Egentligen behöver man inte åka långt för att göra detta men vill man ha högfjällsutsikten blir det ju härjedalen/jämtland. Välj valfri turistfälla
Abisko är annars en personlig favorit om man orkar åka tåg. Kanonutsikt, roliga turer direkt från boendet, bra fiske

Det varierar väldigt mycket hur villiga och vana barn i den åldern är. Här äldsta gick väl bara hälften av vad vårt mellan-barn gick vid 4..

Visst är de så, men om det inte funkar så bär man dom på axlarna. Jag trodde som ts att det skulle vara för långt första gången men det var ju inga som helst problem. Vi var ju inte direkt ensamma med mindre barn på den sträckan, det är ju bara att vila när det behövs.

Man behöver ju inte spänna bågen till 15km om dagen men lite mer än 4-5km är ju rätt rimligt att sikta på.

Om man har barn och vill testa att tälta, eller är nybörjare själv, finns det ju egentligen hur många bra ställen som helst där man kan parkera bilen vandra någon km och slå upp tältet. Äventyr för de små, trygghet för de vuxna.
Eller tälta bredvid en fjällstation. Från tältet såg vi inte stationen, men det var hur lyxigt som helst med frukost och trerätters. Men kanske inte det allra äventyrligaste jag gjort.

Varför inte börja med dagsetapper? Slå upp tältet (lite av charmen att sova just i tält) hyfsat nära bilen och utgå ifrån det.
Som BFS sa, fast skippa bilen. När man (läs barn) vet att bilen finns så blir man lat. Träna vandringar i närområdet, naturreservat, med ett tydligt mål; dvs att ni når fram t nåt där ni gör nå speciellt. Det e inte förmågan barn saknar, d e motivationen. Med tid kommer dom lära sig att gilla själva vandringen

Du har fått en massa bra tips. Det är supermysigt att vandra med barn, men det kommer med sina egna utmaningar.

Som tidigare nämnts falnar motivationen långt innan den fysiska förmågan. Barn har en fantastisk syreupptagningsförmåga och mycket muskler i förhållande till kroppsvikt. Jag vet inte hur många gånger vi kommit till en sektion på grusväg där barnen börjat gnälla om att de är trötta, har ont i benen osv. När sedan nästa stig börjar finns plötsligt hur mycket energi som helst och de hoppar fram i full fart.

Ett tips är att bryta av turen med en eller flera längre stopp. Ta med en tarp, eller ett yttertält, liggunderlag och slå läger några timmar. Efter mat, vila och lek är barnen redo för nya tag. Är vädret trevligt är det ju supermysigt att titta ut över vidderna. På så sätt kan man förlänga distansen 50-100%, eller mer.

Underskatta heller inte behovet av snask. Ett stadigt flöde av kakor och godis är en utmärkt motivationskälla för en liten. Ibland är det ok att lämna sina vanliga matrutiner hemma.

När barnen är mindre, innan de kommit igång ordentligt med rollekar, kan det vara klokt att ta med en leksaksbil, nalle eller annan favoritleksak. Det ger både trygghet och sysselsättning. Vi har dock aldrig känt behovet av att förbereda en massa lekar och aktiviteter.

En fördel med att gå dagsturer är att man kan vända när det känns lagom, sen är det lika långt tillbaks, fast förhoppningsvis nedförsbacke.

Jag känner för övrigt inte till några fjällstugor som ligger på halvmils avstånd, det vore knappt två timmars vandring för en vuxen.

Jag hade undvikit Jämtlandstriangeln i sommar, det kommer att vara ruskigt mycket folk och överhängande risk att parkeringarna mot Stroulvån snabbt fylls upp.

Du har fått en massa bra tips. Det är supermysigt att vandra med barn, men det kommer med sina egna utmaningar.

Som tidigare nämnts falnar motivationen långt innan den fysiska förmågan. Barn har en fantastisk syreupptagningsförmåga och mycket muskler i förhållande till kroppsvikt. Jag vet inte hur många gånger vi kommit till en sektion på grusväg där barnen börjat gnälla om att de är trötta, har ont i benen osv. När sedan nästa stig börjar finns plötsligt hur mycket energi som helst och de hoppar fram i full fart.

Ett tips är att bryta av turen med en eller flera längre stopp. Ta med en tarp, eller ett yttertält, liggunderlag och slå läger några timmar. Efter mat, vila och lek är barnen redo för nya tag. Är vädret trevligt är det ju supermysigt att titta ut över vidderna. På så sätt kan man förlänga distansen 50-100%, eller mer.

Underskatta heller inte behovet av snask. Ett stadigt flöde av kakor och godis är en utmärkt motivationskälla för en liten. Ibland är det ok att lämna sina vanliga matrutiner hemma.

När barnen är mindre, innan de kommit igång ordentligt med rollekar, kan det vara klokt att ta med en leksaksbil, nalle eller annan favoritleksak. Det ger både trygghet och sysselsättning. Vi har dock aldrig känt behovet av att förbereda en massa lekar och aktiviteter.

En fördel med att gå dagsturer är att man kan vända när det känns lagom, sen är det lika långt tillbaks, fast förhoppningsvis nedförsbacke.

Jag känner för övrigt inte till några fjällstugor som ligger på halvmils avstånd, det vore knappt två timmars vandring för en vuxen.

Jag hade undvikit Jämtlandstriangeln i sommar, det kommer att vara ruskigt mycket folk och överhängande risk att parkeringarna mot Stroulvån snabbt fylls upp.
Kakor och godis är bra motivation för vuxna också???

Orkar (=klarar inte, från mobilen, av att) citera alla jag hade behövt citera, men många bra tankar, tack hur det! Funäs känns det som att det blir, ser ut att finnas många turer och det blir nog bra kunna välja efter dagsform. I och med att man kan ta bilen spelar det kanske ingen roll var i området man bor, så tillgänglighet och pris får nog styra - eller finns det något guldkorn att sikta in sig på?

Fördelen också att man kan vandra lätt, om man slipper bära en massa saker för övernattning och istället kunna fylla ryggsäcken med mutor :-) Idén med tält för vila och lek var också bra, den tar jag med mig!

Tack för varningen om fullpackad Jämtlandstriangel. Det får bli ett annat år när barnen är lite större!

Vi har sörmlandsleden nära, så det blir några vandringar där i härdade syfte (och då tänker jag inte på möten med cyklister). Med tanke på vilka haveri 4-åringen kan visa upp på 400 m hem från förskolan, så behöver vi jobba på att hålla motivationen uppe, egentligen inte så orolig för kapaciteten.

Finns det någon led där man kan ta med vagn, eller är det bäst att lägga ned den tanken?

Orkar (=klarar inte, från mobilen, av att) citera alla jag hade behövt citera, men många bra tankar, tack hur det! Funäs känns det som att det blir, ser ut att finnas många turer och det blir nog bra kunna välja efter dagsform. I och med att man kan ta bilen spelar det kanske ingen roll var i området man bor, så tillgänglighet och pris får nog styra - eller finns det något guldkorn att sikta in sig på?

Fördelen också att man kan vandra lätt, om man slipper bära en massa saker för övernattning och istället kunna fylla ryggsäcken med mutor :-) Idén med tält för vila och lek var också bra, den tar jag med mig!

Tack för varningen om fullpackad Jämtlandstriangel. Det får bli ett annat år när barnen är lite större!

Vi har sörmlandsleden nära, så det blir några vandringar där i härdade syfte (och då tänker jag inte på möten med cyklister). Med tanke på vilka haveri 4-åringen kan visa upp på 400 m hem från förskolan, så behöver vi jobba på att hålla motivationen uppe, egentligen inte så orolig för kapaciteten.

Finns det någon led där man kan ta med vagn, eller är det bäst att lägga ned den tanken?
Till foten av Mittåkläppen från Djupdalsvallen borde funka med vagn. Det är väl 4-5km tor. Ta med tältet upp på Funäsdalsberget, gå leden bort en halvtimme så är ni mitt ute i"vildmarken". Är ni här i juli så skulle jag tro att det får att ta gondolen upp på berget. Kanske inte så vagnvänligt dock. Gondolen är vagnvänlig men kanske inte på berget.?

Det finns några röjda skidspår där det borde funka med sportvagn sommartid. Jag kommer inte på något sammanhängande förslag på rak arm men kolla om inte flygbilder kan ge lite fingervisning om var ni hittar dessa.

Jag kommer inte heller på någon barnvagns-säker led.

Boende: jag ser ingen anledning att bo i själva Funäsdalen, hellre då utmed vägarna upp till Ramundberget eller Tänndalen. Vid någon av dessa anläggningar om ni vill ha promenadavstånd till aktiviteter och lift som tar er upp på fjället. Utanför anläggningarna om ni vill ha lugnare. Nu är ju gränsen till Norge stängd, annars är det Fördel Tänndalen om man tänker sig in i Norge också...

Abisko är annars en personlig favorit om man orkar åka tåg. Kanonutsikt, roliga turer direkt från boendet, bra fiske

Vi valde Abisko för första fjällturen för äldsta barnet. Han var 6 år då tror jag. Finns mycket turer och mycket variation. Lift upp på Njulla. Kortare promenad till Torneträsk. Promenader kring ravinen. Kungsleden. Kårsavagge. Med buss Silverfallet och Kärkevagge. Naturrum och fjällstation vid dåligt väder.

Även om det var längre kändes tågresan från Uppsala lättare än andra alternativ. Åkte vid fem-sex och framme vid lunch. Inga byten. Dalarna/Jämtland/Härjedalen var aningen tåg plus buss hela dagen, eller nattåg som avgick vid midnatt.

Till foten av Mittåkläppen från Djupdalsvallen borde funka med vagn. Det är väl 4-5km tor. Ta med tältet upp på Funäsdalsberget, gå leden bort en halvtimme så är ni mitt ute i"vildmarken". Är ni här i juli så skulle jag tro att det får att ta gondolen upp på berget. Kanske inte så vagnvänligt dock. Gondolen är vagnvänlig men kanske inte på berget.?
Du kommer få kämpa med vagn där och baserat på förra året ska man nog undvika guldkornen då det var sjukt mycket folk på mittåkläppen i juli när vi var där.. eller starta rätt tidigt före turisterna, dvs innan 10 Så Är det lugnare

Vi valde Abisko för första fjällturen för äldsta barnet. Han var 6 år då tror jag. Finns mycket turer och mycket variation. Lift upp på Njulla. Kortare promenad till Torneträsk. Promenader kring ravinen. Kungsleden. Kårsavagge. Med buss Silverfallet och Kärkevagge. Naturrum och fjällstation vid dåligt väder.

Även om det var längre kändes tågresan från Uppsala lättare än andra alternativ. Åkte vid fem-sex och framme vid lunch. Inga byten. Dalarna/Jämtland/Härjedalen var aningen tåg plus buss hela dagen, eller nattåg som avgick vid midnatt.

Jag åkte till Riksgränsen en del när jag var kring 30.

Plus ett på att det var lätt att ta sig dit från Stockholm med tåg. Avgång vid 18, framme vid typ 10 efter en natts sömn.

Det spelar faktiskt inte så jättestor roll var en är med barnen har jag lärt mig. Sälen har mycket lättillgängligt, med och utan vagn. Stensjön i Lindvallen är kort och barnvagnsanpassat och upp på fjället mitt emot Högfjället är det anpassat för rullstol en bra bit upp. Om de cyklar finns sådana där roliga pumptrack man knappt kan få dom ifrån. Kör dressin med övernattning på stranden och bad på vägen dit eller hem? Hyr en kanadensare och åk enbart nedströms på Västerdalälven.

Grövelsjön är oxå bra, korta såväl som längre vandringar finns runt knuten och man kan paddla på sjön och hitta fina stränder för fika eller lunch rätt nära. För en fyraåring är nog turen över till Norge och båten tillbaks lite lång, men om några år så?

I Åre finns ju oxå hur mycket som helst. Man tänker ju att det är bra med tåg, men man blir lätt begränsad då det inte finns några alternativa färdmedel. Men för en långhelg eller en första vecka så finns det mycket och liftarna gör att man kan gå precis så långt man vill, åka upp eller ner. Rätt kul.

Som sagt, med bra väder och bra fika och en glass på slutet blir det det bra. När de börjar ”tradea” stenar när pappa sätter upp Trangiat. Fjällen är bara en bakgrund för de små... Utstickarna, samla stenar, lämlarna, hoppa i myrar, det är det som är fjällen för barn.

Senast ändrad:

Glömde skriva att nattåget var en uppskattad del av resan.

Vi har varit i Lindvallen i början av hösten ett par ggr med våra ungar, hyrt stuga och gott på lederna däromkring. Ungarna har gått en del själva och burits i sele/sjal omväxlande. Funkar säkert lika bra på andra ställen men konseptet har varit klockers!

/T

Edit: despotautokorrekt

Tack för hjälpen med planeringen och alla goda råd! Tänkte sammanfatta lite, kanske något som någon annan har nytta av.

Nyss hemkomna från en vecka i Tänndalen och några Guldturer, och vi hade en riktigt fin semester. Framförallt 2-åringen, som inte har kunnat göra så mycket p.g.a. coronan jämfört med storasyster i den åldern, har vuxit rejält på alla sätt. Vi hyrde stuga som vi utgick från, vandrade må-tis, vilodag ons, vandring to-fre, varav fredagen var gondol upp till Funäsdalsberget så det blev en lätt avslutning. Hela konceptet kändes rätt, någon tältövernattning hade vi inte fått att funka med barnen, och vi vuxna fick fjällkänslan vi var ute efter.

2-åringen knatade på bra, åkte mest bärryggsäck men gick ändå en del mer än vi trott, särskilt på alla spänger hon såg (”Pong! Gå!), 4,5-åringen gick större delen, men behövde stanna och mutas eller bäras emellanåt. Ganska frustrerande när hon vägrade gå för att hon hade ont i benen och var trött, och efter 30 sek på axlarna skulle ner för att studsa upp för en rolig sten hon hittade – den situationen lyckades vi inte förstå hur vi skulle muta/motivera för att undvika.

Rundor:
  • Kariknallsrundan hade en bra målbild med våffelstuga på toppen, 4.5-åringen orkade hela vägen upp, 2-åringen kanske hälften. Barnen lätt förundrade över snö på sommaren.
  • Mittåfjället var roligt, trots att jag fick bära ryggsäck om 10 kg + 4,5-åring på axlarna större delen av den branta stigningen. Epilog
  • Anderssjöåfallet var trevligt förutom mygg i fjällbjörkskog.
  • Funäsdalsberget. Stora tjejen gillade gondolen, lilla tjejen skrek hysteriskt. Nåja, det härdar. Samevistets lekstuga var svår att övertala barnen att lämna.

Övrigt:
  • Ett (billigt) tvåmannatält från Decathlon var en höjdare att slå upp och ta lunchpaus i.
  • Bägge barnen uppskattade sina ryggsäckar med typ sittunderlag och ”snacks”.
  • Russin, kexchoklad och nötter är bra stämningshöjare för såväl vuxna som barn. Och glass efter vandringen.
  • Vi såg renar varje dag på semestern. Barnen var fascinerade.
  • Man imponeras och förvånas över hur mycket barnen kan gå.
  • Vilket oerhört lugn det är i fjällen. Fantastiskt!
  • Det är trevlig stämning, vi (eller snarare, barnen) fick många glada tillrop.
  • Vagn hade inte funkat mer än bitvis, glad att vi lade ner den idén.
  • Fick inte ta med mig lvg-cykeln för något pass, men kom iväg på en 5 km-löptur. Årets bästa pass!
  • Det är mycket mygg i fjällbjörkskogar… De förstår inte att de ska ogilla myggsprej.

Tack allesammans för hjälpen!

Tillbaka
Topp