[OT] Tips på fjällvandring med barn?
Det känns som att det här är rätt forum att ställa frågan på, många här har hu bra koll på fjällvärlden och friluftsliv. Jag är sugen på att fjällvandra med sambo och två barn, 2 resp. 4,5 år, i sommar och känner att jag behöver idéer på hur man kan genomföra det. Googling verkar ge ”min 1,5-åring vandrade 25 km om dagen i två veckor – på händerna”, eller ”Barn? Kanske funkar mellan 1-15 km/dag”, d.v.s. det gav inte så många uppslag.
Förutsättningarna är två vuxna, ett barn som mest lär åka i bärryggsäck och en som kan gå gissningsvis 4-5 km på en hel dag om det är relativt lättvandrat. Det är således uteslutet med tält m.m. då en förälder skulle behöva bära nästan all packning. Vi har även löpvagn (Thule CX1+CX2) med vandringskit (cykelhjul + skaklar), och om det går att ta sig fram med sådan skulle ju både tält och längre dagsetapper funka. Misstänker att idén med vagn inte är så genomförbar, så då är det fjällstugor som gäller. Vi tänker oss 3-5 dagar i fjällen plus en resdag/riktning från Sörmland, så rimligen Jämtland/Härjedalen som längt norrut, och det är väl där nånstans som fjällen börjar ”på riktigt”.
Som jag ser det finns tre alternativ.
Någon som har några tips?
Förutsättningarna är två vuxna, ett barn som mest lär åka i bärryggsäck och en som kan gå gissningsvis 4-5 km på en hel dag om det är relativt lättvandrat. Det är således uteslutet med tält m.m. då en förälder skulle behöva bära nästan all packning. Vi har även löpvagn (Thule CX1+CX2) med vandringskit (cykelhjul + skaklar), och om det går att ta sig fram med sådan skulle ju både tält och längre dagsetapper funka. Misstänker att idén med vagn inte är så genomförbar, så då är det fjällstugor som gäller. Vi tänker oss 3-5 dagar i fjällen plus en resdag/riktning från Sörmland, så rimligen Jämtland/Härjedalen som längt norrut, och det är väl där nånstans som fjällen börjar ”på riktigt”.
Som jag ser det finns tre alternativ.
- Vandra mellan fjällstugor, 4,5-åringen vandrar och 2-åringen i ryggsäck. Jag hade gärna sett typ Jämtlandstriangeln men med ~5 km dagsetapper istället för 10-16, men gissar att det inte finns.
- Bägge barnen vid behov i vagn, antingen tälta eller bo i fjällstugor. Begränsningen här lär ju vara att hitta fjällvandring där man kan ta sig fram med vagn utan att det blir grusvägar, vilket nog är svårt.
- Hyra stuga alt. ta sig till en fjällstuga nära bilväg och ta dagsetapper på 3-6 km, då har man ju möjlighet att ta bilen nån timme till lämpligt ställe. Här bör det ju finnas många möjligheter, men jag har inte kommit fram till något bra. Kanske Härjedalen och Sonfjället som en av utflykterna.
Någon som har några tips?