LCHF - erfarenheter?
Det beror på vilken kines och vilken svensk du jämför.De har, liksom vi i väst, ökat sin köttkonsumtion. Hur mycket kött äter en kines per år jmf med en svensk, tror du?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på vilken kines och vilken svensk du jämför.De har, liksom vi i väst, ökat sin köttkonsumtion. Hur mycket kött äter en kines per år jmf med en svensk, tror du?
Varför i helvete ska man äta mer om man redan får i sig för mycket kalorier? Vilken vansinnig tanke att äta mindre om man är överviktig! Vem bestämmer vad som hamnar i din mage?Varför i hela helvete ska man gå runt och vara hungrig när man istället kan äta saker som man håller sig mätt länge av? Det är ju så vansinnigt så man undrar om du trollar.
Jag hade ju hoppats att du skulle se att lösningarna blir ganska dåliga om man inte identifierat problemet, men... Jag försöker igen. Är problemet med övervikt att folk har:Vilken lösning tycker du är rimligast och varför?
Bra inlägg.Det beror på vilken kines och vilken svensk du jämför.
Kan du citera var i denna debatt nån hävdar att ALLA måste sluta äta kött?Är det nån som sagt att ALLA måste äta huvudsakligen kött? Däremot hör jag många i debatten som hävdar att ALLA måste sluta äta kött och mejeriprodukter.
Apropå att trycka sin övertygelse på andra...
För mig går det utmärkt att äta frusna grönsaker både sommar som vinter. Om man odlar människoföda räcker jordbruksmarken mycket längre. Om man odlar soja som man äter får man mer än om man ska odla soja som en ko ska äta som du senare ska äta upp.lite sen in i denna hetsiga diskussion men jag tänker lite att veganismen kanske inte är helt miljören den heller. Vart kommer all deras mat ifrån på vintern!? Jag tror att man inte bara äter svensk producerad mat. Gör man det kan nog de färska grödorna komma från ev oljeuppvärmda växthus, annars från andra länder. Äter man all mat bara det inte är kött i? Soja produkter för att ta ett ex. Man skövlar skog för att odla soja. Djur försvinner, träd försvinner.
1. Anekdotiska bevis men de jag känner som äter lchf äter definitivt mer animaliska produkter....att säga att en lchf är dum mot miljön är nog synonymt med att skjuta sig själv i benet.
1. Lchf äter inte mer kött en någon annan. Men mer fett, allt fett kommer inte från kött.
2. Många som jag känner till som är äter lchf (så klart är det inte alla) äter mycket vilt (mer miljöanpassat kan det knappast bli) och en del köpar bara närproducerat krav kött även här är det kanske bättre i miljösynpunkt än matvaror som fraktats från alla jordens hörn.
bara några tankar...
Jag hobbyodlar bla bönor. De går utmärkt att äta och odla helt utan bekämpningsmedel. De tillför dessutom jorden kväve. Bönder använder gröngödsling. De jag känner som har/haft nöt skulle ha invändningar mot ditt "sant hållbar produktion likt naturen". Det krävs mycket resurser att odla kött.Bönor är problematiska på flera sätt, t ex:
- sämre biotillgänglighet än kött,
- antinutrienter,
- tarmstörande ämnen,
- ämnen som triggar autoimmunitet,
- svåra att odla då de kräver intensiv ogräsbekämpning och är känsliga för missväxt, samt kan bara odlas vart 7:e - 8:e år.
Finns ställen i Skåne där grundvattnet är förgiftat av ogräsmedel som använts till baljväxter.
Här, och större delen av världen, växer gräs väldigt bra permanent utan ohållbara insatser. Det är mycket enkelt att göra hälso- och miljömat av gräset genom att låta djur äta det. Sant hållbar produktion är väldigt lik naturen. Bönodling i skala är inte det.
Hobbyodling är nåt helt annat. Nej de som har betande djur förstår ofta att kvoten resurs per biotillgänglig komplett närinsoutput är suverän för deras produktion. Om de inte blivit helt hjärntvättade förstås.Jag hobbyodlar bla bönor. De går utmärkt att äta och odla helt utan bekämpningsmedel. De tillför dessutom jorden kväve. Bönder använder gröngödsling. De jag känner som har/haft nöt skulle ha invändningar mot ditt "sant hållbar produktion likt naturen". Det krävs mycket resurser att odla kött.
Naturligtvis är de hjärntvättade. De håller ju inte med dig. Det krävs mycket med resurser för att odla kött. Inte bara att odla foder på alla tillgängliga åkrar utan även kraftfoder (var kommer det ifrån?). Vad tror du ger mer avkastning/mat? En åker som producerar bönor till människor, eller ett djur som får äta bönor från samma åker? Det blir ett ganska litet djur.Hobbyodling är nåt helt annat. Nej de som har betande djur förstår ofta att kvoten resurs per biotillgänglig komplett närinsoutput är suverän för deras produktion. Om de inte blivit helt hjärntvättade förstås.
Så, nån bloggar om Mongoliet och du tar det som ett bevis på att svensk köttproduktion är hållbar? Ok...Vi har t ex lögnen/myten om vattenförbrukning:
![]()
Vattenfotavtryck under luppen: att lägga näsan i blöt
Rädda vattnet – ät potatis "16 000 liter vatten krävs för att producera 1 kilo nötkött.Världens vattenresurser sinar. Det största hot...tradgardenjorden.blogspot.com
![]()
Vi använder våra kor för att hela vår jord
Varför äta djur som fötts upp på spannmål, när vi i stället skulle kunna äta grödorna direkt och mätta fler människor? Så ställs ofta frågan...tradgardenjorden.blogspot.com
Och överlag oavsett resurs:
![]()
När boskapsuppfödning är det mest uthålliga sättet att sköta ett landskap
Typisk måltid (för en besökare) ”Du skulle vara en ekonomisk make”, säger Doljinsuren, och skrattar när jag avböjer ännu en portion kö...tradgardenjorden.blogspot.com
Har du diabetes? Jag har och äter som jag har skrivit här ovan LCHF mest delen av min tid. När jag äter ”mycket” proteiner så stiger inte mitt blodsocker som när jag äter kolhydrater.Protein har liknande insulin-påslag som kolhydrater om du inte visste det ?.
Nu är jag inte anti-kött eller protein överhuvudtaget. Men det är knappast insulin som är boven heller.
Det är ett komplext ämne, men vissa i tråden försöker få det att framstå som väldigt svart eller vitt.
Någon som grundade krav (ett skämt till kvalitetsmärkning) skulle jag inte använda som någon slags källa.
Har du diabetes? Jag har och äter som jag har skrivit här ovan LCHF mest delen av min tid. När jag äter ”mycket” proteiner så stiger inte mitt blodsocker som när jag äter kolhydrater.
Men självklart innehåller proteiner Kalorier men inte kolhydrater. En entrecote på 200 g innehåller 0 gram kolhydrater men 320 kcal men 200 gram pasta innehåller 146 gram och 708 kcal så insulinpåslaget blir inte alls lika stort.
Och som sagt. Jag har mätt mitt blodsocker och justerat mitt insulin intag en hel del med tanke på att jag har haft diabetes i 37 år.
Nej men svarar på han som påstår att protein ger samma påslag som kolhydrater :)Diabetes är väl ändå inte anse som ett normaltillstånd som sagt innan.
Har du diabetes? Jag har och äter som jag har skrivit här ovan LCHF mest delen av min tid. När jag äter ”mycket” proteiner så stiger inte mitt blodsocker som när jag äter kolhydrater.
Men självklart innehåller proteiner Kalorier men inte kolhydrater. En entrecote på 200 g innehåller 0 gram kolhydrater men 320 kcal men 200 gram pasta innehåller 146 gram och 708 kcal så insulinpåslaget blir inte alls lika stort.
Och som sagt. Jag har mätt mitt blodsocker och justerat mitt insulin intag en hel del med tanke på att jag har haft diabetes i 37 år.
Detat kommer från LifeSum så det jämförs på samma sätt. :) Du kan googla själv finns många sidor du kan kolla det på.Om det ska göras en jämförelse är det bra att väga efter tillagning, om du nu inte äter maten rå. 200 gram kött innan tillagning väger förmodligen något mindre efter tillagning och 200 gram okokt pasta lär väga det dubbla efter tillagning.
För övrigt är en normalstor portion bara 160 gram pasta :) Men om du vill kan jag lägga upp siffrorna på detta oxå.Om det ska göras en jämförelse är det bra att väga efter tillagning, om du nu inte äter maten rå. 200 gram kött innan tillagning väger förmodligen något mindre efter tillagning och 200 gram okokt pasta lär väga det dubbla efter tillagning.
Jag har redan googlat men faktum kvarstår att när du väl äter maten kommer det skilja mer än vad produkten hade som ursprungsvikt. Bättre då att göra en jämförelse över hur mycket kokt pasta du får i förhållande till kött med samma mängd kaloriintag, då utgå från dagsbehov. Allt annat är ointressant kan jag tycka. Vad folk i övrigt äter är helt ovidkommande för min del. Men ska det göras jämförelser är det bra att det görs på ett sätt som kan användas i vardagen.Detat kommer från LifeSum så det jämförs på samma sätt. :) Du kan googla själv finns många sidor du kan kolla det på.
En anekdot är att när jag fick diabetes fick jag inte äta pasta och ris för dietisten för det var inte bra för blodsockret. 3 år senare fick man äta det och 10 år senare fick vi äta allt för allt kunde regleras med insulin även godis.(och det är korrekt att man kan det) Så sjukhusens syn har oxå ändrats på detta. Sen är frågan vem som har fått deras syn på detta att ändras. Men det är en helt annan diskussion.
Kcal har inget med intaget av insulin att göra som jag har påpekat? Om jag äter strikt LCHF tar jag mindre än en tiondel av mitt insulin mot om jag äter KOLHYDRATER. Kcal är det i nästan allt. Och han jag svarar påstår att protein ger lika mycket insulinpåslag som kolhydrater och det är inte korrekt..Och skillnaden i kaloriintag mellan pastan och entrecote blev då? Då det var det som jämfördes från början!
Skulle tro att allt inte syns på bilden/snapshotet. Det är nog pommes:en du ser, medan innehållet i entrecoten inte syns alls.Fattar inte riktigt, i exemplet har köttmålet 75g kolhydrater och pastan typ 52g? Dvs. mer carbs i det som skulle vara kolhydratslåga alternativet?
Skulle tro att allt inte syns på bilden/snapshotet. Det är nog pommes:en du ser, medan innehållet i entrecoten inte syns alls.
Kolla på alla bilder och lägg ihop? Entrecote har 0 kolhydrater.Fattar inte riktigt, i exemplet har köttmålet 75g kolhydrater och pastan typ 52g? Dvs. mer carbs i det som skulle vara kolhydratslåga alternativet?
Jo men du skrev ju "måltid med entrecote bea och pommes" så det är ju inte direkt lchfKolla på alla bilder och lägg ihop? Entrecote har 0 kolhydrater.
Nu visar jag jämförelsen på en måltid som det frågades efter? Här kommer delvist käkar. Ungefär 16 gram kolhydrater.Men potatis / pommes har ju typ lika högt kolhydratsinnehåll / 100g så därför fattar jag inte jämförelsen där lchf skulle ge annan insulinutveckling men det exemplifieras med pommes som har hög andel kolhydrater och dåligt fett. Känns som jag missar nåt?
Har jag aldrig påstått heller. Utan det var som svar till patten som ville ha färdiglagade måltider och vad de gav. Se mitt senaste inlägg för det jag käkar :) (när jag inte fuskar och äter pizza)Jo men du skrev ju "måltid med entrecote bea och pommes" så det är ju inte direkt lchf
Nåt särskilt du haft svårt att hitta källor till?Dåligt med källor till alla påstående i denna tråden.
Bönor är problematiska på flera sätt, t ex:
- sämre biotillgänglighet än kött,
- antinutrienter,
- tarmstörande ämnen,
- ämnen som triggar autoimmunitet,
- svåra att odla då de kräver intensiv ogräsbekämpning och är känsliga för missväxt, samt kan bara odlas vart 7:e - 8:e år.
Finns ställen i Skåne där grundvattnet är förgiftat av ogräsmedel som använts till baljväxter.
Här, och större delen av världen, växer gräs väldigt bra permanent utan ohållbara insatser. Det är mycket enkelt att göra hälso- och miljömat av gräset genom att låta djur äta det. Sant hållbar produktion är väldigt lik naturen. Bönodling i skala är inte det.
Allt du har slängt ut dig med ditt ordbajsande.Nåt särskilt du haft svårt att hitta källor till?
Hur det är med dessa? Ingen aning...Mycket psudeovetenskap här ser jag. Inte kul att diskutera med någon som hämtar sin info från diverse bloggar istället för vetenskapliga texter tyvärr.
- Icke relevant (vad menar du ens?).
- Inget bekymmer om du äter tillagade bönor. Källa (Harvard)
- Inget problem med en frisk tarm och rätt tillagningsmetod.
- Åter igen nej, kom gärna med vetenskaplig källa.
- Nej inte direkt, dessutom binder de kväve i marken -> mindre gödsling.
Ja och? Varenda insjö är förgiftad efter industrin. Trots det har vi industri idag men vi (nåja) släpper inte ut skiten direkt i avloppet längre. Det går fint att odla baljväxter på ett bra sätt.
Som sagt, jag är inte emot kött. Äter ofta gräsbetat kött från en lokal gård. Du verkar dock snudd på fanatisk (och dessutom dåligt påläst om kost).
Ditt blodsocker stiger inte när du äter proteiner, nej. Hur ligger det till med aminosyrakoncentrationen tror du?
"Insulin är ett blodsockerreglerande peptidhormon som utsöndras som svar på förhöjda nivåer av glukos i blodet. Utsöndringen stimuleras också av förhöjd aminosyrakoncentration i blodet." Saxat från Wikipedia.
Speciellt vassle ger en hög insulinrespons. Trots det så är intag av vassle positivt för kroppssammansättningen. Mindre fett, mera muskler trots hög insulinutsöndring?? Omöjligt!! Eller?
![]()
Whey Protein Supplementation Enhances Body Fat and Weight Loss in Women Long After Bariatric Surgery: a Randomized Controlled Trial - PubMed
Whey protein supplementation promoted body weight and FM loss in women with long-term weight regain following RYGB.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
+1. Sockerskatt ffs!
![]()
Obesity and overweight
Obesity and overweight fact sheet from WHO providing key facts and information on causes, health consequences, double burden of disease, prevention, WHO response.www.who.int
Det finns anledningar varför vissa äter mer än andra.Varför i helvete ska man äta mer om man redan får i sig för mycket kalorier? Vilken vansinnig tanke att äta mindre om man är överviktig! Vem bestämmer vad som hamnar i din mage?
Jag hade ju hoppats att du skulle se att lösningarna blir ganska dåliga om man inte identifierat problemet, men... Jag försöker igen. Är problemet med övervikt att folk har:
3. För stora munnar?
2. För stora magsäckar?
1. Äter för mycket?
Det finns anledningar varför vissa äter mer än andra.
Tänkvärt:
Ät lite mer kolhydrater kanske du orkar.För någon som inte orkar titta på videon, skulle du kunna berätta vad det handlar om?
Jag har för mig att hon pushar för insulin-hypotesen gällande hunger. Men i blindade tester verkar det inte påverka hungern. Postade den här tidigare: https://tyngre.se/artikel/ger-hogre-blodsocker-efter-en-maltid-en-storre-hunger-senare/Det finns anledningar varför vissa äter mer än andra.
Tänkvärt:
Definitivt värt att se. Speciellt för dom som förespråkar att det "bara" är att äta mindre. Som att tala om för en alkoholist att dricka mindre...För någon som inte orkar titta på videon, skulle du kunna berätta vad det handlar om?
Definitivt värt att se. Speciellt för dom som förespråkar att det "bara" är att äta mindre. Som att tala om för en alkoholist att dricka mindre...
Kort, man behöver inte kolhydrater i kosten, väldigt många har problem med insulin och blodsocker, även de som inte klassas som diabetiker. Insulinresistens orsakar fetma. Läkemedelsbranschen tjänar storkovan på att medicinera diabetes, läkemedlen behöver kolhydrater för att fungera, kolhydrater gör att man behöver medicinerna, ond cirkel uppstår = mer pengar till tillverkarna av medicin.
Det går att reglera blodsockret med rätt mat, folk blir friska och känner sig inte lika hungriga = går ner i vikt och slipper mediciner. Men som sagt se videon.
"In a single blind, counter-balanced crossover study 15 healthy young men participated in two experimental conditions on two separate days."Jag har för mig att hon pushar för insulin-hypotesen gällande hunger. Men i blindade tester verkar det inte påverka hungern. Postade den här tidigare: https://tyngre.se/artikel/ger-hogre-blodsocker-efter-en-maltid-en-storre-hunger-senare/