Dropper på MTB m dubbelklinga

MtbSara

Medlem
Har en enklare MTB som jag vill uppgradera med en dropper.
Den har dubbelklinga så är rätt fullt på styret med bromsar och växlar på bägge sidor.
Tips på hur man bäst sätter reglaget?
Inte råd byta cykel just nu eller konvertera till singelklinga.

Ett reglage som ser ut såhär funkar bra om det är fullt på styret.

8fe43c98a7105176060f1c17ed49ac7f_1200x1200.jpg

ks lev har också ett sas stående reglage. om du redan äger en dropper är det en smidig möjlighet.

men mitt standardtips om du vill eftermontera dropper är magura vyron. en trådlös knapp som är utformad att kunna samarbeta även om det redan sitter ett annat reglage. inget kablage. damma i droppern och kör.

Jag har växel fram, dropper, ringklocka och twinloc. Dropperreglaget sitter på höger sida, under styret.

Jag kommer inte vinna några priser i "visa din cockpit" - tråden ?

men det funkar.

DSC_1103.JPG

DSC_1102.JPG

extra allt:) men man kan och bör klaga på den utsatta för övrigt fula placeringen av cykeldatorn. hade jag aldrig vågat köra runt med.

Misstänker att du klarar skogskörning på enbart lägre kuggen fram, i så fall hade jag prioriterat placeringen av droppern. Dvs se till så den sitter optimalt, och framväxlingen får vara lite lidande.
Eller så gör du som jag gjorde på förra, kort och gott plocka bort framväxel reglaget men behålla resten, dock hade jag tredelat med en 32a mitt i som dög utmärkt till skogen. (11-36 bak).

:)

men vyron kostar inte mer än andra droppers, snarare tenderar den vars lägre prissatt än happykorrekta standardalternativ. och den har fördelen att buslätt kunna flyttas med till en kommande mer uppstyrd cykel.

Bara dubbelt så mycket som den mest happykorrekta brand x. ?

Dessutom har ju ta redan ts en reverb och frågar inte efter tips på ny dropper utan var man kan sätta remoten.

Att ta bort framväxeln och gå på singelklinja är ju nästan gratis ...
Ja precis, det är nog billigare än att köpa ett nytt dropperreglage. NW drev går att hitta för 200 spänn. Klart... Iofs, om TS inte har dropper ännu så kan ju denne köpa en med rätt reglage från början.

Jaha. Vart då? Minst 3500 var det jag hittade. Jag skulle nog inte köpa en för 2000 heller iofs efter att ha läst den här recensionen.

Nä, jag är sugen på en ny dropper. Min börjar bli lite trött, och service verkar både dyr och tveksam. (gammal reverb, som har funkat bra trots allt).
Då sugen på en trådlös för att rensa upp i härvan. Men trådlös reverb kostar skjortan, och vyron fick ju sådär omdöme. Bra stolpe med dålig kontroll, var min tolkning.

Har en enklare MTB som jag vill uppgradera med en dropper.
Den har dubbelklinga så är rätt fullt på styret med bromsar och växlar på bägge sidor.
Tips på hur man bäst sätter reglaget?
Inte råd byta cykel just nu eller konvertera till singelklinga.
Bilden laddade visst aldrig upp

Bilagor

• 1BE9DE66-D43C-48A2-994C-B77DB521C4A1.jpeg
    1BE9DE66-D43C-48A2-994C-B77DB521C4A1.jpeg
    636.4 KB · Besök: 85
  • 4AB7B4FB-2626-466C-9157-00F6E9D13916.jpeg
    4AB7B4FB-2626-466C-9157-00F6E9D13916.jpeg
    583 KB · Besök: 81
  • 33283AD1-1F1E-434C-BD59-8DF84D3EE2F8.jpeg
    33283AD1-1F1E-434C-BD59-8DF84D3EE2F8.jpeg
    522.5 KB · Besök: 84
  • 835E3E72-BC78-41D1-8144-B13713FB4E06.jpeg
    835E3E72-BC78-41D1-8144-B13713FB4E06.jpeg
    499.9 KB · Besök: 92
Vet inte om det syns så jäkla bra men den silvriga biten är alltså dropper-reglaget av märke Bontrager som sitter på ovansidan styret. Bild tagen av @TheoVR :s hoj (han har nu bytt till singelklinga fram men han köpte den just för att det fanns ett växelreglage i vägen).
1620065588388.png

Nä, jag är sugen på en ny dropper. Min börjar bli lite trött, och service verkar både dyr och tveksam. (gammal reverb, som har funkat bra trots allt).
Då sugen på en trådlös för att rensa upp i härvan. Men trådlös reverb kostar skjortan, och vyron fick ju sådär omdöme. Bra stolpe med dålig kontroll, var min tolkning.
funktionen är bra tycker jag. men det är ett annat mindset än konventionella droppers. man trycket till knappen, sedan sköter automatiken resten. ungefär som när man växlar cykeln.

det finns som vanligt en gråmarknad där nyvärdiga oanvända artiklar säljs, t ex på en auktionssite nära dig.

är det en specifik dropper som skall passa? annars är ks dropzone billiga och bra med reglage under sadeln istället för remote

på en av mina cyklar har jag reglage under sadeln optimalt är det inte men inte tillräckligt stort aber att jag ens brytt mig att sätta dit vyron-pinnen.

så inte alls så illa som man skulle tro.

bevarar om inget annat retrokänslan på den cykeln som antagligen haft hisspinnen monterad sedan ny 2006:)

Senast ändrad:
Jag skulle gå på en sådan som är som andra inlägget i tråden, dvs att den styrs ovanifrån. Det har jag på en cykel med tredelat. Har även en reverb som jag lyckats på plats mellan växlarna på en med tvådelat. Reverben har ju ingen "spak" som ska tryckas bak utan en knapp där en kolv går in typ i knappen, dvs knappen rörs inte bakåt utan inåt.

Du kommer nog behöva flytta växel och broms inåt lite för att ha droppern närmast handtaget.

Bilden laddade visst aldrig upp

Sådär kan man väl inte ha bromshandtagen? Flytta in dem så att yttersta delen på handtaget hamnar vid pekfingret. (De hamnar innanför växelreglaget.) Man kan välja att placera dem så att både pekfinger och långfinger ryms för extra kraft men det är ju ingen poäng med att kunna använda ringfinger plus ringfinger. De är svaga och något vill man ha runt styret även när man bromsar.
Gör det så får du massor av plats för droper reglaget.

Jag gillar att även skjuta in växelspakarna någon centimeter så att handtaget är fritt hela vägen runt.

Skärmavbild 2021-05-03 kl. 22.44.00.png

Ingen superbild men du ser säkert skillnaden.

Sådär kan man väl inte ha bromshandtagen? Flytta in dem så att yttersta delen på handtaget hamnar vid pekfingret. (De hamnar innanför växelreglaget.) Man kan välja att placera dem så att både pekfinger och långfinger ryms för extra kraft men det är ju ingen poäng med att kunna använda ringfinger plus ringfinger. De är svaga och något vill man ha runt styret även när man bromsar.
Gör det så får du massor av plats för droper reglaget.

Jag gillar att även skjuta in växelspakarna någon centimeter så att handtaget är fritt hela vägen runt.

Visa bilaga 486572
Ingen superbild men du ser säkert skillnaden.
Jo då det går alldeles utmärkt ha dem så men betyder ju inte att det finns utrymme för förbättring ?Har ingen annan referens så inte sett problemet. Men kan ju vara värt kolla på om jag nu ska trycka in fler saker på styret

Jo då det går alldeles utmärkt ha dem så men betyder ju inte att det finns utrymme för förbättring ?Har ingen annan referens så inte sett problemet. Men kan ju vara värt kolla på om jag nu ska trycka in fler saker på styret
funkar det så funkar det! många väljer att ha bromsarna så för att de e kraftfulla nog att det räcker med en eller två fingrar, men det viktigaste är att det funkar för en själv

Tillbaka
Topp