[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast högre förbrukning än en bil utan elassistans är väl inte speciellt imponerande ändå?
Imponerande? Nej poängen är ju eldriften, ska man köra endast landsväg ska man nog köpa en dieselbil om man vill ha lägsta förbrukning. Konstigt om man tror något annat?
Sammanlagt blir min förbrukning ungefär 0,3 l/mil (mest jobbpendling). Det är lägre än en bil utan eldrift i den storleken.

Imponerande? Nej poängen är ju eldriften, ska man köra endast landsväg ska man nog köpa en dieselbil om man vill ha lägsta förbrukning. Konstigt om man tror något annat?
Sammanlagt blir min förbrukning ungefär 0,3 l/mil (mest jobbpendling). Det är lägre än en bil utan eldrift i den storleken.
Ska man köra endast landsväg så är ju el ändå bättre.. ? verkningsgrad osv.

Kolla alla teslor efter e-vägarna.

Men hade BMW i3 en sunkig motorcykelmotor. Mazda planerar för en wankelmotor som förhoppningsvis går nästan vibrationsfritt och väger lite i förhållande till effekt.
Fast wankelmotorn har väll historiskt sett haft nackdelen att vara lite törstig, eller har jag helt fel? Tydligen något i svårigheten att hålla kolven/skivan 100% tät mot cylindervägg

Ska man köra endast landsväg så är ju el ändå bättre.. ? verkningsgrad osv.

Kolla alla teslor efter e-vägarna.
Om du inte vill förstå för- och nackdelarna och köpmotiven olika människor har för bensin, diesel, laddhybrid resp ren elbil så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Om du inte vill förstå för- och nackdelarna och köpmotiven olika människor har för bensin, diesel, laddhybrid resp ren elbil så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
"ska man köra endast landsväg ska man nog köpa en dieselbil om man vill ha lägsta förbrukning. Konstigt om man tror något annat?"
Var ju vad jag svarade på.

Jo jag vet för och nackdelar...

"ska man köra endast landsväg ska man nog köpa en dieselbil om man vill ha lägsta förbrukning. Konstigt om man tror något annat?"
Var ju vad jag svarade på.

Jo jag vet för och nackdelar...
Jag resonerade kring skillnad mellan laddhybrid och andra fossildrivna bilar.

Fast wankelmotorn har väll historiskt sett haft nackdelen att vara lite törstig, eller har jag helt fel? Tydligen något i svårigheten att hålla kolven/skivan 100% tät mot cylindervägg
Problemet med Wankel var att tändningen sitter i ena "hörnet". Alltså inte centrerad vilket gjorde att rotorn vred sig lite vilket orsakade läckage. Detta lär ju inte vara ett problem med en elmotor tänker jag.

Fick skjuts i en passat gte nyss, bullrigare än min 10 år gamla avensis, lite förvånad. Kan ju vara däck osv...
Just komforten kan jag inte säga något negativt om, jag åker bra i den. Men den åkte precis till verkstad på bärgare så där finns det väl lite att önska..

Får se vad jag får för hyrbil under tiden, kan bli kul att jämföra.

Edit : blev en golf alltrack tyvärr, stod en massa nya fina Ådis och blänkte men icke..

Senast ändrad:
Tjena!

Första V60 laddhybrid hade diesel. Jag ser dock en nackdel med diesel som titt som tätt kommer gå igång bara för en liten stund. Inte bra med en dieselspis.
Därför undrar man ju varför seriehybrid med diesel inte verkar vara intressant.

Nejnejnej, förstör inte laddybridskeptikernas tro med fakta från verkligheten!
(Min egen laddhybrid drar ungefär som du säger också ungefär lika som en ”vanlig” bensinbil de gånger jag kör långt eller ej kan ladda - tror som du att regenreringsfunktionen kvittar ut den ökade vikten.)
Ja vad vet jag, har bara jobbat med det här i 11 år. Laddhybrid är en kompromiss som bara är vettig om man kan ladda och åker mycket korta sträckor. Då kan den vara jättebra. Kör själv en Cupra Leon ehybrid och laddar varje dag hemma, så den går 80-100% på el varje månad, superbra. Men de gånger jag kör längre så drar den mer än den vanliga Seat Leon med samma bensinfyra på 150hk.

Därför undrar man ju varför seriehybrid med diesel inte verkar vara intressant.
Mest för att diesel är för smutsigt. Oavsett rening så släpper det ut mycket mer farliga ämnen än diesel och mycket snart kommer det vara för dyrt att rena avgaserna för att det ska vara värt det. Euro 7 kommer nästan ta död på bensinmotorn och definitivt ta död på dieseln.
Sen som det skrevs tidigare, värre uppstart på diesel.

Beroende på vem du frågar ska det nog inte finnas någon privatbilism

Ja vad vet jag, har bara jobbat med det här i 11 år. Laddhybrid är en kompromiss som bara är vettig om man kan ladda och åker mycket korta sträckor. Då kan den vara jättebra. Kör själv en Cupra Leon ehybrid och laddar varje dag hemma, så den går 80-100% på el varje månad, superbra. Men de gånger jag kör längre så drar den mer än den vanliga Seat Leon med samma bensinfyra på 150hk.
Drar den mycket mer eller ungefär detsamma om vi nu ska ”bevisa” saker anekdotiskt? Jag tror att bränsleförbrukningsstraffet för ren landsvägskörning i jämn fart borde vara rätt litet för några (?) hundra kilos extravikt givet att allt annat är lika?

Annars tyckte jag det du sa stämmer rätt bra med att en laddhybrid kan vara vettig om man kör kort och kan ladda hemma (och/eller på jobbet), men rätt onödig annars.

Senast ändrad:
Just komforten kan jag inte säga något negativt om, jag åker bra i den. Men den åkte precis till verkstad på bärgare så där finns det väl lite att önska..

Får se vad jag får för hyrbil under tiden, kan bli kul att jämföra.

Edit : blev en golf alltrack tyvärr, stod en massa nya fina Ådis och blänkte men icke..

VW:s service kan jag då inte klaga på, ringde kundtjänst på mobilitetsgarantin imorse. Någon timme senare kom en bärgare och hämtade bilen hemma på gården, 10 min senare ringer europecar och erbjuder hämtning men pga. Corona tackar jag nej och promenerar och hämtar hyrbilen istället.

Hade jag varit strandad efter vägen antar jag att bärgaren prioriterat annorlunda och kommit ännu snabbare.

Riktigt så illa är det inte. Kör jag långa sträckor så regenrerar bromsning, motorbroms osv. vilket betyder att jag kör ca 50/50 batteri/bensin även utan laddning i stolpe. Kör jag 40-50 mil så drar outlandern under 0,7. Min förra disel SUV gjorde samma sträcka på 0,63-0,65 nånstans.
Dvs förbättringen i bränsleekonomi jmf med min närmare tjugo år gamla V70 är nära noll. Utom att bilen är större och tyngre då, om det nu är ett plus. Det vore intressant att se var vi hade varit om det sedan tidigare funnits lite skarpare krav på mer givna förbättringar av faktiskt effektivitet.

Jag tror iofs att en laddhybrid som används så som det är tänkt kan vara rätt ok. Men seriehybrid ännu bättre. I alla fall nu i en övergångsfas tills laddningsinfrastrukturen är bättre och laddtiderna kortare.

All vardagsanvändning kan gå på el och den årliga fjällresan eller järvsöutflykten kör man på bensin. Ungefär.

Fast utvecklingen går ju så fort nu så det är nog inte många år bort där det känns överflödigt med hybrider. Typ Ionic5 känns ju mer lockande än en passat gte, för samma pengar.

Jag tror iofs att en laddhybrid som används så som det är tänkt kan vara rätt ok. Men seriehybrid ännu bättre. I alla fall nu i en övergångsfas tills laddningsinfrastrukturen är bättre och laddtiderna kortare.

All vardagsanvändning kan gå på el och den årliga fjällresan eller järvsöutflykten kör man på bensin. Ungefär.

Fast utvecklingen går ju så fort nu så det är nog inte många år bort där det känns överflödigt med hybrider. Typ Ionic5 känns ju mer lockande än en passat gte, för samma pengar.
Håller med, och värt att tänka på är väl att om man åker säg 50 mil till fjällen och kanske första 5 milen på el så är det ändå 10% av resan. Klart mer än inget.

Håller med, och värt att tänka på är väl att om man åker säg 50 mil till fjällen och kanske första 5 milen på el så är det ändå 10% av resan. Klart mer än inget.
På långkörning går en laddhybrid billigast i hybridläget, åtminstone GTE. Fulladdad och använd bilens GPS så kan den själv prioritera var el/bensin ska användas. Att först köra slut på el för att sedan köra på bensin ger ett sämre utfall förbrukningsmässigt.

På GTE är det angivet att det är så man ska köra för lägst förbrukning, vet inte hur det står till med andra tillverkare. Med sommardäck kan jag köra min under 0,5l/mil om jag är lätt på foten på långkörning. (Det förutsätter som oftast att jag sitter själv i bilen och inte har en fjällpackad bil med familjen med)

Drar den mycket mer eller ungefär detsamma om vi nu ska ”bevisa” saker anekdotiskt? Jag tror att bränsleförbrukningsstraffet för ren landsvägskörning i jämn fart borde vara rätt litet för några (?) hundra kilos extravikt givet att allt annat är lika?

Annars tyckte jag det du sa stämmer rätt bra med att en laddhybrid kan vara vettig om man kör kort och kan ladda hemma (och/eller på jobbet), men rätt onödig annars.
Runt 0,6 utan elmotor och runt 0,7 med. Så relativt stor skillnad procentuellt. Ska vi sen dra in miljöaspekten så är det ju bara värt det med batteriet om det faktiskt laddas.

Runt 0,6 utan elmotor och runt 0,7 med. Så relativt stor skillnad procentuellt. Ska vi sen dra in miljöaspekten så är det ju bara värt det med batteriet om det faktiskt laddas.
Cupran har väl bredare däck och mer utrustning så allt utom hybridsystemet på de bilarna är väl inte lika? Dessutom skiljer väl lite kosmetika som kan påverka luftmotstånd. Så jag skulle inte säga att man kan säga något mer exakt än att de drar ”ungefär” lika mycket baserat på det du som ensam uppgiftslämnare säger.
Men detta är väl lite skitsamma egentligen - klart att en laddhybrids enda fördel är kortkörningar om man kan ladda enkelt. Jag är bara lite skeptisk till att det skulle ge särskilt stora nackdelar vid Ren landsvägskörning vad gäller förbrukning.

Cupran har väl bredare däck och mer utrustning så allt utom hybridsystemet på de bilarna är väl inte lika? Dessutom skiljer väl lite kosmetika som kan påverka luftmotstånd. Så jag skulle inte säga att man kan säga något mer exakt än att de drar ”ungefär” lika mycket baserat på det du som ensam uppgiftslämnare säger.
Men detta är väl lite skitsamma egentligen - klart att en laddhybrids enda fördel är kortkörningar om man kan ladda enkelt. Jag är bara lite skeptisk till att det skulle ge särskilt stora nackdelar vid Ren landsvägskörning vad gäller förbrukning.
Det man kan diskutera är ju det snurriga system som vi har/har haft där tex en XC90 laddhybrid räknas som värsta miljöbilen när den inte alls är det.
Men det tror jag är ett problem som vi inte kan lösa med annat än att flytta beskattning till drivmedel.

Det man kan diskutera är ju det snurriga system som vi har/har haft där tex en XC90 laddhybrid räknas som värsta miljöbilen när den inte alls är det.
Men det tror jag är ett problem som vi inte kan lösa med annat än att flytta beskattning till drivmedel.
Ja det är givetvis helt orimligt att beskatta annat än utsläppen om det är dem man vill åt. Dvs skatten ska ligga på bränsle som skapar utsläpp, inget annat. ”En Aygo på vägen är sämre för miljön än en Corvette i garaget” som nyordspråket lyder. Men pengarna måste in...

Senast ändrad:
Dvs förbättringen i bränsleekonomi jmf med min närmare tjugo år gamla V70 är nära noll. Utom att bilen är större och tyngre då, om det nu är ett plus. Det vore intressant att se var vi hade varit om det sedan tidigare funnits lite skarpare krav på mer givna förbättringar av faktiskt effektivitet.
Fast nu är ju min bränsleförbrukning nära 0. Det är inte din gamla V70. Det är vid dom få tillfällen jag kör väldigt långt utan möjlighet att stödladda jag skrev om. Sett på ett helt år ligger jag på 0.1-0.2 nånstans kanske.

Fast nu är ju min bränsleförbrukning nära 0. Det är inte din gamla V70. Det är vid dom få tillfällen jag kör väldigt långt utan möjlighet att stödladda jag skrev om. Sett på ett helt år ligger jag på 0.1-0.2 nånstans kanske.
Nej, det är den givetvis inte. För egen del kör jag en stor majoritet av milen på långa resor dock så för mig var ditt exempel väldigt relevant. Men du verkar ha en körcykel där en hybrid är väldigt fördelaktig och fungerar bra.

Min fundering hur det hade sett ut om man på riktigt tvingat fram lite bättre energi- och resursoptimering istället för att tillverkarna fritt fått försöka sälja större och tyngre bilar kvarstår dock.

Flytta beskattning till drivmedlet vore bra på så många vis. Nu har man ju ändå betalt för bilen så varför inte låta den rulla när marginalkostnaden är så liten.

Senast ändrad:
Nej, det är den givetvis inte. För egen del kör jag en stor majoritet av milen på långa resor dock så för mig var ditt exempel väldigt relevant. Men du verkar ha en körcykel där en hybrid är väldigt fördelaktig och fungerar bra.

Min fundering hur det hade sett ut om man på riktigt tvingat fram lite bättre energi- och resursoptimering istället för att tillverkarna fritt fått försöka sälja större och tyngre bilar kvarstår dock.
Jo jag passar in i målgruppen för hybrid och det är så man får välja bil. Jag har ett fritidshus i Värmland och det är väldigt dåligt med laddstationer på vägen dit så jag vågar inte helt går över till elbil. För mig är hybrid perfekt då jag sällan behöver ta mig längre än 5mil en vanlig dag och när jag väl åker långt kan jag tanka bensin.

Jag tror han tröttnade på alla diskussioner och slog till på en velomobil istället!

Frågan är hur mycket el en hybrid drar i genomsnitt + snittförbrukning bensin. Om man lägger ihop dessa, vad åker man på /mil?

Var är TS? Han är fan skyldig alla deltagare i tråden att köpa en bil nu när allt är utrett om vilken laddbar bil som är bäst!
Jag har också länge velat över vilken bil som ska bli min nästa. Diverse SUVar har funnits på listan samt några olika hybrider och även en och annan ren elbil. Just nu har jag en riktigt het kandidat högst på listan. Kanske dags att åka och prova en bil också snart.
Den som toppar min lista nu är en Skoda Octavia, bensin ?
Låter nog elbilsmarknaden utvecklas och mogna lite till innan jag tar steget över.
Önskar TS lycka till med det inte helt enkla valet.

Jag har också länge velat över vilken bil som ska bli min nästa. Diverse SUVar har funnits på listan samt några olika hybrider och även en och annan ren elbil. Just nu har jag en riktigt het kandidat högst på listan. Kanske dags att åka och prova en bil också snart.
Den som toppar min lista nu är en Skoda Octavia, bensin ?
Låter nog elbilsmarknaden utvecklas och mogna lite till innan jag tar steget över.
Önskar TS lycka till med det inte helt enkla valet.
Jag har precis också bestämt mig. Utköp av den seat leon som vi haft på leasing.. Bensin. Väntar nog ca ett år, eller så, på klivet över på el.

Frågan är hur mycket el en hybrid drar i genomsnitt + snittförbrukning bensin. Om man lägger ihop dessa, vad åker man på /mil?
Min Ampera drar i snitt 0,13 liter/mil. Livslångt inklusive alla ägare är det nu 0,16 liter/mil. Bra för en tvåtonsbil.

Tanken är väl att andelen av sträckan som körs på motorn ska vara liten, ta sig fram till laddaren. Då kan vikt vara viktigare än förbrukning.

AFC5BBDA-6B3A-4271-8AF5-A039ABB86249.png

Mina senaste 500 mil.

Min Passat GTE har under de första 1200milen dragit 0,28/mil i snitt i bensin. Snitt förbrukningen av el har jag ingen koll på men om jag bara kör på el så är det 1,8-2,2kWh/mil, mest beroende på temperatur.
Hybridläget med tomt batteri är förvånansvärt snålt på bensin, från landet är det 10mil varav 7 på 80-väg och 3 på 100-väg och då ligger den på 0,4-0,45l/mil. Går det fortare drar den mer men jag körde från Gränna till Stockholm med en snittfart på 98km/h och en förbrukning på 0,54l/mil.

Min Passat GTE har under de första 1200milen dragit 0,28/mil i snitt i bensin. Snitt förbrukningen av el har jag ingen koll på men om jag bara kör på el så är det 1,8-2,2kWh/mil, mest beroende på temperatur.
Hybridläget med tomt batteri är förvånansvärt snålt på bensin, från landet är det 10mil varav 7 på 80-väg och 3 på 100-väg och då ligger den på 0,4-0,45l/mil. Går det fortare drar den mer men jag körde från Gränna till Stockholm med en snittfart på 98km/h och en förbrukning på 0,54l/mil.
Det är ju riktigt bra, det är ju dieselsiffror. Vad innebär ”hybridläget med tomt batteri”, innebär det att den under färd laddar batteriet (på olika sätt) och att den ibland låter elmotorn sköta jobbet helt enkelt? Lite grann som prius fungerade? (med tomt batteri förstår jag att den inte är laddad vid start)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp