Valhalla_
Aktiv medlem
[Byggtråd] Commencal Ramones 20"
Kom över en "dämpad" framgaffel som jag tänkte jag kunde sätta på dotterns hoj. En Suntour XCR LO Air. Verkar vara för 24" men det kanske funkar ändå. Men jag var inte riktigt nöjd med den, den var ju jelt stel och konstig. Visade sig att luftfjädern och dämparenhetens IFP kammare var samma sak. Och IFPn hade en vansinnig stiction, tills man tömde dämparen på luft, då kvarstod lite dämpning men å andra sidan ingen fjäderfunktion. Och ingen stiction för IFP kolven stod nog stilla då.
Men då fick jag en ide. Lite som jag gjort med mina egna prylar - coilkonvertering!
Drog till biltema och köpte en fjädersortiment-sats, tog den största fjädern och kapade den lite. Grävde fram ett air shaft som jag moddade, fixade dit negativ fjäder osv. Här är hopkoket:
Hade sedan i lite supergliss 100k i ytterbenen, installerade skaften med crush washers nedtill för täthetens skull, och sen var det dags för test.
Och mein gott, vilken skillnad! Gaffeln är smutt som snus, sagolikt plush. Sag blev ca 30% så kanske man hade kunnat ha den aningen hårdare, men det funkar. Och rötter osv bara försvinner.
Försökte filma lite och man kan ana hur pass aktiv den faktiskt är:
Men då fick jag en ide. Lite som jag gjort med mina egna prylar - coilkonvertering!
Drog till biltema och köpte en fjädersortiment-sats, tog den största fjädern och kapade den lite. Grävde fram ett air shaft som jag moddade, fixade dit negativ fjäder osv. Här är hopkoket:
Hade sedan i lite supergliss 100k i ytterbenen, installerade skaften med crush washers nedtill för täthetens skull, och sen var det dags för test.
Och mein gott, vilken skillnad! Gaffeln är smutt som snus, sagolikt plush. Sag blev ca 30% så kanske man hade kunnat ha den aningen hårdare, men det funkar. Och rötter osv bara försvinner.
Försökte filma lite och man kan ana hur pass aktiv den faktiskt är: