Ultegra-vevar i Specialized-pressfit skapar totalt kaos.

XTRMNTR

Aktiv medlem
Jag hade tänkte fräscha upp min Specialized Roubaix (kolfiber) från 2016 med nya hjul och drivlina nu till säsongen. Det har visat sig vara ett mindre helvete då jag först höll på bli galen på däck/fälg-combon som skulle tubelessas, men det löste sig till slut.

Nu är galenskapen ännu värre när jag jag ska få i ett Ultegra-vevparti i min ram. Tyvärr är det pressfit-lager vilket bara det skapar rycker. Men nu till problemet som jag hoppas någon har lösning på. Det har tidigare suttit ett praxis-parti på cykeln som har BB30 och shimano har ju som bekant 24mm axel. Jag trodde först i min enfald att det bara var att byta lager och köpte hem ett nytt 24mm och försökte pressa i ramen. Det gick inte då det sitter praxis-koppar som förmodligen är limmade i ramen. Jag har pratat med flera LBS:er och ingen har riktigt koll på hur man ska göra. Men efter långt googlande så hittade jag en tråd på brittiskt forum som beskrev samma problem. Där hade man löst det genom att ha BB30-lager och sedan trycka adaptrar ner till 24mm. Efter mycket letande fick jag tag i nya lager och adaptrar som nyss kom hem till mig. Det var inga som helst problem att få i grejerna, problemet är bara att hela BB:t nu blir för brett och det finns inte en chans i helvete att få plats med ett vevparti.

Jag vet ju att vi är många i detta land som gör medelklaziad, så någon måste ju stött på samma problem. Hit me up!

tempImager3IDbl.jpg

Ser gängade ut. Har både spår för verktyg och så sitter dom i en metallhylsa. Möjligen kan det vara en sån variant som sitter gängad i sig själv genom hylsan.
Tänkte jag också, men det står "Do not turn" på kopparna. Efter en hel del googlande så verkar det som sagt att kopparna är limmade i ramen. Hittade en beskrivning hur man skulle få ut dom, men är inte så sugen på att sätta varken stämjärn eller bågfil i ramen.

Är det verkligen möjligt att Specialized kör med praxis lager? Jag tvivlar på det. Det är nog inte praxis som standard.
Zoomar du in bilden i mitt första inlägg så ser du att det står praxisworks på koppen. Lagren som satt i var också praxis liksom vevpariet.

Dessa lager satt i https://www.westbrookcycles.co.uk/praxis-works-m30-30-28-bearing-service-kit-p353818

Kopparna verkar vara något sånt här fast inte exakt.

Verkar helt osannolikt att dom skulle vara limmade. Förmodligen vill dom inte att man skruvar på dom för att det bryter gänglåsningen. Men vad vet jag.

Därav min fråga om praxis är standard vilket jag anser vara tveksamt. Jag har bytt många vevlager och jag har inte stött på något liknande.
Jag vet att Specialized har haft en annan standard, dock verkar det sitta praxis-koppar på en hel del modeller som har några år på nacken.

Kopparna verkar vara något sånt här fast inte exakt.

Verkar helt osannolikt att dom skulle vara limmade. Förmodligen vill dom inte att man skruvar på dom för att det bryter gänglåsningen. Men vad vet jag.
JA det är en minst sagt märklig konstruktion. Jag har varit övertygad om att det var gängat vevlager enda tills jag plockade i sär det förra veckan. Vad jag har förstått så epoxylimmar specialized delar i BB:n. Dock oklart om det metallhylsan eller om det är kopparna. Har läst en del brittiska trådar på ämnen och det råder stor förvirring. Men jag har varken rätt verktyg för praxis eller ens tänkt tanken på att försöka skruva eller knacka ur det. Då det som sagt står "do not turn" på kopparna.

Jag skulle kunna tolka det att do not turn sidan skall hållas emot medans man snurrar på andra sidan.

Dvs om de är gängade i varandra så skall "do not turn" sidan "hållas emot" för att inte rotera med.

Låter logiskt i mitt huvud iaf. :)
Jag har läst halva internet senaste veckan, läst en hel del om limmade Specialized-ramar, pratat med alla cykelkunniga jag känner samt beställt hem flertalet olika lager. Så det snurrar rätt friskt i huvudet. Men nu när du säger det, så är det ju rätt logiskt. Ska kolla om jag kan får ta i rätt BB-verktyg och testa

Jag gissar att det har suttit vanliga BB30-lager (har det på min Tarmac) inpressade internt i ramen.
Sedan har det blivit knak i vevpartiet och man har monterat lager som skruvas ihop. Då sitter lagerna externt och man har fått sätta dit ett vevparti med längre axel.
Adaptrarna från 30 till 24 mm hade troligtvis funkat bra med interna BB30-lager, men det blir för brett med Praxis-lagren.
Risken är att du får knak igen om du byter till interna lager för 24 mm axel, men vem vet. Ett lager som skruvas ihop för 24 mm axel är nog ett säkrare kort om/när du får bort ditt Praxis-lager.

Jag gissar att det har suttit vanliga BB30-lager (har det på min Tarmac) inpressade internt i ramen.
Sedan har det blivit knak i vevpartiet och man har monterat lager som skruvas ihop. Då sitter lagerna externt och man har fått sätta dit ett vevparti med längre axel.
Adaptrarna från 30 till 24 mm hade troligtvis funkat bra med interna BB30-lager, men det blir för brett med Praxis-lagren.
Risken är att du får knak igen om du byter till interna lager för 24 mm axel, men vem vet. Ett lager som skruvas ihop för 24 mm axel är nog ett säkrare kort om/när du får bort ditt Praxis-lager.
När skulle denna montering ha skett? Jag har ju haft cyklen sedan den var ny. :cautious:

Kopparna är original och sitter på ett flertal Specialized.modeller

Aha, trodde du precis köpt den beggad. Sådana lager brukar användas för att åtgärda knak som uppstått. Visste inte att de levererades på ny hoj.

När skulle denna montering ha skett? Jag har ju haft cyklen sedan den var ny. :cautious:

Kopparna är original och sitter på ett flertal Specialized.modeller

Jupp, Praxis M30 för BB30 sitter i många Specializedramar för att passa med Praxis vevpartier. Kan skruva ut högersidan och slå ut vänstersidan för att få bort de till vanlig BB30.

Så för att använda de kopparna du försökt trycka i behöver du ett vanligt BB30 lager i grunden.

Jupp, Praxis M30 för BB30 sitter i många Specializedramar för att passa med Praxis vevpartier. Kan skruva ut högersidan och slå ut vänstersidan för att få bort de till vanlig BB30.

Så för att använda de kopparna du försökt trycka i behöver du ett vanligt BB30 lager i grunden.
Stort tack, det här en misstanke som har vuxit fram under gårdagen. Tyvärr har jag inte lyckats få tag i rätt BB-verktyg ännu.

En uppdatering vore på sin plats. Nu har jag äntligen fått tag i rätt verktyg för att ta ut praxis-hylsan. Väl ute konstaterade jag att det är en innerdiameter på 41,7mm (viss felmarginal) så vevlagret (Shimano SM BB72-41) glappar. Så nu ska jag försöka få tag i ett med 42mm.
tempImageAoPIWn.jpg

Jag hade samma gissel med min Crux-19 och det satt Praxis bb30 original och jag skulle skicka i ett vevparti med gxp och det blev Praxis gxp igen. Väldigt fina lager och man får lite bredd på lagrena vilket är bra.

Jag tog mitt skräppraxis med polygrip...
Och satte i något mer lämpligt för en cykel som kostade 35k eller så. Crux 2019...

Tog begagnade lager från en Cannondale, men eftersom specialized kan bygga ramar så har dom inte knakat på ungefär 700 mil i cruxen ??

En uppdatering vore på sin plats. Nu har jag äntligen fått tag i rätt verktyg för att ta ut praxis-hylsan. Väl ute konstaterade jag att det är en innerdiameter på 41,7mm (viss felmarginal) så vevlagret (Shimano SM BB72-41) glappar. Så nu ska jag försöka få tag i ett med 42mm.
Först tackar du mig för att jag skriver att det är BB30 men sen säger du att ett Shimano BB72-41 glappar som är en helt annan lagerstandard. Hoppas du inte köpte de utan köper ett BB30 lager direkt...

Först tackar du mig för att jag skriver att det är BB30 men sen säger du att ett Shimano BB72-41 glappar som är en helt annan lagerstandard. Hoppas du inte köpte de utan köper ett BB30 lager direkt...
Det har varit en minst sagt komplicerad resa. Min LBS sa att jag kunde sätta i ett BB72-41 vilket visade sig vara helt fel. Det upptäckte jag först när lagret var beställt. Det är ju BB30 som sitter i praxis-kopparna.

Men efter lite googlande och mätande ikväll konstanterade jag att det gick bra att pressa i BB30lagren i ramen. Så nu är allt på plats, i morgon ska jag hänga på en ny kedja och justera växlarna till det nya vevpartiet.

Min LBS sa att jag kunde sätta i ett BB72-41 vilket visade sig vara helt fel.
Att det är helt uppenbart fel inser man redan utan att ens plocka bort det befintliga lagret. BB72-41 och alla andra pressfit Shimano-lager för landsväg följer BB86 standard där siffran 86 är ramens bredd i mm. Din ram är 68 mm bred. Denna LBS ska du du nog aldrig mera lyssna på…

Att det är helt uppenbart fel inser man redan utan att ens plocka bort det befintliga lagret. BB72-41 och alla andra pressfit Shimano-lager för landsväg följer BB86 standard där siffran 86 är ramens bredd i mm. Din ram är 68 mm bred. Denna LBS ska du du nog aldrig mera lyssna på…
Nej det gör jag i normala fall inte. Men gjorde misstaget ännu en gång.

Jag tog mitt skräppraxis med polygrip...
Och satte i något mer lämpligt för en cykel som kostade 35k eller så. Crux 2019...

Tog begagnade lager från en Cannondale, men eftersom specialized kan bygga ramar så har dom inte knakat på ungefär 700 mil i cruxen ??
Egentligen så är ju konstruktion rätt smart på praxis-lagren, förutsatt att man har rätt storlek. Press fit är ju annars ett jävla gissel som jag helst undviker.

Tillbaka
Topp