Skärpning!

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Skärpning!
Ni får sluta skapa omkörningsfiler i hellas.?
D246BAD6-F204-4A52-ACD6-B487A8F40955.jpeg

Skärpning!
Här ser man ett exempel på där cykeltrafiken är tät. Nybörjare och proffs använder denna stig, så det har blivit ett slags "omkörningsspår" som visar på hastighetsskillnaderna mellan cyklisterna.
Även här har skador på trädens bark uppstått. Troligtvis är det den moderna trenden med breda "trailstyren" som åstadkommit trädskavet. Nybörjare som inte är vana med bredden och slår i träden som står nära stigen.

körskador%202.jpg

Skärpning!
Ser mer ut som skogsmaskinsspår, det är ungefär rätt bredd.

Tror också original spår är skapad av skogsmaskin. Jag ser dock inte från bilden vilken stig där är.

Jag håller med att man måste minimera skador på naturen. Men åt andra sidan kan ökat "använding" av naturen bara medföra mer slitage. Jag har inte sett statistik för Hellasgården / Nacka reservat. Men Paradiset får sju (!) gånger fler besökare sedan pandemin började. Det leder såklart till ökat slitage.

Skärpning!
Här ser man ett exempel på där cykeltrafiken är tät. Nybörjare och proffs använder denna stig, så det har blivit ett slags "omkörningsspår" som visar på hastighetsskillnaderna mellan cyklisterna.
Även här har skador på trädens bark uppstått. Troligtvis är det den moderna trenden med breda "trailstyren" som åstadkommit trädskavet. Nybörjare som inte är vana med bredden och slår i träden som står nära stigen.

körskador%202.jpg
Det är ganska fet fatbike som tagit sig fram där. :)

Skärpning!

körskador%202.jpg
Kan @Yonna ha varit i krokarna? Inte så troligt kanske utan sjö och 2 meter snö?

Skärpning!

körskador%202.jpg
Låter rimligt. De borde läsa Staffan Skotts klassiker "Cykelboken" från åttiotalet. Han slår fast att en sak som skiljer en mtb från en vanlig cykel är att mtb:er har smalare styren för att lättare ta sig mellan träd.

Skärpning!
Ser mer ut som skogsmaskinsspår, det är ungefär rätt bredd.
Det är ett spår av en skogsmaskin, ja. Ser jag rätt så är det från gruset mellan Ulvsjöslingan och "Hunden"/"Hundbenet" och det där spåret har funnits där i evigheter, men först på senare år börjat användas som ner- och uppfart till den egentliga stigen.

Skärpning!
Någon åkte nedför där förut där det går ganska fort men han åkte emellan spåren och gjorde en bra vurpa.
Jag trodde nästan alla förstod att emellan traktorspåren kan allt från gropar, stenar till rådjur ligga dolda i ris eller gräs.

Skärpning!
Jag känner mig delad. Å ena sidan är det väldigt högt tryck på skogarna runt städerna och det märks att de slits hårt. Stigarna blir helt klart bredare och bredare. Sedan tror jag cyklister får mycket skit för att hjulspåren syns så tydligt. Om jag går, rider eller springer blir det bara lera. Om jag cyklar är det uppenbart att det är en cykel som var där senast. Ofta är ju cykelspåren i leran och då syns de. Men det är ju i leran man bör vara. Så breddar man inte stigen. De som går vill inte bli blöta om fötterna och går bredvid stigen och lämnar inte några tydliga spår (men breddar stigen desto mer). Så är visserligen min uppfattning. När jag cyklar kör jag raka vägen (genom lera) men när jag springer vill jag inte klafsa i lera till vaderna utan springer helst i kanten.

Fråga dock: vad är egentligen problemet? Går skogen sönder? Eller varför är lera ett problem mer än att det ger smutsiga skor? Känner mig obildad.

Skärpning!
Jag tänkte på tanten på tv som tyckte ett däckspår i nysnön förstörde leden.

Visst surhål ser jävligt ut och undrar om inte mina lokala surhål ändå skapas av cyklar. Visuellt ser det ut så.
Nej, jag tror inte skogen förstörs av lera.

Det som däremot förstör min naturupplevelse är makadam i skogen. Tror inte heller det är bättre för skogen än lera

Skärpning!
Ja, jag tror verkligen inte cyklister är oskyldiga. Jag tror vi alla sliter på skogen, gångare, cyklister och löpare. Det handlar mer om huruvida man håller sig i mitten och hur man beter sig (sladda inte!). Sedan bör man nog egentligen inte vara på stigarna alls nu när de är så blöta och innan det börjat växa.

Skärpning!
Någonstans kan jag ju personligen tycka att hur jäkla mkt sliter en människa på skogen oavsett om man går eller cyklar? Ytan som stigar tar upp i Sveriges skogar är förmodligen mindre än 0,0000000000000000000001 promille. Resten är orört.

Det är väl det att alla ska trängas på exakt samma ställe. Fler stigar så är väl problemet löst?

Skärpning!
Det enda som stör mig i skogen är alla stora jävla maskinspår och allt bråte som lämnas efter avverkning. Det ser FÖRJÄVLIGT ut. Det är ju markägarnas fulla rätt förstås. Synd bara att det ska se ut som ett krig har ägt rum i fan flera år efteråt.
Är du säker att det inte många cyklister som skapat dubbla spår för lättare kunna köra om? ?

Skärpning!
Någonstans kan jag ju personligen tycka att hur jäkla mkt sliter en människa på skogen oavsett om man går eller cyklar? Ytan som stigar tar upp i Sveriges skogar är förmodligen mindre än 0,0000000000000000000001 promille. Resten är orört.

Det är väl det att alla ska trängas på exakt samma ställe. Fler stigar så är väl problemet löst?
Nja, något mer än 0,3 kvadratmikrometer tror jag nog ändå att det är (om jag nu räknade rätt på alla nollor).

Skärpning!
Nu läste jag inte riktigt rätt när jag svarade @MP3-Sthlm, jag blandade ihop det med en tidigare post där någon skämtade om att det var fatbikecyklister som skapat dom stora spåren i skogen. :P

Och så är det förmodligen. Särskilt tydligt blir det ju när man ser bandvagnsliknande spår i terrängen. Kan inte vara annat än en cyklist som satt så grova spår i marken.

Skärpning!
Stadsnära skogar har ofta ett tätare stignätverk än lantskog. Undra varför? Och är det ett problem?
Det är ett problem om man tror att skogen är nåt slags museum (trots att den inte på något sätt är urskog), samtidigt som man själv ska kunna vistas i detta museum. Den som är på stigen och förfasas över slitaget borde först sluta gå där själv, då vederbörande bidrar till slitaget. Men det är såklart alltid nån annan som ska hålla sig borta istället.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp