Akta dig för tullen...

Atlas

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Alla varor som kommer in i Sverige från icke EU länder skall tullas för sitt marknadsvärde, inte sitt försäljningsvärde. Det gäller sedan gammalt och är inte så konstigt.
- Det räcker lixom inte med att skriva gåva på ett paket och sköta betalning vid sidan av för att komma undan tull.

Nu till den lilla krumeluxen då: En vara köpt från GB 2020 har du betalt moms för i GB och det har kvittats inom EU helt enligt regelverket. Om den varan nu har gått sönder och du får en utbytesvara enligt garanti skall den alltså tullas och momsas (lägg dessutom till hanteringsavgifter) på nyvärdet innan du får hem den. Du skall sedan kräva tillbaka momsen på ursprungsköpet. Lycka till!

Akta dig för tullen...
Det finns regler för retur och reparationer, med rätt blanketter blir det inga avgifter.
"
Hej,

Om du får en ny vara som ersättning för en tidigare vara, behöver du betala tull och moms även för den nya varan.

Du kan ansöka om att få tillbaka den tull och moms som du tidigare har betalat för den första varan.

Följande uppgifter behöver vara med för att vi ska kunna bedöma och hantera ditt ärende:

• tull-id för den första varan (en kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror; du kan få den här uppgiften av det företag som transporterat din vara)
  • varupostnummer (i vissa fall när det är Postnord som transporterar din vara)
  • bevis på att den ursprungliga varan har returnerats, till exempel en kreditfaktura eller ett annat dokument som visar att säljaren har tagit emot den returnerade varan i ett land utanför EU
  • ditt namn och adress

Jenny Wikholm
Tullinspektör
Uppbördsbevakning

Tullverket, Uppbördsenhet Syd
Postadress: Box 12854, 112 98 Stockholm
Besöksadress: Emblas Gränd 2, Malmö
Telefon: 040-661 31 69
E-post: omprovning@tullverket.se

Besök oss på tullverket.se och följ oss på Twitter, Facebook, Instagram och LinkedIn

"​

Akta dig för tullen...
Det är väl mest Wiggle/crc egna märken som jag skulle sakna. Nu ryktas det att tysken ska köpa dem så då är det väl sluttramsat och man får tigga 10% på bikester för att köpa en vitus

Akta dig för tullen...
Alla varor som kommer in i Sverige från icke EU länder skall tullas för sitt marknadsvärde, inte sitt försäljningsvärde. Det gäller sedan gammalt och är inte så konstigt.
- Det räcker lixom inte med att skriva gåva på ett paket och sköta betalning vid sidan av för att komma undan tull.

Nu till den lilla krumeluxen då: En vara köpt från GB 2020 har du betalt moms för i GB och det har kvittats inom EU helt enligt regelverket. Om den varan nu har gått sönder och du får en utbytesvara enligt garanti skall den alltså tullas och momsas (lägg dessutom till hanteringsavgifter) på nyvärdet innan du får hem den. Du skall sedan kräva tillbaka momsen på ursprungsköpet. Lycka till!
Nej!!!
För att ta reda på hur hög tullen blir på en vara behöver du räkna fram varans tullvärde. Tullvärdet är varans pris, plus frakt- och försäkringskostnader, inklusive kostnader för lastning, lossning och hantering fram till EU:s gräns. Tullsatserna varierar mellan 0 och 20 procent, men det förekommer även högre tullsatser för vissa varor.
Läs mer om tullvärde.

Akta dig för tullen...
Nej!!!
För att ta reda på hur hög tullen blir på en vara behöver du räkna fram varans tullvärde. Tullvärdet är varans pris, plus frakt- och försäkringskostnader, inklusive kostnader för lastning, lossning och hantering fram till EU:s gräns. Tullsatserna varierar mellan 0 och 20 procent, men det förekommer även högre tullsatser för vissa varor.
Läs mer om tullvärde.
Ja, det gör alltså tullen genom att kolla på införskaffningspris. Det du pratar om här är hur näringsidkare skall tulla för importvaror de tänker sälja "i butik".

Akta dig för tullen...
Jag har helt enkelt valt att helt sluta handla från storbrittanien sedan brexit, verkar för krångligt för egen del. Nu köper jag från svenska eller tyska butiker istället.

Vilket är väldigt synd då jag verkligen gillade tftuned :(
Jag också. Tills jag skulle köpa ett angleset till polaren - finns ju inget annat vettigt än det britterna har, works och superstar. Allt annat kostar ju skjortan. Så helt har jag inte kunnat bojkotta dem för att ha hittat på något så idiotiskt som brexit. Men nästan.

Akta dig för tullen...
Jag har helt enkelt valt att helt sluta handla från storbrittanien sedan brexit, verkar för krångligt för egen del. Nu köper jag från svenska eller tyska butiker istället.

Vilket är väldigt synd då jag verkligen gillade tftuned :(
Det här var en sak jag handlade från tyskland innan Brexit. I och med att det var ett garantiärende hanterades det av bolaget direkt, inte återförsäljaren. Bolaget ersatte varan och skickade ut en ny från GB.

Första ersättningsvaran skickades ut med värde 0 och märkt som replacement. PostNord tog inte ens emot den utan returnerade den direkt utan att berätta för mig på grund av formfelet värde=0. När de skickade varan nästa gång skrev det varans värde men angav oxå replacement. Den fastnade i tullen.

Akta dig för tullen...
Det är väl mest Wiggle/crc egna märken som jag skulle sakna. Nu ryktas det att tysken ska köpa dem så då är det väl sluttramsat och man får tigga 10% på bikester för att köpa en vitus

Om det då blir ett garantiärende får du se till att det är tysken och inte Vitus som skickar ut replacements...

Akta dig för tullen...
Ja, det gör alltså tullen genom att kolla på införskaffningspris. Det du pratar om här är hur näringsidkare skall tulla för importvaror de tänker sälja "i butik".
Som privatperson betalar du tull och moms på priset+frakt, punkt.Understiger priset+frakt 1600 kr, betalar man bara moms.
Hur skulle tullen komma fram till rätt marknadsvärde?

Senast redigerad av en moderator:
Akta dig för tullen...
Tullvärdet fastställ på samma sätt oavsett privat eller företagare, företagare har oftast mer kostnader är bara frakt.

Du skrev:
"Alla varor som kommer in i Sverige från icke EU länder skall tullas för sitt marknadsvärde, inte sitt försäljningsvärde."

Du skriver ju att varor skall tullas för sitt marknadsvärde och inte sitt försäljningsvärde, hur skall du ha det?

Killade det tillräcklig, blev du lite blöt i byxan, fråga din pappa vad som hände,det är inget farligt!
Det går inte så bra för dig i mellanmänskliga relationer va? Eller är det bara när du sitter bakom datorn det glappar?

Akta dig för tullen...
Det är väl bara ett rykte att Signa Sports eventuellt kanske tänker lägga ett bud? ”Could be considering...” vill jag minnas det stod i bloomberg-artikeln.
Eller har det hänt nåt mer konkret? En snabb googling ger inget iaf.

Akta dig för tullen...
Det är väl bara ett rykte att Signa Sports eventuellt kanske tänker lägga ett bud? ”Could be considering...” vill jag minnas det stod i bloomberg-artikeln.
Eller har det hänt nåt mer konkret? En snabb googling ger inget iaf.
Det jag såg var rykte. Nån annan länkade häromdagen igen och la fram det som ett faktum. Jag läste inte den länken..

Akta dig för tullen...
Jag var säker på att de skulle flytta till Nordirland men de verkar helt yrvakna och gråter om att de har "fabriker" i EU men "måste" ha in dem i England till central lager.
De har en sc som var optimerad för att kringgå reglerna i EU och det funkar inte efter brexit.
Bra så, EU borde ändra dina egna regler. Montering av en cykel är inte tillverkning.

Akta dig för tullen...
Hur funkar det om man reser till Englandet, tjackar en jonne och flyger hem med den?

Något som händer är att man tar med sig en fulcykel på vägen ut, som du deklarerar som "privat cykel". Sedan byter du din fulcykel mot en fin utomlands och tar med hem istället. Lämpligen lerar du ner den lite också. Har aldrig gjort så själv men har hört folk som gjort så med skidor, datorer, dykutrustning, systemkameror och lite allt möjligt. Kanske mer utbrett utomlands än i Sverige, har jobbat en del i länder där de har väldigt höga skatter på importgods.

Akta dig för tullen...
Noterar tullen om jag har med laptop, barnvagn eller cykel ut för att stämma av när jag kommer hem? Det är en nyhet för mig i så fall.

Jag tror det handlar om vad man kan göra troligt. En begagnad cykel i väska är nog lättare än en ny i låda

Akta dig för tullen...
Noterar tullen om jag har med laptop, barnvagn eller cykel ut för att stämma av när jag kommer hem? Det är en nyhet för mig i så fall.

Jag tror det handlar om vad man kan göra troligt. En begagnad cykel i väska är nog lättare än en ny i låda

Det är nästan aldrig de kollar efter värdesaker på vägen ut, på vägen ut letar de i princip bara efter bomber och knark och sådant. Det är på vägen hem du kan behöva kvittot som visar att du hade "en cykel" med dig när du åkte ut.

Akta dig för tullen...
Tackar vet jag skattesmitning och betalar hellre en liten slant för att få varorna analfraktade genom tullen, se för tusan bara till att dom är väl inplastade, den där pikanta doften av gårdagens processade mat är svårt o handskas med! ?‍♂️

Akta dig för tullen...
Åkte i min vw Transporter till London 2019,hade med en hoj,(MC) jag byggt som dom ville ha med på en stor utställning....
Hade med hojen i bussen,inga tullpapper what so ever...ingen kontroll vare sej vid Engelska gränsen eller väl hemma vid svenska.
Dock reggad och jag som ägare.så det hade ju kunnat bevisas lätt.
Men om jag skulle ha med en hög med MTB tillbaks i skåpet hade gått galant,helt klart! ?

Akta dig för tullen...
Åkte i min vw Transporter till London 2019,hade med en hoj,(MC) jag byggt som dom ville ha med på en stor utställning....
Hade med hojen i bussen,inga tullpapper what so ever...ingen kontroll vare sej vid Engelska gränsen eller väl hemma vid svenska.
Dock reggad och jag som ägare.så det hade ju kunnat bevisas lätt.
Men om jag skulle ha med en hög med MTB tillbaks i skåpet hade gått galant,helt klart! ?
Fast, 2019 var ju läget ett annat än nu …

Akta dig för tullen...
Jo,men även kört genom icke EU länder med buss full med verktyg och maskiner,och även med tävlingsmc....aldrig behövt öppna skåpet och visa innehållet nån gång.
Kanske bara tur eller min oskyldiga uppsyn,vad vet jag? :giggle:

Akta dig för tullen...
Det är som med skatt. Det är inga problem att skattefuska, och flera kommer undan. Det tråkiga är om de kommer på dig :LOL:

Mindre kul att få en 50k kolfiberhoj man köpt i england beslagtagen på Arlanda och sedan bli utredd för smuggling eller nått.

Akta dig för tullen...

Det är inte tullen som noterar det självmant, det är ditt ansvar, så egentligen ska du deklarera vad du för in och ut ur landet. Ut är viktigt för din egen skull om det skulle bli problem när du ska föra in det igen (utanför EU), speciellt om du har svårt att bevisa att ursprunget skulle vara Sverige/EU (typ om du inte har kvitto etc som kan styrka det).

Akta dig för tullen...
Det är inte tullen som noterar det självmant, det är ditt ansvar, så egentligen ska du deklarera vad du för in och ut ur landet. Ut är viktigt för din egen skull om det skulle bli problem när du ska föra in det igen (utanför EU), speciellt om du har svårt att bevisa att ursprunget skulle vara Sverige/EU (typ om du inte har kvitto etc som kan styrka det).

Ja därför hjälper det kanske inte så mycket att föra ut en skrotcykel och byta.
Fast det är klart bagagekvitto kanske är bra att ha. I så fall verkar det smidigare med en tom cykelväska.

Baserat enbart på egen erfarenhet så är det rätt små problem att föra in sina personliga tillhörigheter i landet utan kvitto. Inklusive laptopar och barnvagnar.

Tillbaka
Topp