(OT) Erbjudande från Bahnhof villafiber, vad handlar det om?

Snuten

Aktiv medlem
Jag är ansluten till öppen fiber i villan. Det är väl Telia som ligger bakom om jag inte missförstått. Det finns en radda med leverantörer att välja mellan och jag har hittills kört på Bahnhof.

Jag fick nyligen ett erbjudande från Bahnhof där de berättar att Telia kommer at höja avgifterna i mitt nät och att de därför tvingas höja månadsavgiften. Istället för att bli kvar som Bahnhof kund kopplat till Telias öppen fiber, erbjuder de mig nu att istället ansluta till "Bahnhof Villafiber – vårt eget nät". De skriver så här i sin info:

"Vad är Bahnhof Villafiber?
Bahnhof Villafiber är ett höghastighetsnät där vi kan leverera riktigt höga hastigheter till låga priser. Idag levererar vi bredband till dig via ett öppet fibernät men vid byte till villafiber gör vi ett så kallat operatörsbyte hemma hos dig. Det innebär att vi tar bort mellanhanden mellan dig som kund och oss som bredbandsleverantör. I stället för att leverera via det öppna nätet tillhör du vårt egna bredbandsnät där bara vi kan leverera.

Den enda praktiska skillnaden hemma hos dig är att du behöver byta ut din nuvarande fiberkonverter mot en fiberkonverter från oss. Något som du enkelt gör på egen hand med instruktioner från oss."

Jag har en del frågor kring detta:

1. Rent fysiskt måste det väl vara samma gamla kablar man skall köra på? Om det är så, vad blir egentligen skillnaden? Bahnhof måste väl rimligen fortfarande köpa in sig på de kablar som Telia nu tillhandahåller? Kanske inte så viktigt för mig som kund, men jag fattar inte logiken och det stör mig.

2. Är det strategiskt smart att hoppa på ett dylikt erbjudande (om nu priset är OK)? Kommer jag att låsa in mig hos Bahnhof nu och sedan behöva betala för att återansluta till öppen fiber-lösningen där jag kan välja och vraka blanda en massa andra leverantörer.

Fick samma erbjudande men tydligen någon på marknad som klantat sig då Bahnhof inte kan erbjuda oss fiber via deras utrustning i området, så vi är fast med Telias Öppen fiber.

Prishöjningen är en tia i månaden så inte hela världen.

Hade jag kunnat byta så hade jag gjort det direkt. Om man kan få det och sen vill byta tillbaks så lär det kosta några hundra.

Jag är ansluten till öppen fiber i villan. Det är väl Telia som ligger bakom om jag inte missförstått. Det finns en radda med leverantörer att välja mellan och jag har hittills kört på Bahnhof.

Jag fick nyligen ett erbjudande från Bahnhof där de berättar att Telia kommer at höja avgifterna i mitt nät och att de därför tvingas höja månadsavgiften. Istället för att bli kvar som Bahnhof kund kopplat till Telias öppen fiber, erbjuder de mig nu att istället ansluta till "Bahnhof Villafiber – vårt eget nät". De skriver så här i sin info:

"Vad är Bahnhof Villafiber?
Bahnhof Villafiber är ett höghastighetsnät där vi kan leverera riktigt höga hastigheter till låga priser. Idag levererar vi bredband till dig via ett öppet fibernät men vid byte till villafiber gör vi ett så kallat operatörsbyte hemma hos dig. Det innebär att vi tar bort mellanhanden mellan dig som kund och oss som bredbandsleverantör. I stället för att leverera via det öppna nätet tillhör du vårt egna bredbandsnät där bara vi kan leverera.

Den enda praktiska skillnaden hemma hos dig är att du behöver byta ut din nuvarande fiberkonverter mot en fiberkonverter från oss. Något som du enkelt gör på egen hand med instruktioner från oss."

Jag har en del frågor kring detta:

1. Rent fysiskt måste det väl vara samma gamla kablar man skall köra på? Om det är så, vad blir egentligen skillnaden? Bahnhof måste väl rimligen fortfarande köpa in sig på de kablar som Telia nu tillhandahåller? Kanske inte så viktigt för mig som kund, men jag fattar inte logiken och det stör mig.

2. Är det strategiskt smart att hoppa på ett dylikt erbjudande (om nu priset är OK)? Kommer jag att låsa in mig hos Bahnhof nu och sedan behöva betala för att återansluta till öppen fiber-lösningen där jag kan välja och vraka blanda en massa andra leverantörer.
1. Då bör du ha ett fiberuttag med en patchkabel om du skall byta CPE själv.
Om det inte kommer hem någon tekniker, så kör du på samma kabel mellan din CPE och ODF:en i NOD:en. Eventuellt att en tekniker patchar om mellan ODF och switch i NOD:en om Bahnhof satt in egen utrustning där.

Jag är tyvärr inte nätverkstekniker. Jag har det inte ens som hobby.
Vi har en slags dosa på väggen som installerades av en farbro när vi fick öppen fiber. Leverantören (Telia) betecknar den "medieomvandlare" och i den finns uttag till router, digital TV-box, telefonadapter och "framtida tjänster" (pizza online?). Det enda jag kopplat på nu är en egen router.

Vad beträffar CPE, ODF, NOD, ABC, KGB, CIA osv, så har jag inte en susning...

Jag är tyvärr inte nätverkstekniker. Jag har det inte ens som hobby.
Vi har en slags dosa på väggen som installerades av en farbro när vi fick öppen fiber. Leverantören (Telia) betecknar den "medieomvandlare" och i den finns uttag till router, digital TV-box, telefonadapter och "framtida tjänster" (pizza online?). Det enda jag kopplat på nu är en egen router.

Vad beträffar CPE, ODF, NOD, ABC, KGB, CIA osv, så har jag inte en susning...
Har du först en liten dosa och sedan en större dosa och en (troligen) blå kabel mellan där, då är det väldigt enkelt att byta medieomvandlare. Kan även sitta bara en dosa med ett lock där kabeln ligger gömd.

Har du först en liten dosa och sedan en större dosa och en (troligen) blå kabel mellan där, då är det väldigt enkelt att byta medieomvandlare. Kan även sitta bara en dosa med ett lock där kabeln ligger gömd.

Typ så här. Lådorna det står Inteno på byts ut. Den blå sladden kopplas ur lika lätt som en vanlig RJ45.
Jag har Banhof på Öppen fiber, men funderar på att köra Banhof helt. När jag frågade för något år sedan gick det att byta från Banhof (efter någon bindningstid som jag tyckte var relativt rimlig)

DSC_1148.JPG

A6E2F516-0668-44EE-92E2-4247CA8B4441.jpeg

Alla kunder kommer ut ur varsin sådan grön kontakt och går sedan i en sådan gul kabel över till utrustningen på höger sida av skåpet.
Där kan Bahnhof satt i egen utrustning och då behöver en tekniker flytta den gula kabeln från Telias utrustning och in i Bahnhofs utrustning.

Hur det möjligt? öppen fiber driftar väl det fysiska nätet, det vill de väl ha betalt för?

Typ så här. Lådorna det står Inteno på byts ut. Den blå sladden kopplas ur lika lätt som en vanlig RJ45.
Jag har Banhof på Öppen fiber, men funderar på att köra Banhof helt. När jag frågade för något år sedan gick det att byta från Banhof (efter någon bindningstid som jag tyckte var relativt rimlig)

Visa bilaga 490312
Precis, där är fiberuttaget den lilla lådan och CPEn den större som det står Inteno på.

Telia kallar sin tjänst för "öppen fiber".
Det ett innnebär trots namnet inte alls att den är öppen, den är öppen för de som har avtal med Telia att leverera någon tjänst, den är lika öppen som den är stängd.

Om någon annan t.ex Banhof tar över ägarskapet för infrastrukturen eller snarare kopplar förbi Telia eftersom jag har svårt att se varför Telia skulle vilja avyttra den så sitter du i samma position med Banhof.

Båda är vinstdrivande bolag, spelar det någon roll vem man är slav under?

Ring Banhof och fråga vad de tänker erbjuda för förbättringar emot vad du har idag från Telia.

Rent tekniskt tycker jag dock det är bra att de konkorrensutsätter Telia, men jag tvivlar på att det innebär någon direkt för eller nackdel för dig.

Telia kallar sin tjänst för "öppen fiber".
Det ett innnebär trots namnet inte alls att den är öppen, den är öppen för de som har avtal med Telia att leverera någon tjänst, den är lika öppen som den är stängd.

Om någon annan t.ex Banhof tar över ägarskapet för infrastrukturen eller snarare kopplar förbi Telia eftersom jag har svårt att se varför Telia skulle vilja avyttra den så sitter du i samma position med Banhof.

Båda är vinstdrivande bolag, spelar det någon roll vem man är slav under?

Ring Banhof och fråga vad de tänker erbjuda för förbättringar emot vad du har idag från Telia.

Rent tekniskt tycker jag dock det är bra att de konkorrensutsätter Telia, men jag tvivlar på att det innebär någon direkt för eller nackdel för dig.
Bahnhof är definitivt en fördel gentemot Telia då de värnar användarnas integritet. Telia tvekar inte att lämna info till regimen vid förfrågan, Bahnhof vägrar.
Att båda är vinstdrivande företag och verkar på en konkurrensutsatt marknad ska vi bara vara glada för. Alternativet lockar inte.

Senast ändrad:
Där kabeln kommer in genom väggen har vi en sådan här dosa. Lite större än en cigarettask.

Bilagor

• 16216224444975865212649516309168.jpg
    16216224444975865212649516309168.jpg
    654.4 KB · Besök: 700
Bytte från öppen fiber till Bahnhof när jag flyttade in för ett år sedan.
Följande hände: Bahnhof skickade ut en ny liten låda som man skulle koppla fibern till och en ny router.
Bahnhof sa till när de bytt fibern fram till kåken till sin utrustning, då kopplade jag in lådan som jag fick.
Från den lådan kopplade jag en nätverkssladd till routern jag fick från bahnhof.
Sen var det lite småstrul i 25 minuter som deras support fixade. (få routern att fatta att den borde skicka saker typ, har jag för mig)

Har haft nertid på ungefär en vecka senaste året, väldigt oklart, lite skakig support då jag skulle dra lite i sladdar och starta om utrustning utan att något hjälpte. Då skulle någon på deras sida titta på det vilket tog tid. När någon tittat på det på deras sida så bokade de tekniker som skulle åka ut.
45 min innan teknikern kom så hoppade allt igång igen (avd. Något var kass på deras sida som de antingen inte hittade eller mörkade).
Ev. nackdel med Bahnhof fiber är att man kan vara tvungen att ha linjeTV från Sappa vilka har ett skakigt rykte om man läser på nätet. Vi hade lite stök med dålig utsändning, kanaler pixlade eller funkade inte i 10 min och sen hoppade igång igen. De har en engagerad support upplever jag som tog hand om ärendet, felsökte, kom tillbaka dagen efter med att de skulle dra det vidare med Bahnhof (routerinställning, port 4 på routern är dedikerad till digitalbox). Två dagar senare ringde de och meddelade att det var klart (en lördag) bad mig titta mycket på tv för att se om det var strul och så skulle de återkomma mitt i veckan vilket gjordes och inga problem uppstod under tiden så vi ansåg att det funkade.

Hur i h-e det funkar med betalning med tanke på att fibern ute på vägen och in i huset fortfarande ägs av skanova är ett mysterium för mig men jag bryr mig inte.

Kabeln går sedan vidare från "cigarettasken" till den större dubbeldosan. Den vänstra dosan kan man öppna luckan på och den innehåller bara en kabelsnurr.

Bilagor

• 1621622509564877050558833384241.jpg
    1621622509564877050558833384241.jpg
    730.4 KB · Besök: 2,949
Kabeln går sedan vidare från "cigarettasken" till den större dubbeldosan. Den vänstra dosan kan man öppna luckan på och den innehåller bara en kabelsnurr.
Den första lådan kommer ni ha kvar, den är en kopplingsdosa för fiber-fiber (inkommande fiber till kåken är lite grövre och stelare till en "patchfiber" som är enklare att hantera). Den andra lådan kommer bytas till två grejer, en fiberkonverterare som antagligen kommer vara en blå lådda med fiber in och nätverkssladd (RJ45-kontakt) ut. Från den drar man den nätverkssladden till routern du får från Bahnhof, en lite tornliknande grunka som är mindre smidig än den lådan du har på bilden där.

Du har väl redan fått svar ovan. Men om ingen nämnt det så är ju den fysiska fibern i backen ofta ägd av någon annan, i vårt fall Skanova. (är ju f d Telia). Sen har Telia med sin öppen fiber själva fiberlveransen och i den kan man välja en internetleverantör. Går man med annan fiberlverans så skippar man ett led. Efter ca 6 är med öppen fiber så hoppade jag över till Bahnhof Villafiber. Har ingen TV eller Telefon. Lägre pris, samma internetleverantör och högre hastighet och ingen mellanhand (Telia) som skall ha betalt

1. Då bör du ha ett fiberuttag med en patchkabel om du skall byta CPE själv.
Om det inte kommer hem någon tekniker, så kör du på samma kabel mellan din CPE och ODF:en i NOD:en. Eventuellt att en tekniker patchar om mellan ODF och switch i NOD:en om Bahnhof satt in egen utrustning där.
Man blir sjukt trött på inlägg som dessa. Du hjälper ingen.

Ja, fast efter skräckhistorien ovan får jag stanna med Telia som har haft typ två tre kortare avbrott på nån timme på 7 år.

Man blir sjukt trött på inlägg som dessa. Du hjälper ingen.
Jag tror att weldion försökte hjälpa till, men det är ju klart, hänger man med i den jargongen behöver man förmodligen inte hjälp med så här basala saker.
Det är lätta att falla in i fikonjargong. Jag blir ibland lite avundsjuk - jag har inte tillräckligt med specialkunskap inom ngt område för att kunna köra på så. Det hade varit kul annars.

Rent praktiskt så är det summerat en låda som behöver bytas inomhus (om man bortser från router och egen nätverksutrustning). Den kan ju i vissa fall vara uppskruvad men är inte svår att byta, instruktioner medföljer. Tror eventuellt Bahnhof kan skicka ut en tekniker för detta men då får man väl anpassa sig efter deras tider etc. Sen skall en sladd kopplas om i en central (weldions bild). Så det är inget jättekrångel, med reservation för att ens installation kan se olika ut.

Rent praktiskt så är det summerat en låda som behöver bytas inomhus (om man bortser från router och egen nätverksutrustning). Den kan ju i vissa fall vara uppskruvad men är inte svår att byta, instruktioner medföljer. Tror eventuellt Bahnhof kan skicka ut en tekniker för detta men då får man väl anpassa sig efter deras tider etc. Sen skall en sladd kopplas om i en central (weldions bild). Så det är inget jättekrångel med reservation för att ens installation kan se olika ut.
Jo inkoppling av hårdvaran oroar jag mig inte för, det brukar lösa sig.
Det var mera frågan om det var konsumentstrategiskt smart. Det lutar åt att det är vettigt att nappa på Bahnhofs erbjudande efter att ha läst inläggen ovan. Får suga på karamellen ett par dgr.

Lite skoj bara att det är så mycket snack om att Huawei inte skall tillåtas att bygga 5G-nät i Sverige när det sitter sådana lådor överallt i det svenska fibernätet:

Visa bilaga 490332
Är just nu 1/3 in i Tom Clancys roman "Anfall som försvar" och även om det inte är en dokumentär precis, så blir man ju lite mörkrädd när det gäller möjligheterna till övervakning och påverkan via nätet.

Lite skoj bara att det är så mycket snack om att Huawei inte skall tillåtas att bygga 5G-nät i Sverige när det sitter sådana lådor överallt i det svenska fibernätet:

Visa bilaga 490332
För att inte tala om solcellsanläggningar.... Och tänk om några år när de är världsledande på självkörande bilar.

Du har väl redan fått svar ovan. Men om ingen nämnt det så är ju den fysiska fibern i backen ofta ägd av någon annan, i vårt fall Skanova. (är ju f d Telia). Sen har Telia med sin öppen fiber själva fiberlveransen och i den kan man välja en internetleverantör. Går man med annan fiberlverans så skippar man ett led. Efter ca 6 är med öppen fiber så hoppade jag över till Bahnhof Villafiber. Har ingen TV eller Telefon. Lägre pris, samma internetleverantör och högre hastighet och ingen mellanhand (Telia) som skall ha betalt
Den fiber som Telia Öppen fiber installerar är en Skanova fiber, den är reglerad av PTS så den får vem som helst hyra från telestation ut till slutkund, utan rabatter är den hyran 128kr/mån+ moms. (var för några år sen), så Telias Skanova hyr ut fibern till Telia Öppen fiber, som sen säljer grossisttjänstern till tjänsteleverantörerna.

I fallet med Bahnhof villafiber, och även ComHem etc, är att de sätter sin utrustning i telestationen, och hyr sen fibern av Skanova på samma sätt som Telia Öppen fiber. Likt som det var förr på ADSL.

Tyvärr har Bahnhof stannat av sin utbyggnad verkar det som...

tidigare var det bara Telia som kunde beställa en installation av Skanova, men det är ju sen några år ändrat, så oavsett om du beställer en villafiber installation av Comhem eller Telenor, kommer det vara Skanova som installerar och drar fibern in...

Den fiber som Telia Öppen fiber installerar är en Skanova fiber, den är reglerad av PTS så den får vem som helst hyra från telestation ut till slutkund, utan rabatter är den hyran 128kr/mån+ moms. (var för några år sen), så Telias Skanova hyr ut fibern till Telia Öppen fiber, som sen säljer grossisttjänstern till tjänsteleverantörerna.

I fallet med Bahnhof villafiber, och även ComHem etc, är att de sätter sin utrustning i telestationen, och hyr sen fibern av Skanova på samma sätt som Telia Öppen fiber. Likt som det var förr på ADSL.

Tyvärr har Bahnhof stannat av sin utbyggnad verkar det som...

tidigare var det bara Telia som kunde beställa en installation av Skanova, men det är ju sen några år ändrat, så oavsett om du beställer en villafiber installation av Comhem eller Telenor, kommer det vara Skanova som installerar och drar fibern in...
Tack för klargörandet!

Ja, fast efter skräckhistorien ovan får jag stanna med Telia som har haft typ två tre kortare avbrott på nån timme på 7 år.
Är det min historia som är "skräckhistorien"?
Upplevde det kanske inte som en skräckhistoria även om det blev lite störigt utan nät hemma (och TV då, fyraåringen var INTE imponerad), då var min resa med Tele2 värre för där tyckte inte de att det var ett problem att tjänsten inte funkade :D

Jag hade nog bytt från Telia till Bahnhof även om jag visste om denna historia. 1Gb fiber med TV (krav från familjen) hos Telia skulle kosta 1200 i månaden tror jag, tror jag pröjsar 500 i månaden med Bahnhof och Sappa.

/R

Visa bilaga 490332
Lite OT, men var det inte snack om att alla ISPer kanske behöver byta ut all sin Huawei utrustning inom X-antal år? Vet att iallafall Telenor + Tele2(comhem) sitter med ett rejält segment i sina accessnät. Har inte hört mycket om det senaste tiden.

Jag fick just erbjudandet att byta till Bahnhof och hoppade på det. Ser ingen anledning att sitta kvar på Skanovas utrustning och betala mer.

Följande hände: Bahnhof skickade ut en ny liten låda som man skulle koppla fibern till och en ny router.
Bahnhof sa till när de bytt fibern fram till kåken till sin utrustning, då kopplade jag in lådan som jag fick.
Från den lådan kopplade jag en nätverkssladd till routern jag fick från bahnhof.
Sen var det lite småstrul i 25 minuter som deras support fixade. (få routern att fatta att den borde skicka saker typ, har jag för mig)

Har haft nertid på ungefär en vecka senaste året, väldigt oklart, lite skakig support då jag skulle dra lite i sladdar och starta om utrustning utan att något hjälpte. Då skulle någon på deras sida titta på det vilket tog tid. När någon tittat på det på deras sida så bokade de tekniker som skulle åka ut.
45 min innan teknikern kom så hoppade allt igång igen (avd. Något var kass på deras sida som de antingen inte hittade eller mörkade).
Ev. nackdel med Bahnhof fiber är att man kan vara tvungen att ha linjeTV från Sappa vilka har ett skakigt rykte om man läser på nätet. Vi hade lite stök med dålig utsändning, kanaler pixlade eller funkade inte i 10 min och sen hoppade igång igen. De har en engagerad support upplever jag som tog hand om ärendet, felsökte, kom tillbaka dagen efter med att de skulle dra det vidare med Bahnhof (routerinställning, port 4 på routern är dedikerad till digitalbox). Två dagar senare ringde de och meddelade att det var klart (en lördag) bad mig titta mycket på tv för att se om det var strul och så skulle de återkomma mitt i veckan vilket gjordes och inga problem uppstod under tiden så vi ansåg att det funkade.

Hur i h-e det funkar med betalning med tanke på att fibern ute på vägen och in i huset fortfarande ägs av skanova är ett mysterium för mig men jag bryr mig inte.
Inga problem för dig vid bytet? Vad fick du för utrustning och vad behövde du byta från Telia öppen fiber? Vi skulle fått Bahnhof I Fredags men de slutade med en felanmälan som de lagt.

Inga problem för dig vid bytet? Vad fick du för utrustning och vad behövde du byta från Telia öppen fiber? Vi skulle fått Bahnhof I Fredags men de slutade med en felanmälan som de lagt.

Jag har haft Bahnhof villafiber i tre år utan någon nertid överhuvudtaget. Fram till i maj då linan bara tvärdog. Två veckor tog det att få igång den - supporten sa att vår kabel var ryckt i telestationen (!!!!). Totalt fyra timmar i telefonkö till supporten. Var utan överdrift en smula irriterad.
Två dagar senare dog linan igen. Samma symtom. Då tog det fyra dagar att sticka in kabeln igen. Sen dess har det funkat och satsar på en ny treårsperiod utan strul.

Telefonkön hos Bahnhof överraskar mig lite. Jag har fått ringa dit tre gånger med samma problem, IP-Onlys DHCP-server hänger sig och de pratar inte med privatkunder direkt, och då har jag fått svar på några minuter, detta vid lite olika tider på dygnet. Kan man tro att de gjort klassikern och växt snabbare än de klarat av att anpassa supporten till den sista tiden?

Telefonkön hos Bahnhof överraskar mig lite. Jag har fått ringa dit tre gånger med samma problem, IP-Onlys DHCP-server hänger sig och de pratar inte med privatkunder direkt, och då har jag fått svar på några minuter, detta vid lite olika tider på dygnet. Kan man tro att de gjort klassikern och växt snabbare än de klarat av att anpassa supporten till den sista tiden?
De håller väl servicen på en sån nivå att inte alltför många byter. Få in nya kunder är målet. Är du redan kund så är du inte lika viktig

Inga problem, de lade upp ett Bahnhofabonnemang för Telia öppen fiber för tiden fram till bytet iom att jag då defacto hade öppen fiber, sen fick jag hem en fiberkonverter och en bahnhofrouter som jag fick jacka i. Minns inte om jag behövde prata med supporten för att få igång saker eller om det var något som inte lirade men den gången hade jag en tjej i andra änden som kunde knappa så det gick på typ 5 min.

Jag är överlag nöjd, har varit lite strul men jag har inte hört talas om någon leverantör som varit helt utan problem. För det jag vill ha kostar det ungefär en tredjedel mot Telia så pris/prestanda är i min mening överlägsen.

/R

Tillbaka
Topp