[OT] Vilket vin dricker du?

Eftersom man ofrånkomligt är ett barn av sin tid så är även jag ett stort fan av både nebbiolo och Etna rosso.
Ikväll blev det dock kött & potatis och Chateau Musar 2006. Musar är ändå väldigt nice
Musar är riktigt trevlig! Det blir en sen middag här, min sambo jobbar kväll, men jag har drömt om torsk några dagar så det blir torskrygg sous vide och Church Road-chardonnayn, som jag tipsade om ovan.

Kvällens vin från Ribera del Duero i Castilla y León. Druva tinto fino (tempranillo). Den ska få luft någon timma nu. Ribera del Duero är ett grymt område där man får mycket för pengarna. Två av Spaniens mest kända viner produceras här; Vega Sicilia och Pingus. Gran Reserva innebär att vinet ska ha legat på ek (minst) 24 månader, i flaska 60 månader och släpps inte på marknaden förrän 5 år efter skörd. Ska bli spännande att prova; det här är nog ett vin som kan ligga många år.

Ribera.jpg

Vad säger vi om rosé då? Jag var skeptisk länge. Blandade gärna med soda och russian och mycket is samt en limeklyfta för att få en dryck fräschare och somrigare än öl men i samma alkoholstyrka - men har nu lärt mig uppskatta det. Håller mig dock till de ljusa och torra från Provence eftersom de mörkare ofta är söta och jolmiga. Har någon några bra tips på hur jag skall tänka eller vilka jag skall köpa?
7EBC0074-A121-4086-81B7-AC201982A40D.jpeg

Absolut. En bra Crémant är ett ypperligt alternativ till de billigaste bubblorna från Champagne som faktiskt inte levererar mycket mer trots nästan dubbelt pris - och fan så mycket elegantare än hög syra och gröna äpplen-orgien borta i Prosecco som vi svennar blivit så ängsligt förtjusta i.
PS. Många skulle tycka att sötman i jordgubbar matchar dåligt med en såpass torr mousserande och rekommendera sötare bubblor, men personligen tycker jag det funkar. Speciellt om gubbarna bara är tilltugg till ett torrt glas bubbel som alltjämt är fördrink.

Vad säger vi om rosé då? Jag var skeptisk länge. Blandade gärna med soda och russian och mycket is samt en limeklyfta för att få en dryck fräschare och somrigare än öl men i samma alkoholstyrka - men har nu lärt mig uppskatta det. Håller mig dock till de ljusa och torra från Provence eftersom de mörkare ofta är söta och jolmiga. Har någon några bra tips på hur jag skall tänka eller vilka jag skall köpa?
Visa bilaga 485849

Håller med, rosé är lite underskattat. Mycket beroende på att marknaden sköljts över av skräp, men det finns riktigt, riktigt bra producenter. Jag har provat vad som ofta brukar anses vara världens bästa rosé Garrus från Les Clans i Provence, grymt bra producent. Brukar privat köpa några flarror rosé från Domaine Road, Nya Zealand då och då.

Jag har tänkt att cykla runt lite i Otago och dricka vin. Nu har jag bara varit där och åkt gummijolle och lådbil. Det är inte lika tillgängligt som att promenera omkring på Waiheke, men vinet är bättre!

Jag har tänkt att cykla runt lite i Otago och dricka vin. Nu har jag bara varit där och åkt gummijolle och lådbil. Det är inte lika tillgängligt som att promenera omkring på Waiheke, men vinet är bättre!
Har aldrig varit på NZ, men det är ett fantastiskt vinland! Det produceras otroligt bra pinot noir i Central Otago! Världens sydligaste vindistrikt för övrigt!

Jag dricker faktiskt Leif gw rose till en lax och räkwrap vi brukar göra, fruktansvärt gott om man är vuxen, bättre än fredagstacos med barnen. Skönt de har flyttat ut ibland.

Hm. Jag är själv lite sugen på att prova de här.
Den första lite dyrare men en village från en klassisk by och bra årgång. Fått bra omdömen:

Testade nya årgången tillsammans med säsongens sista skrei tillsammans med beurre blanc med gräslök, forellrom, räkor etc. Mycket trevligt vin även i år.

Bilagor

• 20210501_190027.jpg
    20210501_190027.jpg
    669.8 KB · Besök: 160
Här blir det Sicilien och Etna Rosso, ett superintressant område på vulkanen Etnas sluttningar. Sicilien är egentligen för varmt för kvalitetsvinproduktion och det mesta av druvorna som odlas på låg höjd går till enkla, billiga viner typ boxvin. På höjd på Etnas sluttningar så är det dock svalare och möjliggör produktion av kvalitetsvin. I DOC Etna Rosso är huvuddruvan nerello mascalese och karaktären kan liknas vid att blanda nebbiolo med pinot noir (dvs strävhet och struktur från nebbiolo och komplexitet/aromatik/elegans från pinot noir). Superhäftigt vinområde som ibland kallas medelhavets Bourgogne.
Denna var inte den bästa Etnan jag provat; den känns rätt ung men kan nog utvecklas med något år till.

Etna.jpg

Sopron är väl 50% kekfrankos (aka blaufränkisch). Har bara druckit det en gång men vill minnas att det var helt ok för priset.
Så sant, så min provning var inte helt rättvis - och absolut inte vetenskaplig. Jag kan ha svårt för hög syra, vilket jag vet är en del av inlärningskurvan. Men eftersom jag gärna sitter länge med aperitifen (må det vara några bärs, en eller två cocktails eller som i det här fallet vin) innan maten kan det bli problematiskt. Har man jobbat en hel dag och sen dessutom cyklat kan det säga pang, också vill man ha mat NU. Kort sagt, man vill ju kunna sitta en timme eller så på balkongen med sin champagne/Negroni/bara ett glas rött utan att behöva gå och hämta chark/tryffelchips/ost och kex bara för att soppan har en styv halvtimme kvar på spisen.

Nåja, en liten Calva på det efter den där tomatsoppan med bröd och lokal chark - och sen ses vi i GT-tråden... ;)

Känner ändå att jag hoppas på att @Swoop kommer till tråden och domderar lite.

OnTopic:
Col D'orcias rosso. Tävlar med Guigals CdR och Alvarinho Contacto med att vara det vin ur fasta sortimentet som jag köpt flest gånger de senaste åren.Passar fint till fredagspizzan (länge leve pizzastålet).

Bilagor

• 20210521_195755.jpg
    20210521_195755.jpg
    522.1 KB · Besök: 125
I kväll blev det, i brist på annat, Dr L som budgetrepresentant för Riesling från Mosel. För tio år sedan fanns det ett utmärkt utbud av Kabinett-viner, men numera är det snålt.

Senast ändrad:
Känner ändå att jag hoppas på att @Swoop kommer till tråden och domderar lite.

OnTopic:
Col D'orcias rosso. Tävlar med Guigals CdR och Alvarinho Contacto med att vara det vin ur fasta sortimentet som jag köpt flest gånger de senaste åren.Passar fint till fredagspizzan (länge leve pizzastålet).
Grymt. Ett av mina mest bestående vinmöten är med just ägaren av Col d'Orcia; Francesco Marone Cinzano. Det är den grevlike mannen i solglasögon och vi äter en fantastisk pastalunch i Sant Angelo in Colle (där gårdagens giroetapp gick förbi). I flaskan Col d'Orcia Poggio al Vento riserva. Fantastiskt minne. Vi körde runt i vingårdarna runt Montalcino och han tipsade mig, och ringde ägaren, av en restaurang Il Silene i Seggiano söder Montalcino om min ankomst. Där cyklade jag först en runda sen avnjöt tryffelpasta till mer Brunello. :)

ColDorcia.jpg

Grymt. Ett av mina mest bestående vinmöten är med just ägaren av Col d'Orcia; Francesco Marone Cinzano. Det är den grevlike mannen i solglasögon och vi äter en fantastisk pastalunch i Sant Angelo in Colle (där gårdagens giroetapp gick förbi). I flaskan Col d'Orcia Poggio al Vento riserva. Fantastiskt minne. Vi körde runt i vingårdarna runt Montalcino och han tipsade mig, och ringde ägaren, av en restaurang Il Silene i Seggiano söder Montalcino om min ankomst. Där cyklade jag först en runda sen avnjöt tryffelpasta till mer Brunello. :)

Visa bilaga 490333
Underbart. Jag blev sugen att prova Brunello efter gårdagens etapp. Vilka skall jag börja med?

Underbart. Jag blev sugen att prova Brunello efter gårdagens etapp. Vilka skall jag börja med?

Jag blev också sugen, det var ett tag sen jag drack Brunello. Col d'Orcia är bra och finns ju i ordinarie. Val di Suga är fin. Casanova di Neri är grymt bra, men lite dyrare. Bäst är Biondi Santi men då handlar det om tusenlappar..
Col d'Orcia är f ö Toscanas största ekologiska producent och greven berättade om hur de blandar in olika växter, olivträd osv i vingårdarna för att främja gynnsamt insektsliv.

Dagens inköp, det kan väl inte gå fel även om det ena är vin i en ölburk?
Vin i ölburk har blivit trendigt i New York, men kom till just pga oss mountainbikeare och hajkare. Smidigt att ha med sig på turen. Jag älskar att ha med mig en termos kaffe i ryggan (tar ölen och vinet sen när jag är hemma), men tanken på att ha med en burk vin, en träkåsa och en bit ost eller en ölkorv är väldigt lockande.

På midsommaafton hade jag med mig både sill, päror, korv, öl och snaps plus material till en ordentlig GT. Men då fick jag ta en större väska och en picnicgrill hängandes utanpå densamma.

Ikväll blir det kalifornisk kabbe. Skål!

Den här var för övrigt riktigt bra. Deras Chardonnay kan anklagas för att vara en tråkig amerikansk överekad historia, men samma muskler i en Cab blir riktigt bra. Ingen subtilitet här, ingen stramhet likt ung chianti och ingen ”storhet” som i sina kusiner från Bordeax - men däremot en kraftfullhet som ändå är balanserad. Ek, läder, mörk frukt och kanske den där lilla hinten av nyvässad blyertspenna. Fick en fyra på Vivino av mig, inte minst pga prisvärdheten, rekommenderas.
A4D3EF7D-E174-456B-A0ED-7B3A8B58B6C0.jpeg

Den här var för övrigt riktigt bra. Deras Chardonnay kan anklagas för att vara en tråkig amerikansk överekad historia, men samma muskler i en Cab blir riktigt bra. Ingen subtilitet här, ingen stramhet likt ung chianti och ingen ”storhet” som i sina kusiner från Bordeax - men däremot en kraftfullhet som ändå är balanserad. Ek, läder, mörk frukt och kanske den där lilla hinten av nyvässad blyertspenna. Fick en fyra på Vivino av mig, inte minst pga prisvärdheten, rekommenderas.
Visa bilaga 499559
En annan säker jänkare, tillsammans med Dunn Howell Mt och Diamond Creek är den här. Ingen av dem är dock från Washington State.

Bilagor

• 20210620_143903.jpg
    20210620_143903.jpg
    492.8 KB · Besök: 64
Öppnade sista jag hade av denna 82.a. Har kanske passerat sin topp något, men det finns bra fruktighet kvar och den har härliga sekundär och tertiärtoner med läder, tobak, russin, tryffel, ceder. Fantastiskt trevligt vin som påminner mig om att försöka hålla på vinerna längre. Avnjuter till entrecote sous vide och Brubeck i högtalarna.

Barolo82.jpg

Öppnade sista jag hade av denna 82.a. Har kanske passerat sin topp något, men det finns bra fruktighet kvar och den har härliga sekundär och tertiärtoner med läder, tobak, russin, tryffel, ceder. Fantastiskt trevligt vin som påminner mig om att försöka hålla på vinerna längre. Avnjuter till entrecote sous vide och Brubeck i högtalarna.

Visa bilaga 500318
Vad alldeles, alldeles underbart att höra. Fy fan vad glad jag blir.

Ja, jag blir helt öm. Men vilken expertis gav dig självförtroende att lagra just den här så länge?
Fontanafredda. De släpper då och då äldre årgångar så deras riserva 82 släppte de 2014, så jag passade på att köpa 4 st och har öppnat några med jämna mellanrum. Men annars så är det kunskap. Barolos ska klara av många år om det är bra producenter/årgångar. Sen beror det på kvalitetsnivå - generellt så gäller ju högre pris och kvalitet, desto bättre lagringsduglighet. I Bourgogne så kan man generalisera att villageviner funkar 5-10 år, premier cru 10ish och grandcru 10-15+ men sen kommer det alltid ner på vinets egenskaper i sig, det kan ju skilja mellan flaskor. Därför alltid bäst att köpa ett par pavor som man öppnar efter hand så att man kan följa utvecklingen! :)

Fontanafredda. De släpper då och då äldre årgångar så deras riserva 82 släppte de 2014, så jag passade på att köpa 4 st och har öppnat några med jämna mellanrum. Men annars så är det kunskap. Barolos ska klara av många år om det är bra producenter/årgångar. Sen beror det på kvalitetsnivå - generellt så gäller ju högre pris och kvalitet, desto bättre lagringsduglighet. I Bourgogne så kan man generalisera att villageviner funkar 5-10 år, premier cru 10ish och grandcru 10-15+ men sen kommer det alltid ner på vinets egenskaper i sig, det kan ju skilja mellan flaskor. Därför alltid bäst att köpa ett par pavor som man öppnar efter hand så att man kan följa utvecklingen! :)
Ja, underbart. Jag har haft den teoretiska kunskapen kring det länge. Men på sin höjd lagrat i typ fyra år (har vinet fått gott om luft redan på fatet håller det ju för lagring betydligt längre på flaska), men det äldsta jag druckit är ändå när man kan få en standard-Rioja direkt på hyllan som råkar har tio år på nacken. Frukten övergår i höstlöv, syran mildras, sötman kristalliseras… Ja, du vet. Men sen är jag en sån som älskar unga viner. Bärigheten och nästan plastigheten i en årsfärsk Beaujolais tex.

Tillbaka
Topp