[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag försöker hjälpa till med att fixa i ordning en dator som har diverse strul och därför har stått oanvänd länge. Har lyckats lösa mycket, men har kvar flera frågeställningar som jag inte har gått till botten med. De tre kanske viktigaste (mest svårlösta?) är problem Windows update (får inte igenom en kritisk uppdatering och version är fn 17134.285), att aktivitetshanteraren inte går att köra och att det verkar som om operativsystemet fortfarande letar efter filer i mappen program files (x86).

Jag vill helst inte blåsa rent hela datorn, men får samtidigt känslan att det hela tiden dyker upp nya frågeställningar, vilket tar mycket tid.

Någon som vill ge goda råd vad jag har för alternativ och vad som är för- respektive nackdelar med de olika alternativen?

Det tråkiga svaret är "googla". När jag skulle skaka liv i den gamla speldatorn som kör Wintendo 10 så fastnade den också på någon uppdatering. Men det visade sig vara ett känt problem och det var bara att hoppa in i kommandotolken och köra ett gäng kryptiska formler så hoppade det igång.

Jag tror jag googlade på <patchid> fails to install eller något åt det hållet.

En full installation ska inte behövas tycker jag.

Jag ser ett scenario där jag fortsätter att hitta fel och till slut ger upp och då har lagt en massa tid i onödan (eller kanske lärt mig en del, men åtminstone delvis saker som jag inte kommer ha någon nytta av framöver).

Sticker ut och cyklar nu och hoppas att det ramlar in fler goda råd under tiden.

Rätt komiskt detta, på cykelforum som Happyride pratar man datorer istället för cyklar och på Sweclockers https://www.sweclockers.com/ som är också Sveriges största IT forum där detta hör hemma pratar man ofta cyklar. Förstår verkligen inte hur folk tänker =). Hoppas du får löst ditt problem här, trots att det är helt fel forum. =) Man kan alltid nolla hela Windows update katalogen med ett script som tvingar Windows att tanka ner alla Windows uppdateringar igen om detta hjälper. Mer än så får du inte från mig, då du fortfarande är på fel forum =).

@Bele: Allmänt tips när man ska greja med Windows är, att ha minimal hårdvara. T ex EN hårddisk, EN sticka minne, ETT grafikkort o s v.
Jag ser alls inget fel i att "blåsa rent hela datorn". Damm är nog vanligara än virus som datordödare. Plocka ur PSU:n och rengör den separat.
Felmeddelanden med Windows Update är rätt vanliga. Bry dig inte så mycket om det, även om det är fixerande. Jag brukar faktiskt undvika att koppla upp mig så länge som möjligt. Man är en öppen dörr för elände om inte OS och antivirus fungerar som de ska. En Service Pack från Microsoft kanske kan lösa problemet så småningom.

Jag har även varit med om att en uppdatering vägrade att installera sig. Lite googlande gav att det fanns ett program att ladda ner från Microsoft som tvingade in uppdateringen.

Jag försöker hjälpa till med att fixa i ordning en dator som har diverse strul och därför har stått oanvänd länge. Har lyckats lösa mycket, men har kvar flera frågeställningar som jag inte har gått till botten med. De tre kanske viktigaste (mest svårlösta?) är problem Windows update (får inte igenom en kritisk uppdatering och version är fn 17134.285), att aktivitetshanteraren inte går att köra och att det verkar som om operativsystemet fortfarande letar efter filer i mappen program files (x86).

Jag vill helst inte blåsa rent hela datorn, men får samtidigt känslan att det hela tiden dyker upp nya frågeställningar, vilket tar mycket tid.

Någon som vill ge goda råd vad jag har för alternativ och vad som är för- respektive nackdelar med de olika alternativen?
har du kört sfc /scannow och chkdsk?

Ett par tankar. Om datorn har "diverse strul" så hade jag testat att blåsa den. Om den har Windows 10 så finns ju windows egen ominstallation "rescue" som låter filer och program vara kvar men faktiskt fungerar bra för att laga själva windowsinstallationen.
Om den har windows 7 eller 8 så hade jag testat att uppgradera till 10.

Du kan också testa att byta hårddisk och köra in en ny ren windows 10-installation.

Man kan också boota från en Linux live USB för att se om datorn funkar med Linux.

Har googlat men är nog för gammal för att göra rätt.
Jag har ett gästnätverk som saknar access till övriga nätet hemma men jag skulle vilja göra skrivaren åtkomlig utan att exponera alla andra prylar som NAS, datorer +ANNAT.
Går det?
Routern är en Asus RT-66AC.

Sen råkar jag också ha en andra router på annat subnät. Skulle vilja kunna ssh:a in på burkarna på det nätet även om jag är ansluten till router 1.
Har förstått att det ev. skulle gå att ordna via routingtabell men gjorde nog något fel för jag tappade internetkopplingen. Men ssh funkade så en liten seger där, även om helheten blev bajs.

Ett par tankar. Om datorn har "diverse strul" så hade jag testat att blåsa den. Om den har Windows 10 så finns ju windows egen ominstallation "rescue" som låter filer och program vara kvar men faktiskt fungerar bra för att laga själva windowsinstallationen.
Om den har windows 7 eller 8 så hade jag testat att uppgradera till 10.

Du kan också testa att byta hårddisk och köra in en ny ren windows 10-installation.

Man kan också boota från en Linux live USB för att se om datorn funkar med Linux.
Ja och är licensen reggad online (digital entitlement eller nåt) så känner Windows 10 installationsprogram igen datorn och du behöver inte mata in nån produktkod eller dylikt. Så gjorde jag när jag köpt ny SSD till en dator.

Mitt sista halmstrå: dottern vattenskadade en iPhone 11 så den funkar ej. Man ser att något händer när man trycker på den så ej helt död. Gått till Elgiganten och deras Apple-tekniker där fyra gånger. Varje gång har vi försökt stänga av ”hitta min iPhone” via icloud. Funktionen är avstängd och den trasiga enheten är frånkopplad. Man får dock det absurda meddelandet att ”när enheten kopplas mot internet nästa gång kommer den raderas.” Men den är ju för fan trasig och kommer ej kopplas upp mot internet!!!!
vad ska jag göra? Nu kan Apple inte ens felsöka den och jag kan verkligen inte göra något mer och inte de heller. Apple-support via telefon har inte kunnat hjälpa heller.
känns surt att bara slänga. En ny kostar ju ca 10000. Knäppt att man inte ens kan felsöka pga detta. Telefonen är inte ens ett år gammal.
Tips?
Lämna in till en icke auktoriserad reparatör? Kan de göra mer? (Garantin känns som att det kvittar i nuläget.)

Mitt sista halmstrå: dottern vattenskadade en iPhone 11 så den funkar ej. Man ser att något händer när man trycker på den så ej helt död. Gått till Elgiganten och deras Apple-tekniker där fyra gånger. Varje gång har vi försökt stänga av ”hitta min iPhone” via icloud. Funktionen är avstängd och den trasiga enheten är frånkopplad. Man får dock det absurda meddelandet att ”när enheten kopplas mot internet nästa gång kommer den raderas.” Men den är ju för fan trasig och kommer ej kopplas upp mot internet!!!!
vad ska jag göra? Nu kan Apple inte ens felsöka den och jag kan verkligen inte göra något mer och inte de heller. Apple-support via telefon har inte kunnat hjälpa heller.
känns surt att bara slänga. En ny kostar ju ca 10000. Knäppt att man inte ens kan felsöka pga detta. Telefonen är inte ens ett år gammal.
Tips?
Lämna in till en icke auktoriserad reparatör? Kan de göra mer? (Garantin känns som att det kvittar i nuläget.)
Nja, skulle inte tro att en vattenskadad iphone är lönt att fixa. Vatten kan ställa till med en hel del. Men täcker inte hemförsäkringen..?

Nja, skulle inte tro att en vattenskadad iphone är lönt att fixa. Vatten kan ställa till med en hel del. Men täcker inte hemförsäkringen..?
Kruxet är att försäkringsbolaget sagt att den ska lämnas in för kostnadsförslag på reparation eller byte. Men jag får väl höra med dem igen.

Kruxet är att försäkringsbolaget sagt att den ska lämnas in för kostnadsförslag på reparation eller byte. Men jag får väl höra med dem igen.
Jo men gör så då. Hos auktoriserad verkstad dvs apple. Om de säger att det inte är lönt så är det bara att ta den informationen till försäkringsbolaget.

Tips?
Förr när telefoner var mindre komplexa så var det ofta möjligt att torka en dränkt telefon noga genom att typ öppna upp och köra några dar i torkskåp eller dylikt, med hyffsad success rate så länge den inte var på när den dränktes och man tog ut batteriet ASAP så att den inte körs med kortslutning här och där. Det är förmodligen kört med de flesta icke vattentäta modeller idag...

Mitt sista halmstrå: dottern vattenskadade en iPhone 11 så den funkar ej.

Sidospår: hur vattenskadar man en Iphone 11, som ju är IP68-klassad? Jag menar inte att anklaga, jag är bara nyfiken (delvis för att jag också har en IP68-lur) på hur mycket man måste misshandla den för att den inte längre ska vara vattentät. Pangat rutan?

Sidospår: hur vattenskadar man en Iphone 11, som ju är IP68-klassad? Jag menar inte att anklaga, jag är bara nyfiken (delvis för att jag också har en IP68-lur) på hur mycket man måste misshandla den för att den inte längre ska vara vattentät. Pangat rutan?

Apple säger att den är IP68-klassad.

Har du testat detta i verkligheten så att du att det stämmer?

/Fedde

Försöker installera en gammal HP laserjet 1020 till en pc med Windows 10.
Windows hittar den, konfigurerar automatiskt och lägger bland andra enheter, inte under skrivare.
Vid utskrift så finns den sen inte med att välja.
Har installerat HP Smart men det hittar heller inte skrivaren.
Några ide'er?

Windows hittar den, konfigurerar automatiskt och lägger bland andra enheter, inte under skrivare.
Några ide'er?
Kolla om du kan hitta drivrutiner för win7, hade en skanner som win10 vägrade installera, enda drivrutinen jag hittade var till win7, funkade perfekt!

Jag har försökt med återställning både med och utan filer för en WIN 10 home dator. Inget fungerar.

Försöker jag installera MediaCreationTool, Advanced system care eller Ccleaner så få jag ett meddelande att proceduren inte kan hittas. Detsamma om försöker köra kommandotolken och chkdsk som administratör. Kommandotolken går dock att köra som icke-admin, men då kan jag inte köra sfc /scannow eftersom det kräver admin-behörighet. Kör jag chkdsk som icke-admin blinkar den bara förbi.

Vad jag kan se är jag inloggad som admin

Systemklockan går 15 min efter, men det borde väl inte ha betydelse för ovanstående fel?
Admin inloggad.PNG

Frågor:
1. Är jag inloggad som admin?
2. Om ja - varför kan jag inte installera program och/eller köra tex kommandotolken som admin?
3. Jag vill göra en total ominstallation av Win 10. Vad är nästa steg?

Edit:

Har skapat ett en nedladdning på USB från en annan dator. Det går dock inte att köra setup.exe från USB:n, vare sig som vanlig användare eller admin, utan jag får ett felmeddelande att "Det går inte att hitta den angivna procecuren." Ändrar jag startordningen i BIOS så att det startar med USB så kanske det fungerar med det avancerade alternativet, men är osäker på om jag har tillräcklig kompetens. Bl.a. ska man välja partition och det var inte självklart vilken och vad jag ev vågar ta bort.

Jag har även laddat ner RefreshWindowsTool.exe, men även där får jag felmeddelandet att "Det går inte att hitta den angivna procecuren."

Behöver pausa ett tag, men tar gärna emot input under tiden ?

Senast ändrad:
Prova att inte välja vad Windows tror är rätt, utan låt Windows hitta på ursprungliga CD:n eller vad det nu var.
Det går också att prova kompatibilitetsläge, för äldre OS, men jag kan för ögonblicket inte förklara i vilket steg den provningen skulle ske, före eller efter "misslyckad" installation.

Ja man kan få lov att gå via enhetshanteraren och sedan välja att man ska peka ut var drivrutinen ligger och sedan godkänna att installera ej certifierad drivrutin, typ...

Jag har försökt med återställning både med och utan filer för en WIN 10 home dator. Inget fungerar.

Försöker jag installera MediaCreationTool, Advanced system care eller Ccleaner så få jag ett meddelande att proceduren inte kan hittas. Detsamma om försöker köra kommandotolken och chkdsk som administratör. Kommandotolken går dock att köra som icke-admin, men då kan jag inte köra sfc /scannow eftersom det kräver admin-behörighet. Kör jag chkdsk som icke-admin blinkar den bara förbi.

Vad jag kan se är jag inloggad som admin

Systemklockan går 15 min efter, men det borde väl inte ha betydelse för ovanstående fel?Visa bilaga 495275

Frågor:
1. Är jag inloggad som admin?
2. Om ja - varför kan jag inte installera program och/eller köra tex kommandotolken som admin?
3. Jag vill göra en total ominstallation av Win 10. Vad är nästa steg?

Edit:

Har skapat ett en nedladdning på USB från en annan dator. Det går dock inte att köra setup.exe från USB:n, vare sig som vanlig användare eller admin, utan jag får ett felmeddelande att "Det går inte att hitta den angivna procecuren." Ändrar jag startordningen i BIOS så att det startar med USB så kanske det fungerar med det avancerade alternativet, men är osäker på om jag har tillräcklig kompetens. Bl.a. ska man välja partition och det var inte självklart vilken och vad jag ev vågar ta bort.

Jag har även laddat ner RefreshWindowsTool.exe, men även där får jag felmeddelandet att "Det går inte att hitta den angivna procecuren."

Behöver pausa ett tag, men tar gärna emot input under tiden ?
Det är nog vettigt att installera om med boot från USB iaf. Men du bör ha klarhet i vad som ska rensas, och licensen ska gärna vara sån där "digital entitlement" så att du slipper produktkod innan.

Några ide'er?
HP har nog ansträngt sig för att skrivaren inte ska funka med win 10. De är onda och vill att du ska köpa en ny skrivare.

Har du testat sätta upp en skrivarserver på en Raspberry? Om inte skrivaren är sönder kommer det funka

HP har nog ansträngt sig för att skrivaren inte ska funka med win 10. De är onda och vill att du ska köpa en ny skrivare.

Har du testat sätta upp en skrivarserver på en Raspberry? Om inte skrivaren är sönder kommer det funka
Jag har släppt det nu, polaren får fixa.
Den funkar som plugin i våra laptops med w10.

Rätt komiskt detta, på cykelforum som Happyride pratar man datorer istället för cyklar och på Sweclockers https://www.sweclockers.com/ som är också Sveriges största IT forum där detta hör hemma pratar man ofta cyklar. Förstår verkligen inte hur folk tänker =). Hoppas du får löst ditt problem här, trots att det är helt fel forum. =) Man kan alltid nolla hela Windows update katalogen med ett script som tvingar Windows att tanka ner alla Windows uppdateringar igen om detta hjälper. Mer än så får du inte från mig, då du fortfarande är på fel forum =).

Det är inte så märkligt, man söker svar i ett forum där man redan sonderat vilka användares inlägg som man anser vara att lita på eller ej. De flesta kan mer än en sak, det är inte så ovanligt att "forumfolk" är på fler än ett ställe heller, har hänt man haft diskussion med andra som sen visar sig man är bekant med sen innan.
Eller att man vill diskutera andra saker ihop med användare man redan har en relation med.

Ute efter en minidator som klarar enklare videoredigering (helst 4K) utan att knäa, i övrigt kommer den mest användas till enklare sysslor som excel, slösurf och en och annan youtube-video. Vill kunna fästa den på VESA-fästet bakom skärmen, och den ska inte kosta multum.

Duger följande? https://sv.geekbuying.com/item/Mini...GB-512GB-AMD-Ryzen5-2500U-Mini-PC-458893.html
Om ej, andra, bättre förslag?

(I nuläget kör jag på en stationär klump med Intel Core i5 2700K och 16GB ram, nåt med liknande prestanda vore väl lämpligt iaf som minsta möjliga.. Den är ca 10 år gammal så borde väl inte vara omöjligt i minidator numera? Nu har jag iofs främst redigerat 1080p med den iofs, inte 4K..)

Senast ändrad:
Den bärbara datorn ger sken av att vara på väg att dö och jag sonderar terrängen för efterföljaren.

Hur är det med AMD's och Intels H-klass CPU'er (typ AMD 5800H eller Intel i7 11370H) med 35-45W TDP, blir det ett j-a liv på fläkten hela tiden? Jag behöver ju egentligen inte mer prestanda än en U-klass (15W TDP) men en av kandidaterna som annars är hyfsat rätt har antingen AMD eller Intel H-klass CPU. Den behöver inte vara knäpptyst, men det är annars rätt skönt med en tyst dator...

Den bärbara datorn ger sken av att vara på väg att dö och jag sonderar terrängen för efterföljaren.

Hur är det med AMD's och Intels H-klass CPU'er (typ AMD 5800H eller Intel i7 11370H) med 35-45W TDP, blir det ett j-a liv på fläkten hela tiden? Jag behöver ju egentligen inte mer prestanda än en U-klass (15W TDP) men en av kandidaterna som annars är hyfsat rätt har antingen AMD eller Intel H-klass CPU. Den behöver inte vara knäpptyst, men det är annars rätt skönt med en tyst dator...
Varför chansa? Har en Lenovo X480s och en dell xps13 med samma intel cpu. Lenovon kan inte göra något annat än att vara avstängd utan att gå max på fläkten dellen är ok. Köpte en Macbook Air som är tyst och visade sig vara 5-10 ggr snabbare än Lenovon för de grejjerna jag gör.

Så, bryr du dig ens om att datorn ska vara tyst. Köp Macen. Annars spelar det väl ingen större roll mellan Intel AMD? Kör den med bäst skärm, disk, minne osv av dem då istället

Varför chansa? Har en Lenovo X480s och en dell xps13 med samma intel cpu. Lenovon kan inte göra något annat än att vara avstängd utan att gå max på fläkten dellen är ok. Köpte en Macbook Air som är tyst och visade sig vara 5-10 ggr snabbare än Lenovon för de grejjerna jag gör.

Så, bryr du dig ens om att datorn ska vara tyst. Köp Macen. Annars spelar det väl ingen större roll mellan Intel AMD? Kör den med bäst skärm, disk, minne osv av dem då istället
Jo, macen ska tydligen vara riktigt bra, men att nån som är 50+ och har använt PC i 30 år ska byta till Mac känns inte som ett riktigt alternativ ;-)

Bara för att förtydliga vilket jävla skräp Lenovo + Intel är, Det står en lenovo i sleep-läge bakom mig just nu. Nu tyckte den det väl var dags att vakna och fråga efter uppdateringar eller vad det nu är den gör. Fläktjäveln går upp på max och kör järnet i någon minut av bara det.

Helt sanslöst uselt.

Min Lenovo P1 som har rätt mycket putt i cpun går inte på fullvarv särskilt ofta, har ni provat att rensa fläkt och kylflänsar från damm?

Tillbaka
Topp