Jag vill låna verktyg-tråden...

Någon som har ett single speed free wheel removal tool i Skåne?

Jag har en som passar bland annat Shimanos frihjul. Park Tool FR-6. I Lomma.

Jag har en som passar bland annat Shimanos frihjul. Park Tool FR-6. I Lomma.

Tack, det är andra avstånd mellan jacken. Löste det med en Biltema vevlageravdragrare som jag vinkelslipade av 2/3 av tänderna på.
Cykeln är numera återställd.

Behöver byta bromsvätska (Dot 4) i ett par Promax Decipher innan jag säljer hojen. (Känns onödigt att köpa för ett tillfälle.)
Någon som kan bistå med bleed kit i närheten av Tyresö under några timmar, alternativt att jag kommer med cykeln till bleed kitet.
(Tar gärna emot guidning hur man gör också, men tuben har vänt sitt ansikte mot mig och givit mig frid.)

Hej, Finns någon vänlig skäl, gärna Uppsala, som har verktyg för att demntera och gärna återmontera ´vevlager av typen bbright/pf30 (Cervelo)?
För demonteriong ska t.ex. Parktool 90,3 funka
För montering en press av lämpligt slag.

Tack på förhand!

Nån i GBG som kan låna ut (eller sälja) en trattadapter för Shimano LVG-handtag? ??

Screenshot_20210501-173203.jpg

Någon som har eller vet en LBS som har ett verktyg för att fasa ur en headtube?
På vilken ort? I Stockholm är jag rätt säker på att CykelCity lär ha det, åtminstone har jag fått hjälp med fasning av sadelrör vilket borde vara ännu ovanligare (TIG svetsfog som inte var helt avfasad av rambyggaren). Säkert många old-school LBS som har sådana verktyg även om dagens ramar oftare har IS…

På vilken ort? I Stockholm är jag rätt säker på att CykelCity lär ha det, åtminstone har jag fått hjälp med fasning av sadelrör vilket borde vara ännu ovanligare (TIG svetsfog som inte var helt avfasad av rambyggaren). Säkert många old-school LBS som har sådana verktyg även om dagens ramar oftare har IS…
Stockholm är de som gäller!
Jag slår en signal till CykelCity och hör med dem.
Tack för tips!

Oj! Det vore lite intressant och veta vilka de är. Men du behöver inte berätta och hänga ut.

Sedan kanske jag har en skev bild av LBS också, jag tänker ju på ett ställe som jag skulle betro med att bygga en hoj till mig. Som Cycling eller TCM, och inte ett ställe som bara säljer cyklar som Cykloteket.

Oj! Det vore lite intressant och veta vilka de är. Men du behöver inte berätta och hänga ut.

Sedan kanske jag har en skev bild av LBS också, jag tänker ju på ett ställe som jag skulle betro med att bygga en hoj till mig. Som Cycling eller TCM, och inte ett ställe som bara säljer cyklar som Cykloteket.
Absolut inte att hänga ut någon. Har nu pratat med dessa butiker utan lycka tyvärr. Fortsätter sökningen.

116
CykelCity
SCSs
Trailstore
Hub63
Rule58
TCM
Gamla Stans Cykel
Cycling
Sportson Södermalm
Sportson kungens kurva
Länna Sport
JB Cykelsport
ECI
Sigge
Uddens

Edit: Lagt till butiker. +1+1+1+1

Senast ändrad:
Ajdå. Trodde inte det skulle vara så svårt? Tyvärr verkar NOPE! Cycles ha lagt ner då han nog inte ens lyckades gå plus minus noll för att det skulle funka att hyra in sig på verkstaden han hade. Han var rambyggare och borde väl ha haft ett sådant verktyg, men prova att skicka ett meddelande via FB…

Absolut inte att hänga ut någon. Har nu pratat med dessa butiker utan lycka tyvärr. Fortsätter sökningen.
Du har verkligen gjort din läxa. Jag är grymt förvånad att ingen har sådana verktyg längre. Jag har själv använt det på mina hojar, men den cykelbutiken är nedlagd.

Aha! Ja, jag har bara gjort det för klena landsvägsramar. Då är min verklighetsuppfattning kanske inte helt off ändå, men det hjälper ju dig föga :-(

Efter min 11 butik så började även jag ifrågasätta om de fanns, och de verkar de ju göra:

Men kolla, det fanns. Tyckte jag letade noggrant men tydligen inte.
Frågan är vem som sitter på en sådan? Allebike? Nishiki?

Men kolla, det fanns. Tyckte jag letade noggrant men tydligen inte.
Frågan är vem som sitter på en sådan? Allebike? Nishiki?
den är ju inte inkluderat i "grundpaketet" som verkar komma med de "relevanta" storlekarna. Så att beställa en sådanhär på sidan verkar ju ytterst ovanligt, då de som haft verktyg för detta inte haft just 56mm :)

Vad gör det mer eller mindre relevant? Det är en vanlig storlek men tydligen inte på ramar som behöver denna behandling. Vilka ramar är det?

Vad gör det mer eller mindre relevant? Det är en vanlig storlek men tydligen inte på ramar som behöver denna behandling. Vilka ramar är det?
Använde "relevant" mest för att Parktool valt att inte inkludera den storleken med verktyget.

Som jag tolkar de verkar 56mm innerdiameter vara ett modernare mått och denna typ av fräsning/fasning behövs ytterst sällan på modernare grejer.

Jakten fortsätter.

Använde "relevant" mest för att Parktool valt att inte inkludera den storleken med verktyget.

Som jag tolkar de verkar 56mm innerdiameter vara ett modernare mått och denna typ av fräsning/fasning behövs ytterst sällan på modernare grejer.

Jakten fortsätter.
Ok, det stämmer så klart. Tänkte om det hade med stål vs alu att göra. Ganska vanligt med rak 44mm på stål även om ett finns 44/56 också.

Det finns ju ställbara brotcher. Kan tänkas att nån bättre mekanisk verkstad kan hjälpa till med en så’n?
Att köpa är inte att tänka på, billigare ställbara i den storleken kostar 4-5’

Senast ändrad:
Långskott, någon som har en så välsorterad verkstad hemma att de har verktyg för att plana vevlager och styrlager? Har lackat om en ram och behöver skära bort färgen.
Min lbs hade inte verktygen tyvärr.

Sen har de lackat över bromspinnarna också trots tydliga instruktioner :( finns det något speciellt verktyg för det eller är det bars börja skrapa / slipa?

Tillbaka
Topp