[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad bra, nu stod klimatministern i Aktuellt och svarade på frågan vad den som bor i lägenhet, inte har någon möjlighet att ladda hemma, men som behöver köpa en ny bil, ska göra. Svaret blev att köpa en laddhybrid ”för den går att köra åtminstone några mil på el”. Hur de ska kunna ladda elen som behövs för dessa mil hade han inget svar på. Ridå! Vilket snömos, de har totalt noll koll på verkligheten. Skrämmande!

Ett bra tips till ministern är ju att kika på Oslo. Där verkar det funka. Annars är det ju som sämst för de som inte har helt parkering, helt klart.

Vad bra, nu stod klimatministern i Aktuellt och svarade på frågan vad den som bor i lägenhet, inte har någon möjlighet att ladda hemma, men som behöver köpa en ny bil, ska göra. Svaret blev att köpa en laddhybrid ”för den går att köra åtminstone några mil på el”. Hur de ska kunna ladda elen som behövs för dessa mil hade han inget svar på. Ridå! Vilket snömos, de har totalt noll koll på verkligheten. Skrämmande!
Så går det när man har de-facto planekonomi när det gäller boendeparkering och allt som har med det omkring. Har du inte råd med de runt 25 kvm markyta som en parkeringsplats i praktiken tar, då har du nog inte råd med bil heller.

Det är egentligen ingen större skillnad om bilen går på el eller bensin men när den går på el blir det så uppenbart att bilen blir olönsam för en massa människor. De får skaffa mer pengar, det eller färre bilar.

Så går det när man har de-facto planekonomi när det gäller boendeparkering och allt som har med det omkring. Har du inte råd med de runt 25 kvm markyta som en parkeringsplats i praktiken tar, då har du nog inte råd med bil heller.

Det är egentligen ingen större skillnad om bilen går på el eller bensin men när den går på el blir det så uppenbart att bilen blir olönsam för en massa människor. De får skaffa mer pengar, det eller färre bilar.
Det är nog ytterst få som har bil för att den skulle vara lönsam, bil har man för den frihet den innebär. För mig är inte pengarna nåt problem, men det är det garanterat för regeringens väljare, det är i mångt och mycket de som drabbas av detta. Det vore ärligare om man säger att målet är att ni som bor i stan inte ska ha bil och den frihet den innebär.

• Gilla
Reactions: rln
Tycker det är lite knas att det bara finns 77000 st elbilar i Sverige och det är redan problem med väntetider för att få ladda.
Vad ökat mest? Elbilsförsäljningen eller utbyggnaden av snabbladdare?
Välkommen till framtidens storhelger! Det är ju dessa problem som redan rapporterats om fr Norge redan för 3-4 år sedan, verkar inte ha blivit bättre, snarare tvärtom.

Intressant också att förbrukningen ökade med 22%(!) med cyklar baktill. Det blir att planera framtidens resor med cykel på bilen noga...

Det är nog ytterst få som har bil för att den skulle vara lönsam, bil har man för den frihet den innebär. För mig är inte pengarna nåt problem, men det är det garanterat för regeringens väljare, det är i mångt och mycket de som drabbas av detta. Det vore ärligare om man säger att målet är att ni som bor i stan inte ska ha bil och den frihet den innebär.
Vet inte, ser man på de som jagar parkering på min gata känns det mer som ofrihet att ha bil. Men så är det gratisparkering också. Även om jag själv har plats för bil så har jag ingen eftersom de gånger jag haft i hushållet har det mest känts som bojsänke.

Poängen är väl att med bilar som måste laddas blir det uppenbart att parkering kostar. Skaffa egen tomt, betala marknadspriser för parkering eller ha inte bil. Det är inte så svårt.

Problemet med kö till laddplatser känns också lätt att lösa. Borde vara enkelt att bara auktionera ut slotsen. Har du bråttom till stugan så betala

Vet inte, ser man på de som jagar parkering på min gata känns det mer som ofrihet att ha bil. Men så är det gratisparkering också. Även om jag själv har plats för bil så har jag ingen eftersom de gånger jag haft i hushållet har det mest känts som bojsänke.

Poängen är väl att med bilar som måste laddas blir det uppenbart att parkering kostar. Skaffa egen tomt, betala marknadspriser för parkering eller ha inte bil. Det är inte så svårt.

Problemet med kö till laddplatser känns också lätt att lösa. Borde vara enkelt att bara auktionera ut slotsen. Har du bråttom till stugan så betala
Låter som en bra taktik. Låt oss bygge ett ännu större gapp i klassamhället. De som betalar mest får gräddfil, perfekt.

Välkommen till framtidens storhelger! Det är ju dessa problem som redan rapporterats om fr Norge redan för 3-4 år sedan, verkar inte ha blivit bättre, snarare tvärtom.

Intressant också att förbrukningen ökade med 22%(!) med cyklar baktill. Det blir att planera framtidens resor med cykel på bilen noga...

Förbrukningen ökade väl med 4%, från 18 till 22?

Intressant krönika. Visar väl svagheten med elbilstekniken. Jag hade gärna kört el till vardags. Har nästa 100 km tor till jobbet. Ingen laddmöjlighet på jobbet, men det borde ju funka ändå.
Däremot att som skribenten sträckköra med hela familjen 50 mil verkar ju inte vara ngt för elbilen.

Det verkar förresten som att kineserna är på g med den tidigare dissade lösningen med utbytbara batterier. Gäller även lättare elfordon som tex scooters i urban miljö, där ägaren inte har egen laddplats.

Om man är fler i sällskapet så kan några ligga någon meter framför bilen på cyklarna, på så vis hjälper cyklarna till att sänka elenergiåtgången.

Samtidigt är detta för mig ännu en väldigt akademisk fråga. Jag har inte råd att köpa ny elbil och begagnatmarknaden är nog för liten ännu. Jag får skämmas vidare i mina förträffliga Toyotabensinbilar ett tag till. Sen räknar jag med att det kanske blir några års glapp då vi är utan bil helt i väntan på att tekniken skall utvecklas.

Eller så hinner jag bli så gammal när mina bensinare dragit sin sista suck och jag väntar på elen, att jag ändå inte skall köra...

Problem vid storhelger...vem hade kunnat tänka sig?
Finns det verkligen ingen app som håller koll på kön?

För personer som väljer stora batterier och snabbladdning kan ju knappast daglig körning utan laddning hemma vara ett problem framöver. Är ju bara att snabbladda fullt och köra på det till nästa laddning behövs. Obs, gäller inte förare som kör hundra mil om dagen med släp.

För personer som väljer stora batterier och snabbladdning kan ju knappast daglig körning utan laddning hemma vara ett problem framöver. Är ju bara att snabbladda fullt och köra på det till nästa laddning behövs. Obs, gäller inte förare som kör hundra mil om dagen med släp.
Mm, men klimatministern tyckte att de som inte har möjlighet att ladda hemma skulle köpa en laddhybrid när han pressades i frågan i Aktuellt igår. Och han borde väl ha koll?

Att kunna ladda lite och köra lite på el kanske är bättre än inget alls?

Tjena!

Alla som reser iväg mer än 50 mil enkel väg, mer än fem gånger per år räcker upp handen nu!
Resten av oss kan ta ta dom få extra timmarna.

Sen är ju rubriken extremt missvisande. Två och en halv timme var ju inte pga att det var en elbil. En timme extra var helgtrafiken på E4.

Varning: Politik
Mm, men klimatministern tyckte att de som inte har möjlighet att ladda hemma skulle köpa en laddhybrid när han pressades i frågan i Aktuellt igår. Och han borde väl ha koll?
Pelle plutt har aldrig haft koll, lika verklighetsfrånvarande nu som när vi gick i skolan.

Sen är ju rubriken extremt missvisande. Två och en halv timme var ju inte pga att det var en elbil. En timme extra var helgtrafiken på E4.
Rubriken säger väl ingenting om nån extratid, bara att han fick lova familjen att aldrig mer ta med den på långresa i elbil.

När det gäller extratiden verkar han ju dessutom haft tur, och fått sista lediga platsen innan kö byggdes upp. Med lite otur hade han fått köa en halvtimme vid varje laddning.

F.ö. är det väl bara bra att sådana här problem lyfts redan nu, dels för att politikerna ska få möjlighet att agera, dels för att folk behöver uppmärksammas på vad som faktiskt väntar och agera därefter.

Är inte bilfria städer ett uttalat mål? Om någon mot förmodan har bil så kan de väl ladda när de pendlat till köpcentret utanför stan för att shoppa.

Tjena!

Alla som reser iväg mer än 50 mil enkel väg, mer än fem gånger per år räcker upp handen nu!
Resten av oss kan ta ta dom få extra timmarna.

Kanske inte mer än fem gånger, men upp till fem gånger. 60 mil enkel väg.
Jag har elbil. Hittills har jag använt den de två gånger jag gjort resan. Det gick bra. (men är fullt medveten om att det är lite tunt med laddning både på väg upp, och även på resmålet)

Angående elbil/bil i stan.
När jag bodde i stan och hade en fossilbil, upplevde jag inte det som en frihet. Tvärt om. Det kunde ta upp till en timme att leta parkering, och sen fick jag ta tunnelbanan hem. Relativt ofta valde jag att INTE ta bilen, eftersom jag inte ville leta parkeringsplats när jag kom hem...

Vill man ha frihet kan la man inte bo i stan öht?

Ja du hatar ju elbilar bevisligen, men min elbil drog kanske 2kwh mer (gissar) med cykel bakpå. Jag kom fram mina 2,5h bilkörning utan laddning och brinnande batteri.
Cyklade sedan på platsen och det gick också bra.

Vissa personer anser ju att en bil inte drar mer bränsle med en cykel bakpå eller på taket. Ja det är ju rimligt.... Inte.

Då betalar du definitivt mer /mil än en normal bensinbil. Det är svindyrt att snabbladda.
Dessutom, när du kommer till Malung tillsammans med alla andra Stockholmare och de TRE laddare som finns där är upptagna och kön består av över 100 elbilar kan du ju räkna på kostnaden att ta in på hotell hela helgen i Malung.

Ja du hatar ju elbilar bevisligen, men min elbil drog kanske 2kwh mer (gissar) med cykel bakpå. Jag kom fram mina 2,5h bilkörning utan laddning och brinnande batteri.
Cyklade sedan på platsen och det gick också bra.

Vissa personer anser ju att en bil inte drar mer bränsle med en cykel bakpå eller på taket. Ja det är ju rimligt.... Inte.
Fast 22% högre förbrukning tycker jag är mycket för att det bara hänger ett par cyklar på bilen.

Fast 22% högre förbrukning tycker jag är mycket för att det bara hänger ett par cyklar på bilen.
Det tyder kanske mest på att elbilstillerkarna jobbar lite extra med aerodynamiken på bilarna. Om inte verkningsgradskurvorna för elmotorer ser väldigt konstiga ut borde inte drivmedel/motortyp spela någon större roll för skillnaden i effektförbrukning.

• Gilla
Reactions: .A.
Ja, bilkulturen lär inte se likadan ut i framtiden. Oklart om det då är klokt att försöka bygga infra för att det ska funka som innan - men det kanske är en omväg vi måste ta.
Vi får väl se om det alls finns någon privatbilism. Jag är inte övertygad.

Det tyder kanske mest på att elbilstillerkarna jobbar lite extra med aerodynamiken på bilarna. Om inte verkningsgradskurvorna för elmotorer ser väldigt konstiga ut borde inte drivmedel/motortyp spela någon större roll för skillnaden i effektförbrukning.

Tror inte aerodynamiken skiljer jättemycket (kan säkert skilja en del) Det som däremot skiljer mycket är att verkningsgraden för en förbränningsmotor är fruktansvärt dålig på låg belastning. Ökar man belastningen en del, typ kör fortare, hänger på släp eller cyklar eller vad det nu är ökar verkningsgraden en del. Därför märks det inte så himla mycket på förbrukningen som det skulle göra om så att säga verkningsgraden var bättre över hela registret. På en elbil som drar väldigt lite när effektbehovet är litet märks liksom allt (antar jag, kör ingen el ).

Tror inte aerodynamiken skiljer jättemycket (kan säkert skilja en del) Det som däremot skiljer mycket är att verkningsgraden för en förbränningsmotor är fruktansvärt dålig på låg belastning. Ökar man belastningen en del, typ kör fortare, hänger på släp eller cyklar eller vad det nu är ökar verkningsgraden en del. Därför märks det inte så himla mycket på förbrukningen som det skulle göra om så att säga verkningsgraden var bättre över hela registret. På en elbil som drar väldigt lite när effektbehovet är litet märks liksom allt (antar jag, kör ingen el ).
det är lite därför hybriden fungerar så bra för mig. I stan i låga hastigheter kör jag billigt på el. Ska jag nöta motorväg är bränslemotorn vettigare och då slår jag över till den. Samma med släp osv. Suger ur batteriet fort. Jag gillar valmöjligheten och det passar mitt vardagsliv.

Nja, verkningsgraden ökar väl med kompressionsgraden? Moderna motorer som stänger ner delar av sig själva och har sig gör väl att effektgraden är ganska jämn nu förtiden? Jag tror mer att moderna bilar är väldigt aero och att folk gillar att köra fort.

Det är tyvärr ett faktum att snabbladdning under resa är en trång sektor idag om man kör annat än Tesla.

Att snabbladda kan vara allt från helt OK prismässigt till rena ockerpriser, speciellt om man kör via Plugsurfing eller liknande som agerar mellanhand.

Men om man har lite koll + tänker att det kostar som en bensinbil när man snabbladdar och 2-3 kr / mil när man hemmaladdar så blir tämligen fördelaktigt ändå tycker jag. Första delsträckan på långresa blir ju hemmaladdning.

Angående elbil/bil i stan.
När jag bodde i stan och hade en fossilbil, upplevde jag inte det som en frihet. Tvärt om. Det kunde ta upp till en timme att leta parkering, och sen fick jag ta tunnelbanan hem. Relativt ofta valde jag att INTE ta bilen, eftersom jag inte ville leta parkeringsplats när jag kom hem...
Ja, har man ingen P-plats skulle inte jag heller vilja ha bil i stan, åtminstone inte om det är sånt tryck att man måste åka runt varje kväll och leta P-plats. Men det är ju inget argument mot att det måste till laddinfrastruktur även där, snarare tvärtom då intresset för att ha bil verkar vara stort.
För min del handlar friheten om att inte vara beroende av tåg, bussar, etc, så fort jag ska åka en längre sträcka. Att slippa planera och boka allt i förväg, att slippa vara begränsad i vad jag kan ta med mig i form av bagage, att ta mig hela vägen fram utan byten eller upphämtning, att spontant på fredagkvällen kunna bestämma att jag drar iväg till landet över helgen och kunna vara på väg inom 30 minuter, osv. Att använda bilen för pendling gör jag så klart inte, där är kollektivtrafik överlägset.

Att ökad förbrukning märks mer på en elbil är för att 90% av energin går åt till att driva bilen framåt, om det behovet ökar med 30% så syns det tydigt på förbrukningen.

Om bara 30% av förbrukningen används till att driva bilen framåt så kommer 30% ökning av den andelen av förbrukningen inte alls upplevas som lika stor eftersom övriga 70% inte påverkas på samma sätt. Men gillar man att elda för kråkorna så är kan det ju kännas bra ändå.

Om det finns möjlighet till hemmaladdning...
Om du nu bara har bilen för lite spontana långresor och inte använder den som såsse-container. Vad kommer du upp i då? Några hundra mil om året? 1000? Kör du så lite är elbil inget bra alternativ, varken för miljön eller plånboken. Då ska du väl ha den där begagnade skodan istället?

Nja, verkningsgraden ökar väl med kompressionsgraden? Moderna motorer som stänger ner delar av sig själva och har sig gör väl att effektgraden är ganska jämn nu förtiden? Jag tror mer att moderna bilar är väldigt aero och att folk gillar att köra fort.

Vad menar du med kompressionsgraden? Att förbränningsmotorer har dålig verkningsgrad på låg last är väldigt svårt komma ifrån helt. Men ja, stänga av delar av motorn och grejer gör det bättre. Sen är traditionella dieslar betydligt bättre än otto på just låglast. Ja.. alltså väldigt aero, allt är ju relativt. Går ju att göra bilar betydligt mer aero om man är kompromisslös med andra saker såklart.

• Gilla
Reactions: rln
Om du nu bara har bilen för lite spontana långresor och inte använder den som såsse-container. Vad kommer du upp i då? Några hundra mil om året? 1000? Kör du så lite är elbil inget bra alternativ, varken för miljön eller plånboken. Då ska du väl ha den där begagnade skodan istället?
Ja du, jag kör väl 1200-1500 mil per år. Men jag håller med, det bästa för miljön vore att uppmuntra användande av existerande bilar så länge det går, speciellt som en svensk bil i medel körs ca 1200 mil/år (1171 mil var det 2019).
Men de som styr vill nåt annat, och fort ska det gå också. Då är det deras skyldighet att även se till helheten, som eltillgång och laddinfrastruktur, om deras väg framåt skall fungera.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp