[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mycket spännande att se vilken slags profil det kommer att vara på en Teslarestaurang! Vad tilltalar en Teslaägare matmässigt? Amerikansk skräpmat eller ngt annat? Rafflande.

Tror mera på groddar. Gärna odlade horisontellt i plastbehållare utan närhet till jord. Tänk "vi är lantbrukare på Mars"-mat.

Sen smiter pappa iväg till donken på kvällen när man kommit fram efter tre laddstopp. Mor lider i det tysta och barnen plundrar familjens godisförråd i jakt på kolhydrater. Teslan står på laddning så far får ta svarttaxi, en bensinstinkande gammal 850 som körs av en svartjobbare från Rumänien.

Lätt minerad mark. Nästan omöjligt att göra rätt på alla fronter om de ska servera mat känner jag.

Tror mera på groddar. Gärna odlade horisontellt i plastbehållare utan närhet till jord. Tänk "vi är lantbrukare på Mars"-mat.

Sen smiter pappa iväg till donken på kvällen när man kommit fram efter tre laddstopp. Mor lider i det tysta och barnen plundrar familjens godisförråd i jakt på kolhydrater. Teslan står på laddning så far får ta svarttaxi, en bensinstinkande gammal 850 som körs av en svartjobbare från Rumänien.
Ironiskt nog är ju en 850 rätt bensinsnål med dagens mått mätt när SUV blivit normen.. 0,7-0,75 landsväg och 0,85 stad var min verkliga förbrukning de två exemplar jag ägt.

...Till förtret för randogubbar som letar luftskåp att powernappa i.

Cirkel K har ju nyligen byggt en "ny/modern" station i Norge som utgått från att ha fokus o serva främst kunder med elbilar. Är väl ingen större skillnad från en traditionell "bensin/diesel" förutom att de har mer fokus på mat o utrymme att tillbringa lite tid mer på än en traditionell mack. Om jag inte minns fel har de väl 20st 250kW laddare, 6st 150W plus några långsammare , kan ha fel där...

De blir ju ännu bättre för oss rando cyliskter att vi har möjlighet att få bättre mat, bra med utrymme så vi kan bre ut oss vid borden, smygsova bekvämt i nån soffa o samtidigt ladda enheterna... Den är öppen 24/7 oxå

Cirkel K har ju nyligen byggt en "ny/modern" station i Norge som utgått från att ha fokus o serva främst kunder med elbilar. Är väl ingen större skillnad från en traditionell "bensin/diesel" förutom att de har mer fokus på mat o utrymme att tillbringa lite tid mer på än en traditionell mack. Om jag inte minns fel har de väl 20st 250kW laddare, 6st 150W plus några långsammare , kan ha fel där...

De blir ju ännu bättre för oss rando cyliskter att vi har möjlighet att få bättre mat, bra med utrymme så vi kan bre ut oss vid borden, smygsova bekvämt i nån soffa o samtidigt ladda enheterna... Den är öppen 24/7 oxå

Jag skulle kunna tänka mig hipster-skrivbord ala Scandic Anglais på Östermalm, smidigt att ta en java och kunna hiva upp datorn och jobba en stund så kan man stöka undan lite mail som samlats på medans man suttit bakom ratten.

Tjena!

Alla som reser iväg mer än 50 mil enkel väg, mer än fem gånger per år räcker upp handen nu!
Resten av oss kan ta ta dom få extra timmarna.

Sen är ju rubriken extremt missvisande. Två och en halv timme var ju inte pga att det var en elbil. En timme extra var helgtrafiken på E4.
Jag reser 50 mil enkel väg ca 10ggr i månaden och kör elbil. Fungerar klockrent! Även om cykeln hänger på baktill.

Somliga f-bolag försäkrar inte ens Tesla, värsta varningsflaggan juh.

Men jag kör el-moped och räckvidden är nu nere i hälften från utsago, har behövt köpa till ett batteri.
Det är lite meckigt det här med el, batterier och räckvidd. Ibland vill jag bara fylla upp merca-tanken fyr-siffrigt och dra.

Jag tror inte tesla-ägare äter något "riktigt", de tar väl ersättningspulver, tuggar smart-bars, vitaminer(piller) och dricker rootbeer.

Senast ändrad:
Nej, förbrukning i detta fall mäts i kWh/100km. Den ökade fr 18 kWh/100km till 22 kWh/100km.
(22-18)/18 = 4/18 = 0.222, dvs drygt 22%.

Vilken jävla uträkning, det räcker med att slå 22/18 ?.

Folk borde lära sig särskilja på procent och procentenheter.

Inte nu kanske.
Inte många % av bilflottan som idag är rena elbilar.
77000 av cirka 7 miljoner bilar i Sverige är rena elbilar.
Finns säkert någon här inne som kan räkna om det till procent!
5 miljoner bilar i trafik, 7 miljoner totalt.

Senast ändrad:
Ja, fast ändringen blir nog större än allt annat lika men lite längre pause i Grums.

Man hör rätt lite om hur det går ute i Europa, ex.vis Medelhavsländerna där det brukar drälla av bilar i städerna och parkerade i dubbla led längs gatorna. Hur går det med elbilar och utbyggnad av laddinfrastruktur där?

Att värdera tid lika för något hållbart som något ohållbart är som att förespråka kemikaliedumpning i skogen för att det tar tid att åka till återvinningen. Ibland måste man ändra sig.

Nu svarade jag bara på inlägget där poängen var att han inte behövt vänta ännu för att få ladda.
Jag är inte emot elbilar generellt, det jag vänder mej emot är "paniken" att det måste ske över en natt.
Byt ut bilflottan efterhand. När en idag fungerande fossilbil slutar fungera, byt den mot en elbil.
Då hinner allt runt omkring med och det tror jag i längden även är bra för miljön.

Mer en allmän reflektion än riktat till enskild person. Jag anser ju också att man skall offra tid för lägre hastighet och mindre energiförbrukning. Jag förväntar mig inget jubel.

Fanns det många bensinmackar före massbilismen?
Nä fast utvecklingen och takten antalet elbilar ökar är ju större nu än vad bilismen ökade då. Så jämförelsen haltar ju kraftigt. Men håller mer om att takten måste ske så att möjligheterna till att ladda växer i samma takt som elbilarnas intåg. Vilket den ju inte gör just nu

Nu svarade jag bara på inlägget där poängen var att han inte behövt vänta ännu för att få ladda.
Jag är inte emot elbilar generellt, det jag vänder mej emot är "paniken" att det måste ske över en natt.
Byt ut bilflottan efterhand. När en idag fungerande fossilbil slutar fungera, byt den mot en elbil.
Då hinner allt runt omkring med och det tror jag i längden även är bra för miljön.
Jag är inte heller emot att man byter successivt och att de som inte klarar sig utan fossildrift av olika anledningar byter senare, men tar med sig omställningstanken.

Mer en allmän reflektion än riktat till enskild person. Jag anser ju också att man skall offra tid för lägre hastighet och mindre energiförbrukning. Jag förväntar mig inget jubel.

Efterhand vi kan åka på mer och mer förnybar energi kan vi väl snarare äntligen börja höja hastigheterna igen istället.

Ja, det är ju så det funkar med nybilsförsäljning. Även om all försäljning av nya förbränningsbilar upphör idag så tar det minst 20 år, kanske mer, innan Sveriges fordonsflotta är utbytt till el.

Och nu pratar man om att förbjuda försäljning av förbränningsbilar 2030, dvs om nästan 10 år. Då är det minst 30 år tills vi har fasat ut förbränningsbilarna.

Tycker du 2050 är i närtid? Är det över en natt? Är det forcerat?

Det är nog iofs inte en linjär utfasning man siktar på. (Rätt säker på att jag fortfarande vet jag linjär betyder)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp