Cykel flög av Thuleställ. Försäkringsfråga?

Det får man verkligen hoppas, men man ska inte ha er inställning, ett försäkringsbolag är ingen domare över ens liv och vad som gäller i ens olika avtal. Har jag köpt ett ställ av Thule har jag ett avtal med Thule. Ett försäkringsbolag har inte ens rättsförmåga. Men om man vill ha pengar är det smart gå till försäkringsbolaget ja, det är ju hela deras syfte, betala ut pengar när man har tabbat sig (om man har tabbat sig).
Men du, ts har ju köpt sitt ställ begagnat..

Och ja, pengar är väl det man vill ha om man frågar hur man ska få ersättning.

Jag TROR att TS måste ta reda på om han har drulle. Har TS inte drulle får han se över villkoren i hemförsäkringen.

Är TS sedan en väldigt nitisk person kan han försöka ge sig på tillverkaren, men då ska han tro att det förekommer fel OCH han ska ju helst ha bevis. Det är juu vad jag tror!
Ge sej på tillverkaren??
Anmärka på ett BEGAGNAT ställ köpt i andra hand??
Som INGEN vet historiken på,tidigare ägare kan ju ha använt det till helt andra saker än att köra cykel på....och DET är upp till TS att bevisa mot Thule!!

Ungefär som att jag köper en skottkärra på Blocket,som tidigare ägare transporterat en gammal,tung gjutjärns V8-motor i,låååångt över vad den är dimensionerad för,men som han inte nämner.
Att sen hjulet kollapsar,och jag tappar min dyra last bestående av udda tulpanlökar som förstörs....ska jag då kontakta skottkärrefabriken och kräva ersättning för mina tulpanlökar??

Tror nog du inte ska driva iväg så långt,TS ska kontakta sitt försäkringsbolag,dom säger ja eller nej om ersättning,sen är saken avgjord.....driva det vidare till Thule är ju bara naivt och helt bortkastat,bara en inbiten,snål jävel skulle ge sej på ett sånt idiotprojekt!

Ge sej på tillverkaren??
Anmärka på ett BEGAGNAT ställ köpt i andra hand??
Som INGEN vet historiken på,tidigare ägare kan ju ha använt det till helt andra saker än att köra cykel på....och DET är upp till TS att bevisa mot Thule!!

Ungefär som att jag köper en skottkärra på Blocket,som tidigare ägare transporterat en gammal,tung gjutjärns V8-motor i,låååångt över vad den är dimensionerad för,men som han inte nämner.
Att sen hjulet kollapsar,och jag tappar min dyra last bestående av udda tulpanlökar som förstörs....ska jag då kontakta skottkärrefabriken och kräva ersättning för mina tulpanlökar??

Tror nog du inte ska driva iväg så långt,TS ska kontakta sitt försäkringsbolag,dom säger ja eller nej om ersättning,sen är saken avgjord.....driva det vidare till Thule är ju bara naivt och helt bortkastat,bara en inbiten,snål jävel skulle ge sej på ett sånt idiotprojekt!
Hej.

Jag försöker bara klara ut vad som gäller i dessa fall i ALLMÄNHET. Frågan återkommer. Förresten så är det inte som i ditt påhittade exempel i alla tvister.

Tips till alla här: läs inte juridik, ni kommer bottna första striden: "vad säger försäkringsbolaget om detta gud hjälp mig. " :rolleyes:

Hej.

Jag försöker bara klara ut vad som gäller i dessa fall i ALLMÄNHET. Frågan återkommer.

Tips till alla här: läs inte juridik, ni kommer bottna första striden: "vad säger försäkringsbolaget om detta gud hjälp mig. " :rolleyes:
Nu frågade TS om det specifika fallet med ett begagnat ställ,och om försäkringsfrågan vid skadan vid sin olycka,inte om dom allmäna/generella reglerna hur man beter sej med fabrikationsfel mot tillverkaren.

Det varierar mellan bolagen. Vad har du för bolag?

I detta fall tror jag dock att det bara är allrisk som kan bli aktuellt, men det varierar mellan bolagen där också om detta täcks eller ej.
Beror lite på vad för försäkring man har. Tror jag. Jag har tex en stor allrisk försäkring i min hemförsäkring. Den kan täcka sådana olyckor.

Jag har IF, största hemförsäkringen med extra allt. De täcker dock personlig utrusning vid singelolycka på cykel. GPS, hjälm, kläder osv.

Citerade du mej eller vem menar du?
Oj jag citerade dig också ja det var inte meningen. Gällande ditt exempel då. Ja vad ska jag säga, bli inte jurist. Ni har uppenbarligen inget sug av att driva tvist.

Men vad är ert tips till TS nu då? Han har inte försäkringsbolaget (som kan rädda honom) som ni har gormat om.

Folk, mata inte trollet ?
Det här är uppenbarligen en mycket uttråkad individ som tror att han vet bättre än alla andra.
Vad är fel då? Du har ju de facto fel och du har ingen koll. Du vet inte om att ett köp är ett avtal. Du är helt enkelt faktaresistent och nu tror du dig dessutom ha rätt på det, ren narcissism.

Oj jag citerade dig också ja det var inte meningen. Gällande ditt exempel då. Ja vad ska jag säga, bli inte jurist. Ni har uppenbarligen inget sug av att driva tvist.

Men vad är ert tips till TS nu då? Han har inte försäkringsbolaget (som kan rädda honom) som ni har gormat om.
Bli jurist??
Hahahahaha....nää,behövs inte.
Jag har sällan tvister serru,sker en olycka löser försäkringsbolaget förhoppningsvis det,annars får jag stå för kalaset,enklare kan det inte bli!
Jag har viktigare saker att syssla med än att lusläsa hur jag ska vända och vrida på det finstilta för att vara en P.I.T.A som minsann alltid ska ha rätt mot t.ex tillverkare eller försäkringsbolag över några hundralappar.

Så väljer att lösa saker smidigt och gå vidare,livet blir mycket trevligare då!

Vad är fel då? Du har ju de facto fel och du har ingen koll. Du vet inte om att ett köp är ett avtal. Du är helt enkelt faktaresistent och nu tror du dig dessutom ha rätt på det, ren narcissism.

Hela du är fel, dina resonemang skriker okunskap och narcisism. Försäkringsvilkoren är det enda som gäller, det här är inte USA där du kan stämma McDonalds för att kaffet var för varmt. Om en olycka skett är det rimlighetsprincipen som gäller, jag har jobbat för ICA Försäkringar tidigare ditt hjon!

Hela du är fel, dina resonemang skriker okunskap och narcisism. Försäkringsvilkoren är det enda som gäller, det här är inte USA där du kan stämma McDonalds för att kaffet var för varmt. Om en olycka skett är det rimlighetsprincipen som gäller, jag har jobbat för ICA Försäkringar tidigare ditt hjon!
Jasså det har du? Då borde du vara jurist. Då vet jag vilket försäkringsbolag jag inte ska ha.

Måste man vara jurist för att kontakta sitt försäkringsbolag?
Stod fan inget om det i mina försäkringspapper,då har jag väl blivit grundlurad....får banne mej ringa till Thule och klaga!!
Det roliga är att jag blir kallad för den korkade i den här tråden. Aja nä nu klarar jag inte mer. Hej då.

Nu har vi lärt oss följande. Man kan inte ha ica försäkringar, för där jobbar jurister.
Man vet inte heller om man ingått ett avtal när man köpt något.
Man måste vara jurist för att ringa sitt försäkringsbolag.
Glöm inte heller:
Får du en skada som inte täcks av försäkringen,ska man ringa tillverkaren,(helst Thule) för att hävda fabrikationsfel!!

Jag har IF, största hemförsäkringen med extra allt. De täcker dock personlig utrusning vid singelolycka på cykel. GPS, hjälm, kläder osv.
Skit, jag har också If och har trott att vurpa med lvg-hojen skulle kunna räknas som trafikolycka (och cykeln är ju lös egendom)…

Bäst jag frågar träknackarn hur jag ska göra:unsure:
Eller inte ?

Glöm inte heller:
Får du en skada som inte täcks av försäkringen,ska man ringa tillverkaren,(helst Thule) för att hävda fabrikationsfel!!
Som jag har sagt flera gånger, man kan göra det. Och det är absolut nödvändigt att man har det suget om man blir jurist, därav mitt tips till dig och många andra i tråden.

Men det roliga uppstår när två pellejönsar med ett skrikande behov av att ha rätt blir nedbrottade. Jag blir kallad för troll när jag säger att köp=avtal.

Som jag har sagt flera gånger, man kan göra det. Och det är absolut nödvändigt att man har det suget om man blir jurist, därav mitt tips till dig och många andra i tråden.

Men det roliga uppstår när två pellejönsar med ett skrikande behov av att ha rätt blir nedbrottade. Jag blir kallad för troll när jag säger att köp=avtal.
Köp är ett avtal mellan vem? Tänk till noga nu.

Har som sagt inget sug att bli jurist,och om TS vill det låter jag vara osagt.....tror bara han är nöjd om försäkringen täcker skadan.
Och ger dej ett råd i all välmening....LÄS ursprungsfrågan,fundera riktigt noga på hur TS förvärvade sitt Thuleställ.
När du sen dragit den korrekta slutsatsen hur ett ev avtal finns,och mellan vilka parter bör du hålla dej till ämnet,och inte sväva iväg med prat om köprätt,jurister,tillverkarfel och allsköns goja.

Nu har den där ICA-"juristen" ändrat lite i sina tidigare inlägg, det blev mer rätt nu. Bra agerat där men övriga debattstilen har mycket att önska, minst sagt.

Gällande vad jag skriver i tråden får jag upprepa mig: frågan återkommer och då är det bra att veta om att allting här i världen inte handlar om försäkringsbolag, de har som sagt inte ens styrka att besluta något med rättslig kraft. Men oftast slutar det där ja.

Har som sagt inget sug att bli jurist,och om TS vill det låter jag vara osagt.....tror bara han är nöjd om försäkringen täcker skadan.
Och ger dej ett råd i all välmening....LÄS ursprungsfrågan,fundera riktigt noga på hur TS förvärvade sitt Thuleställ.
När du sen dragit den korrekta slutsatsen hur ett ev avtal finns,och mellan vilka parter bör du hålla dej till ämnet,och inte sväva iväg med prat om köprätt,jurister,tillverkarfel och allsköns goja.
Well vet du vad du som tror att du kan allt. I teorin kan han gå till förra ägaren, köplagen. :sneaky:

Jag förstår varför människor blir jurister, få knäppa andra (orättmätigt uppblåsta) på näsan. Fast vänta nu!! Jag är ju jurist, naaajs.

Nu har den där ICA-"juristen" ändrat lite i sina tidigare inlägg, det blev mer rätt nu. Bra agerat där men övriga debattstilen har mycket att önska, minst sagt.

Gällande vad jag skriver i tråden får jag upprepa mig: frågan återkommer och då är det bra att veta om att allting här i världen inte handlar om försäkringsbolag, de har som sagt inte ens styrka att besluta något med rättslig kraft. Men oftast slutar det där ja.

Blir du nöjd av att påstå det och känna att "du har rätt" så bjuder jag på det, hur som haver, skramla vidare i din låda för uppmärksamhetens skull. Nu lägger jag locket på denna diskussionen, önskar dig en fortsatt trevlig kväll vem du nu är herr hackspett.

Blir du nöjd av att påstå det och känna att "du har rätt" så bjuder jag på det, hur som haver, skramla vidare i din låda för uppmärksamhetens skull. Nu lägger jag locket på denna diskussionen, önskar dig en fortsatt trevlig kväll vem du nu är herr hackspett.
Jag blir enbart nöjd när människor debatterar sakfrågor och inte antar massa saker hela tiden. Har jag fel ändrar jag åsikt/uppfattning om fakta tills nästa debatt med en annan person för jag erkänner ju gärna inte i ursprungliga debatten att jag hade fel.

Det varierar mellan bolagen. Vad har du för bolag?

I detta fall tror jag dock att det bara är allrisk som kan bli aktuellt, men det varierar mellan bolagen där också om detta täcks eller ej.
De tog dock GPS och hjälm utan att blinka. Behövde inte skicka kvitto och de tog värdena jag angav utan tjafs.

Kanske borde tillägga att jag är sämst på att utnyttja mina försäkringar. Var nog första gången på 10 år som jag utnyttjade hemförsäkringen.

Well vet du vad du som tror att du kan allt. I teorin kan han gå till förra ägaren, köplagen. :sneaky:

Jag förstår varför människor blir jurister, få knäppa andra (orättmätigt uppblåsta) på näsan. Fast vänta nu!! Jag är ju jurist, naaajs.
Grattis att du är jurist,måste vara bra att vara så du slipper bli lurad av allt och alla,och kan få rätt i allt du gör....verkligen kul för dej!!

Skiter i köplagen,blir jag lurad så blir jag,som jag sa tidigare....gå vidare i livet bara.
Skrev tidigare....har viktigare saker att fylla livet med än tvister om rätt eller fel.
Har nog kanske en enklare syn på livet än du,men mår bra och överlever fint ändå,så vi nöjer oss med det va?

Mycket käbbel för något väldigt enkelt.

Eftersom det är TS som både äger, lastat och transporterat cykel så är det dennes försäkringsbolag som skall kontaktas. Han far har inte varit inblandat på något sätt.

Det går alltid gå på Thule men det kan nog bli svårt att hävda produktfel. TS kan fråga sig själv om han kan bevisa att han lastat cykeln korrekt? Är det följande modell så TS dessutom missat steg 12-13.

Mycket tjafs här… men för att komplettera lite: lagar och avtal är en sak, hur företag hanterar det är en annan.
Jag hade ett problem med en köksfläkt. Den var minst 11 år gammal och jag hade köpt huset med den dåliga fläktdelen. Ringde tillverkaren, inte för att klaga utan fråga hur jag kunde få köpa en ersättningsdel. Svaret? ”Inga problem jag postar den i dag och lägger med en instruktion i hur du byter”. Jag betalade inte ens portot. Det är service! Det kostade dem några kronor, i TS fall ä det ju helt andra summor. Men Thule kanske uppskattar om man hör av sig och berättar hur det kan gå?

Tillbaka
Topp