Cykel flög av Thuleställ. Försäkringsfråga?

Köpte ett begagnat Thule Raceway 2 häromdagen för att kunna frakta cykeln på min fars bil då min egen pick-up verkar ha gett upp helt.
Kom typ 200 meter på e14 innan cykeln flög av. Visade sig att gummistrapsen inte räckte för att hålla fast den.

Styret blev duktigt böjt och gaffeln blev krökt. Inte hittat några skador på ram eller hjul ännu.

Har någon av er råkat ut för något liknande? Fick ni ut på försäkringen?

Går det på min eller pappas försäkring i så fall?

Frågar för att förbereda mig lite innan jag ringer försäkringsbolaget för att eventuellt anmäla.

Köpte ett begagnat Thule Raceway 2 häromdagen för att kunna frakta cykeln på min fars bil då min egen pick-up verkar ha gett upp helt.
Kom typ 200 meter på e14 innan cykeln flög av. Visade sig att gummistrapsen inte räckte för att hålla fast den.

Styret blev duktigt böjt och gaffeln blev krökt. Inte hittat några skador på ram eller hjul ännu.

Har någon av er råkat ut för något liknande? Fick ni ut på försäkringen?

Går det på min eller pappas försäkring i så fall?

Frågar för att förbereda mig lite innan jag ringer försäkringsbolaget för att eventuellt anmäla.
Om det inte är du som redan har postat om detta i veckan så var det någon som skrev om detta för några dagar sedan.

Det var inte jag. måste sökt dåligt innan jag postade.
Nej inte jag heller för jag vet inte vad tråden hette. Men alltså du tänker väl inte använda något av det? Nu vet jag inte om det är i kolfiber eller ej men krafterna som uppstår när en cykel ramlar av ett tak i de hastigheterna... från nästan 2 meter..

Gällande trafikförsäkring täcker den ju inte fraktade saker i egen bil.

Har du försäkring?

Det är kolfiberram och aluhjul. En Trek session 9.9.
Ja det är ju såklart aldrig roligt men du får ju se det positivt på något sätt.

Ja det är din försäkring som gäller nu, bor du i samma hushåll som din far är det hans försäkring ja. Bilen har en försäkring men den gäller bara bilen och om du kör på annat fordon.

Jaa sedan kan du ju såklart även gå på Thule, men den tvisten kan bli seg..

Svårt att se det positivt så jag hoppar nog över det.

Jag får ringa LF och se vad de säger antar jag.
Ja har du försäkring är det väl mest fråga om hur stor självrisken är. Har du drulle kommer du kanske undan för en tusenlapp. Desto äldre grejerna är desto högre procentsats drar de av från nypriset.

Ja, jag får väl se om säsongen tog slut på väg till öppningen. Det märks.
Försäkringsbolag brukar inte vilja att man har varit vårdslös så om man har kört perfekt är det en fördel för en själv.. Men nu vågar jag inte säga så mycket mer för det kan ju visa sig att du varken har försäkring eller att din handläggare är en av bolagets sämre, vill inte ge falska förhoppningar liksom.

Sen i teorin kan man ju cykla på saker som inte är helt trasiga men som har varit med om detta men det är tyvärr inget jag kommer att rekommendera. Jag är säker på att det är många här som skulle gjort det.

Senast ändrad:
Försäkringsbolag brukar inte vilja att man har varit vårdslös så om man har kört perfekt är det en fördel för en själv.. Men nu vågar jag inte säga så mycket mer för det kan ju visa sig att du varken har försäkring eller att din handläggare är en av bolagets sämre, vill inte ge falska förhoppningar liksom.

Sen i teorin kan man ju cykla på saker som inte är helt trasiga men som har varit med om detta men det är tyvärr inget jag kommer att rekommendera. Jag är säker på att det är många här som skulle gjort det.
Vad attans yrar du om?

Vad attans yrar du om?
Jag är övertygad om att många här skulle fortsatt cykla vidare utan grundlig undersökning. Grundlig undersökning här är scanning av ramen och det kommer ärliga cykelhandlare tala om för dig, de brukar inte vilja bedöma kolfiber bara genom att kolla på cykeln.

Jag är övertygad om att många här skulle fortsatt cykla vidare utan grundlig undersökning. Grundlig undersökning här är scanning av ramen och det kommer ärliga cykelhandlare tala om för dig.

Frågan är väl var ts ska söka ersättning? Alltså försäkringsfrågan. Glöm inte hur viktigt det var att hålla sig till topic i dina egna trådar. När du härjar i andras så verkar du flumma till det mer än de flesta.

Frågan är väl var ts ska söka ersättning? Alltså försäkringsfrågan. Glöm inte hur viktigt det var att hålla sig till topic i dina egna trådar. När du härjar i andras så verkar du flumma till det mer än de flesta.
Hos sin(sin fars om de bor i samma hushåll) försäkring?

edit: följdfrågor, eftersom det verkar vara något helt nytt för dig?

Senast ändrad:
Har någon av er råkat ut för något liknande?

Jag crashade med cykeln förra helgen. Försäkringsbolaget sa att delar på cykeln inte ersätts vid skada utan motpart. Alltså, trafikolycka med motpart, ja. ”Singelolycka”, nej.

Så jag har svårt att se att det skulle gå på hemförsäkring eller bilförsäkring. Bilförsäkring täcker ju bara bilen.

Jag crashade med cykeln förra helgen. Försäkringsbolaget sa att delar på cykeln inte ersätts vid skada utan motpart. Alltså, trafikolycka med motpart, ja. ”Singelolycka”, nej.

Så jag har svårt att se att det skulle gå på hemförsäkring eller bilförsäkring. Bilförsäkring täcker ju bara bilen.
Beror lite på vad för försäkring man har. Tror jag. Jag har tex en stor allrisk försäkring i min hemförsäkring. Den kan täcka sådana olyckor.

Senast ändrad:

Det varierar mellan bolagen. Vad har du för bolag?

I detta fall tror jag dock att det bara är allrisk som kan bli aktuellt, men det varierar mellan bolagen där också om detta täcks eller ej.

Uppmanar du till försäkringsbedrägeri?
Verkligen inte, jag vet ju inte ens om TS historia stämmer. Jag försöker bara befästa kunskapen om det här en gång för alla, för det lär vara en fråga som återkommer efter detta. Då är det bra att veta att det finns en lag som heter PAL. Om jag var TS skulle jag också skyllt på "sonen".

Nej han kommer ju behöva bevisa att stället var felaktigt.

I Sverige gäller rimligrhetsprincipen, dvs låter förehavandet/olyckan rimlig eller inte... Således behöver ingen bevisa att något ställ har varit defekt/dylikt. Villkoren i försäkringen reglerar allt, så det bästa trådskaparen kan göra är att kontakta sitt försäkringsbolag (det han har hemförsäkring hos) och förklara situationen... Låter det orimligt i försäkringsbolagets öron så kommer en utredning rörandes olyckan startas.

Så enkelt är det ?‍♂️

I Sverige gäller rimligrhetsprincipen, dvs låter förehavandet/olyckan rimlig eller inte... Således behöver ingen bevisa att något ställ har varit defekt/dylikt. Villkoren i försäkringen reglerar allt, så det bästa trådskaparen kan göra är att kontakta sitt försäkringsbolag (det han har hemförsäkring hos) och förklara situationen... Låter det orimligt i försäkringsbolagets öron så kommer en utredning rörandes olyckan startas.

Så enkelt är det ?‍♂️
Hahaha verkligen inte du. Detta var det roligaste jag har läst på hela dagen, tack. Nu ska jag snart lägga mig. Så där kan du ju inte tänka eller ja du tänker ju så men om du vill tvista går det inte. Herregud tror du att man aldrig kan överföra ansvar??

Hahaha verkligen inte du. Detta var det roligaste jag har läst på hela dagen, tack. Nu ska jag snart lägga mig. Så där kan du ju inte tänka eller ja du tänker ju så men om du vill tvista går det inte. Herregud tror du att man aldrig kan överföra ansvar??

Jodu, herr troll... Det stämmer... ?
Därmed inte sagt att det inte finns folk som råkat ut för saker som Försäkringsbolag bedömt vart orimliga, det händer och är medräknat i bolagens profitkalkyl... Men så länge du håller dig till sanningen och har kvitto eller någon annan form av bevis på att egendomen var din vid skadetillfället är det väldigt sällan försäkringstagaren går utan ersättning.

//En som fick sitt källarförråd uppbränt för 2 veckor sedan och hade endast sina egna vittnesuppgifter på vad det innehöll

Förklara istället då.
Alltsåå ett ställ kan ju de facto vara korrupt/kaputt/helt jäkla kört och det går att bevisa, man kan inte alltid bara säga att det är orimligt, har man BEVIS kan man driva. Så är det, sen att det är annorlunda i praktiken är en annan sak.

TS jag hoppas innerligt att du har drulle, har DU Drulle? Varför kan du inte svara på det, ja du kanske inte vet helt enkelt. Aja, lycka till i vilket fall!

Alltsåå ett ställ kan ju de facto vara korrupt/kaputt/helt jäkla kört och det går att bevisa, man kan inte alltid bara säga att det är orimligt, har man BEVIS kan man driva. Så är det, sen att det är annorlunda i praktiken är en annan sak.

TS jag hoppas innerligt att du har drulle, har DU Drulle? Varför kan du inte svara på det, ja du kanske inte vet helt enkelt. Aja, lycka till i vilket fall!
Men i försäkringsbolagets ögon har det skett en olycka. Thule har inte sålt stället till TS, så där finns inget stt hämta.

Vad tror du att de ska säga?
Det finns typ två utgångar. 1. Din försäkring täcker tyvärr inte det här för att du inte har allrisk och cyklar ingår inte i den vanliga försäkringen.
2. Vi löser in din hoj, du får x% för den.
Jag TROR att TS måste ta reda på om han har drulle. Har TS inte drulle får han se över villkoren i hemförsäkringen.

Är TS sedan en väldigt nitisk person kan han försöka ge sig på tillverkaren, men då ska han tro att det förekommer fel OCH han ska ju helst ha bevis. Det är juu vad jag tror!

Jag TROR att TS måste ta reda på om han har drulle. Har TS inte drulle får han se över villkoren i hemförsäkringen.

Är TS sedan en väldigt nitisk person kan han försöka ge sig på tillverkaren, men då ska han tro att det förekommer fel OCH han ska ju helst ha bevis. Det är juu vad jag tror!
Jag är säker på att det räcker att ts kontaktar sitt försäkringsbolag med vad som hänt. Så är de helt på det klara med vad dennes försäkring täcker eller ej.

Jag är säker på att det räcker att ts kontaktar sitt försäkringsbolag med vad som hänt. Så är de helt på det klara med vad dennes försäkring täcker eller ej.
Det får man verkligen hoppas, men man ska inte ha er inställning, ett försäkringsbolag är ingen domare över ens liv och vad som gäller i ens olika avtal. Har jag köpt ett ställ av Thule har jag ett avtal med Thule. Ett försäkringsbolag har inte ens rättsförmåga. Men om man vill ha pengar är det smart gå till försäkringsbolaget ja, det är ju hela deras syfte, betala ut pengar när man har tabbat sig (om man har tabbat sig).

Jag misstänker att om det mot förmodan hade funnits nåt allvarligt konstruktionsfel på den där hållaren så hade den redan varit återkallad.

Jag har inte svarat på det eftersom jag åt middag, ber om ursäkt för det. Nope, ingen allrisk på hemförsäkringen.
Dessutom enligt Länsförsäkringar om Allriskförsäkringen:
Vad ersätts inte?
Försäkringen ersätter exempelvis inte pengar
stöldbegärlig egendom eller värdehandlingar som förvaras i garage, uthus, förrådsutrymme eller utomhus
djur eller skador som djur orsakar
cyklar
skador som beror på slitage eller felaktig reparation
skador på egendom vid hastighetskörning med motorfordon exempelvis enduro, speedway, street race eller motocross.

Så det verkar kört ändå.

Tillbaka
Topp