Semestercykla Stockholm-Lysekil

Raemoe

Aktiv medlem
Hej,

Jag behöver resa från Stockholm till Lysekil och tänkte att jag lika gärna kan ta cykeln. Jag behöver vara där måndag efter midsommarhelgen (eller åtminstone vara på plats och funktionsduglig tisdag morgon), vilket ger mig 4 dagar att cykla.

Min längsta runda hittills är 100 km grus med ett rullsnitt på 19 km/h och 8 timmar förlöpt tid. Cyklar jag 8 till 8 har jag 12 timmar, vilket bör ge ca 150 km. Det känns lite optimistiskt att kunna hålla detta flera dagar utan erfarenhet, men jag kan stödja upp med semesterdagar innan midsommar efter att ha valt min rutt.

Jag kommer tälta i största möjliga mån och det vore ju trevligt om man kom ut och såg naturen. Min packning väger 5 kg och med väskor och pakethållare blir det 9 kg utrustning innan mat och vatten är inräknat.

Jag har letat efter färdvägar och ritat upp några olika alternativ:

1. Göta kanal, sträckning 636 km. Jag har inte besökt kanalen tidigare, men det ser ut att finnas fina cykelspår. Skulle nog ge bra semesterkänsla och svennepoäng. Nackdelen är att det blir hyfsat långa omvägar att ta sig till och från kanalen. Dessutom är färjan över Vättern dryg (dyr, kräver bokning, och schemalagd till varannan fullmåne) så jag har planerat in en 80 km kringväg runt Vättern.

2. Sverigeleden, sträckning 677 km. Oklart varför dragningen ser ut som den gör. Är det bra vägar eller fin natur som prioriteras i en nationell cykelled? Jag har höftat dragningen utifrån kartor eftersom jag inte hittat någon GPX-fil. Om någon hittar tråden i sin jakt så är det alltså inte helt rätt dragning.

3. Google maps, sträckning 495 km. Man sparar in 150-180 km genom att ta den rakaste vägen, men detta följer E20 i stort sett hela vägen. Säkert inte alls trevligt att cykla?

Jag har även hittat UltraTri Sweden som går söder om sjöarna, vilket bör ge en ännu längre total sträckning. Har också läst om ett rando-event som gick Stockholm - Göteborg. Den tillhörande hemsidan har dock tagits över av en annan verksamhet så jag vet inte hur det spåret såg ut, men det vore intressant att se!

Så, ja... Finns det andra rutter eller tips på ställen att besöka längsmed vägen?

Min längsta runda hittills är 100 km grus med ett rullsnitt på 19 km/h och 8 timmar förlöpt tid. Cyklar jag 8 till 8 har jag 12 timmar, vilket bör ge ca 150 km. Det känns lite optimistiskt att kunna hålla detta flera dagar utan erfarenhet, men jag kan stödja upp med semesterdagar innan midsommar efter att ha valt min rutt.

Om det är din längsta runda så tror jag att det kan vara ett bra mått att sikta in dig på. Spänna bågen till 150km är nog att ta i, men blir du inspirerad så kan du testa. 100km är en ganska lagom munsbit och du kommer vänja dig under tiden som du cyklar.

Om du tältar så rekommenderar jag att du går och lägger dig hyggligt tidigt och går upp hyggligt tidigt. Jag tycker också om att cykla ett par mil innan frukost för att komma iväg (då brukar också fik och så ha öppnat vilket kan vara trevligt). Så vakna vid sexrycket eller så, packa ihop tältet och rulla iväg vid halv sju och äta frukost vid åtta. Om du håller dig till 19km/h och 10 mil så har du vid frukost redan kommit 3. Det ger en skön dag frammåt och så kan du kanske se till att köra typ 4 mil innan lunch och 4 mil efter. Då har du tid att bada och lite sightseeing men kommer ändå frammåt.

Det här är kanske lite inspiration för en rutt?

https://www.bikemap.net/en/r/4519247/#7.89/58.181/12.788

Bra tips där, mzi! Det där med att vara morgonpigg har inte ofta fungerat för mig, men har faktiskt tenderat att självvakna vid gryningen när jag tältar. Tänker också att landsvägar är ganska lättrullade, men ja, jag får känna av läget helt enkelt. Ska försöka komma ut i helgen och prova två dagar cykling.

@ooms Bildgåtatråden kräver väl att man lyckas gissa rätt innan man postar, så där är jag rätt körd. :|

Jag tycker det är det mentala som är svårast när jag började cykla längre. 10 mil vag en magisk gräns. Sedan 15. Men 15 kändes typ dubbelt så långt som 10. Sedan vänjer man sig vid det också. Men om det rullar på bra o h du har medvind och en riktigt enerverande låt på hjärnan så funkar det säkert! 10 tror jag du kan gneta igenom i motvind och duggregn.

Om det är din längsta runda så tror jag att det kan vara ett bra mått att sikta in dig på. Spänna bågen till 150km är nog att ta i, men blir du inspirerad så kan du testa. 100km är en ganska lagom munsbit och du kommer vänja dig under tiden som du cyklar.

Om du tältar så rekommenderar jag att du går och lägger dig hyggligt tidigt och går upp hyggligt tidigt. Jag tycker också om att cykla ett par mil innan frukost för att komma iväg (då brukar också fik och så ha öppnat vilket kan vara trevligt). Så vakna vid sexrycket eller så, packa ihop tältet och rulla iväg vid halv sju och äta frukost vid åtta. Om du håller dig till 19km/h och 10 mil så har du vid frukost redan kommit 3. Det ger en skön dag frammåt och så kan du kanske se till att köra typ 4 mil innan lunch och 4 mil efter. Då har du tid att bada och lite sightseeing men kommer ändå frammåt.

Det här är kanske lite inspiration för en rutt?

https://www.bikemap.net/en/r/4519247/#7.89/58.181/12.788
Det här låter så himla mysigt! Vill ut och cykla nu!

Kolla på roadfinder.se,.där har du Trafikverkets vägar som är asfaltetade. Finns även en klassning som talar om på ett ungefär hur mycket bilar som åker på vägarna.

Ta pendeltåget till Gnesta och börja där, du slipper 60-70 km urban cykling och kommer direkt på landsvägen.
Ta nordligaste vägen (retur-benet) ut och växla där dom möts (efter Nyköping)
Du kan använda samma ut mot Göta kanal men då cyklar du över Vikbolandet via färja över Bråviken och vidare till Mem/Söderköping.
Göta kanal går inte att cykla längs hela vägen och det blir en del backar ffa på Roxens norra sida.

Lycka till!

För trevligare väg finns ju kustvägen Vagnhärad-Nyköping. Den gillar jag betydligt mer än t ex gamla E4. Fördelen med gamla R1/E4 till Jönköping enligt förslag ovan är att du har lite rakare väg.

Annars gillar jag skapt utresan på Täbys 60-milare till Örebro.

Tack för alla tips! Ska kolla upp era alternativ fundera på exakt vad jag vill få ut av resan, annat än transport till andra sidan. :)

Nu har jag planerat min rutt. Det blir en resa på 7 dagar där jag följer Göta kanal (turist-cykelkarta) och täcker en distans på 634 km och 4100 hm. Startar i Gnesta för att slippa Stockholms närområde enligt tips. Ska märka upp tältplatser längst med vägen och ställen där jag kan fylla magen, men annars är jag ganska nöjd och ser fram emot resan.

Dagsetapperna blir på ett ungefär 100 km till Skenäs färjeläge, 85 km till sjön Roxen, 105 km till Askersund, 80 km till Tåtorp, 115 km till Lidköping, 80 km till Vänersborg, och till sist 70 km till Lysekil (via Kristineberg). Jag har lite buffert i slutet om jag är långsam i starten eller om jag vill ta en ledig dag någonstans. Jag är inte 100% på att alla vägar är trevliga att cykla, men det blir en upplevelse oavsett!

Även min packning är färdig (8 kg), vilket känns bra. Misstänker att det här brutalt varma vädret kommer orsaka viss misär i tältet då min quilt har en komfort-temperatur på -1C, men jag kan sova utan täcket i bästa fall.

Jag ger mig iväg om en vecka. Har ni några tips på pizzaställen att undvika så uppskattas det verkligen!

Jag är på långtur och är nu nånstans i trakten Mariestad, Askersund, Motala, Finspång mm. Med fatbike och packraft så det är mestadels grus/stigar och åar/sjöar (men också lite asfalt). Men vill gärna tipsa om en fin tältplats/stuga ca 2mil från Zinkgruvan med fantastisk utsikt över ett naturreservat. Bara hojta till om du vill veta mer, har också mer bilder :)

P1210194.jpg

Kvällsutsikt vid stugan (det går att sova inne men jag föredrar ute i tältet)

Och det är varmt, jag sover ofta bara i innertältet och även sovsäcken är ofta för varmt nu (har förresten en Naturehike CW300, härligt sommarsovsäck). Dricksvatten är ibland lite svårt att hitta. Har vattenfilter och mycket bränsle för att koka vatten men får ändå ofta köra till affär/bensinmack för att köpa vatten. Och två 1.5literflaskor (plus mina vanliga flaskor) väger och tar framförallt mycket plats på cykeln.

Men viktigaste är att INTE glömma myggmedel. Jag tältar på små öar var det ofta blåser eller vid en sjö eller öppen plats så har ingen problem med mygg. Men ojojoj i skogen .. där finns nu miljarder blodtörstiga knott och mygg. Jag cyklar med korta byxor (riktig korta avklippta jeansshorts (yep, helt oacceptabel för Äkta Skogscyklister) och när stigen är för brant och jag får pushcykla den jävla tjockisen .. aaaaaahhhh vad hemskt. Nu har jag bra myggmedel men innan jag hittar den har jag redan tappat två liter blod.

Om du tycker om ruiner i skogen kan jag också tipsa om en fin ruin nånstans vid Finspång:

P1210427.jpg

Jag är på långtur och är nu nånstans i trakten Mariestad, Askersund, Motala, Finspång mm.

Oj, massa tips från mästaren. Möter jag en tjock Surly däromkring så hojtar jag! Skicka gärna var den där fina tältplatsen vid Zinkgruvan ligger. Ruinerna i Finspång blir nog lite för mycket av en omväg. Plus, risk för spöken och så.

Har både Djungelolja (DEET) och mer naturligt myggmedel, men tror mer på DEET för denna trip. Vad använder du? Har ganska låg tolerans för mygg.

Ja, jag borde nog införskaffa en sommarquilt framöver. Denna tar onödigt mycket plats under sommaren. Jag kommer i alla fall ha vattenfilter och klortabletter med mig, och min maxkapacitet kommer nog vara 5 liter vatten med filterblåsan inräknad.

Har både Djungelolja (DEET) och mer naturligt myggmedel, men tror mer på DEET för denna trip. Vad använder du? Har ganska låg tolerans för mygg.
P1070282.jpg

Har de här två. Djungelolja (funkar bra) och skogsparfym Wilma Beckolja (när jag vill överleva). Beckolja har jag blandat med lite olja för den är jättestark (har låååång duration) och när solen skiner (mitt på dag) kan jag få stark solbränna av ren beckolja. Men den funkar mycket bättre än Djungel DEET tycker jag, den luktar stark så allt som flyger håller sig på distans (även de hemska .. jo vad heter dem på svenska .. stora flugorna som snurrar som idioter runtom huvudet). Den har inga giftiga kemikalier och luktar härligt rökig whiskey. ?
Men jag använder nästan aldrig myggmedel för jag cyklar snabbare än mygg och knott :)

Skicka gärna var den där fina tältplatsen vid Zinkgruvan ligger.
Då får du några bilder förstås :)

P1210182.jpg

Stugan är i Stora mossen naturreservat (Kärnskogsmossen). Bergön heter den. Det går en grusväg till stugan så det behövs ingen fatbike :) Finns toalet, eldplats, bänk etc och uppe på en höjd finns stugan.

P1210224.jpg

Jag tältade bakom stugan i (kvälls)skuggan för det var för varmt för mig inne. Inga mygg där uppe för det blåste och inte heller en människa. Och ingen vatten i närheten, det var för torrt (jag var där för några dagar sen). Behövs förresten ett fristående tält där uppe för där finns bara sten. Fatbiken hjälpte som ankare så tältet skulle inte flyga bort. Jag vaknade mycket tidigt av gökar och glad fågelsång och av solen som försökte dödkoka mig i tältet. Men jag tog bort yttertält, öppnade båda dörrar så vinden kunde blåsa bort värme och hade så en härligt lång sovmorron :)

P1210226.jpg

Stugan har bord (och gästbok)

P1210231.jpg

Kamin
P1210233.jpg

Två sovrum med fyra säng

P1210227.jpg

Och två döda fåglar som sällskap.

Ha en bra tur du Raemoe!

Tack för de fina bilderna Yonna! Det ser ut att bli en omväg på kanske 1-2 mil men det kan vara värt det, särskilt om vädret råkar bli dåligt.

Den där beckoljan beskrivs som lockbete för vildsvin och riktigt så nära naturen vill jag nog inte komma, haha!

Angående Insect Shield (ztoor-länken) så undviker jag helst rena insektsmedel. Permethrin och andra pyrethroider är inte jättetrevliga även om de är långvarigt effektiva i textilier. Har dessutom katt hemma, och de är känsligare än människor. Det ska dock fungera väldigt bra, vet att det är väldigt populärt för folk som långvandrar genom USA och sånt.

Nu har jag planerat min rutt. Det blir en resa på 7 dagar där jag följer Göta kanal (turist-cykelkarta) och täcker en distans på 634 km och 4100 hm. Startar i Gnesta för att slippa Stockholms närområde enligt tips. Ska märka upp tältplatser längst med vägen och ställen där jag kan fylla magen, men annars är jag ganska nöjd och ser fram emot resan.

Dagsetapperna blir på ett ungefär 100 km till Skenäs färjeläge, 85 km till sjön Roxen, 105 km till Askersund, 80 km till Tåtorp, 115 km till Lidköping, 80 km till Vänersborg, och till sist 70 km till Lysekil (via Kristineberg). Jag har lite buffert i slutet om jag är långsam i starten eller om jag vill ta en ledig dag någonstans. Jag är inte 100% på att alla vägar är trevliga att cykla, men det blir en upplevelse oavsett!

Även min packning är färdig (8 kg), vilket känns bra. Misstänker att det här brutalt varma vädret kommer orsaka viss misär i tältet då min quilt har en komfort-temperatur på -1C, men jag kan sova utan täcket i bästa fall.

Jag ger mig iväg om en vecka. Har ni några tips på pizzaställen att undvika så uppskattas det verkligen!
att ta sig förbi bergdalen norr om asplången har blivit ett problem. bonden har tröttnat och bommat vägen med stora rishögar. kanalbolaget föreslår en omväg norrut genom bordstorp/bårdstorp som också varit en cykelfientlig gård, men som kanske är bättre nu.
Screenshot_20210616-110109_Firefox.jpg

enklast och snabbast är att ta sig delvis till fots genom skogen förbi bergdalen. antingen södra vägen genom gården vik, som dock har cykelförbudsskyltar mitt ute i skogen, eller precis norr om bergdalen på kuperade stigar som kan ses på openstreetmap.

i övrigt en fin sträcka mellan hulta och luddingsbo :)

Äsch, har de bytt ut det fina skriftliga tillägget på namnskylten som jag gjorde då fågeln till vänster verkade ha flugit sin kos. Dårfinkar och dönickar är ju fantastiskt.

Visa bilaga 495816

Fint att du upptäcker södern Yonna!

(ursäkta trådkapet)
Kul! I vintern, när det finns massor av snö ska jag fatcykla till stugan igen och hälsa fåglarna från dig ?

Jo, jag provar lite sydsverige nu, smakar inte alls dåligt :)

(ursäkta trådkapet jag med)

Tycker det finns för många trådar med ruttförslag utan uppföljning, så jag tänkte dokumentera hur resan går. Igår gick starten!

Jag kom iväg hemifrån första efter lunch, och cyklade från Gnesta vid halv två. En timme senare började ösregnet och det höll sig i en timme. Sedan dess har min förbannade B&M Luxos U inte velat ladda min telefon mer än en minut i taget, men hoppas att det löser sig med tiden. Vägarna har varit trevliga, bara korta inslag av dåligt väglag (grus, som jag ändå uppskattar).

Jag tog en pizza i Nyköping vid fem-tiden och cyklade vidare. Kände passande nog att jag började få lite slut på ånga i Ånga och var ganska glad att hitta ett naturreservat med vindskydd. Satte upp tältet i ett moln av myggor och la mig vid nio-tio-tiden. Avklarade 108 km på den första eftermiddagen.

Vaknade idag och tryckte i mig en kopp kaffe samt en lyxfrukost i form av en skål med gröt blandad med ögonblick-pulver.

Nu står jag på färjan över Bråviken för att komma till Mem och ansluta till Göta kanal. Efter det blir det att trycka milen mot Motala. Planerat att vara 85 km idag, men känner mig i skrivandets stund ganska pigg. Vädret är mulet och blåsigt så det blir nog inget badande, även om jag sedan gårdagens svettande känner mig som en saltsten.

Det är ändå att spänna bågen! Ånga - Mem - Motala är väl ändå tipptopp 20 mil?

Det är runt 12 mil från tältplatsen till Motala, jag fick fel på kronologin i inlägget - Ånga var så klart innan pizzan i Nyköping. Jag tältade typ 1 mil från färjeläget över Bråviken.

Jag är halvvägs till Motala nu (kebabtallrik i Norsholm, krispiga pommes!), men jag ger säkert upp om jag hittar någon fin strandäng längst med vägen. Igår var ändå ett distansrekord för mig, och 175 km på ett dygn är också ett rekord. Sjukt badsugen och himlen börjar spricka upp.

Just nu sitter jag på en camping vid sjön Roxen, där jag lyckades bada på en fin sandstrand. Tog även tillfället i akt och duschade tillsammans med mina cykelkläder, så imorgon slipper jag lukta gris (på förmiddagen iaf).

Men men hur var dagen då? Färjan över Bråviken funkade perfekt med två avgångar per timme. Vägen ner till Mem var fin med väldigt många blåblommiga fält. Däremot var det motvind nästan hela tiden.

Jag tog en fika i Mem där jag lyssnade på en bouleklubb (enbart 70+ så klart) som försökte bestämma sig för en lagtröja - t-shirt eller piké? Margot tvärvägrade t-shirt.

Sen var det dags att passera över den första slussen och börja cykla längst med Göta kanal. Det var... Ganska ensidigt, faktiskt. Man cyklar ju bara på ena sidan. Ibland den andra. Och så var det inte så mycket variation, vägmössogt var det platt grusväg med inslag av slussar (kort uppförsbacke) i kilometer efter kilometer. Men så ska ju en kanal vara.

Till slut nådde jag sjön Asplången. Jävla Asplången. Någon markägare hade som nämnts tidigare i tråden stängt av ursprungliga cykelvägen och man omdirigerades norrut. En jävla massa extra backar blev det här. Att cykla runt Luddingsbo innebar säkert lika många höjdmeter som hela gårdagen, och dåliga vägar också. Och ändå möttes jag av stängda vägar och bommar. Jag låter det vara osagt hur jag löste problemet, men jag hoppades stundvis att cykelhatande Luddingsbo brann ner. Tips till andra, se seriöst över huruvida du kan cykla söder om Asplången i stället.

Därefter kom det ytterligare ett kanalstråk, mellan Asplången och Roxen, vilket till stor del var som det första. Tidigare hade jag blåst rakt igenom Söderköping med sina fina våffel- och glassbutiker med förhoppningen att Norsholm var snarlikt, för jag hade ju ändå nyss fikat och det är visserligen en cykelsemester men man ska ju inte ha det bra för det. Norsholm hade mest bara en Ica, så det blev en kebabtallrik istället.

(Jag måste verkligen sluta äta stora måltider medans jag cyklar, alternativt ta en siesta, för jag var helt orklös när jag cyklade därifrån. Allt blod sögs ner och slukade syre i tarmpaketet.)

Än så länge hade det känts som motvind hela vägen, men när jag begav mig runt norra sidan av Roxen blev det allvar. Vissa backar behövde jag trampa nedförs och det var jag inte alls på humör eller i skick för. Det var 26 km mellan kebab och camping, men det tog nästan två timmar.

Totalt blev det 96 kilometer idag, jag avslutade dagen strax innan fem. Det tog lite längre tid än igår, men det blev fler höjdmeter och så var det ju motvind. Ändå ganska nöjd, trots att jag såg framför mig att jag skulle satsa på Motala imorse - det är 45 km kvar. Det här är nästan exakt var jag skulle sluta dagen enligt planeringen. Nu ska jag käka otroligt mycket och sova så gott jag kan, imorgon blir det minst lika långt. Verkar ändå ganska lugnt här - husvagnsplatserna är välfyllda men jag är det enda bidraget som uppträder med tält.

Farsan tyckte att jag skulle försöka lifta över Vättern, är det någon som försökt sig på det?
Hur? Jag såg inget kommersiellt alternativ, (förutom en snordyr turistbåt som går typ juli-augusti) men jag skulle gärna slippa 80 km omväg som jag säkert ändå kommer uppleva på Vätternrundan någon gång.

Passar på att lägga in några bilder också.

Bilagor

• 20210622_103131.jpg
    20210622_103131.jpg
    1 MB · Besök: 166
  • 20210622_110049.jpg
    20210622_110049.jpg
    1 MB · Besök: 178
  • 20210622_115719.jpg
    20210622_115719.jpg
    929.4 KB · Besök: 198
  • 20210622_122015.jpg
    20210622_122015.jpg
    1.5 MB · Besök: 172
  • 20210622_164256.jpg
    20210622_164256.jpg
    1.4 MB · Besök: 154
Kul rr! Spännande att höra om dina äventyr.
Lifta låter ju trevligt. Om du hittar någon större motorbåt som kör kanalen kanske det går. Segelbåtarna lär vilja få upp sina segel (för en gång skull) och då vill man inte ha en cykel på däck.

Okej, idag blev en dag. Ber om ursäkt för matvanorna.

Jag kom iväg från Roxen-campingen vid 9.30 (efter en kaffe och en tortilla fylld med nötkräm) och den första halvtimmen kändes ganska tung för benen. Snackade på överbliven gott & blandat från kvällen innan. När jag nådde kanalen vid Berg så kändes det bättre, och jag följde den utan problem. Mycket ståendes och hög fart. Överraskades då av att mobilen laddades utan problem! Måste varit för långsam dagen innan, men vid upp mot 25 km/h kunde jag lita på laddningen.

Halvvägs till nästa sjö passade jag på att lägga mig på en brygga och smaska i mig ett par rader av Marabou med smak av Japp. Vidare gick det mot sjön Boren och Borensberg, som jag passerade utan att stanna. Motala nästa!

Kom fram till Motala vid 11.30. Natten innan hade jag haft svårt att sova eftersom jag oroade mig för cykeln. Den var låst, men bara mot sig själv och bland massa folk jag inte kände. Så jag passerade en cykelbutik i Motala och köpte ett vajerlås utöver mitt U-lås (just nu är cykeln låst i en parkbänk precis vid mitt tält).

Jag hittade en restaurang som hette... Sjöbris, kanske? De hade dagens lunch, och jag tog en pasta med oxfilé och ädelost. Bordsservering av dryck och sallad uppskattades, och den panerade flundran med kokt potatis var godkänd. Det var först efter att jag lämnat Motala som jag insåg att det faktiskt var pasta jag hade beställt. Ja, ja.

Dagen såg ut så här:
Screenshot_20210623-094526_Ride with GPS.png

Benen kändes väldigt pigga efter Motala trots att det var konstant uppförsbacke. Jag knaprade på bananchips nästan hela eftermiddagen, vilket måste vara världens bästa cykelmat. Fulla av socker utan att kännas äckligt sockriga och dessutom trevligt krispiga.

Stora delar av backarna höll jag en för mig osannolika 27 km/h, men när jag gjorde avbrott för att kissa eller fylla en flaska så började mitt högra knä värka. Märkte att det blev bättre när jag varit igång i några minuter, så jag beslöt mig för att helt enkelt inte stanna igen.

Till slut nådde jag resans högsta punkt, Zinkgruvan. Där åt jag en Twister och kollade på tidningsannonserna utanför kiosken: en kvällstidning och fyra tidningar om veteranbilar. Efter Zinkgruvan var det faktiskt ganska trevliga vägar, ochmycket utförs, men mitt knä värkte allt oftare. Jag anlände till Askersund, Vätterns norra spets, runt 17.00 och stannade för att äta en pad thai på en flotte. Resans första öl, en Singha, intas medans jag övervägde att kvällscykla till Karlsborg, där Göta kanal fortsätter. Det är ju bara 40 km, och skulle sätta mig före schemat.

Jag kollade höjdkurvan på kartan och kände på knät och beslöt mig för att stanna i Askersund. Det var också schemalagt så enligt ursprungsplanen. Totalt för dagen blev det 124 km och 666 höjdmeter. När jag rullar iväg imorgon kommer jag snabbt att passera resans halvpunkt!

Blev en till natt på camping eftersom jag inte hittade något alternativ igår kväll. Husvagnen bredvid tältet ställde till med musik mellan 03 och 04, sjukt uppskattat. Sen väcktes jag av en symfoniorkester av fiskmåsar precis utanför tältet, fick hålla för öronen för att slippa hörselskada. Gasen tog slut när jag kokade vatten till kaffe, och nya tuben funkade inte med min brännare. Kallt snabbkaffe till frukost.

Älskar livet ibland.
20210624_064558.jpg

Sitter i Sjötorp (140 km) efter en burgare och pommes med alkoholfri öl och velar mellan att hitta någonstans att sova i närheten (verkar mörkt), att fortsätta till ett hotell i Mariestad (23 km), eller att försöka mig på nattcykling. SMSa era röster i tråden.

Nattcykling på årets ljusaste natt måste väl ändå vara OK?

Om du tröttnar så borde du kunna slå upp tältet i någon dunge någonstans och sova ett par timmar.

Tillbaka
Topp