Söker åsikter/hjälp kring ärende/garantiärende xxl..

tobs

Medlem
Hej
Söker synpunkter kring ett ärende jag har hos min XXL-butik.
Ska försöka vara så kortfattad som möjligt.

Köpte en heldämpad trailcykel för några månader sedan och allt verkade lovande med min comeback till cyklandet,
Har fram till detta hunnit med 7st kortare turer med cykeln.

Jag skulle förra veckan ut och njuta av kvällssolen på en utsiktsplats med middagen på ryggen,
hinner cykla 400-500m till första lilla stigningen när det efter ett par tramptag knäpper/smäller till,
trodde kedjan gått av då jag kunde trampa men ingen drivning framåt.
Men visar sig allt sitter som det skall, driver som sagt inte framåt bara..

Fruktansvärt less var det bara att promenera hem med cykeln och lasta med den till butik dagen därpå.

Väl på plats beklagar sig person på avdelningen det inträffade och lovar kolla på det direkt efter lunch och säger sig ska ringa upp mig senast 13:30.
Hör ingenting från personen så klockan 16:30 åker jag dit och frågar efter personen varpå möts av "han har tyvärr gått hem för dagen"
Så får prata med en annan kollega och dra allt igen.

Visar sig vara kassetten som en/flera splines gått av/knäckts och på kuppen så blev det en fet repa i navet dessutom så vet ej om dem menar även det behöver bytas.
Han berättar även att han nyss fick svar från tillverkaren som hävdar att det INTE är garanti utan det är en slitagedel...

Menar man på allvar att det är rimligt att en NY cykel för 27.000 inte håller 7 stig-turer??
Finns inte en chans att jag accepterar att JAG skall betala en enda krona för reparation av en 7 turer gammal cykel,
Vet personligen inte vad som är rimligt slitage på en kassett men kan omöjligen vara endast 7st turer?!?!

..Eller är allt ovan helt rimligt? ..För JAG tycker inte det när den knappt hunnit användas.

Någon som har en åsikt om rätt/fel eller tillochmed vart med om något liknande?

MVH

Exakt vad hade gått sönder? Vad är det för body/kassett?
Fick förklarat att Kassetten var trasig, eller kanske snarare "huben"
Delen som klickar när man rullar och ser till att det driver när man börjar trampa.
Jag är inte jättebevandrad inom cyklar då jag pysslat mer med cross och snöskoter.

Delen han visade är en sådan jag bifogar i detta svaret och att han sade "på grund av att splines'en gått sönder så har denna orsakat repor också".

Bilagor

• dtswisshus010217.jpg
    dtswisshus010217.jpg
    36.3 KB · Besök: 91
  • komponenter.jpg
    komponenter.jpg
    51.3 KB · Besök: 80
Hej.. Till TS: KASSETTEN består av DREV, idag oftast 11 stycken. KASSETTEN sitter på KASSETTSTOMMEN, som är en del av BAKNAVET. KASSETTEN kan INTE snurra på KASSETTSTOMMEN, därför att den sitter påträdd på SPLINES, ett kugghjulsliknande mönster och sen fastlåst med en LÅSMUTTER längst ut. Tittar du på cykeln så ser du bara KASSETTEN och LÅSMUTTERN. OM du har DÖDGÅNG på ALLA växlar så har du med största förmodan fel på UPPHAKSMEKANISMEN i BAKNAVET, den som klickar när du rullar och som griper in när du trampar så att du får fart. Har du bara dödgång på vissa växlar så har du fått en kassett i lägsta möjliga kvalite, då har splines förstörts, ja har aldrig hört talas om det, men återkom gärna... mvh borano20

Hej
Söker synpunkter kring ett ärende jag har hos min XXL-butik.

Köpte en heldämpad trailcykel för några månader sedan och allt verkade lovande med min comeback till cyklandet,
Har fram till detta hunnit med 7st kortare turer med cykeln.

Jag skulle förra veckan ut och njuta av kvällssolen på en utsiktsplats med middagen på ryggen,
hinner cykla 400-500m till första lilla stigningen när det efter ett par tramptag knäpper/smäller till,
trodde kedjan gått av då jag kunde trampa men ingen drivning framåt.
Men visar sig allt sitter som det skall, driver som sagt inte framåt bara..

Fruktansvärt less var det bara att promenera hem med cykeln och lasta med den till butik dagen därpå.

Väl på plats beklagar sig person på avdelningen det inträffade och lovar kolla på det direkt efter lunch och säger sig ska ringa upp mig senast 13:30.
Hör ingenting från personen så klockan 16:30 åker jag dit och frågar efter personen varpå möts av "han har tyvärr gått hem för dagen"
Så får prata med en annan kollega och dra allt igen.

Visar sig vara kassetten som en/flera splines gått av/knäckts och på kuppen så blev det en fet repa i navet dessutom så vet ej om dem menar även det behöver bytas.
Han berättar även att han nyss fick svar från tillverkaren som hävdar att det INTE är garanti utan det är en slitagedel...

Menar man på allvar att det är rimligt att en NY cykel för 27.000 inte håller 7 stig-turer??
Finns inte en chans att jag accepterar att JAG skall betala en enda krona för reparation av en 7 turer gammal cykel,
Vet personligen inte vad som är rimligt slitage på en kassett men kan omöjligen vara endast 7st turer?!?!

..Eller är allt ovan helt rimligt? ..För JAG tycker inte det när den knappt hunnit användas.

MVH
Skit i garanti. Du har alltid tre (3) års reklamationsrätt. Men det är då viktigt att du klart och tydligt framför till säljaren att du vill reklamera ett fel, och inte åberopa någon diffus "garanti".

Går det inte så går du vidare till ARN med ärendet.

Splines i kassetten ska inte gå sönder. Det jag tänker är att kanske har inte kassetten varit ordentligt åtdragen på navet (låsmuttern). I så fall hjälper inte de övriga dreven till att ta upp belastningen utan det hamnar bara på det enskilda drevets splines. Med lite otur kan man säkert ha sönder nåt då, men när allt är korrekt monterat ska det ju hålla.

OK, läste ditt senare inlägg. Du har otur med killen, han svamlar obegripligt. Troligtvis så har KASSETTSTOMMENS UPPHAKSMEKANISM gått sönder, de tre SPÄRRKLACKARNA du ser på bilden funkar inte. "HUB" betyder NAV, KASSETTSTOMME heter "CASSETTE BODY". Det kan också vara HAKRINGEN, en ring som sitter i NAVET som SPÄRRHAKARNA greppar i. Den sitter bara inpressad i NAVET och kan vid sällsynta fall av bottenkvalite börja snurra och du har inget driv. Har du repor, troligtvis i KASSETTSTOMMEN så menar han nog gropar i STOMMEN efter DREVEN, som beror på att Shimano en gång gjorde en konstruktionstavla som dom inte ville ändra på. mvh borano20

Hej
Söker synpunkter kring ett ärende jag har hos min cykelbutik.

Köpte en heldämpad trailcykel för några månader sedan. Har kört 7st kortare turer med cykeln.
8 turen, hinner cykla till första stigningen när det efter ett par tramptag knäpper/smäller till,
Jag kunde trampa men ingen drivning framåt.
Lastade med cykeln till butik dagen därpå.
Blev lovad besked per telefon senast 13:30.
Hör ingenting, klockan 16:30 åker jag dit och får veta att det tycks vara splines på bodyn som gått sönder.
Får även beskedet att tillverkaren hävdar att det INTE är garanti utan det är en slitagedel...

MVH
Näe, det är självklart som andra har skrivit, reklamationsrätten räcker.

Visst kan seriöst mtb cyklande orsaka kraftigt slitage, saker kan enkelt gå sönder också (när man slår emot stenar och annat) men just det här låter som ett helt solklart garantiärende.

+1 på reklamation. Du har reklamationsrätt mot XXL, vad tillverkaren säger är inte relevant. Det får XXL lösa bäst dem vill. Stå på dig och hänvisa till sexmånadersregleln som länkades tidigare, rätt svårt för XXL att kunna bevisa att felet inte var ursprungligt.

Det enda formella jag kan tänka mig butiken kan hävda är att du använt cykeln på fel sätt och därmed inte kan reklamera.
Hjulen brukar t.ex vara specade för ett ekipage på 110-120kg, klarar du dig under det?

Eller om du t.ex har spolat med högtryck mot naven.

Har svårt att inbilla mig ett annat scenario där de skulle kunna hålla dig som användare ansvarig för den uppkomna skadan.

Skit i garanti. Du har alltid tre (3) års reklamationsrätt. Men det är då viktigt att du klart och tydligt framför till säljaren att du vill reklamera ett fel, och inte åberopa någon diffus "garanti".

Går det inte så går du vidare till ARN med ärendet.

Tack för detta!
Skall bära med mig vid fortsatt diskussion idag..
Dem märkte jag inte tänker ge mig så dem bad att "någon" skulle ringa mig idag under dagen..

Tycker hela situationen är så absurd när grejorna är helt nya och dem ens försöker påstå att ingen garanti skall gälla.

Tack återigen, uppskattas som tusan!

Det enda formella jag kan tänka mig butiken kan hävda är att du använt cykeln på fel sätt och därmed inte kan reklamera.
Hjulen brukar t.ex vara specade för ett ekipage på 110-120kg, klarar du dig under det?

Eller om du t.ex har spolat med högtryck mot naven.

Har svårt att inbilla mig ett annat scenario där de skulle kunna hålla dig som användare ansvarig för den uppkomna skadan.
Ja, jag väger in på hela 81-83kg. :)
Endast sköljt av den med vattenslang då den endast blivit dammig de korta turerna jag cyklat.

Nej precis, är en sådan vidrig känsla att jag ens ska behöva bestrida orimligheten i allt detta.

Ringde idag en trevlig och duktig kille(haft med han att göra tidigare) från butiken med besked om att även Tillverkaren nu ändrat sig i frågan efter i fredags och kommer nu beställa hem och byter bodyn/hub'en utan kostnad,
Skönt att dem kom till en sund insikt och lösning även om det krävdes att det hettade till från mitt håll först.

Får se när delen trillar in om cirka 1-1.5v och blir bytt,
skulle även vilja ha/kräva en eventuell kompensation för besväret.

Någon som fått/krävt kompensation från liknande erfarenheter?

Tack återigen för hjälpen från er som skrivit, uppskattat som tusan!
Lär uppdatera i tråden när allt är löst.

MVH

Du har laglig rätt att kräva reseersättning när du reklamerar i butik. Inte så många som har koll på det...
Kul, jag skulle gärna höra på en sådan dialog när kunden kräver reseersättning i samband med reklamering, vore roande. :-)

Gäller det här oavsett vad det är man reklamerar? Hmmm, om jag åkt 20 mil istället för 5 mil till närmaste butik (om det är en butikskedja) får jag då ändå ersättning för 20 mil? Tänkte att man kan ju kombinera reklamationen med lite betald bensin för en weekend någonstans. I vissa fall kanske reseersättningen överstiger värdet på produkten vilket också är lite roande.

Kul, jag skulle gärna höra på en sådan dialog när kunden kräver reseersättning i samband med reklamering, vore roande. :-)

Gäller det här oavsett vad det är man reklamerar? Hmmm, om jag åkt 20 mil istället för 5 mil till närmaste butik (om det är en kedja) får jag då ändå ersättning för 20 mil? Tänkte att man kan ju kombinera reklamationen med lite betald bensin för en weekend någonstans.
hänvisa bara hit: https://www.arn.se/vanligafall/rese...umentens rättigheter enligt konsumentköplagen.

Gäller det här oavsett vad det är man reklamerar? Hmmm, om jag åkt 20 mil istället för 5 mil till närmaste butik (om det är en kedja) får jag då ändå ersättning för 20 mil? Tänkte att man kan ju kombinera reklamationen med lite betald bensin för en weekend någonstans. I vissa fall kanske reseersättningen överstiger värdet på produkten vilket också är lite roande.
”Nödvändig resa för att lämna tillbaka varan”, innefattar nog inte sjuttielva andra ärenden. Det är nog raka spåret hemifrån dit, och ersättning enl skatteverkets schablon.

Mycket lockade att prova nästa gång jag reklamerar men måste läsa på lite mera först. Kaffekokare är jag expert på att ta sönder tex. Det är väl närmaste butik som gäller fast man köper ju ofta från nätet numera. Undrar vad som gäller om butiken också har närvaro på nätet? Är det ok att åka till butik trots att man köpt via nätet, sannolikt inte eller kanske? Man bör kunna hävda bilköer för att få en hundring extra? Antar att en ung mera oerfaren kassör oftast skulle behöva ta hjälp av sin chef i sådana här fall.

Kul, jag visste inte om att man kunde får reseersättning i samband med reklamering, lärt mig något nytt i dag också. Kan ju vara rätt störande att reklmera tex en usb kabel som glappar eller dylikt, att bensinen för ett byte då kostar nästa lika mycket som usb kabeln men det här är ju inget problem längre, coolt. För de bör ju inte kunna tvinga kunden att åka kommunalt tex. I Stockholm city kan även parkering vara svindyrt, jag kanske vill stå i NK garaget.

Senast ändrad:

Gäller det här oavsett vad det är man reklamerar? Hmmm, om jag åkt 20 mil istället för 5 mil till närmaste butik (om det är en butikskedja) får jag då ändå ersättning för 20 mil? Tänkte att man kan ju kombinera reklamationen med lite betald bensin för en weekend någonstans. I vissa fall kanske reseersättningen överstiger värdet på produkten vilket också är lite roande.
Jag nyttjade det för reklamation av en toasits på ikea. Tror aldrig mina tonårsbarn skämts så mycket för pappa... Lokala personalen var helt frågande och aningen irriterade men när de kopplade upp sig centralt så var det inga problem, bara ett ge ett postnummer så kom en schablonersättning. Tips är att vara beredd att svara "nej" på frågan om man haft några andra ärenden i området.

Ringde idag en trevlig och duktig kille(haft med han att göra tidigare) från butiken med besked om att även Tillverkaren nu ändrat sig i frågan efter i fredags och kommer nu beställa hem och byter bodyn/hub'en utan kostnad,
Skönt att dem kom till en sund insikt och lösning även om det krävdes att det hettade till från mitt håll först.
Så trevligt att läsa att det är på väg att ordna sig. Bra att dom kunde ändra uppfattning om ärendet.

Jag nyttjade det för reklamation av en toasits på ikea. Tror aldrig mina tonårsbarn skämts så mycket för pappa... Lokala personalen var helt frågande och aningen irriterade men när de kopplade upp sig centralt så var det inga problem, bara ett ge ett postnummer så kom en schablonersättning. Tips är att vara beredd att svara "nej" på frågan om man haft några andra ärenden i området.
Stackars barnen. :-D Hos föräldrarna är det 2 x 5 mil tur och retur till Ikea så det kan komma till användning. :-)

Undrar hur många som missat den här rätten genom årens lopp, ganska många troligtvis?

Senast ändrad:
Stackars barnen. :-D Hos föräldrarna är det 5 x 2 mil tur och retur till Ikea så det kan komma till användning. :-)

Undrar hur många som missat den här rätten genom årens lopp, ganska många troligtvis?
Varför kör de fram-tillbaka-fram-tillbaka-fram till IKEA? Och bor de där sen?

Ah, ser nu att det var 5 ToR-resor. Men mycket åka för ett ärende! :-)

(Förlåt, språkpetitesser :-) )

Varför kör de fram-tillbaka-fram-tillbaka-fram till IKEA? Och bor de där sen?

Ah, ser nu att det var 5 ToR-resor. Men mycket åka för ett ärende! :-)

(Förlåt, språkpetitesser :-) )
Jag brukar få språkpoliser på mig ibland ;-) menade att det är ca 5 mil enkel till Ikea för mina föräldrar.

Ja, på vischan eller i tex Lappland är det väl helt toppen med reseersättningar för reklamationer.

Två gånger har jag haft reklamationer i deras butiker som lett till strul för mig. Förutom att de fixat det som de måste, har jag fått presentkort på några hundra. Helt godtyckligt av två olika avdelningsansvariga, så det är inget man kan räkna med, men det går.

Uppdatering angående mitt ärende:
Imorgon har det gått 3 veckor sedan jag lämnade in cykeln..
Vid inlämnande sade dem 1-1.5 vecka till att delen skulle trilla in och åtgärdas omgående,
Börjar bli tröttsamt detta nu,
Har jag någon rätt att kräva dem tar tillbaka cykeln eller helt enkelt byter ut den till en likvärdig när det skall ta sådan tid?
Eller att dem tar delar från annan cykel.. eller vad som helst som får något att hända.

Fick sms från butiken när jag jagat dem igår med svaret
"Hej!
Bodyn har inte kommit än, vi hör av oss när den finns på plats och så ser vi till att lösa det asap :) "

Det är nog tyvärr så att i spåren av en global pandemi så är det ännu svårare att få allt att fungera friktionsfritt.
Vill du vara säker på att komma ut och hoja i närtid är det nog inte fel att skaffa sig ett extra bakhjul. Kolla Köp & Sälj, behöver ju inte kosta skjortan. Det kan du ju alternativt ha i reserv framöver eller sälja när din garanti löst sig. Tror inte XXL kan skynda på den leverans de väntar på för att avhjälpa ditt problem.

Det är nog tyvärr så att i spåren av en global pandemi så är det ännu svårare att få allt att fungera friktionsfritt.
Vill du vara säker på att komma ut och hoja i närtid är det nog inte fel att skaffa sig ett extra bakhjul. Kolla Köp & Sälj, behöver ju inte kosta skjortan. Det kan du ju alternativt ha i reserv framöver eller sälja när din garanti löst sig. Tror inte XXL kan skynda på den leverans de väntar på för att avhjälpa ditt problem.
Ligger en del logik i det du skriver med pandemi, men är ändå svårt att bita sig i tungan när tiden flyger iväg.
Misstaget var väl kanske att dem gav en given tid för leveransen och man ser dagarna rusa över den tiden.

Bra tanke med extra hjul men tror jag håller det på is så länge för nå mycket längre än såhär kan det inte ta att få fram en komponent som fanns i lager i Tyskland dessutom.

Ligger en del logik i det du skriver med pandemi, men är ändå svårt att bita sig i tungan när tiden flyger iväg.
Misstaget var väl kanske att dem gav en given tid för leveransen och man ser dagarna rusa över den tiden.

Bra tanke med extra hjul men tror jag håller det på is så länge för nå mycket längre än såhär kan det inte ta att få fram en komponent som fanns i lager i Tyskland dessutom.
Jag är helt med på att det är surt! Men det verkar över lag vara svårt att få tag på både cyklar och komponenter så särskilt överraskande är det nog tyvärr inte.

Jag skulle inte håll andan i väntan på reservdelar. Själv har jag nyligen väntat 5 veckor på en simpel bockad plåtbit från VW/Skoda :) Sen hör det väl tyvärr vissa branscher till att man själv får ligga på och stämma av läget.. Men finns den i lager så borde den ju dyka upp snart kan man ju tycka, om det är ett XXL eller tillverkarens lager. Så det inte är en random tysk webbshop med eget lager.

Ångrar du dig och behöver hjälp med att hitta ett extrahjul så får du väl skriva igen så finn det säkert många som kan hjälpa dig hitta en vettig ersättare. Men förstår att det tar emot, speciellt om du är ny i sporten.

Hoppas du får ordning på det snart. Glad midsommar!

För det första, i en butik i Sverige gäller konsument köplagen. Inget annat tillverkar tjafs etc...

Har jobbat som mek på XXL, har även hört det där om slitage på privat 35k ram där länk axel gick av efter en vecka typ.

Slitage del byter man inte om den här slitits sönder. Enda slitage del man aldrig diskuterar mer eller mindre är slangar.

Allt annat bör hålla minst en säsong för en amatör som cyklat som vanligt.

Turfar man och cyklar en "säsong" per månad då syns det på allt annat på hojjen och då har slitit sönder grejerna.

Gå in på butiken och säg att du skiter fullständigt i tillverkaren och du ska ha en fungerande cykel. En body ska gå sönder efter typ 5 år så länge man använt cykeln till rätt användningsområde

Svar till update: 2-3 veckor kan man nog kalla rimlig tid att avhjälpa ett bodyfel. Annars får de ersätta hjulet vill de inte det så kan du häva köpet.

Tips är att läsa konsument köplagen, det är din enda rättighet vid köp

Stackars barnen. :-D Hos föräldrarna är det 2 x 5 mil tur och retur till Ikea så det kan komma till användning. :-)

Jag har missat det, och även bilhandlaren som säger att jag måste komma och hämta den reklamerade laddkabel när den kommer till butiken. Jag frågade om de kan skicka, men det gick inte. Men nu vet jag vad jag ska säga när de ringer ?

För det första, i en butik i Sverige gäller konsument köplagen. Inget annat tillverkar tjafs etc...

Har jobbat som mek på XXL, har även hört det där om slitage på privat 35k ram där länk axel gick av efter en vecka typ.

Slitage del byter man inte om den här slitits sönder. Enda slitage del man aldrig diskuterar mer eller mindre är slangar.

Allt annat bör hålla minst en säsong för en amatör som cyklat som vanligt.

Turfar man och cyklar en "säsong" per månad då syns det på allt annat på hojjen och då har slitit sönder grejerna.

Gå in på butiken och säg att du skiter fullständigt i tillverkaren och du ska ha en fungerande cykel. En body ska gå sönder efter typ 5 år så länge man använt cykeln till rätt användningsområde
Tack för ditt svar!
Fyfan, tråkigt även för din del med 35k ramen..

Ja min cykel har snudd på inte ens några repor eller tecken på slitage öht i detta fallet dessutom.

IDAG är det ganska precis 1 MÅNAD sedan jag lämnade ifrån mig cykeln..
Dem sade först efter vi bråkat lite att delen fanns i lager och skulle anlända inom max 1-1.5 vecka, men är som sagt en månad sedan nu.. semestern står runt hörnet och jag är allmänt bara sugen att få komma ut och cykla men frågan är hur tilliten är på denna cykel efter detta..

Har också uppfattat att en body bör hålla många år framöver vilket gör det så jäkla irriterande att det ändå hänt.

MVH

Svar till update: 2-3 veckor kan man nog kalla rimlig tid att avhjälpa ett bodyfel. Annars får de ersätta hjulet vill de inte det så kan du häva köpet.

Tips är att läsa konsument köplagen, det är din enda rättighet vid köp
Tack för detta..
Jag skall sätta mig och läsa lite mer i köplagen men såg det där med "avhjälpa inom skälig tid" och att det var lite luddigt, men att du säger 2-3 veckor ger mig lite ny energi i att nu har dem haft sin chans..
Kommer åka dit idag och ta diskussionen eftersom dem inte duger till att få fram delen som lovat och inom sin egna angivna tidsram,
annars blir det hävning av köp vilket jag helst undviker för att jag vill cykla MEN samtidigt hellre det än att cykeln skall fortsatt stå där utan att bli åtgärdad och att sommaren drar förbi under tiden..

det är så skönt smidigt att äga begagnat, slippa stå med mössan i hand och en djävla massa tjat med föräljare som varken läst boken 'a complaint is a gift', garantivillkor, eller konsumentköplagen.

premien på nytt vs begagnat är helt enkelt väldigt hög. och för skillnaden kan man ta även stora haverier med jämnmod, pröjsa eventuella problem själv, få snabb hantering, och

fortfarande ha en massa pengar över

det är så skönt smidigt att äga begagnat, slippa stå med mössan i hand och en djävla massa tjat med föräljare som varken läst boken 'a complaint is a gift', garantivillkor, eller konsumentköplagen.

premien på nytt vs begagnat är helt enkelt väldigt hög. och för skillnaden kan man ta även stora haverier med jämnmod, pröjsa eventuella problem själv, få snabb hantering, och

fortfarande ha en massa pengar över
Att folk står med mössan i hand är det som är problemet, dom gångerna butikerna lyclas lura ngn att det är deras eget fel så slipper dom ta eget ansvar.
r

man är ändå utlämnad till handlarens godtycke, kompetens och förhalningstaktik. detta trots att man kan ha lagar, avtal liksom även rim och reson på sin sida.

som tur är finns det firmor som är mån om sitt rykte och framtida affärsframgångar, och säljer produkter med allmänt god kvalitet. de är lättare att ha med att göra

Tillbaka
Topp