Vad händer på gesundaberget

Bigbro

Medlem
Som Rubriken lyder, i onsdags stog det på deras hemsida att dom öppnar den 25:e juni, i morse var jag där kl 10 när liften skulle öppna och då säger dom att det är stängt och dom vet inte när dom ska öppna.....seriöst?

Som Rubriken lyder, i onsdags stog det på deras hemsida att dom öppnar den 25:e juni, i morse var jag där kl 10 när liften skulle öppna och då säger dom att det är stängt och dom vet inte när dom ska öppna.....seriöst?
90FAE077-7D53-44B2-BC66-6D0D779EAF5E.png

Vill minnas det var diskussion i nån tråd om det där med släp- och knapplift för några dagar sedan, så det stämmer nog att den infon legat ute nyligen.

Kanske liftarna visade sig inte hålla måttet säkerhetsmässigt? Måste ju vara något som de inte räknat med som gjort att de behöver göra något omfattande. Äh vad vet jag. Trist, men i år hade jag å andra sidan inte planerat åka dit, förmodligen blir det nästa sommar.

Klåpare...

Borde inte vara från förra året heller. Den 25e var en torsdag.
Informationen är "ny" och inte legat på hemsidan tidigare. Jag har varit på dom i omgångar när de ska öppna och om de ska ha hyr cyklar. Bor bara 90min därifrån så hade gärna vilja ta mig ett besök under semestern.

Har mailat Gesunda 18/6
Svar nedan

Hej! I sommar kör vi inte sittliften men vi kommer däremot använda oss av ankarliften. Planen är att våran ombyggnation av liftspåret ska vara klar till midsommar som vi har planerat att öppna. 25 Juni 09:00-15:00

Vet inte mer än vad DN skriver i artikel om att lägga ner rovdjursparken. Äger Grönklitt gruppen ff cykeldelen av Gesunda? Var det inte några förmågor från huvudstaden som köpte? Ska det mountainbikeas utan lift? Så många frågor!

"I stället kommer Grönklittsgruppen att satsa på sina två skidanläggningar, sommarverksamheter som mountainbike samt nybyggnation av boende."

Vet inte mer än vad DN skriver i artikel om att lägga ner rovdjursparken. Äger Grönklitt gruppen ff cykeldelen av Gesunda? Var det inte några förmågor från huvudstaden som köpte? Ska det mountainbikeas utan lift? Så många frågor!

"I stället kommer Grönklittsgruppen att satsa på sina två skidanläggningar, sommarverksamheter som mountainbike samt nybyggnation av boende."

Men det är väl Tänndalen och Orsa som åsyftas där?

Har för mig att Gesunda ägs av Royal Park Resorts eller något liknande som ligger i Stockholm. Har Mailat de ett par gånger men fått fåtal svar. Och när de svarat har de inte verkat så intresserade av berget. Jäkligt synd då Gesunda har några av Sveriges bästa leder..

Har för mig att Gesunda ägs av Royal Park Resorts eller något liknande som ligger i Stockholm. Har Mailat de ett par gånger men fått fåtal svar. Och när de svarat har de inte verkat så intresserade av berget. Jäkligt synd då Gesunda har några av Sveriges bästa leder..
Ulrich John äger Gesundaberget sedan 2005. Anläggningen bytte namn inför fjolårets vintersäsong (alltså hösten 2020) till Royal Park Mountain Resort då Herr Ulrich sedan tidigare driver hotellkedjan Royal Park. I en årsgammal artikel verkar han ha ambitionen att satsa på anläggningen, men verkar ha blivit platt fall då de, som tidigare nämnts, inte öppnat alls sedan de hipp som happ stängde parken tidigare i höstas.
Länk till artikeln här:⬇️

Ulrich John äger Gesundaberget sedan 2005. Anläggningen bytte namn inför fjolårets vintersäsong (alltså hösten 2020) till Royal Park Mountain Resort då Herr Ulrich sedan tidigare driver hotellkedjan Royal Park. I en årsgammal artikel verkar han ha ambitionen att satsa på anläggningen, men verkar ha blivit platt fall då de, som tidigare nämnts, inte öppnat alls sedan de hipp som happ stängde parken tidigare i höstas.

Han har inte satsat ett skit på Gesunda sen han köpte det, det vart ju bara sunkigare och sämre sköt för varje år han ägde det :).

Jag vet inte vem som ägde Gesunda innan Herr Ulrich men på den tiden skötes det mycket snyggt.

Senast ändrad:
Pandemin kan ju har satt käppar i hjulen. Gissar hotellen gått sådär sista åren.

Han har inte satsat ett skit på Gesunda sen han köpte det, det vart ju bara sunkigare och sämre sköt för varje år han ägde det :).

Jag vet inte vem som ägde Gesunda innan Herr Ulrich men på den tiden skötes det mycket snyggt.
Exakt. Sämre å sämre år för år.. Då blir ju tyvärr oxå kostnaderna för att starta igång en fungerande verksamhet igen extremt dyra, då man nästan måste börja från noll. Ny lift, nya hyrcyklar å skyddsutrustning, ny personal samt bygga upp ett nytt rykte. ?

Pandemin kan ju har satt käppar i hjulen. Gissar hotellen gått sådär sista åren.
Då vore det ju ett utmärkt tillfälle för Herr Ulrich att sälja berget. Finns det inga fler "Oscar Härnström'ar" som är sugna på att köpa sig ett eget berg ?
Emil Johansson kanske, kunde bygga sig en egen slopestyle park, eller han kanske kan övertala Red Bull att köpa berget.
Det skulle vara nåt. "Red Bull Bike Park: Vansinne på två hjul för hela familjen" ??

Fast Isaberg går som tåget..... så det gäller kanske att ha ett erbjudande som lockar någon målgrupp.

Hyrcyklar bytts väl varjesäsong men finns det ingen lift kvar så är det nog väldigt besvärligt. Helst ska man ha en "riktig" som saktar in

Fast Isaberg går som tåget..... så det gäller kanske att ha ett erbjudande som lockar någon målgrupp.

Hyrcyklar bytts väl varjesäsong men finns det ingen lift kvar så är det nog väldigt besvärligt. Helst ska man ha en "riktig" som saktar in
Det tar lika länge att åka från GBG till Isaberg som det tar att åka från Falun till Gesunda.

Gesunda har inte riktigt samma underlag av kunder som det finns i söder men visst kan man bygga upp något!

Jag som bor runt Falun åker ju till kungsberget eller Järvsö. Gersunda är inte ens på kartan när det saknar en sitt lift. Är ju där man måste börja. En modern lift som tar 4 cyklister eller 8 skidåkare på vintern.

Nä, Gesunda har kvar cyklar (überslitna Glory's) från 2015 i sitt stall, nyaste hojarna är Reign SX2 från 2019.?

Det tar lika länge att åka från GBG till Isaberg som det tar att åka från Falun till Gesunda.

Gesunda har inte riktigt samma underlag av kunder som det finns i söder men visst kan man bygga upp något!

Jag som bor runt Falun åker ju till kungsberget eller Järvsö. Gersunda är inte ens på kartan när det saknar en sitt lift. Är ju där man måste börja. En modern lift som tar 4 cyklister eller 8 skidåkare på vintern.

Ja, är investeringar i lift möjliga idag med snöbrist osv? Kanske blir som i UK framåt för bikeparks?

Man skulle ju kunna ha ett par minibussar med släp att köra upp och ner. Sen skulle man ju kanske kunna bygga ut med monsterstig runt baksidan hela vägen ner till Siljan där en minibuss kan plocka upp någon gång i timmen. Sen kan man skita i barnfamiljer, cykeluthyrning, liftar och skidåkning om man nu inte vill hålla på med det.

Ja ska man tjäna pengar så är det nog sittlift, snökanoner, camping, bad, barnfamiljer, mat osv det säkra spåret.

Annars blir det kanske trailcenter utan lift. Tror i så fall mer på elcykel, tyvärr, än traktor en gång i timmen. Mer än 10 min vill man nog inte vänta?

Ja ska man tjäna pengar så är det nog sittlift, snökanoner, camping, bad, barnfamiljer, mat osv det säkra spåret.

Annars blir det kanske trailcenter utan lift. Tror i så fall mer på elcykel, tyvärr, än traktor en gång i timmen. Mer än 10 min vill man nog inte vänta?
Padel, glöm INTE padel. Då är du hemma.

Annars var väl trailcenter för elcykel ett jättebra alternativ.

Camping och bad finns ju nere på Sollerön, snökanoner och pistmaskiner finns ju som fungerade iaf ifjol. Ställplatser finns det gott om yta för vid grusparkeringen och mat finns ju, både Toppstuga och Värdshus. Det som inte funkar är ju liften, och en sittlift är ju en rejält dyr investering, har för mig att de räknade på runt 40 miljoner för Järvsö's sexstolslift. Är ju inget man bara halar fram ur lädret direkt..???

investering, har för mig att de räknade på runt 40 miljoner för Järvsö's sexstolslift. Är ju inget man bara halar fram ur lädret direkt..???
40miljoner?!? Det låter billigt. Jag har inga insikter men det låter för billigt för en modern 6-stolslift.
Jag gissar på 140miljoner, eller mer.

Tydligen finns pengar om man gör rätt. Bara rodeln på Isaberg kostade en rejäl hög miljoner minns inte hur många men jag blev förvånad. (Ingen jävla padel där)

Det tråkiga är att det är svårt att få ekonomi i en bikepark jämfört en skidanläggning. Ställen som Romme Alpin täljer guld vintertid och skulle ha alla möjligheter till att ha en fantastisk bike park men det finns inte ekonomi i det hela så de är ovilliga att investera. Gersunda måste starta med skidorna för att få pengar i rull och köra cykel parken som komplement under sommaren.

Det tråkiga är att det är svårt att få ekonomi i en bikepark jämfört en skidanläggning. Ställen som Romme Alpin täljer guld vintertid och skulle ha alla möjligheter till att ha en fantastisk bike park men det finns inte ekonomi i det hela så de är ovilliga att investera. Gersunda måste starta med skidorna för att få pengar i rull och köra cykel parken som komplement under sommaren.
Om Romme skulle kunna simma ur mjärden och satsa på BikePark i en del av anläggningen så vore ju det lysande. Cykling utför växer ju så det knakar. Liftar har de ju liksom pengar att investera, där handlar det nog bara om vilja. ?

Ja det var inte så dyrt som jag trodde med stolliftar.

Det verkar finnas pengar i skidbranschen iaf. Sveriges längsta stollift ska byggas

"I sommar kommer Romme Alpin strax utanför Borlänge i södra Dalarna att bygga en ny stollift. Det blir det sjätte stolliften inom Romme Alpins skidområde. Detta är en investering på 70 Mkr.
"

Om Romme skulle kunna simma ur mjärden och satsa på BikePark i en del av anläggningen så vore ju det lysande. Cykling utför växer ju så det knakar. Liftar har de ju liksom pengar att investera, där handlar det nog bara om vilja. ?
Jag hörde om en anläggning som, i runda siffror, hade 300 cyklister en maxad dag och 3000 skidåkare en maxad dag, med personal här och där är det nog inte superlätt att få ekonomi i cykling, sen kan det ju vara kul men det ger inga guldstjärnor i ekonomikursen...

Men finns det verkligen ingen ekonomi i en bikepark? Känns ju som det gör det när man tänker på Järvsö och Isaberg. På Isaberg verkar det som att det är på våren/sommaren/hösten pengar tjänas

Tillbaka
Topp