Längden på Söndagsrundan

Buddha68

Medlem
Längden på Söndagsrundan
Cykelpendlar 20 mil i veckan, måndag till fredag. Mitt mål är att gå ner i vikt, väger nu 113 kg. Vill därför cykla en längre runda på min racer på söndagar. Hur lång behöver rundan vara? Jag tänker 6-8 mil.

Senast ändrad:
Längden på Söndagsrundan
Är inte riktigt rätt metod om du vill gå ner i vikt.

har själv gått från 130kg -> 75kg.
Bra där
Jobbpendlar 20 mil i veckan, måndag till fredag. Mitt mål är att gå ner i vikt, väger nu 113 kg. Vill därför cykla en längre runda på min racer på söndagar. Hur lång behöver rundan vara? Jag tänker 6-8 mil.
Hur tänker du nu? Varför begränsa dig vid cirka 7 mil? Vill du gå ner i vikt ska du bränna så många kalorier du kan. Det finns ingen magisk gräns rent avståndsmässigt.

Längden på Söndagsrundan
Jobbpendlar 20 mil i veckan, måndag till fredag. Mitt mål är att gå ner i vikt, väger nu 113 kg. Vill därför cykla en längre runda på min racer på söndagar. Hur lång behöver rundan vara? Jag tänker 6-8 mil.

Hur lång den behöver vara beror på hur mycket du äter om viktnedgång är målet.

Jag hade siktat mellan 5 och 15 mil beroende på intensitet. Tid från familjen är också en faktor så 3-4 timmar borta brukar vara sweetspot för mig om jag börjar tidigt.

Längden på Söndagsrundan
Bra där

Hur tänker du nu? Varför begränsa dig vid cirka 7 mil? Vill du gå ner i vikt ska du bränna så många kalorier du kan. Det finns ingen magisk gräns rent avståndsmässigt.
Började jobbpendla fär tre veckor sedan. Innan dess hade jag inte cyklat på ett år. Därför vill jag inte att den långa rundan ska vara för lång i början. 3-4 timmar hade jag tänkt mig.

Längden på Söndagsrundan
Hur lång den behöver vara beror på hur mycket du äter om viktnedgång är målet.

Jag hade siktat mellan 5 och 15 mil beroende på intensitet. Tid från familjen är också en faktor så 3-4 timmar borta brukar vara sweetspot för mig om jag börjar tidigt.
Började jobbpendla fär tre veckor sedan. Innan dess hade jag inte cyklat på ett år. Därför vill jag inte att den långa rundan ska vara för lång i början. 3-4 timmar hade jag tänkt mig.

Längden på Söndagsrundan
Ska du gå ner i vikt är följande vad jag rekommenderar.

1. ät lite, köp en liten matlåda runt 3dl. Räcker fint om man är kontorsråtta. Använd en liten salladstallrik hemma när du tar mat. Är du hungrig en timme innan det är mat ligger du bra till.

2. Bättre göra lite ofta än mycket sällan. Försök få en daglig motion (promenader är bra). Helst en hel timme för att få effekt.

Längden på Söndagsrundan
Bra där

Längden på Söndagsrundan
Är beredd att hålla med kontorsråttan. Sen behöver du inte sitta still på helgen, men just cykeln kan du kanske låta stå. Varför inte gå ut och gå en promenad? Utforska näromgivningarna till fots. Har du möjlighet att komma ut och gå på stigar i skogen är det ingen nackdel.

Längden på Söndagsrundan
72km är optimalt. Lägg pauser och tempo så att rundan tar dörr till dörr 3 timmar och 12 minuter.

Längden på Söndagsrundan
Du behöver ändra din kost, inte cykla en lång söndagsrunda, speciellt med 20 mil pendling.
Börja med att kolla här
Mata in uppgifterna och en rimlig första målvikt med siktet på 0.5 kg / vecka max.
Börja sen föra matdagbok med en app (finns många bra). Då får du lite koll på vad du faktiskt stoppar i dig.

Längden på Söndagsrundan
Är beredd att hålla med kontorsråttan. Sen behöver du inte sitta still på helgen, men just cykeln kan du kanske låta stå. Varför inte gå ut och gå en promenad? Utforska näromgivningarna till fots. Har du möjlighet att komma ut och gå på stigar i skogen är det ingen nackdel.
Ja, risken är ju att gå ut för hårt och tröttna alt skada sig. 20 mil jobbpendling /vecka från ingenting låter som en rivstart. Var vaksam hur kroppen mår.

Längden på Söndagsrundan
Viktväktarna har bra recept, frugan och därmed jag har hämtat mycket inspiration därifrån i matlagningen, dom har en del riktigt goda och lättlagade rätter.

Vad gäller cyklingen instämmer jag i tidigare svar, 20 mil i veckan räcker väl, kombinera det med en bra kost så tror jag du kan hitta en bra balans.

Vill du ta en längre tur under helgen så låt omgivningen eller destinationen styra avståndet och kom ihåg att vila!

Längden på Söndagsrundan
Grejen är att hålla sig ifrån kylskåpet. En söndagsrunda kan hjälpa men också stjälpa eftersom den kan driva din aptit, trötthet och viljestyrka åt fel håll.

Längden på Söndagsrundan
Klart du ska köra långrunda på söndagar!

Det är ju sällan man känner sig jättetjock efter en rejäl runda.

Mina tips är att inte planera in nåt annat under dagen så man inte behöver spara på energin.

Ju längre desto bättre men låt det gärna ske prograssivt typ 3 timmar nu men 4,5 - 5 som mål i september.

Var inte rädd för att äta mycket sötsaker under turen. Sätt igång redan efter nån timme.
Det hjälper att hålla humöret uppe och är viktigt för att orka trötta ut benen.

Ha gärna attityden trampa lätt så inte turen blir ångestframkallande. Men om man känner sig pigg och sugen på att ta i så är det bara att köra på. Då går det åt fler kalorier.

Längden på Söndagsrundan
Jag uppfattade att TS ville ändra vanor för livet?
Isf ta det f*kking iisy!
Tänk långsiktigt.
Det gäller inte att vinna några snabba segrar. Det gäller att vinna det 30 åriga kriget. Efter såpass mycket pendlande behövs inga långa söndagsrundor.
Satsa på familjen istället.
Vad det nu kan vara värt...

Längden på Söndagsrundan
Jag uppfattade att TS ville ändra vanor för livet?
Isf ta det f*kking iisy!
Tänk långsiktigt.
Det gäller inte att vinna några snabba segrar. Det gäller att vinna det 30 åriga kriget. Efter såpass mycket pendlande behövs inga långa söndagsrundor.
Satsa på familjen istället.
Vad det nu kan vara värt...
Absolut. Om en lång runda på söndagar gör livet besvärligt så är behovet av extra mil lågt med en sådan veckopendling.
Men om man ändå är jättesugen att komma ut och längtar efter att trampa sig trött och om familjen hellre kollar på youtube är det väl bara att köra?

Längden på Söndagsrundan
Primärt måste vara att inte tappa sugen på kommande veckas pendling där majoriteten av distans och tid läggs ner.

Cykla med familjen som en utflykt, vill dom inte så åk själv i sakta mak någon timme. Kanske rekognosera ngt kul, ny väg, fin sjö, koolt fikaställe dit du kan locka med familjen t.ex.

Annars försök att hitta likasinnade som också behöver en "söndagstur". Det finns få saker som bryter cyklingens monotoni som en gruppcykling i lagom fart. Hittar du ingen cyklist så promenera, det gör mer än man tror att göra en timmes "walk about".

Se bara till att ha kul!

Längden på Söndagsrundan
Klart du ska köra långrunda på söndagar!

Det är ju sällan man känner sig jättetjock efter en rejäl runda.

Mina tips är att inte planera in nåt annat under dagen så man inte behöver spara på energin.

Ju längre desto bättre men låt det gärna ske prograssivt typ 3 timmar nu men 4,5 - 5 som mål i september.

Var inte rädd för att äta mycket sötsaker under turen. Sätt igång redan efter nån timme.
Det hjälper att hålla humöret uppe och är viktigt för att orka trötta ut benen.

Ha gärna attityden trampa lätt så inte turen blir ångestframkallande. Men om man känner sig pigg och sugen på att ta i så är det bara att köra på. Då går det åt fler kalorier.
Men om man gått från 0 till 20 mil i veckan, typ 6-8 h träningstid mao, så behöver man ju inte forcera in en massa mer mängdträning. Och absolut inte genom att konstant tillföra energi så som du beskriver - det gör man om man vill cykla fort, inte gå ner i vikt.

Klarar TS att hålla den mängden träningstid som hen får i nuläget och minskar lite på kosten är det en makalös förbättring från att väga 113 kg. Förändringar måste ske sakta men säkert om de ska vara hållbara. Önskas mer effekt hade jag förmodligen försökt springa eller åtminstone promenera utöver att äta mindre, cykling är ganska kasst sätt att gå ner i vikt på.

Längden på Söndagsrundan
Men om man gått från 0 till 20 mil i veckan, typ 6-8 h träningstid mao, så behöver man ju inte forcera in en massa mer mängdträning. Och absolut inte genom att konstant tillföra energi så som du beskriver - det gör man om man vill cykla fort, inte gå ner i vikt.

Klarar TS att hålla den mängden träningstid som hen får i nuläget och minskar lite på kosten är det en makalös förbättring från att väga 113 kg. Förändringar måste ske sakta men säkert om de ska vara hållbara. Önskas mer effekt hade jag förmodligen försökt springa eller åtminstone promenera utöver att äta mindre, cykling är ganska kasst sätt att gå ner i vikt på.
Jag känner litet likadant. En promenad typ en rask mil klaras av på 1,5-2h och ger en bra lågintensiv belastning och en chans att se andra ställen än pendlingsvägen till jobbet. Sen vet vi nog för litet om var de 113 kilona kommer ifrån för att kunna komma med tips på justerade matvanor, men att vara återhållsam med socker känns ju litet som 1A på något vis. Efter en söndagsrunda brukar det ju dessutom suga i "after-bike-tarmen"...

Längden på Söndagsrundan

För att klara 20 mil pendling på 6 h krävs både mkt bra pendlingsväg och en hög nivå på cyklisten. I övrigt håller jag med om allt du skriver.

Längden på Söndagsrundan
20 mil är ganska långt om man ska cykla det varje vecka (givetvis är en kuperad sträcka jobbigare, men även generellt är det ganska långt och i synnerhet om man inte har vant kroppen vid belastningen). Återhämtning och bibehållen lust är centralt för att du ska lyckas på lång sikt.

Om du absolut vill cykla en längre runda på helgen så lägg den på lördagen. Då får du återhämtning under söndagen är kan börja veckan fräsch. En annan fördel är att du tydligt känner på lördagen om kroppen verkligen orkar mer och kan anpassa sträckan efter det.

Längden på Söndagsrundan
(Det står inte hur länge du har pendlat med cykeln, får känslan av att det inte är så länge.)
Edit: Det står visst har jag blivit informerad om. Det var jag som slarvat å det grövsta...

Det absolut viktigaste för långvarig beständig viktnedgång är kontinuitet. Har sagts tidigare, det finns inga quickfix lösningar utan för att lyckas måste du ha bestämt dig för en förändring. Tror absolut det räcker gott o väl veckopendlingen du gör nu för din viktnedgång. Långtur på helgen känns inte nödvändig om du inte vill köra en långtur på helgen.

Som flera andra skrivit så är det nog viktigare att du ser över det du äter o dricker för att lyckas. Många tomma kalorier finns i läsk, alkohol, energidrycker, godis etc. Hur ofta och hur mycket sånt får du i dig? Man behöver inte sluta helt men kanske nöja sig med lite mindre mängd och vid färre tillfällen.

Att mentalt ställa in sig på att fr o m nu så gäller det här kan kanske hjälpa. Har själv slutat snusa och till mig själv säger jag att snusa var något som tillhörde mitt gamla liv, det finns inte i mitt ”nya” liv. När jag tänker så är det lättare för mig att inte falla tillbaka i gamla mönster.

Lycka till med ditt nya friskare liv!

Senast ändrad:
Längden på Söndagsrundan
Jag vägde 82 i mitten av februari.
Slutade med onyttigheter, vitt bröd och öl.

Nu väger jag 74-75. Fast jag bara cyklat lite i år.

Den största förändringen man kan göra, enligt mig, är kosten.

Jag förundras över hur mycket folk käkar.
Precis som sägs ovan. Är man en kpontorsråtta behöver man knappt nåt att äta när man är 50+.

Och som bigmollo sa en gång. " Det är inte farligt att vara lite hungrig". Det är ett för mig nu mer bevingat ord.

Jag käkar en nyttig sallad till lunch på vardagarna.

Längden på Söndagsrundan
Om man cykelpendlar 20 mil i veckan (dvs 5x2x2) kanske man kan unna sig lite roligare cykling än nöta distans på helgerna? Jag hade satsat på 1.5-2 timmar av klassiskt gubbgnet eller någon typ av fartlek, enbart för att få känslan av lite vindbrus bakom vaderna.

Längden på Söndagsrundan
Randokalendern säger att långcykling sker på lördagar. Eventuell långcykling på söndagar är pga att man inte hann i mål innan lördagen tog slut.

Som många andra redan skrivit, kosten är viktig för viktnedgång. Mitt eget recept för framgång var att fortsätta äta samma mat, fika, godis, etc som tidigare, men bara i mindre mängd. Två kakor i stället för sju, en portion i stället för två liksom. Jag fyllde (och gör så fortfarande) på med morötter ett litet tag innan maten. Det gör så att mättnadskänslan kommer tidigare. Och morötter innehåller mest bara fibrer och vatten.

Tillbaka
Topp