Bianchi tar hem produktionen

Snuten

Aktiv medlem
Nästan så man får lust att köpa en Bianchi

Trevligt, speciellt om det kan säkra produktionen framöver, får väl se vad deras priser landar på om något år men kanske inte blir så stor höjning av priset som jag tror? Både produktion & fraktpriserna från Kina har ju ökat rejält senaste tiden så prisskillnaden har ju minskat rejält mot förr antar jag?

Dyrare och sämre kvalitet! Grattis!
Det roliga är att ”Make Amerika great again” som syftade till precis samma sak rasades det över, men när nu Europa börjar med samma sak då jublas det. Vad är skillnaden?

Dyrare och sämre kvalitet! Grattis!
Det roliga är att ”Make Amerika great again” som syftade till precis samma sak rasades det över, men när nu Europa börjar med samma sak då jublas det. Vad är skillnaden?
Vet inte vad du har för belägg att det är samma människor som kritiserade maga som nu ”hyllar” när europa gör liknande. Personligen föredrar jag inhemsk produktion, oavsett vem som vill det, känns lite sådär att frakta saker fram och tillbaka världen runt, tex fisk som fångad i norden fraktas till thailand för att rensas & sen fraktas tillbaka hit. + i dessa tider kan det säkra produktionen & föera andra fördelar

Jag är rätt övertygad om att det fortfarande är mer produktion som flyttas från västvärlden än tvärtom, men med de högre löner som kinesiska arbetarna får år för år, lönar det sig mindre och mindre att flytta produktionen dit bort, kostnadsmässigt. Sen finns det ju som bekant andra fördelar med att hålla produktionen hemma; kortare ledtider och större möjligheter till innovation i o m att design och tillverkning kan jobba tightare är några av fördelarna.

Jag är rätt övertygad om att det fortfarande är mer produktion som flyttas från västvärlden än tvärtom, men med de högre löner som kinesiska arbetarna får år för år, lönar det sig mindre och mindre att flytta produktionen dit bort, kostnadsmässigt. Sen finns det ju som bekant andra fördelar med att hålla produktionen hemma; kortare ledtider och större möjligheter till innovation i o m att design och tillverkning kan jobba tightare är några av fördelarna.
Ja, däremot flyttas det nog inte så mycket till Asien längre, nu letar man billigare arbetskraft på andra ställen.
Själv är jag nyfiken hur länge det dröjer tills flödet går åt andra hållet, dvs att asiaterna lägger sin produktion i västvärlden eftersom de kommit ikapp och förbi ekonomiskt. Det är ju bara en tidsfråga med tanke på hur mycket mer och hårdare de jobbar än oss, vår räddning är väl möjligtvis om de börjar ta efter oss även när det gäller semester, arbetstider, och annat.

Hårdare kanske...jag är inte så orolig för min egen produktivitet eller konkurrenskraft men det blir svårt att lära sig jobbet som nyexad när sc är borta sedan länge och r&d är på väg.

Bianchi kommer nog försöka bli ännu mera premium i och med detta move, lär synas på prislappen men de kan mycket väl lyckas.

Äsch då. Vi producerar mer per person än någonsin så att eftersträva mer jobb är bara knasigt :) .
"Mer jobb" är väl inte det jag primärt hurrar över. Snarare att det finns en mångfald av jobb och kunnande i ett land/region/världsdel.

Jag tror vi lurar oss själva långsiktigt om vi tror att det går att utlokalisera den "skitiga" och "okvalificerade" produktionen till låglöneländer, medan alla här hemma skall bli högutbildade och kreativa och bara stå för idéerna. Det är väl uppenbart att båda delarna behöver och befruktar varandra?

Bianchi kommer nog försöka bli ännu mera premium i och med detta move, lär synas på prislappen men de kan mycket väl lyckas.
Det må vara hänt, marknadsföring kallas väl det för? Men om det behövs för att det skall funka så är det väl bara att tugga i sig?
Jag betalar mera för närodlat , någorlunda djurvänlig och ekologiskt odlad mat. Mycket mambo jambo och trams när det gäller marknadsföringen där också, men det får man försöka sila bort så gott det går. Äta måste man och jag vill helst inte äta den i alla aspekter sämst producerade maten, alltså tar jag den smällen att ibland betala för produkter där någon marknadsföringsmänniska suttit och tänkt ut hur de skall kunna profitera på kundernas önskan att köpa eko/etisk mat.

"Mer jobb" är väl inte det jag primärt hurrar över. Snarare att det finns en mångfald av jobb och kunnande i ett land/region/världsdel.

Jag tror vi lurar oss själva långsiktigt om vi tror att det går att utlokalisera den "skitiga" och "okvalificerade" produktionen till låglöneländer, medan alla här hemma skall bli högutbildade och kreativa och bara stå för idéerna. Det är väl uppenbart att båda delarna behöver och befruktar varandra?
Det är exakt det jag menar. Det funkar bara för vår/min generation som skaffade sig kompetens medan vi hade produktion i landet.

Visst är det så, men det förutsätter ju att kostnaden för produktionen är konkurrenskraftig (likväl forskning och konstruktion). I slutändan ska nån betala. Visst, man kan slänga sig med fina ord om att man minsann är villig att betala mer för lokalt, men på det stora hela visar det sig att för de allra flesta är det ekonomin som styr i slutändan.
Men som jag sa, produktionen kommer att komma tillbaka, i sinom tid är det vi som är billigast.

Finns fördelar med att dra hem produktioner, har en kund som drog hem sin produktion. Ja de hade problem till en början med att få ner priset men idag har de ungefär samma produktionspris som de hade i Kina fast med alla fördelar.
Fördelar som att producera allt in-house, material samt slutprodukt (innan skickades material till Kina). Kvaliteten ökade drastiskt då de genast kan ta tag i problem osv. De var rätt glada också när covid-19 kom och de slapp strulet med köpstopp från Kina medans konkurrenten hade sin produktion i Kina

Synsam är ju en annan aktör som tog hem sin produktion från Kina också.

Så med dagens teknik så tror jag man kan köra i princip med en ungefärlig produktion och att det inte kommer ske några större ekonomiska förändringar.

Bianchi i sig är ju redan dyra så att lägga på 50% känns inte aktuellt. Så jag tror de kommer bibehålla priserna faktiskt.

Finns fördelar med att dra hem produktioner, har en kund som drog hem sin produktion. Ja de hade problem till en början med att få ner priset men idag har de ungefär samma produktionspris som de hade i Kina fast med alla fördelar.
Fördelar som att producera allt in-house, material samt slutprodukt (innan skickades material till Kina). Kvaliteten ökade drastiskt då de genast kan ta tag i problem osv. De var rätt glada också när covid-19 kom och de slapp strulet med köpstopp från Kina medans konkurrenten hade sin produktion i Kina

Synsam är ju en annan aktör som tog hem sin produktion från Kina också.

Så med dagens teknik så tror jag man kan köra i princip med en ungefärlig produktion och att det inte kommer ske några större ekonomiska förändringar.

Bianchi i sig är ju redan dyra så att lägga på 50% känns inte aktuellt. Så jag tror de kommer bibehålla priserna faktiskt.
Och hur går det med transporterna. Har inte koll på det, men är det rimligt att anta att vi även i framtiden kommer att kunna transportera enorma mängder av produkter över halva jordklotet, och detta är ibland väldigt simpla och billiga produkter, och få ekonomi i det? Kommer sjöfarten att klara miljöomställningen? Det experimenteras ju en del med segelfartyg, men hur realistiskt är det?

Men hur stor del av modellutbudet är det Bianchi konstruerar själva? Är det inte bara toppmodellerna, medan en stor del av modellutbudet är katalogramar?

Ah, ser nu i artikeln att de inte har nåt val. Det är USA som tvingat dem att överge Kina, och då hittar de inte kvaliteten och kunnandet nån annanstans i Asien. Ja, då kanske det är lika bra att ta hem det om man ändå måste bygga upp allt fr scratch.

Det behöver inte alls blir mycket dyrare med produktion i väst.

Bygger man dessutom en ny fabrik är chansen stor att man ökar på automationen rejält.

Men samtidigt betyder det inte heller att kvalitén blir högre bara för att man tillverkar i ett annat land.

Senast ändrad:
Det behöver inte alls blir mycket dyrare med produktion i väst.

Bygger man dessutom en ny fabrik är chansen stor att man ökar på automation rejält.

Men samtidigt betyder det inte heller att kvalitén blir högre bara för att man tillverkar i ett annat land.
Nej, men looparna blir kortare och går det fortare att lösa ut kvallitetsbrister blir det i snitt färre produkter till kund med kvallitetsproblem. Så även om det inte finns produktionstekniska fördelar med lokal produktion så tenderar kortare feedbackloopar och enklare kommunikation ändå att göra kvalliten bättre i snitt och över tid. Fel kommer dock att göras helt oaktat var saker produceras...

Nej, men looparna blir kortare och går det fortare att lösa ut kvallitetsbrister blir det i snitt färre produkter till kund med kvallitetsproblem. Så även om det inte finns produktionstekniska fördelar med lokal produktion så tenderar kortare feedbackloopar och enklare kommunikation ändå att göra kvalliten bättre i snitt och över tid. Fel kommer dock att göras helt oaktat var saker produceras...

Ja, och vi har lärt oss i en annan tråd att italienare kan har fel om allt (förutom mat och kaffe).

"Made In Italy" funkar för cyklar, oavsett om cyklarna nu blir bättre eller ej så kan de sannolikt ta något mera betalt (vi är lättlurade). Ett smart/bra move ur flera olika perspektiv.

"Made In Italy" funkar för cyklar, oavsett om cyklarna nu blir bättre eller ej så kan de sannolikt ta något mera betalt (vi är lättlurade). Ett smart move ur flera olika perspektiv.
Sen har ju Italien alltid varit ett land med bra industriproduktion så de har ju ett stolt arv av skickliga företrädare att förvalta. Så visst klingar made in Italy vackert i mångas öron. Är de smarta utnyttjar den välviljan även i marknadsföring så att de kan få folk att vilja ha Italienska cykelramar.

"Made In Italy" funkar för cyklar, oavsett om cyklarna nu blir bättre eller ej så kan de sannolikt ta något mera betalt (vi är lättlurade). Ett smart/bra move ur flera olika perspektiv.
Visst är det så.
Det är sällan förändringar i tillverkningskostnaden ger motsvarande förändringar i konsumentpriset.
Och det är säkert många i målgruppen som är villiga att betala mer för "Made In Italy" (Eller kommer det att stå "Fatto in Italia" på ramarna?)

Även 3T verkar vara på väg att flytta sin ramtillverkning till Italien

Får man gissa att många märken kommer flytta produktion till Europa framöver? Polen, Tjeckien, Ungern och Portugal är ju länder där timlönen för en Industriarbetare ligger ju mellan 35-45kr timmen. Italien är inte lika låg, men med ökande arbetslöshet och inga kollektivavtal gör ju att produktionen kan hållas billig.

Italienska Dallara gör ju en massa high-tech kolfiberprylar inom F1 och många andra racingserier, och har så gjort under många år. Dessutom finns ju både AlphaTauri F1 och Ferrari F1 i Italien.

Den kunskapen om avancerad kolfibertillverkning finns säkert på många plan i Italien med forskning, duktiga arbetare och underleverantörer. Så tvivlar ingenting på att italienarna kan skapa kolfibercykelramar i världsklass.

Tror pandemin med leveransproblem och dyr och svårbokad frakt gjort at man börjat räkna på det hela och insett att kostnaderna inte nödvändigtvis behöver bli så mycket större.

Överlag tror jag tiden med Kina som billig underleverantör är på väg att minska. De vill mycket hellre sälja färdiga produkter med högre marginal, hela bilar, mobiltelefoner, datacenter, etc.

Italienska Dallara gör ju en massa high-tech kolfiberprylar inom F1 och många andra racingserier, och har så gjort under många år. Dessutom finns ju både AlphaTauri F1 och Ferrari F1 i Italien.

Den kunskapen om avancerad kolfibertillverkning finns säkert på många plan i Italien med forskning, duktiga arbetare och underleverantörer. Så tvivlar ingenting på att italienarna kan skapa kolfibercykelramar i världsklass.

Tror pandemin med leveransproblem och dyr och svårbokad frakt gjort at man börjat räkna på det hela och insett att kostnaderna inte nödvändigtvis behöver bli så mycket större.

Överlag tror jag tiden med Kina som billig underleverantör är på väg att minska. De vill mycket hellre sälja färdiga produkter med högre marginal, hela bilar, mobiltelefoner, datacenter, etc.
Tvivlar inte alls på att italienarna skulle kunna göra bra high-end produkter, det ser man ju som du säger på bilindustrin. Men hur blir det med massproduktion av billigare ramar, som väl är det de flesta företag drar in bulken av sina pengar på? En Fiat är ju inte nåt under av kvalitet direkt.

Läser man Bianchi-artikeln så verkar ju deras beslut vara ett resultat av Trumps politik (”USA-China trade war”). Den kvalitet och flexibilitet de haft i produktionen i Kina har de inte lyckats hitta nån annanstans skrivs också. Så det var nog inget förstaval att flytta hem heller.

Tvivlar inte alls på att italienarna skulle kunna göra bra high-end produkter, det ser man ju som du säger på bilindustrin. Men hur blir det med massproduktion av billigare ramar, som väl är det de flesta företag drar in bulken av sina pengar på? En Fiat är ju inte nåt under av kvalitet direkt.

Läser man Bianchi-artikeln så verkar ju deras beslut vara ett resultat av Trumps politik (”USA-China trade war”). Den kvalitet och flexibilitet de haft i produktionen i Kina har de inte lyckats hitta nån annanstans skrivs också. Så det var nog inget förstaval att flytta hem heller.
Jag vill försvara Fiat baserat på egna erfarenheter. Prisvärd skulle jag säga. Kvalitet per investerad krona. Transport före komfort.

Jag vill försvara Fiat baserat på egna erfarenheter. Prisvärd skulle jag säga. Kvalitet per investerad krona. Transport före komfort.
Dessutom i verkligheten så har ofta "premium"märken väldigt stora kvallitetsproblem. Titta på audi där motorerna är så usla att inte ens audihandlarna vill byta in bilarna eftersom det bara är en tidsfråga innan skräpet generalrasar. Eller Volvo och landrover där det är så mycket små fel att bilarna aldrig är riktigt hela.

Dessutom i verkligheten så har ofta "premium"märken väldigt stora kvallitetsproblem. Titta på audi där motorerna är så usla att inte ens audihandlarna vill byta in bilarna eftersom det bara är en tidsfråga innan skräpet generalrasar. Eller Volvo och landrover där det är så mycket små fel att bilarna aldrig är riktigt hela.
VAG och Volvo är inga premiummärken.

Jag vet inte vad som Bianchi grundar sitt beslut på, men min erfarenhet av Italienska tillverkare är att de ofta kan sin sak. Köper en hel del industriprodukter i Italien, och inom vissa produkttyper är Italienarna riktigt bra. Bäst pris kontra prestanda och leveranstid. Dessutom är Italien ett land där cykelsporten är stor, vilket knappast kan vara negativt för att få fram bra cyklar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp