Säregna cyklar

Stålhäst

Aktiv medlem
Säregna cyklar
Finns tråd med detta tema? Vill iallafall visa denna som jag hittade, vad kan den sadelstolpslösa designen vara bra för? Fjädring? :)

Bilagor

• Screenshot_20200104-002051.jpg
    Screenshot_20200104-002051.jpg
    157 KB · Besök: 259
  • Screenshot_20200104-002031.jpg
    Screenshot_20200104-002031.jpg
    166.2 KB · Besök: 260
  • Screenshot_20200104-002116.jpg
    Screenshot_20200104-002116.jpg
    170.8 KB · Besök: 236
Säregna cyklar
Häftiga!

Jag läste någonstans att det enda som gör att cyklar fortfarande ser ut, i grunden, som de gjorde på slutet av 1800-talet är UCI som har strikta regler om hur cyklar få se ut. Att det egentligen går att göra cyklar i bättre former. Om de reglerna ej fanns, skulle tillverkare göra cyklarna i helt andra former till tävlingar?

Säregna cyklar
Cykeln på TS bild är väl en kopia på en amerikansk hoj. Hade någon framgång i triathlon men föll bort då konstruktionen medförde för mycket katapulteffekt.

Säregna cyklar
Stålhäst sa:
Häftiga!

Jag läste någonstans att det enda som gör att cyklar fortfarande ser ut, i grunden, som de gjorde på slutet av 1800-talet är UCI som har strikta regler om hur cyklar få se ut. Att det egentligen går att göra cyklar i bättre former. Om de reglerna ej fanns, skulle tillverkare göra cyklarna i helt andra former till tävlingar?

I grunden är cykeln "färdig" - det finns inte mycket att förbättra så länge det skall vara en "vanlig" cykel. Liggcyklar och andra mer aerolösningar med kåpor och liknande skulle självklart göra cyklarna snabbare, men det är inte vad man vill ha av cykeln som tävlingsredskap. Rent privat så kan du självklart testa runt med liggcyklar med kåpor, men inte som cykelsport.

Det hela är väl inte konstigare än att man har begränsningar på bordtennisbollar, spjut, fotbollar storlek på handbollsplaner eller vad du kan komma på. Idén med tävliningar/idrott/sport är att man skall bli så bra som möjligt i en disciplin begränsad av regler. Ändrar man reglerna så ändrar man sporten - ibland behövs det och ibland görs det också, men man skall inte så förändring som förbättring. Se på spjut där man ändrade spjutet så att det blev sämre för att arenorna började bli för små när athleterna blev för bra.

Säregna cyklar
Ja, det är sant, om man sätter fyra hjul och motor blir den snabbare! :)

Men en annan sak jag tänkte på, varför har man olika cyklar i tex le Tour?

Varför kan man inte köra i klunga på time trial-cyklar?

Och varför är time trial-cyklar så billiga begagnade gämfört med racer? :/

Säregna cyklar
Stålhäst sa:
Ja, det är sant, om man sätter fyra hjul och motor blir den snabbare! :)

Men en annan sak jag tänkte på, varför har man olika cyklar i tex le Tour?

Varför kan man inte köra i klunga på time trial-cyklar?

Och varför är time trial-cyklar så billiga begagnade gämfört med racer? :/

Vingelmånen, den dåliga överblicken och sidvindskänslighet är sånt man inte vill ha i klunga. Sen är sittställning en ganska plågsam. 18 mil Iron Man är nog inget direkt nöje. Att de inte är så dyra är nog på grund av lägre efterfrågan.

Säregna cyklar
Bengt-re sa:
Stålhäst sa:
Häftiga!

I grunden är cykeln "färdig" - det finns inte mycket att förbättra så länge det skall vara en "vanlig" cykel. Liggcyklar och andra mer aerolösningar med kåpor och liknande skulle självklart göra cyklarna snabbare, men det är inte vad man vill ha av cykeln som tävlingsredskap. Rent privat så kan du självklart testa runt med liggcyklar med kåpor, men inte som cykelsport.

Det hela är väl inte konstigare än att man har begränsningar på bordtennisbollar, spjut, fotbollar storlek på handbollsplaner eller vad du kan komma på. Idén med tävliningar/idrott/sport är att man skall bli så bra som möjligt i en disciplin begränsad av regler. Ändrar man reglerna så ändrar man sporten - ibland behövs det och ibland görs det också, men man skall inte så förändring som förbättring. Se på spjut där man ändrade spjutet så att det blev sämre för att arenorna började bli för små när athleterna blev för bra.

Problemet är att eftersom skillnaden mellan cykel som träningsredskap och tävlingsredskap är så liten, så blir bakåtsträvarna i UCI:s regler normerande även för cyklar som aldrig kommer att vara med i nåt lopp. De borde släppa nostalgitrippen och inse att 1968 aldrig återkommer.

Säregna cyklar
Fuskcyklist sa:
Även Sverige har producerat en mycket säregen skapelse.

Det där med bockstyre. Var det något mode?

80- talet var ju lite racerns årtionende som allemanscykel. Sen kom mtb och efter den hybrider.

Så jo - det var nog lite mode där.

Säregna cyklar
Detta kan väl också kallas för säregen design! Vet ej riktigt om den ska vara i denna tråd eller i fulacyklartråden men postar här.
Håll till godo eller håll för ögonen!

20200112_231356.jpg

Säregna cyklar
Den är onekligen säregen! Vad är tanken bakom en sådan konstruktion tro?

+ hade gärna velat möta några sådana här ute i vår, någon som blir sugen?

Bilagor

• Screenshot_20200112-233340.jpg
    Screenshot_20200112-233340.jpg
    58.3 KB · Besök: 239
  • Screenshot_20200112-232915.jpg
    Screenshot_20200112-232915.jpg
    91.3 KB · Besök: 249
Säregna cyklar
Stålhäst sa:

Det var väl någon tanke om Aero vill jag minnas.
Obree började på en hemmabyggd cykel likt den nedre som blev förbjuden då den ansågs vara för effektiv och byggde då en cykel mer lik den övre som även den senare förbjöds.
Har för mig att det finns en kul genomgång utförd i modern vindtunnel om det där på Youtube!

Säregna cyklar
Cykeln i första inlägget är en (eller designad av typ) allsop softade https://en.m.wikipedia.org/wiki/Softride
Grejjen med dem var "sadelstolpen" som flexade och en parallellogramstyrstam som simulerade fjädring i tidernas begynnelse när det började experimenteras med fjädring på cyklar. Slog tydligen lite på landsvägssidan men blev aldrig nån hit på mtb.
Screenshot_20200113-094412.png

/T

Säregna cyklar
L.and sa:
Stålhäst sa:

Obree började på en hemmabyggd cykel likt den nedre som blev förbjuden då den ansågs vara för effektiv och byggde då en cykel mer lik den övre som även den senare förbjöds.
Har för mig att det finns en kul genomgång utförd i modern vindtunnel om det där på Youtube!

Jaha, tack. Det tittar jag gärna på!

Säregna cyklar
tmalm sa:
Cykeln i första inlägget är en (eller designad av typ) allsop softade https://en.m.wikipedia.org/wiki/Softride
Grejjen med dem var "sadelstolpen" som flexade och en parallellogramstyrstam som simulerade fjädring i tidernas begynnelse när det började experimenteras med fjädring på cyklar. Slog tydligen lite på landsvägssidan men blev aldrig nån hit på mtb.

/T

Häftigt. Men är det inte problem när det flexar? Mycket kraft går förlorad, om jag gissar.

Säregna cyklar
Säregna cyklar
Stålhäst sa:
L.and sa:
Stålhäst sa:

den här var det!

Säregna cyklar
L.and sa:
Stålhäst sa:
L.and sa:
Stålhäst sa:

den här var det!

Tack?

Tillbaka
Topp