Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Har ingen aning om vad ni snackar om… jag omtalar ofta mig själv i tredje person ;)

Skämt åsido; nytillkomna tittare hänvisas till Sverigetempot 2016-tråden där nyfikenheten kan stillas. De som efter den tråden inte fått nog av ultracyklingsintriger kan gå vidare till TCR 2017-tråden.

Sverigetempot 2021
Peter körde ju starkt häromveckan på Köping-100-milaren...

Om jag inte har missat något så ligger de såhär just nu:

1244,7km kl 15:58: L15 J.S.
1135,1 kl 13:36: L06 P.L.
1076,5 kl. 14:23: L01/L02/L11 Magnus Källström/Christian Persson/Rasmus Enlund (fun fact: triathleten Rasmus kör uppenbarligen utan tempopinnar ;-)

Dvs. L06 P.L. ligger ungefär två timmar efter J.S. (vid 25 km/t) och tre-gruppen ligger drygt 5 timmar efter J.S. just nu.
Martin Rosen-Lidholm är också där i krokarna vet jag, var i Östersund något efter midnatt. Av okänd anledning är hans rapportering dock ytterst sporadisk så vet inte när han gav sig av.

Sverigetempot 2021
Alla deltagare efter målgång
Screenshot_20210705-172546_Instagram.jpg

Sverigetempot 2021
Sigemo i Sveg 11:59, låt oss kalla det 51 timmar blankt. Om han kostar på sig en liten lunch ligger han väldigt jämnt med rekordschemat, som dock saknar lite precision då vi stämplade i Vemdalen (9:45 för att vara precis). Han var snabbare igår men tog betydligt mer paus i Östersund än vad vi hade 2016. Kan visa sig klokt.

Har dålig koll på huruvida det finns "ghost riders" där ute. Om inte så har Sigemo en ganska stor ledning i loppet.

Nästa segment av banan är där den skiljer sig allra mest från förra gången då den i år inte går via Särna och alltså har hela 5 mil kortare väg till Älvdalen, så han BÖR dra ifrån igen.

Som en ytterligare bemärkning kring detta vore det enklast för alla om ett eventuellt nytt rekord sätts med så stor marginal att det BÅDE är kortast totaltid och högst snittfart. Så slipper vi asterisker och småtjuriga ohellstrom och kitzblitz de kommande tre åren ;)

Delade rum. Cykeln färdigpackad och bytte om till nya kläder som han sov i. Iväg på 3 minuter när klockan ringde ;)

Sverigetempot 2021
Emla måste jag prova. Xylocain-effekten försvinner nästan omgående när det är varmt och svettigt och man haft byxsalva på sen innan.
Vill tipsa om kortison salva. Får man irriterad plita eller irriterad hårsäck såg gör det under. Irriterad plita kan annars lätt bli ännu mer Irriterad och i värsta fall leda till sår. Den får mer skav när den sticker ut. Jag är även mycket förtjust i kirurgtejp 3M (köpes på apotek) om man är ute och cyklar långt. Den skyddar bra mycket bättre än salva och jag använder även som plåster.

Sverigetempot 2021
Sigemo rapporterar 1292 km på 57 timmar. Han har alltså, kanske inte så förvånande, ökat snittfarten och just nu svarar den mot en sluttid på ca 93.20. Dock kommer ju en natt och om han även denna natt sover relativt ordentligt kommer den "bufferten" att behövas.

Sverigetempot 2021
Sigemo rapporterar 1292 km på 57 timmar. Han har alltså, kanske inte så förvånande, ökat snittfarten och just nu svarar den mot en sluttid på ca 93.20. Dock kommer ju en natt och om han även denna natt sover relativt ordentligt kommer den "bufferten" att behövas.
Han har cyklat otroligt bra från Sveg!

Hoppas han håller huvudet kallt så blir det riktigt bra det här. Ösregn enligt uppgift. Gäller att få till en vettig plats att vila.

Sverigetempot 2021
Ärmslut kan vara av annat material och ha annan uvstrålningsgenomsläpplighet. Jag har cykeltröjor som ger den effekten.
Sånt får man väl ändå kolla innan man köper tröjan eller börjar använda den om man är sponsrad. Någon skam i kroppen kan man väl ändå förvänta sig att människor ska ha!? Jag menar ojämn solbränna, vad kommer härnäst? Cykelbyxor som inte är svarta? :sneaky:

Sverigetempot 2021
Vill tipsa om kortison salva. Får man irriterad plita eller irriterad hårsäck såg gör det under. Irriterad plita kan annars lätt bli ännu mer Irriterad och i värsta fall leda till sår. Den får mer skav när den sticker ut. Jag är även mycket förtjust i kirurgtejp 3M (köpes på apotek) om man är ute och cyklar långt. Den skyddar bra mycket bättre än salva och jag använder även som plåster.
Vilken salva?

Sverigetempot 2021
En powernap och sen mata på söderöver:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
03 jul 09:00L15JonathanSigemoVallentunaidag 21:33Vansbro1355,3
Sov en timme. Nu genom natten
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heja heja!

Sverigetempot 2021
Tack @Grimpeur. Ibland är det så enkelt som det låter :) läkemedel brukar ju alltid heta nåt obskyrt annars.

Gällande kirurgtejpen, sätter du den innan eventuellt byxfett? Annars går det ju inte att få den att fästa alls.

För att återgå till trådämnet, vilka hjältar ni ör som krigar på därute! Tänk vad bra vi människor ändå har fått det nät man ger sig på såna här äventyr för nöjes skull :)

Sverigetempot 2021
Huvaligen… Sigemo i Karlskoga.

Skönt att han tar en paus innan det går illa

Det är onekligen en av sportens baksidor att man tar risker man inte borde, jag tror vi är många som kan känna igen oss i att omdömet svikit i vissa situationer.

Han ligger klart bättre till för sub100 än jag vågade tro igår - imponerande!

Bilagor

• 9D0D79A0-AE87-4B98-9519-38EBC9F83FC4.jpeg
    9D0D79A0-AE87-4B98-9519-38EBC9F83FC4.jpeg
    38.4 KB · Besök: 173
Sverigetempot 2021
Det man kan fundera på är var gränsen går för att köra utan support. Utan ett team som kan bromsa när omdömet sviker kan det ju tänkas gå överstyr lättare.

Sverigetempot 2021
Sen har människor dött även i lopp med support, t.ex. RAAM. Med detta bara sagt att support inte eliminerar detta problem även om ett bra supportteam säkerligen kan minska riskerna,

Sverigetempot 2021
Stigemo vid 1471 km (544 km kvar) på 66.20. Fart för runt 95.20 i sluttid.
Loppet börjar i Skövde.

Grymt cyklat av Jonathan men hoppas han kör klokt. Även utan bil support, hjälper det att ha sällskap under cyklingen - både att pigga upp men även för att säga till om man vinglar för mycket. Och sällskap har han inte heller.

Det visar förresten bra omdöme bara att acceptera att man har somnat på cykel för att lägga sig en stund. Det är inte alla som alltid har visat det omdömet... ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp