Ny gravel/rando-hoj till 2022,23,24?

desmo

Aktiv medlem
Hallå.

Köptipsråd?! Kanske mer inspirationstråd. Köpa nytt 2021 är ju svårt vet vi, och det verkar som det kommer hålla i sig. Men jag behöver lite tips på intressanta hojar då jag funderar på att möblera om i mitt garage.
Jag kan se om jag kan förklara vad jag letar efter.

Cykeln jag letar efter har jag tänkt att använda på (snabb)rando och sportgrus.
Jag tänker låg vikt (dvs närmare 7 än 10). Så antagligen kolfiber.
Jag tänker 30-32-ish för bekväm rando och kanske 40mm för sportgrus. Jag tycker smala däck på en ram som tar 55or ser lite udda ut. Så överdimensionerade offroad-bockstyrecyklar är inte vad jag letar efter. Mer rally än terräng-bil alltså!
Eftersom jag vill ha breda däck blir det skivbromsat.
Jag skulle önska fästen på gaffeln för anycage. Så man kan få med liggunderlag och sovsäck. Det behöver inte vara touring-klassat.

Cyklar jag tittat på:
Ribble CGR sl https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-sl/ (inga fästen på gaffeln)
Rose Backroad https://www.rosebikes.se/cyklar/gravel/backroad
Canyon Grizl https://www.canyon.com/sv-se/gravel-bikes/adventure/grizl/
Fara F/AR https://faracycling.com/models/All-Road

Egentligen gillar jag kul "små" märken som Brothers Cycles, Fairlight mfl. Men då är det ju stål. Jag vet inte vad motsvarigheten är på lättviktsskalan?
Det är något med 3T och OPEN som inte klickar med mig. Förutom prislappen.

Jag känner igen frågeställningen sedan tidigare så det finns säkert trådar för mig att lära ikapp. Länka gärna!
Eller tipsa era egna favoriter.

Inte fäste på gaffeln men Domane är väl det absolut tråkigaste men faktiskt vassaste bågen som tar 38mm. Jag hade dock dött av att köpa Trek, framför allt för nåt sånt här.

Diverge? Factor?

Om det ska rymmas 700x40 så lär du inte komma ifrån att gaffeln kommer se hjulbent ut med smala däck.
Cervelos Caledonia är ju åt vad du beskriver men den rymmer inte 40 mm.
Cannondale verkar ju ha en ny hoj på g som "racegravel" utan kingpindämpningen.

Personligen är jag väldigt nöjd med min Carbonda 696 som är mer åt sportiga hållet snarare är off road monster.
Läs t.ex. denna review där en av de otaliga
varianterna testas. Inte superlätt ram men mee lätta prylar bygger du den under 8 kg.

"Alla" kör ju med tråkiga katalog-kol-hojar för rando, så det verkar ju vara en framkomlig väg. Jag har egentligen noll pondus i frågan eftersom jag är för lite riktig rando-cyklist, men jag har själv valt cykel ungefär enligt vad du beskriver och då föll valet på en Fairlight Strael. För ett lopp som Sverigetempot (som jag alltså inte ska cykla eller ens är nära att kunna genomföra) samt inför breveter där vädret är osäkert hade jag förmodligen valt min "riktiga" randohoj (en Genesis Croix de Fer i grunden) med skärmar, dynamoljus osv före den snabbare Straelen.

Båda dessa valen är tyngre och rymmer mindre däck än vad du önskar så bäringen är ju typ noll för denna tråden, men jag vill nog mest slå ett slag för att stål och inte fullt så stort däckutrymme är en framkomlig (och framförallt roligare) väg att ta. I fallet med min Strael är väl viktstraffet lite mer än ett kilo i jämförelse med liknande kolfibercykel. Något som är oväsentligt för prestandan, speciellt om man väger in komfort osv i jämförelsen.

De där 3T och Open är säkert superfina, om man kan leva med att vara en vulgär människa...?

Nya Strael rymmer 36 mm däck och går att få leverans av ram i slutet av sommaren redan (om jag uppfattat din storlek hyfsat korrekt – finns 3 ramar kvar i strl 51R med leverans i aug). Inte riktigt 40 mm och inga vårtor på gaffeln. Väger väl ett kg mer än en lätt kolhoj, så med lätta pryttlar går det väl att få den ner mot 8kg.

Du har inte bråttom, men specifika krav och gillar annat än de stora märkena? Om inte vikten är petnoga så är måttbeställd titan svaret!
Min hoj i tråden väger in på en liten bit under 8 kg utan pedaler.

Veloheld IconX Titan. Har gaffelfästen, men tar upp till 50 mm däck så kommer se lite tomt ut med tunnare däck. Speciellt om man kör utan stänkskärmar. Borde gå att komma under 8 kg.

Jag kör en trek checkpoint, bygge upp från lös ram med delar jag gillar, så den är ändå personlig, om man nu är allergisk mot katalogcyklar.
Min väger under 8 med pedaler och effektmätare. Tar 42mm däck med skärmar, har sett bilder på folk som kör 55mm däck. Men det verkar tight.
Den är mycket mer race än traktor, jag sålde nyligen min räser för skillnaden mellan dom var för liten.
Har fästen för 3 flaskor, skärmar och fästen på gaffeln.

Den där Fara F/AR såg ju intressant ut. (Speciellt med tanke på att man tydligen är en vulgär människa om man ens tittar åt en 3T eller en Open :-O.)

Senast ändrad:
Grundaren till Fara är dessutom randonneur och cyklade PBP senast. Så cyklarna är definitivt kapabla långfärdsmaskiner.

Edit: fun facts, han kvalade in till PBP genom att cykla 3x60 mil och 1x30 mil. Jag vill minnas att tre av de fyra loppen genomfördes i Sverige.

Jag hade i princip samma kravspec (förutom gaffelfästen som jag inte hade på min lista) med samma tänkta användningsområde. Snabb-rando med 32'or och grus med ca 40mm!

Snabbspolar vi förbi ofantiligt många timmar av research och velande så slutade det med en Open (är tydligen en vulgär människa ;)

Den korta utvärderingen av en Open utifrån den kravspecen är att det funkar väldigt bra. Imorse körde jag Pelotonen i nästan 43km/h och imorgon kör jag värmländska grusvägar i ett mer modest tempo. Bara ett däcksbyte mellan. Det är absolut inte det bästa valet för snabb racing men det funkar onekligen rätt ok.

Kinesis Tripster kanske? Om du har för mycket deg kan Tripster ATR säkert lätta plånboken lite mer.

Och eftersom jag själv har en Bokeh vore det ju konstigt om jag inte kunde rekommendera en så’n. Finns även den i titan om du har klåda i bakfickan.

Många bra förslag i tråden. En liten heads up angående Trek Domane är att det är årsmodell 2020 som tar upp till 38mm däck. 2021 tar (bara) 35mm. Detta är alltså utan skärmar.

Eftersom du har tagit upp Ribble CGR SL så har du säkert koll på Ribble Gravel SL. Men den är ju tänkt för lite stökigare terräng än CGR. Jag själv är mkt nöjd med min CGR al.

Annars föreslår jag att du kontaktar en rambyggare t ex

…och väljer en kolfibergaffel med nipplar och dynamokabeldragning.

Om vikten är viktig så är ju titan lättare än stål. Väldigt få erbjuder custom kolfiber. Själv skulle jag lätt välja att åka till min rambyggare och diskutera på plats.

Inte fäste på gaffeln men Domane är väl det absolut tråkigaste men faktiskt vassaste bågen som tar 38mm. Jag hade dock dött av att köpa Trek, framför allt för nåt sånt här.

Diverge? Factor?
Jag kör en trek checkpoint, bygge upp från lös ram med delar jag gillar, så den är ändå personlig, om man nu är allergisk mot katalogcyklar.
Min väger under 8 med pedaler och effektmätare. Tar 42mm däck med skärmar, har sett bilder på folk som kör 55mm däck. Men det verkar tight.
Den är mycket mer race än traktor, jag sålde nyligen min räser för skillnaden mellan dom var för liten.
Har fästen för 3 flaskor, skärmar och fästen på gaffeln.

Trek kan vara lite "tråkigt". Men Checkpointen är ändå lite intressant.
Factor är lite spännande. Men kan bara gissa att prislappen skenar: https://happyride.se/forum/threads/visa-din-gravelbike.2630128/page-19#post-3970192

Nya Strael rymmer 36 mm däck och går att få leverans av ram i slutet av sommaren redan (om jag uppfattat din storlek hyfsat korrekt – finns 3 ramar kvar i strl 51R med leverans i aug). Inte riktigt 40 mm och inga vårtor på gaffeln. Väger väl ett kg mer än en lätt kolhoj, så med lätta pryttlar går det väl att få den ner mot 8kg.

Jag har spanat länge på Fairlight. På Strael från början. Men även Faran och Secan (för olika behov då). Men.. givet att jag förstått rätt.. så har de nu flyttat tillverkningen till Taiwan? Det tog bort lite av mitt sug. Inte för att jag tror cykeln blir sämre, men det kändes mer "äkta" att ha tillverkningen i Europa. Dessutom har det blivit en hel del dyrare sedan de introducerades.
Men du har rätt ang storleken!

@glitch & @n3wton
Jag har såklart kikat på Carbonada också. Och haft Kina-hojar tidigare också. Men jag söker lite "varumärke" denna gången också. Jag vet att jag inte får mer prestanda, och att jag får betala mer. Så det är inte rationellt att skriva av direktköp från asien.

@efj & @Peth Jag har inte skapat mig ett sug efter titan. Än. Så inget titan denna gången.

Den korta utvärderingen av en Open utifrån den kravspecen är att det funkar väldigt bra. Imorse körde jag Pelotonen i nästan 43km/h och imorgon kör jag värmländska grusvägar i ett mer modest tempo. Bara ett däcksbyte mellan. Det är absolut inte det bästa valet för snabb racing men det funkar onekligen rätt ok.

OPEN är fin. Det är nog mest prislappen som avskräcker mig.

@Pfaff Tripstern kittlade inte mig. GT Grade har jag haft som en liten bortglömd favorit ett bra tag. Men jag är inte helt övertygad om designen på senaste modellen. Men den bör finnas med på min lista!

Många bra förslag i tråden. En liten heads up angående Trek Domane är att det är årsmodell 2020 som tar upp till 38mm däck. 2021 tar (bara) 35mm. Detta är alltså utan skärmar.

Eftersom du har tagit upp Ribble CGR SL så har du säkert koll på Ribble Gravel SL. Men den är ju tänkt för lite stökigare terräng än CGR. Jag själv är mkt nöjd med min CGR al.

Annars föreslår jag att du kontaktar en rambyggare t ex

…och väljer en kolfibergaffel med nipplar och dynamokabeldragning.

Om vikten är viktig så är ju titan lättare än stål. Väldigt få erbjuder custom kolfiber. Själv skulle jag lätt välja att åka till min rambyggare och diskutera på plats.

Ingen Tegnér för mig. Då går jag hellre den riktigt långa vägen och svetsar min egen ram! Vilket typ är på gång.. vilket decennium som helst typ...
CGR al är det förnuftiga valet! Riktigt prisvärd! (utan veta hur brexit påverkat priserna från Ribble).
Och det är inte custom kolfiber jag letar. Utan mer något som är "intressant", "spännande", "nytt" typ. Vet inte vilket ord jag letar. Menar inte orimligt dyra boutiq-märken. Men inte heller katalog-ramar med lokal logotyp påklistrad. Svårt!

Hej vänner.

Jag skrev ett svar där ovan. Tror jag kommenterade det mesta.

Många bra kommentarer. Bra tips.
Som @glitch var inne på är det "hjulbentheten" jag vill undvika. Så genom att välja en ram/gaffel som är tight mot 40-ish så ser det kanske bättre ut med 30-or än om gaffeln rymmer 29x2,6.

Och detta köpet kommer inte vara rationellt. Jag är en snål person. Jag gillar köpa "bang for the buck". Men jag har också insett att ibland ska man köpa på känsla. Jag blir inte snabbare på en dyrare/lättare/di2/kolfiber/whatever-cykel. Men jag blir lite gladare. Tror jag. Så även om tipsen är spot-on kan det vara så att jag ratar dem. Så hoppas ingen blir nedslagen av det.

Idag har jag tre hojar som gränsar till det jag letar nu..
Rose Cx i aluminium och cantibromsar. Snabb och lätt. Men gammal.
Stål-lvg för rando. Tyvärr tar ramen bara 25or. Annars hade den inte varit aktuell för utbyte.
Kona Sutra Ltd. Köptes som laståsna för långcykling. Långcykligen blev inställd. Hade jag vetat det hade jag lagt mina pengar på en sport-gravel istället.
Men Konan kommer nog få bo kvar för ett bra tag. Men den är för tung/sävlig för snabbrando och sportgrus.

En kompis har precis köpt en customcykel från Tjeckien. Gjord på Dedacciai-rör och ramen vägde 1680 gr i storlek stor. Riktigt fint lackarbete. Tror han pröjsade 3000 eur för cykel med fälgbromsad Ultegra men utan hjul.

En kompis har precis köpt en customcykel från Tjeckien. Gjord på Dedacciai-rör och ramen vägde 1680 gr i storlek stor. Riktigt fint lackarbete. Tror han pröjsade 3000 eur för cykel med fälgbromsad Ultegra men utan hjul.
Det var några fina ramar där!
Polen var ju uppe som leverantör nyligen: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-italienskt-finstal-och-polsk-loedkonst.3687433/

+1

Jag tänker 30-32-ish för bekväm rando och kanske 40mm för sportgrus. Jag tycker smala däck på en ram som tar 55or ser lite udda ut. Så överdimensionerade offroad-bockstyrecyklar är inte vad jag letar efter. Mer rally än terräng-bil alltså!
Mitt tips blir då, som jag har skrivit här tidigare, en ram+gaffel som klarar 28-30mm däck med 622-hjul och c:a 48mm med 584-hjul.
Fördelen är att man kan få en cykel som känss både kvick, snabb och rolig för cykling på väg med 622-hjul och att den samtidigt kan klara sämre vägar med de fetare däcken på 584-hjul. "Tröghetsstraffet" med feta däck på 584-hjul blir inte så stort eftersom rotationströgheten blir lägre med de mindre hjulen.
Bara fördelar med ram+gaffel som klarar både 622 och 584-hjul alltså. Åtminstone för den här typen av cykling.
Tyvärr klarar inte alla ramar+gafflar som har plats för 40-45mm däck på 622-hjul 48mm däck med 584-hjul. Den gruscykel jag har är en av dem, tyvärr.

Den klarar både 622 och 584-hjul, tyvärr kanske lite för breda däck på 622-hjul, vilket riskerar att göra den onödigt seg och trög för snabbcykling med 30mm däck på 622-hjul, men det är iofs svårt att veta utan att ha provat själv. Framgaffeln är riktigt lätt, uppmätt 446g okapad, och har en enl del fästen + intern dragning av navdynamosladd.

Den skall enl Canyon själva vara "trögare" än Grail, men den kanske går bort i kolfiberversion pga styret? Det gör åtminstone mig tveksam till den.
Enl de tester av Grail AL jag har läst har jag fått uppfattningen att den inte är särskilt märkvärdig, åtminstone jmf med många andra gruscyklar med alu-ram.

Udda, allt-i-allo och kolfiber låter som Rodeo Trail Donkey kanske?
1624631388660.png

1624631690303.png

Senast ändrad:
Mitt tips blir då, som jag har skrivit här tidigare, en ram+gaffel som klarar 28-30mm däck med 622-hjul och c:a 48mm med 584-hjul.
Fördelen är att man kan få en cykel som känss både kvick, snabb och rolig för cykling på väg med 622-hjul och att den samtidigt kan klara sämre vägar med de fetare däcken på 584-hjul. "Tröghetsstraffet" med feta däck på 584-hjul blir inte så stort eftersom rotationströgheten blir lägre med de mindre hjulen.
Bara fördelar med ram+gaffel som klarar både 622 och 584-hjul alltså. Åtminstone för den här typen av cykling.
Tyvärr klarar inte alla ramar+gafflar som har plats för 40-45mm däck på 622-hjul 48mm däck med 584-hjul. Den gruscykel jag har är en av dem, tyvärr.

Den skall enl Canyon själva vara "trögare" än Grail, men den kanske går bort i kolfiberversion pga styret? Det gör åtminstone mig tveksam till den.
Enl de tester av Grail AL jag har läst har jag fått uppfattningen att den inte är särskilt märkvärdig, åtminstone jmf med många andra gruscyklar med alu-ram.

Brukar man inte säga lite slarvigt att ett brett 584-däck har samma rullomkrets som ett smalt 700-däck? Borde inte då den begränsade bredden vara ungefär det samma? Jag ska erkänna att jag inte grävt något vidare i frågan. Men att åka 584x40/45 på grus vore kanske ett alternativ.

Canyon känns kanske inte jätteintressant nej.

Udda, allt-i-allo och kolfiber låter som Rodeo Trail Donkey kanske?

Det var något med den inte inte klickade hos mig. Tror mitt öga gillar mer horisontella överrör, och smalare/nättare profil på hela cykeln. Egentligen gillar jag estetiken mest i smala stålrör! Men tack för tipset.

Brukar man inte säga lite slarvigt att ett brett 584-däck har samma rullomkrets som ett smalt 700-däck? Borde inte då den begränsade bredden vara ungefär det samma? Jag ska erkänna att jag inte grävt något vidare i frågan. Men att åka 584x40/45 på grus vore kanske ett alternativ.
Efter vad jag förstår så skall ett 622-hjul med c:a 28mm däck ha samma rullomkrets som ett 584-hjul med 48mm däck.
Men problemet är bredden på 48mm däcket, alla ramar + gafflar som är gjorda för 622-hjul har inte plats för 584-hjul med 48mm däck.
När jag kollade upp detta för ett tag sedan hittade jag detta
"At 325mm from center of the rear axle you should have over 58mm of room for a 48mm 650B tire."
Från: https://bikepacking.com/gear/700c-to-650b/

Canyon känns kanske inte jätteintressant nej.
+1

Den klarar både 622 och 584-hjul, tyvärr kanske lite för breda däck på 622-hjul, vilket riskerar att göra den onödigt seg och trög för snabbcykling med 30mm däck på 622-hjul, men det är iofs svårt att veta utan att ha provat själv.

Nu är jag iofs själv trög, seg och inte särskilt snabb men på lvg-cykeln kör jag 30 mm på 622 hjul utan att känna av att cykeln skulle vara trögare med de däck (Schwalbe Pro One TLE, körs slanglöst) jmf tidigare 25 mm (Conti GP4000, slang)

Nu är jag iofs själv trög, seg och inte särskilt snabb men på lvg-cykeln kör jag 30 mm på 622 hjul utan att känna av att cykeln skulle vara trögare med de däck (Schwalbe Pro One TLE, körs slanglöst) jmf tidigare 25 mm (Conti GP4000, slang)
Det var nog jag som formulerade det inlägg du citerade lite galet
¨Det jag menade var att en ram(+ gaffel) som är konstruerade för att klara riktigt breda däck (45-50mm eller mer) på 622-hjul kräver en annan geometri, för att de stora hjulen med de feta däcken skall få plats, än en ram som är konstruerad för att klara max 28-30mm breda däck (på 622-hjul). En geometri som riskerar att göra att cyklingen känns onödigt seg och trög, alltså en klar nackdel för den som även vill använda cykeln för snabbcykling med 30mm däck på 622-hjul.

Om jag hade obegränsat med pengar så hade jag köpt en sån här.

Du får sälja hustrun o skicka barnen till saltgruvorna.

Jag vågade inte skriva GT Grade eftersom det efterfrågades mer exotiska märken, men nu när det ändå blivit omnämnt... Jag har en gammal original-Grade från 2015 och den är egentligen perfekt som långfärdscykel på asfalt / sportgrus. Den tar bara 35'or men den nya modellen tar drygt 40mm. Tror den är jäkligt bra, även om den inte är exotisk. Men då kanske man får lite deg över för finhjul etc.

Slänger in BMC Roadmachine X som snikalternativ i tråden också då den tar stänkisar, feta däck och är ganska billig

Eftersom jag inte heller har obegränsat med pengar var det lite skönt att jag inte gick igång på den! Kan inte förklara varför!

Jag vågade inte skriva GT Grade eftersom det efterfrågades mer exotiska märken, men nu när det ändå blivit omnämnt... Jag har en gammal original-Grade från 2015 och den är egentligen perfekt som långfärdscykel på asfalt / sportgrus. Den tar bara 35'or men den nya modellen tar drygt 40mm. Tror den är jäkligt bra, även om den inte är exotisk. Men då kanske man får lite deg över för finhjul etc.
Jag har lätt att bli lite "pretentiös" gällande cyklar ibland. Men det är något jag försöker arbeta bort och istället se på funktion. Men som jag skrev tidigare vill jag ändå att ny cykel ska "kännas". Och det tror jag att GT Grade kan göra. Helt klart ett alternativ.

Slänger in BMC Roadmachine X som snikalternativ i tråden också då den tar stänkisar, feta däck och är ganska billig
Det är nog lite av detta konceptet jag letar. Biffigare lvg helt enkelt. Gillar BMC (har en lvg) men vet inte om de lyckats fullt ut med formspråket på denna. Men bra tips.

Ser just att Mason kan leverera redan i år om du beställer en Bokeh med Campagnolo Ekar. :-)
Varför Ekar på en sådan ram/cykel?
Dels har Ekar en onödigt(?) tung och/eller gles utväxling för de allra flesta,
dels kostar Ekar 200 € mer än GRX Di2 RX815.
Även för den som har pengarna tror jag att 200 € mer på hjul+däck kan göra större större skillnad.

Senast ändrad:
Varför Ekar på en sådan ram/cykel?
Dels har Ekar en onödigt(?) tung och/eller gles utväxling för de allra flesta,
dels kostar Ekar 200 € mer än GRX Di2 RX815.
Även för den som har pengarna tror jag att 200 € mer på hjul+däck kan göra större större skillnad.

Kanske för att den kan levereras i år?
Vilka övriga övervägande som ligger bak får du nog fråga Dominic Mason.
Själv är jag verkligen inte fan av 1X.
Vad man ska med en elektrisk växel på en ”äventyrscykel” till är för mig ännu konstigare.

Senast ändrad:
En rondo ruut kanske, då kan du skifta geon också, rätt så sportig, men den roligaste hojjen jag ägt.
Klarar 700 45c, så lite hjulbent kommer det se ut.
Fästen för allt i princip, men ändå sportig och bra med utrymme för däck, ovanlig kombo.
Jag kör en cf1, vill du ha lätt så finns ju en ny X för i år tror jag. Under 9 gissar jag, men inte under 8 kg.

Mitt öga gillade BMC Crossmachine. Nu görs ju inte den längre men det borde väl finnas liknande? Och den borde väl vara i linje vad jag letar efter?

299527[1].jpg

Annars är väl Divergen ett "säkert" val och vad en av mina rando-hjältar cyklade LoSS på.

Divergen hade jag egentligen hellre haft än min Roubaix såhär i efterhand.

Synapsen verkar även ha bra smidiga fäste för skärmar.

Mitt öga gillade BMC Crossmachine.
Tidningen Tour har testat BMC Crossmachine med riktigt bra resultat
Läs sammanfattningen här.
Men även om den fick bra testresultat var den inte utan nackdelar, bla den onödigt lilla bromsskivan fram, endast 14 cm. Dessutom skrev de så här
"Bereits bei mittelgroßen Füßen droht wegen des kurzen Vorderbaus Kontakt mit dem Vorderrad."
Som alltid: Bäst att prova själv innan köp

<REDIGERAT>
Tidningen Tour har även testat senaste(?) versionen av Specialized Diverge i 6-2020
5_f921cdaa19.jpeg

Läs mer här, där kan man även ladda ned hela testet som PDF för 0,99 €.

Modellen de testade var Specialized Diverge Comp och trots lättare ram jmf med BMC Crossmachine i testet ovan vägde Divergen 1,4kg mer!

Senast ändrad:
Kanske för att den kan levereras i år?
Vilka övriga övervägande som ligger bak får du nog fråga Dominic Mason.
Själv är jag verkligen inte fan av 1X.
Vad man ska med en elektrisk växel på en ”äventyrscykel” till är för mig ännu konstigare.

Eftersom rando va med i kravspecen är det väl rimligt att tänka att tempopinnar kan vara aktuellt. Då är elektriska växlar att föredra.

Siktar lite åt samma håll. Bäst beskriver jag nog min gravelcykling som racer fast på grus. Lätt och snabbt. Kör idag en Diverge comp carbon 2016, dvs den tar inte mer än 33/35mm vilket oftast funkar riktigt bra. Samtidigt, lite mer volym skulle nog tillåta lite högre hastigheter på grov stenkross.

Kanske blir det en ny Diverge, men de har stigit en del i pris. Cervelo Aspero ser intressant ut. Cyklar som inte nämnts i tråden är Cinelli King Zydeco och Rondo Ruut CF1

Zydeco är ju sjukt fin...
364ECB49-4FD8-4395-AA95-7916F9F99462.jpeg

Hallå.

Köptipsråd?! Kanske mer inspirationstråd. Köpa nytt 2021 är ju svårt vet vi, och det verkar som det kommer hålla i sig. Men jag behöver lite tips på intressanta hojar då jag funderar på att möblera om i mitt garage.
Jag kan se om jag kan förklara vad jag letar efter.

Jag skulle önska fästen på gaffeln för anycage. Så man kan få med liggunderlag och sovsäck. Det behöver inte vara touring-klassat.

Cyklar jag tittat på:
Ribble CGR sl https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-sl/ (inga fästen på gaffeln)
Rose Backroad https://www.rosebikes.se/cyklar/gravel/backroad
Canyon Grizl https://www.canyon.com/sv-se/gravel-bikes/adventure/grizl/
Fara F/AR https://faracycling.com/models/All-Road

Egentligen gillar jag kul "små" märken som Brothers Cycles, Fairlight mfl. Men då är det ju stål. Jag vet inte vad motsvarigheten är på lättviktsskalan?
Det är något med 3T och OPEN som inte klickar med mig. Förutom prislappen.

Jag känner igen frågeställningen sedan tidigare så det finns säkert trådar för mig att lära ikapp. Länka gärna!
Eller tipsa era egna favoriter.

Har du kollat in Standerts modeller? https://standert.de/

Tillbaka
Topp