Jag köpte en titanram från Waltly

Jazz

Medlem
Hallå!

Jag behöver lite hjälp. Trots åratal av cyklande så hade jag inte bättre koll än så här på gafflar och styrlager... Har köpt en kolgaffel från Kina som är tapered, och den ska in i ett headtube som är ett rakt 44 mm. Jag hade i förväg köpt ett externt styrlager men börjar få känslan att det kanske behövs ett internt istället?

Gaffeln:
IMG_20210120_184719.png

Längst ner på röret är det som ett snett parti. Mitt styrlager går dock inte längre ner än så här:
IMG_20210121_20420.png

Ritning på gaffeln om det kan vara av intresse:
image002.jpg

Tips och förslag på lösning mottages gärna!

wukkaN

Aktiv medlem
Det snea längst ner är ett integrerat crownrace, ett lagersäte om jag förstår det rätt. Jag är inte helt hundra på att det går att köra tapered i ett rakt head tube. Om det går så behöver det nog vara ett externt lager (EC) då diametern på tapered-delen av din gaffel förmodligen är större än innerdiametern på ramens head tube. Någon mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, oavsett hoppas jag att det löser sig. Följer tråden, det här kan bli matnyttigt :)

Jazz

Medlem
Tack båda för snabba och bra tips!

Aha, fiffigt att det är integrerat. Ja, jag testade utan crown racet och då passade det bra. Blir en liten glipa längst ner men inget farligt. Enda funderingen jag har är om det blir tillräckligt tätt mot lagret? Är ju tyvärr ingen fincykel det här utan en pendlargravel. Kanske lågrisk att det ska hoppa in svinmycket smuts där sen när allt är åtdraget och tajt?

Prova utan crownracet , och tapered gaffelrör passar i 44mm headtube.

IMG_20210121_204118.png

wukkaN

Aktiv medlem
Se där, vad skönt att det ordnar sig! När jag letade styrlager till en gaffel med integrerat crown race lärde jag mig att lagren kan ha olika vinklar, i mitt fall 36 eller 45 grader. Det lager som hade 45 graders lutning låg bra mycket bättre än det med 36 och dessutom kunde det snurra fritt och fint. Vet inte om det påverkar hur tight passformen mellan lagerskål och gaffelkrona men det bör rimligtvis göra det. Vad för lager ”kräver” gaffeln din?

s

Aktiv medlem
Men går inte packningen på lagrets crown race att pilla loss och använda? Annars hade försökt hitta en passande o-ring att täck upp med. Som ndlösning fyll glipan med fett och lägg ett varv tejp runt =)

Se där, vad skönt att det ordnar sig! När jag letade styrlager till en gaffel med integrerat crown race lärde jag mig att lagren kan ha olika vinklar, i mitt fall 36 eller 45 grader. Det lager som hade 45 graders lutning låg bra mycket bättre än det med 36 och dessutom kunde det snurra fritt och fint. Vet inte om det påverkar hur tight passformen mellan lagerskål och gaffelkrona men det bör rimligtvis göra det. Vad för lager ”kräver” gaffeln din?

Det står 90° på ritningen för summan av vinklarna. Hope har 45° i 1,5" så det borde vara optimal passform här.

wukkaN

Aktiv medlem
Men går inte packningen på lagrets crown race att pilla loss och använda? Annars hade försökt hitta en passande o-ring att täck upp med. Som ndlösning fyll glipan med fett och lägg ett varv tejp runt =)

Det står 90° på ritningen för summan av vinklarna. Hope har 45° i 1,5" så det borde vara optimal passform här.
Vad bra! Jag missade det, men då verkar det ju vara som handen i handsken :)

Jazz

Medlem
Grymma svar! Tack! Jo, jag pillade loss packningen och satte den under. Det passar ok och blir nog bättre när jag dragit åt allting. Vinkelmässigt verkar det också lira. Var mer tur än skicklighet på just den biten hehe.

Återkommer med bild sen när jag fått allt på plats!

Jazz

Medlem
Så här blev det:
IMG_20210123_144539.jpg

IMG_20210123_144834.jpg

Glappar dock lite nertill fortfarande men jag har inte kapat röret än och satt i star nut. Ska ändå lämna in till LBS för att låta de dra bromsslangar osv så låter de kolla och efterdra.

Väntat 3 månader på den här ramen så taggad på att komma ut och rulla!

Bonusbilder:
IMG_20210123_144638.jpg

IMG_20210123_144629.jpg

Jazz

Medlem
Godmorgon !
det är ett carbonstyrör på gaffeln så du måste använda en expander ,
ingen starnut.
Mange
Så klart. Tack Mange!

Spännande, jag har också en på väg med snigelpost snart! Är det egen cnc-logga med? :)
Ah kul! Du kommer inte att bli besviken. Helt otroligt fin finish och hantverk. Jag blev helt klart positivt överraskad då jag var beredd på att kanske få det värsta. Men mycket professionellt från beställning till leverans! Yes, jag tyckte det var värt att lägga några extra hundralappar för en egen CNC-logga och göra hojen mer unik. Fick faktiskt rekommendationen att inte ha några blanka loggor på sidan (a'la Moots/PlanetX) då de lätt blir repiga så sket i det. Gillar att den är helt ren.

Men snigelpost fick jag aldrig som option. Blev FedEx priority för $200. Tog dock bara två arbetsdagar att få den levererad :)

efj

Aktiv medlem
Så klart. Tack Mange!

Ah kul! Du kommer inte att bli besviken. Helt otroligt fin finish och hantverk. Jag blev helt klart positivt överraskad då jag var beredd på att kanske få det värsta. Men mycket professionellt från beställning till leverans! Yes, jag tyckte det var värt att lägga några extra hundralappar för en egen CNC-logga och göra hojen mer unik. Fick faktiskt rekommendationen att inte ha några blanka loggor på sidan (a'la Moots/PlanetX) då de lätt blir repiga så sket i det. Gillar att den är helt ren.

Men snigelpost fick jag aldrig som option. Blev FedEx priority för $200. Tog dock bara två arbetsdagar att få den levererad :)
Kul att höra! Kör också bara cnc-logga, resten borstat - repor får bli patina.

Snigelposten rekommenderade Sumi just nu pga lägre risk att fastna i oändlig tullhantering. Vet inte logiken bakom det, men litade på det - skulle bara ta 3v ändå.

Skickade de med extra växelöron för dig? Bad om två extra men kom på att de aldrig bekräftade det...

Jazz

Medlem
Kul att höra! Kör också bara cnc-logga, resten borstat - repor får bli patina.

Snigelposten rekommenderade Sumi just nu pga lägre risk att fastna i oändlig tullhantering. Vet inte logiken bakom det, men litade på det - skulle bara ta 3v ändå.

Skickade de med extra växelöron för dig? Bad om två extra men kom på att de aldrig bekräftade det...
Okej, ja de har säkert bättre koll på handelsvägarna än vad jag har så jag litade på det de skrev till mig med. Gick ju bra :)

Nej, någon sån förtänksamhet hade inte jag gällande växelöron. Har inte alls räknat på att det skulle gå sönder men har å andra sidan tänkt köra mestadels asfalt så kanske mindre risk att pajja det då. Fick således inte med något extra men tar med mig det till kommande ramköp 😄

Mayhem

Aktiv medlem
Vad vägde ramen in på? Har du designat geometrin själv eller gjorde Waltly det åt dig? Lite sugen på att låta dem bygga en landsvägs- eller gravelram till nästa år när jag hunnit utvärdera mina pågående byggen och vet ytterligare lite mer exakt vad jag vill ha…

efj

Aktiv medlem
Vad vägde ramen in på? Har du designat geometrin själv eller gjorde Waltly det åt dig? Lite sugen på att låta dem bygga en landsvägs- eller gravelram till nästa år när jag hunnit utvärdera mina pågående byggen och vet ytterligare lite mer exakt vad jag vill ha…
Förstod att frågan var till Jazz - men jag har delvis svar i alla fall!

Geon bestämde jag 100 % själv, bad aldrig om hjälp från Waltly om det. Har läst på andra ställen att de ogärna hjälper till på just den fronten. Rörtyper, godstjocklek m.m. hjälpte de till med utifrån kroppsvikt och avsedd användning. De anpassar även ramen till klingor och vevparti, och vad helst annat du vill - önskar du åtta vattenflaskor så ordnar de det om det är genomförbart. Ha en genomtänkt idé redan vid första kontakten så går nog allt smidigast.

Min ram är även med helt intern kabeldragning - Sumi på Waltly hjälpte till med vevlagerstandard (T47), anpassning till FSA ACR styrlager m.m. De har tydligen en OEM-ram under tillverkning med helt intern kabeldragning med. De ville såklart inte visa bilder på den dock, eller avslöja några detaljer...

Jazz

Medlem
Kul med så stort intresse för mitt bygge! Jag har lämnat in min cykel till LBS för att hjälpa mig med bromsarna men lovar att återkomma med bilder så fort den är klar.

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade så bråttom med att bygga ihop den när den kom så jag glömde faktiskt att väga ramen...haha. Men med den setup som jag har nedan (inkl. pedaler) så väger hela cykeln in på runt 8 kg blankt. Ska ju sen på ett högerreglage och bakbroms (384 g) samt styrlinda så kanske nånstans runt 8,5 kg när den komplett 👌

IMG_20210123_124756.png

Geon är egen design med Moots Routt 45 som grund. Jämförde med min racer och tweakade till måtten på en sida som heter Bikegeocalc.com. (Du kan se jämförelsen mellan ramarna här). Waltly kom sen med lite småändringar men inget som ändrades supermycket. De skickar ju en ritning innan de startar svetsen där man får chansen att rätta till det sista. Och precis som efj skrev så frågar de om vikt, användningsområde, utväxling m.m. för att det ska bli passande. Seriöst och proffsigt!
Jag fyllde i formuläret som jag hittade på deras hemsida: www.waltlytitanium.com (längst ner). Ja, här måste du ha lite koll här på vad det är för komponenter du vill ha på. Finns MÅNGA alternativ att välja på!

Vad är det för sadelstolpe och styrstam? Också från Waltly?
Japp. Priserna var för bra och för att inte också köpa med styrstam, styre, sadelstolpe och gaffel.

Senast ändrad:

efj

Aktiv medlem
Kul med så stort intresse för mitt bygge! Jag har lämnat in min cykel till LBS för att hjälpa mig med bromsarna men lovar att återkomma med bilder så fort den är klar.

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag hade så bråttom med att bygga ihop den när den kom så jag glömde faktiskt att väga ramen...haha. Men med den setup som jag har nedan (inkl. pedaler) så väger hela cykeln in på runt 8 kg blankt. Ska ju sen på ett högerreglage och bakbroms (384 g) samt styrlinda så kanske nånstans runt 8,5 kg när den komplett 👌

Visa bilaga 466563

Geon är egen design med Moots Routt 45 som grund. Jämförde med min racer och tweakade till måtten på en sida som heter Bikegeocalc.com. (Du kan se jämförelsen mellan ramarna här). Waltly kom sen med lite småändringar men inget som ändrades supermycket. De skickar ju en ritning innan de startar svetsen där man får chansen att rätta till det sista. Och precis som efj skrev så frågar de om vikt, användningsområde, utväxling m.m. för att det ska bli passande. Seriöst och proffsigt!
Jag fyllde i formuläret som jag hittade på deras hemsida: www.waltlytitanium.com (längst ner). Ja, här måste du ha lite koll här på vad det är för komponenter du vill ha på. Finns MÅNGA alternativ att välja på!

Japp. Priserna var för bra och för att inte också köpa med styrstam, styre, sadelstolpe och gaffel.
Tråden kanske borde döpas om och bli en samlingstråd för Waltly? :)

jjjj

Medlem
Kul med den här tråden!

Jag vägde min ram när jag fick den förra veckan. Den är garanterat inte är någon lättviktare, men det var aldrig målet heller, utan det ska vara en bomb proof, allround ram som jag inte ska behöva vara rädd om.

5C6D65B2-07A4-41B8-A326-DD7BD30E0D9F_1_105_c.jpeg

Min ram är också en med Moots Routt 45 som förebild. Lätt moddad geometri från en 56cm Routt 45, 2021, lite kortare styrrör än originalet. Helt externa kabeldragningar och förberedd för dropper och både skärmar och pakethållare.

Vikten på gaffeln är med okapat styrrör.

81E111C2-B470-4486-8110-66887F8E16B9_1_105_c.jpeg

Intressant nog så fick jag på min crown race, från ett likadant Hope styrlager som Jazz, utan problem på min gaffel. Gaffeln ska vara en ny adventure variant med skruvfästen på sidan.

Växelöra beställde jag separat, 30 dollar extra för ett i titan, aluöra kostade 15.

Tog ganska precis 7 veckor att få levererad med det långsamma fraktalternativet som inkluderade alla skatter, paketet kom till mig via Tyskland med UPS till slut. Allt som allt så tog nog processen från första mail till leverans nästan 5 månader!

Saknar fortfarande några få delar för att få ihop den komplett, men har ett paket på gång från R2 i morgon! Så följer upp med lite bilder när den är färdig!

Jazz

Medlem
Kul med den här tråden!

Intressant nog så fick jag på min crown race, från ett likadant Hope styrlager som Jazz, utan problem på min gaffel. Gaffeln ska vara en ny adventure variant med skruvfästen på sidan.

Tog ganska precis 7 veckor att få levererad med det långsamma fraktalternativet som inkluderade alla skatter, paketet kom till mig via Tyskland med UPS till slut. Allt som allt så tog nog processen från första mail till leverans nästan 5 månader!

Skoj att du också beställt en med samma inspiration! :)
Men märkligt det där med styrlagret. Får ta mig en titt igen på det men inte helt förvånad att det kanske är lite olika mått på gafflarna. De hade lite strul med sin underleverantör av gaffeln så min beställning blev en månad försenad enbart pga den. Men trots det tog det mig bara "bara" tre månader från beställning till leverans (och typ hundra mail senare) så jag är supernöjd!

jjjj

Medlem
Skoj att du också beställt en med samma inspiration! :)
Men märkligt det där med styrlagret. Får ta mig en titt igen på det men inte helt förvånad att det kanske är lite olika mått på gafflarna. De hade lite strul med sin underleverantör av gaffeln så min beställning blev en månad försenad enbart pga den. Men trots det tog det mig bara "bara" tre månader från beställning till leverans (och typ hundra mail senare) så jag är supernöjd!

Vi har inte samma gaffel som det ser ut så är nog lite olika konstruktion på dem. Jag hade också rätt lång väntan på att få gaffeln, sen så valde jag den långsamma frakten, vilket la på nästan två månader på tiden.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer