Jag köpte en titanram från Waltly

klickade in på deras sida och kikade på det där formuläret man ska skicka in med geo och tänkt användning för ett konstnadsförslag. Att det inte riktigt gick att välja alla modernare standards gjorde det svårt att vilja fylla i resten. (t47, flatmount bl.a.) och då har jag inte ens börjat bli nervös över alla möjligheter till rörformar.
nu blev jag mer imponerad av er som faktiskt fått hem cyklar från waltly

klickade in på deras sida och kikade på det där formuläret man ska skicka in med geo och tänkt användning för ett konstnadsförslag. Att det inte riktigt gick att välja alla modernare standards gjorde det svårt att vilja fylla i resten. (t47, flatmount bl.a.) och då har jag inte ens börjat bli nervös över alla möjligheter till rörformar.
nu blev jag mer imponerad av er som faktiskt fått hem cyklar från waltly

Tror att det där formuläret inte är riktigt uppdaterat de senaste 5 åren eller så.

Waltly kan hålla handen rätt bra hela vägen vid standardlösningar så att det inte blir några kompatibilitetsproblem, ska man ha något special så ska man nog veta vad man gör och kunna läsa ritningar så att det verkligen blir som man tänkt sig.

Jag utgick exempelvis ifrån en Moots Routt 45 som jag modifierade något (kortare styrrör) och det var inga problem, dock så någonstans längs vägen så plockade de fram geometrin från en gammal Routt 45, vilket jag som tur var upptäckte precis innan jag tänkt ge sista ok på designen, så ritningarna fick gå ett varv till innan det blev som det skulle. Har man nån tredjepart som kan kolla på ritningarna innan man ger sista ok är nog guld värt (finns säkert här på forumet om inte annat).

Jag tänkte överföra geot från min nuvarande trek checkpoint, bolla lite idéer om gaffel. Dvs köpa en original från trek eller hitta ett lämpligt substitut och isf vilken. Även då 27.2 vs 31.6 stolpe och varför det ena är bättre. Har kikat på en vcls stolpe i 27.2 men det kanske inte lirar så bra. Sen är det väl vilka mounts och var..

Jag tänkte överföra geot från min nuvarande trek checkpoint, bolla lite idéer om gaffel. Dvs köpa en original från trek eller hitta ett lämpligt substitut och isf vilken. Även då 27.2 vs 31.6 stolpe och varför det ena är bättre. Har kikat på en vcls stolpe i 27.2 men det kanske inte lirar så bra. Sen är det väl vilka mounts och var..
Waltly säljer gafflar och vanliga stolpar med! 27.2 verkar vara standard på grus, ser ingen anledning att gå upp i dimension?
Edit: gafflar och stolpar i både kolfiber och titan alltså.

För ram och gaffel betalade jag $900. Totalt för hela ramsetet (ram, gaffel, sadelstolpe, styrstam och styre) och frakt blev det $1380. Sen plus tull o skatt.
Spekulant för ett waltly köp!

Hur säkerställer man att man inte landar på en antidumpningstull gällande kullager? Eller exkluderar man det i köpet?

1666994378952.png
Här är min geo, någon som har någon feedback?

Hej igen gänget!

Har nu satt mig ner och ändrat till en annan geo men framförallt fastställt mina tankar gällande features jag vill ha på min waltly cykel. Men jag är lite orolig för att ha varit för ambitiös hehe.... . Vad tror ni? Sedan undrar jag om ni märkte några fallgropar genom era vändor med waltly som jag kan ta i åtanke? =P

Surface :Brush finished
FrameInternal Cabling
Groupset:Sram rival 11 speed 1x (optional to switch x2)
Front Chainring:42T (2x speed optional)
Wheels:650Bx45 & 700Cx28
Mounts:3 bottles, rack mount, front & rear fender mount, top tube mount bag
Welding:Feature 1 or Feature 2 (seat,rear, top tub intersection)
ForkSergmented Ti fork, Disc break 160mm, inner cable
1667943932089.png
1667944012443.png
1667944088408.png
1667944104587.png

Hej igen gänget!

Har nu satt mig ner och ändrat till en annan geo men framförallt fastställt mina tankar gällande features jag vill ha på min waltly cykel. Men jag är lite orolig för att ha varit för ambitiös hehe.... . Vad tror ni? Sedan undrar jag om ni märkte några fallgropar genom era vändor med waltly som jag kan ta i åtanke? =P

Surface :Brush finished
FrameInternal Cabling
Groupset:Sram rival 11 speed 1x (optional to switch x2)
Front Chainring:42T (2x speed optional)
Wheels:650Bx45 & 700Cx28
Mounts:3 bottles, rack mount, front & rear fender mount, top tube mount bag
Welding:Feature 1 or Feature 2 (seat,rear, top tub intersection)
ForkSergmented Ti fork, Disc break 160mm, inner cable
Visa bilaga 592622Visa bilaga 592624Visa bilaga 592627Visa bilaga 592628
Verkar alldeles lagom ambitiöst!
Fläska på med några mm till på 700c, skadar inte att ha frigång där.
Kan även vara bra att ha större framklinga än 42 om du vill kunna gasa på med lvg-däck.
Ingen flaskhållare på undersidan down tube?
Waltlys svetsar är grymt snygga, jag hade därför valt det svetsade mötet vid sadelstolpen.
Kul med segmenterad gaffel! Vad kostar den?

Jah gjorde bort mig lite och titta inte noga på sista skissen. Jag ville ha di2-hål på down tube, men det blev extremt fult. Så dom fick skicka tillbaka den och löda om, 100USD extra...

Bilagor

• 7C98E6D4-BCFB-4ECC-8E95-DB25D9439C2D.jpeg
    7C98E6D4-BCFB-4ECC-8E95-DB25D9439C2D.jpeg
    140.7 KB · Besök: 316
Jah gjorde bort mig lite och titta inte noga på sista skissen. Jag ville ha di2-hål på down tube, men det blev extremt fult. Så dom fick skicka tillbaka den och löda om, 100USD extra...
Hehe, ja titta noga på ritningen är ett bra tips. Vi hade någon språkförbristning som jag bara upptäckte för jag studerade ritningen i detalj.

Verkar alldeles lagom ambitiöst!
Fläska på med några mm till på 700c, skadar inte att ha frigång där.
Kan även vara bra att ha större framklinga än 42 om du vill kunna gasa på med lvg-däck.
Ingen flaskhållare på undersidan down tube?
Waltlys svetsar är grymt snygga, jag hade därför valt det svetsade mötet vid sadelstolpen.
Kul med segmenterad gaffel! Vad kostar den?
Flaskhållare var en miss hehe... tack!
Fälska på några millimeter, vad pratar vi om i ca mm? vad är din tanke bakom detta?
Gaffelbilden är från bearclaw. Efter denna konversationen tänker jag skicka mitt material till Waltly och se vad de har att erbjuda =)
Härligt att höra gällande svetsningen, lutat åt samma håll!

Flaskhållare var en miss hehe... tack!
Fälska på några millimeter, vad pratar vi om i ca mm? vad är din tanke bakom detta?
Gaffelbilden är från bearclaw. Efter denna konversationen tänker jag skicka mitt material till Waltly och se vad de har att erbjuda =)
Härligt att höra gällande svetsningen, lutat åt samma håll!
Speca vad du kan tänkas köra - 40-45mm? Borde inte vara några problem, men de ritar och bygger exakt det du specar. Säger du 28mm till dem kanske det inte går in mycket mer när de väl byggt ramen.

Samma med framklingan. Specar du 46t så har du den möjligheten i framtiden, sen kan du bygga med 42t ändå. Säger du 42 nu kanske en 44t skrapar i…

Just där drev och bakdäck överlappar kan kedjestaget bli trång sektor, men då kan det lösas med platta varianten som på @kroem ram här uppe.

Speca vad du kan tänkas köra - 40-45mm? Borde inte vara några problem, men de ritar och bygger exakt det du specar. Säger du 28mm till dem kanske det inte går in mycket mer när de väl byggt ramen.

Samma med framklingan. Specar du 46t så har du den möjligheten i framtiden, sen kan du bygga med 42t ändå. Säger du 42 nu kanske en 44t skrapar i…

Just där drev och bakdäck överlappar kan kedjestaget bli trång sektor, men då kan det lösas med platta varianten som på @kroem ram här uppe.
Då är jag med, tack för de goda råden! Min dröm gällande Ti gaffeln är osäker dock. De avråder min typ av begäran då de rekommenderar gaffeln nedan. Tydligen bättre hållfasthet??‍♂️
6421985F-7856-4257-8600-9987A8424ABC.jpeg

Hello, vad är det för finish på ramen och hur har du upplevt att köra med 650B, 45/50mm? Ska beställa från Waltly inom kort :)
Tjena,

Min ram är blästrad (shot blasted), kanske inte lika praktiskt som borstad ram då den inte är lika lätt att ta bort repor från som en borstad ram som man fixar till med en scotch brite, men den är jäkligt snygg och stealth.

Jag har kört 48mm (Ultradynamico Rosé) som bredast på mina 650b hjul och tycker att det funkat ypperligt, den känns kanske lite snabbare och kvickare med 700c hjulen dock. Tror att min ram faktiskt skulle funka bättre med ännu större däck på 650b med tanke på geometrin (geometrin baseras på Moots Routt 45 2021).

Fattar, riktigt snygg hoj! Då hamnar man i den svåra avvägningen mellan vad som är praktiskt och snyggt ? gött har nästan samma geometri från Willier Jaroon?

Halloj igen,

Stött på patrull i bygget. Hur gjorde ni med bakre thru-axel? Har inget att gänga i… ?

1681132560397.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp