Jag köpte en titanram från Waltly

Har det dykt upp några nya Waltly på forumet på sistone? Börjar klia lite i köptarmen att ge sig på en ny landsvägsram och flytta över befintlig grupp och hjul från min Ultimate.

Columbus har lanserat en ny komponentserie Trittico som inkluderar gaffel för intern slangdragning med 1-1/8" övre styrlager, vilket ju blir väldigt mycket smäckrare än rakt 1-1/2" styrhuvud. Gillar alla delarna i serien men kommer väl kosta lika mycket som ramen…

Bilder, specifikationer, kostnad och erfarenheter tack!
Jag får återkomma med bilder. Resten här nedan.

Pris: 18 000 SEK totalt för: Custom-ram och kolfibergaffel, FSA-styrlager, klämma för sadelstolpe, frakt.

Tid: Från första mailet till ramen i mina händer tog det ungefär 2.5 månad. Drygt 1 månad av detta var dock mailande fram och tillbaka för att diskutera olika saker.

Bonustips (happyride exclusive): De svarade på mail mellan ~02:00 och ~09:00 svensk tid. Vill man snabba på kommunikationen kan man ju anpassa sig efter detta. Jag lyckades förmodligen spara in ett par dagar genom att läsa mailen mitt i natten och svara på ett par mail. Men detta är bara kuriosa, man bör ha tålamod och förvänta sig långa svarstider på minst ett dygn.

Förfarande: Det jag gjorde var att fylla i https://waltlytitanium.com/pricequote.pdf och bifoga PDF:en i ett mail till sales@waltlyti.com. Efter ett par dagar kontaktar Waltly dig och för processen vidare.

Geometri/mått: Jag tog måtten från min favoritcykel och fyllde i Waltlys PDF. Vissa vinklar var jag inte säker på så det lät jag vara tomt i filen. Likaså struntade jag i vissa saker när jag inte hittade rätt i menyerna i PDF:en. I kommunikationen med Waltly kompletterade, korrigerade och bekräftade vi saker om vartannat. Uppgifterna i PDF är alltså bara grundläggande.

Ritning: När Waltly har fått nog av ditt tjat... Nej jag menar när Waltly har bekräftat att du är nöjd skapar de en ritning i sitt program och skickar en ritning till dig. Här nedan visar jag en ritning jag fick av Waltly som jag inte var nöjd med och som jag skickade tillbaka till Waltly med mina ändringar i grönt och rött.
Changes.png

Man måste vara väldigt noggrann när man granskar ritningen. Ovanstående är revision 1 av 3 innan jag kände mig nöjd.

BikeCad: Jag rekommenderar alla som vill köpa en custom-ram att bekanta sig med BikeCad. Det är gratis och är inte jättesvårt att lära sig grunderna. Det gör det lättare att visualisera det man har tänkt sig.

Frågor på detta?

Man måste vara väldigt noggrann när man granskar ritningen. Ovanstående är revision 1 av 3 innan jag kände mig nöjd.
Jag kan inte understryka detta nog.

För mig så var jag nöjd med geometrin efter andra ändringen, men ville ändra lite på någon liten detalj. När jag fick tillbaka allt med ändringen så var geometrin tillbaka till ursprunget, något jag märkte i sista sekunden innan jag skulle ge mitt ok på allt.

18 till Waltly eller även inklusive tull/moms när ramen anlände till Sverige?
Jag vet faktiskt inte hur det fungerar. När jag beställde en annan grej från USA kom det ett brev från tullen med betalningsavi ganska omgående. Jag har inte fått något sådant för ramen.

Det var DHL som leverade och kanske ordnar de med allt sådant. Eller så får jag en snart trevlig överraskning på brevlådan. Jag borde kanske fråga Waltly.

Edit: Jag ställt frågan till Waltly. Det är något man kanske ska ha i åtanke, att det inte är tal om några formalia som orderbekräftelser eller kvitton. Man betalar via paypal och sen har man mailkonversationen med dem som enda "paper trail".

Senast ändrad:
När man talar om trollen. Fick idag brev från DHL med importmoms och tullavgift på totalt 2385 kr. Det betyder att kalaset landade på 19718 kr totalt (17333 var det utan moms och tull, inte 18).

Här kommer lite bilder på min bice. Jag hatar att fota saker och det ser inte ut som i verkligheten men det får gå. Jag vet att alla gillar bilder och framförallt på svetsfogar. Huruvida de är bra låter jag vara helt osagt för jag kan nästan ingenting om det.

Bilderna är tagna med Pixel 7A vars kamera/app enligt mig är usel eftersom den har någon slags AI-generering som förvanskar bilden (mer än bara vanlig kontrast och färgmättnad och sådant). När jag fotar min hunds päls till exempel lägger den till hårstrån som inte finns på riktigt (verkar det som, svårt att bevisa). Det enda sättet att stänga av det är att fota i RAW och själv editera bilderna, men vad är vitsen med mobilkamera/point&shoot då?
Det är det jag menar med att bilderna inte ser ut som i verkligheten. Något som i verkligheten bara är en svag smutsrand kan på bild se ut som en repa, för kameran AI-fuskade.

Bilagor

• PXL_20240730_163340232.jpg
    PXL_20240730_163340232.jpg
    623.3 KB · Besök: 119
  • PXL_20240730_163533750.jpg
    PXL_20240730_163533750.jpg
    505 KB · Besök: 126
  • PXL_20240730_163510610.jpg
    PXL_20240730_163510610.jpg
    490.2 KB · Besök: 121
  • PXL_20240730_163520086.jpg
    PXL_20240730_163520086.jpg
    550.8 KB · Besök: 126
  • PXL_20240730_163400201.jpg
    PXL_20240730_163400201.jpg
    1.1 MB · Besök: 141
  • PXL_20240730_163235840.jpg
    PXL_20240730_163235840.jpg
    2.1 MB · Besök: 148
  • PXL_20240730_163324385.jpg
    PXL_20240730_163324385.jpg
    755.6 KB · Besök: 128
  • PXL_20240730_163428163.jpg
    PXL_20240730_163428163.jpg
    1.6 MB · Besök: 138
Senast ändrad:
Jag har fått köpa en väns Waltyhoj. Fan, det är så jävla fina ramar. När han berättade i en chattgrupp att han skulle sälja tog det inte många sekunder att knipa den om man säger så.
2071.webp
1112.webp

Efter lite skämt i gruppen så fick den namnet The Randolorian.
Den susar som en pil.

Senast ändrad:
Jag är i startgroparna för att beställa en titangravelram från Waltly. Har bokat bikefit för att verkligen få in måtten. Men det är några saker jag verkligen velar om. Bland annat headset och kabeldragning. Intern kabeldragning eller inte? Det är ju snyggare med intern, men det är ju jobbigare att installera och serva. Om det blir intern så tänker jag varianten som går under styrstammen och ner genom headsetet. Då kan jag ju byta stam och styre utan allt för mycket krångel, och med en Q Connector borde ju service av headset och demontering för frakt bli drägligt. Jag lutar nog ändå åt helt extern. Eventuella aero gains skiter jag i. Tankar?

Jag är i startgroparna för att beställa en titangravelram från Waltly. Har bokat bikefit för att verkligen få in måtten. Men det är några saker jag verkligen velar om. Bland annat headset och kabeldragning. Intern kabeldragning eller inte? Det är ju snyggare med intern, men det är ju jobbigare att installera och serva. Om det blir intern så tänker jag varianten som går under styrstammen och ner genom headsetet. Då kan jag ju byta stam och styre utan allt för mycket krångel, och med en Q Connector borde ju service av headset och demontering för frakt bli drägligt. Jag lutar nog ändå åt helt extern. Eventuella aero gains skiter jag i. Tankar?
Jag röstar på semiintern.

Jag beställde en customram (förvisso stål) för fyra år sedan, och har bytt lager en gång, och styre/stam två gånger sedan dess. De operationerna hade varit sjukt mycket krångligare med intern dragning.

Mina slangar går in högt upp på diagonalröret och går utvändigt från vevlager och bakåt.
20210514121204_IMG_1323.webp
20210514121335_IMG_1324.webp

Jag beställde en customram (förvisso stål) för fyra år sedan, och har bytt lager en gång, och styre/stam två gånger sedan dess. De operationerna hade varit sjukt mycket krångligare med intern dragning.

Mina slangar går in högt upp på diagonalröret och går utvändigt från vevlager och bakåt. Visa bilaga 809338Visa bilaga 809339
Snyggt genomgående färgtema och clean look!

Mina slangar går in högt upp på diagonalröret och går utvändigt från vevlager och bakåt. Visa bilaga 809338Visa bilaga 809339
Är bakväxeln korrekt monterad? Skum vinkel på den.

Tillbaka
Topp