Visa din gravelbike

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag tycker att du ska skriva lite i gravel bike Sweden på Facebook.

Jag anser att du har många rätt. Vi konsumenter är ju mest dumma får.

Jag var bara nyfiken om folk som har mycket mer erfarenhet med Gravel än mig kan rapportera en riktig fördel med att köra med mindre hjul när de har tjockare däck. I min uppfattning av trenden handlar det verkligen mest om nöjet av köra cykeln delvis på asfalten och delvis på sämre underlag, samt ngn sorts förmaga att hantera en stig då och då. Tror dock att Landväggs tävlings inriktade värld håller hela saken i en stark grepp fortfarande vilket kan man förstå. Det ä lätt att glömma att en racer är optimerad inte bara för att köra långa distanser, designen tar också hänsyn till att åka i klungan, därför kort hjulbas. På en biomekaniskt sätt är racer cyklar inte heller helt optimala då aerodynamiskt faktorn är viktigt och varje centimeter av åkarens position i höjdled spelar stor roll i det stora. Men på gravel hojar (t.o.m mer avslapnade lvg hojar) sitter styret högre, även BB höjd skulle vara bättre om den sitter högre. I min värld komfort, biomekaniken, styrning ska stå högre på prioritetslistan på en gravel hoj vilket betyder att cykeln kan vara längre, styrvinkeln flackare för stabilitet och skulle man bo i bergen, där man kör längre uppförsbackar skulle sadelvinkeln kunna vara brantare. Kanske längre framtriangeln med kortare styrstammar.

Bollar mina ideér lite, kanske bättre att starta en separat tråd haha

glitch

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Nja, inte på det sätt jag menar åtminstone
De kommer ju snarare fram till att fetare däck kan vara bättre på sämre underlag och om du då vill bredare däck än vad du får plats med i ramen med 622-hjul fungerar det bra med 584-hjul till de feta däcken.
Knappast ngn överraskning, eller?

Nämen är det mer komplicerat än så? Tycker den generella slutsatsen av allt jag läst om 650 VS 700 är att då det numera finns plats för rätt feta däck i 700 också på de senaste ramarna så är fördelen för 650 mest om man vill ha riktigt breda däck och lågt tryck för maxgrepp på dåliga vägar / stigar.
Är man ute efter "maxfart" och mixade underlag verkar de flesta artiklar jag läst eniga om att 700 är att föredra

kroem

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Här är min sandcykel, måste bara skruva lite.
20210523_210538_3684.jpg

C-dale

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Problemet är att man kan helt enkelt ta an 29” XC ram och montera bockstyre på den... Min gissning är att industrin är rädd att göra det då den gravel honan som lägger gulda ägg skulle dö för fort... så de försöker driva att 650x50 har samma omkrets som den klassiska 700x35. Så det känns mer “classy”.
En modern xc-ram blir ganska tråkig för grusåka då de är långa o flacka. Jag började med en Whyte Gisburn som var just lång o flack. Kanon i branta nerförsbackar med lös makadam etc. men annars lite stabilt tråkigt.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
En modern xc-ram blir ganska tråkig för grusåka då de är långa o flacka. Jag började med en Whyte Gisburn som var just lång o flack. Kanon i branta nerförsbackar med lös makadam etc. men annars lite stabilt tråkigt.
Det handlar mycket om egen smak men även moderna XCrace hojjar är inte flacka. En del dinosaurier skulle känna sig hemma på en 2021 Specialized Epic. Tillbaka till smak, visa tror att långa och flacka MTB är roliga mellan visa tror att de är tråkiga. Samma med slaglängd. En del folk vill cykla stigar på 120 bak och en del vill ha 160. Jag personligen avskyr hardtails med gaffel större än 130mm, men de flesta tycker om 150-160. Men oavsett, de finns knappt någon skillnad i geometri mellan olika gravel hojar nuförtiden. 0.5 grad där, 1cm där. Bara mindre märke ger 1 grad och kanske 2cm. Samma gäller för XC cyklar. Total konservatism som leder till situationer där tokigar som Pole, föreslår en DH geometri till en XC hoj att skaka denna möglade gänget.

K

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Testade 650x50 men det kändes som att jag tappade fart litegrann och gick tillbaka till 700x40. Bytte gaffel och slängde på 622x53. Lite tajt i gaffeln men ack så mysigt.
Efter nästan ett år på mysdäcken så är jag tillbaka på 700x40 vilket jag tycker är en fantastisk sweet spot för både ”sportgrus” och ”grus”
Jag håller med, 700x40 är min sweetspot också. Funkar till det mesta och blir inte sluggish på asfalt om sådana sträckor dyker upp.

K

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
min Giant revolt Pro 1.
en bild med gravel setup och en med väg setup.
CBE90A1D-542E-4A6C-A2B0-54FCCA767DAE.jpeg

273CAEC9-38BA-422A-8ECE-ACBA933D2F5F.jpeg

trivs fantastiskt bra med denna cykel. Går som tåget på grus och jag har ett driv jag saknat på tidigare gravels jag haft, passar mig som handsken.

Bytt vev till GRX (hade en Stages vänster GRX) och sadel till en power s-workshop mirror. Lindat med gel, annars orginal.

lvg hjulen är vincents kolfälgar på dt 240, conti GP 5000.

Någon mer på Revolt?

atorger

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
cykel-bilder.jpg

Detta är min Cannondale CAADX Apex 1 2017 som jag till denna säsong putsade bort all lack från och byggde nya hjul till och bytta lite fler komponenter som fortfarande var obytta. Växelgruppen och styret är original, men det mesta annat är bytt.

Jag har inte klarlackat ramen, nu vill jag bara cykla, men kanske gör det till vintern. Ramen överlever nog i årtionden utan klarlack, men fingeravtryck och småmärken och sånt är den lite mer utsatt för i nuvarande form. Gaffeln är en sån där äldre tvådelad grej med övre biten i aluminium och gaffelbenen i kolfiber, därav är de svarta.

Jag kör med en Specialized CG-R fjädrande sadelstolpe och en Redshift Rockstop fjädrande styrstam. Inte de snyggaste komponenterna men de passar mitt användningssätt väl.

Cannondale-loggan på styrröret är faktiskt en original-del, fast från förr i tiden när Cannondale hade såna, hittade dem på ebay.

Utseendemässigt hade jag hellre haft ett direktmonterat drev, men jag köpte för en tid sen en begagnad power2max-effektmätare som är den där svarta skivan i mitten av drevet. Förutom ramen har jag putsat bort lacken på bromshandtagen och quick releaserna. Bromsarna tyckte jag var alldeles för bra :-) så jag har bytt till ashima lättviktsbromsskivor med mer hål än stål.

De små orangea dreven på bakväxeln kanske ser ut att ha skitiga kuggar, och lite skitiga är de nog men största anledningen är att det tar ungefär 10 sekunders cykling i grusförhållanden innan man nött bort anodiseringen på kuggarna.

Nedan en bild hur cykeln sågg ut efter jag precis börjat putsa bort lacken. Mycket våtsandpapper gick det åt. Jag provade lite färgborttagare, men de som finns på konsumentmarknaden idag biter i stort sett inte alls på tvåkomponentfärg. Det går fulbeställa döds-kemikalier från ebay som funkar, men jag tänkte att jag ägnar lite mer kvalitetstid åt cykeln istället, och det tog mig cirka 40 timmar att putsa bort all lack.

På styret kunde jag dock använda aceton för att få bort det fula cannondaletrycket.

signal-2021-05-04-084108.jpeg

atorger

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Snyggt 👍
Är det "bara" våtslip och sen nån matt lack på?

Det är våtslip, för hand, för jag var för feg att använda maskiner (rädd att jag skulle ta för mycket material), men har man lite mer känsla för att köra slipmaskin går nog det bra.

Det är P400 korn, och sen har jag borstat ordentligt med en rostfri stålborste (de måste vara rostfria för aluminium tydligen, de flesta stålborstar är det inte så gäller att kolla upp) för att få till en "siden"-yta. Är man riktigt tålmodigt går det putsa upp till spegel-finish också och har sett folk som gjort det, men detta hemmahack är inte riktigt på den nivån.

Jag har ingen lack alls nu och kommer köra så den här säsongen. Men jag ser ju att metallen är väldigt mjuk, och även om aluminiumoxiden som bildas direkt på ytan skyddar från ytterligare oxidering så sitter den väldigt löst, så jag lutar mot att lackera den efter denna säsong, lämnar nog in den till lackverkstad då för det är lite utanför vad jag är komfortabel med att göra själv. Kommer fråga verkstaden om råd om lack då, har de någon bra matt klarlack så är det nog vad jag kommer välja, vill inte det ska vara fööör blankt.

atorger

Aktiv medlem
Visa din gravelbike

cerro

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har missat lägga in min senaste gruscykel. Byggde den som ersättare för en Specialized Diverge Expert och en Specialized Aethos Pro. En bockstyrecykel till allt helt enkelt.

Blev en Factor LS med Sram Force/Red och lite diverse kassetter beroende på hjul och runda. Roval Terra CLX för grus och numera ett par Zipp 303 för lvg. 7,1kg i grusutförande är jag väldigt nöjd med (Pirelli Cinturato Gravel H 42mm däck numera)

Bilagor

• PXL_20210507_144107610.jpg
    PXL_20210507_144107610.jpg
    468.4 KB · Besök: 252

Murdock

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har missat lägga in min senaste gruscykel. Byggde den som ersättare för en Specialized Diverge Expert och en Specialized Aethos Pro. En bockstyrecykel till allt helt enkelt.

Blev en Factor LS med Sram Force/Red och lite diverse kassetter beroende på hjul och runda. Roval Terra CLX för grus och numera ett par Zipp 303 för lvg. 7,1kg i grusutförande är jag väldigt nöjd med (Pirelli Cinturato Gravel H 42mm däck numera)
Hur har du fått ner tunnan så långt på sadelröret? Problemsolvers m. fl. brukar ju bara kunna flytta hålen ca 4cm.

BigF

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Snyggt bygge. Har själv sneglat på en vanlig Albarda eller Super. Finns ju inte så mycket reviews bortsett från den som kom på bikepacking.com för ett tag sedan. Vad tycker du?
Jag gillar den! Jag använder den som upptäckar/njutar-cykel. Den tar sig fram utan problem där jag tidigare använde min mountainbike och går det lite utför så skäms den inte heller för sig.

OldBones

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Here is my White GX Pro 20. Just put some Conti GP 5000 32c on and it seems much faster with less effort to roll. It's a much bumpier ride though so it's a trade off. Anyway I like them so far.
Visa bilaga 500042
Here is my White GX Pro 20. Just put some Conti GP 5000 32c on and it seems much faster with less effort to roll. It's a much bumpier ride though so it's a trade off. Anyway I like them so far.
Visa bilaga 500042

Looks dangerous...

Bilagor

• Screenshot_20210709_174737.jpg
    Screenshot_20210709_174737.jpg
    322.1 KB · Besök: 95

OldBones

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Do you think?

It's been this way since I bought it a year ago with no problem. It's not really moving if I pull on it or try and push it in the frame either.

Yeah, if you dont know how to fix it yourself you should go to a shop so they can fix it... But thats just my opinion.. The cover to the front derailleur looks crossed and to be honest very long too but maybe it is just the picture.

mrbikeman

Medlem
Visa din gravelbike
Yeah, if you dont know how to fix it yourself you should go to a shop so they can fix it ... But thats just my opinion .. The cover to the front derailleur looks crossed and to be honest very long too but maybe it is just the picture.
May just be the angle on the other photo, it doesn't look so bad to me. What do you think?

They are crossed like you said though, not sure why would it matter? And I know the chain needs cleaned before you mention that. :LOL:
1625847816245.png

mrholmiz

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Min Orbea Terra som köptes i början på året. Skulle inte uppgradera den eller lägga pengar på den. Vart så skoj med Gravel så sket sig. Lättades med 303 Firecrest, kolfiber sadel styre stolpe samt blev 1x11 istället för 2x11 som satt på ifrån början. 7.7kg med 35mm Cinturato H. Nästa uppgradering blir en AXS grupp så fort dem sakerna börjar finnas i lager.
1625888205636.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer