Ont i knäna, vad testa?

BuTTuS

Aktiv medlem
Ont i knäna, vad testa?
Har efter senaste turerna på tungtrampade skoterleder fått lite ont i knäna, bredvid knäskålarna mot insidan. Vad är det första man borde testa, sadeln framåt, bakåt eller neråt? Har nu sadeln så att knäna hamnar mitt ovanför pedalaxeln när vevarna är horisontella, har för mig att det är vad man ska utgå från?

Ont i knäna, vad testa?
För min del har det alltid gått att lösa genom justering av klossarna så inte knät tvingas i en onaturlig position.

Ont i knäna, vad testa?
att knät inte är för långt fram är väl viktigast. Sen värme och till sist allsköns naturmedel för gubbar. Finns tråd för det med.

Ont i knäna, vad testa?
Ont på knänas framsida : Sadel bakåt
Ont på knänas baksida : Sadel Framåt
Ont på knänas insida : Pedalerna längre ihop.

Ont i knäna, vad testa?
emmer sa:
Ont på knänas framsida : Sadel bakåt
Ont på knänas baksida : Sadel Framåt
Ont på knänas insida : Pedalerna längre ihop.

ont på knänas insida om hög q-faktor: lägg en kil under inlägget i yttre delen av skon

ont på knänas utsida: tvärtom

Ont i knäna, vad testa?
Det är mycket riktigt en fatbike men med plattisar. Det onda är alldeles bredvid knäskålen men jag skulle fortfarande kalla det för framsidan så jag testar att backa sadeln lite då. Högre kan jag nog inte ha utan att höfterna börjar röra sig... tack alla

Ont i knäna, vad testa?
Jag är absolut inget proffs på detta men det som hjälpt mina knän i år är byte från spd till plattisar. Tejpa knäna med kinesio-tejp samt stretcha och massera benen men en foamroller.

Ont i knäna, vad testa?
BuTTuS sa:
Det är mycket riktigt en fatbike men med plattisar. Det onda är alldeles bredvid knäskålen men jag skulle fortfarande kalla det för framsidan så jag testar att backa sadeln lite då. Högre kan jag nog inte ha utan att höfterna börjar röra sig... tack alla
Jag flyttade fram sadeln och höjde till rätt höjd så blev jag nästan bra.

Ont i knäna, vad testa?
k.o.p.s är det nånting man faktiskt går efter nu för tiden?
Då måste ju alla time trial/triathlon cyklister ha problem med knäna, då dom kan ha knäna 10cm framför pedalerna...

jonte987 sa:
att knät inte är för långt fram är väl viktigast. Sen värme och till sist allsköns naturmedel för gubbar. Finns tråd för det med.

Ont i knäna, vad testa?
Amazonic sa:
k.o.p.s är det nånting man faktiskt går efter nu för tiden?
Då måste ju alla time trial/triathlon cyklister ha problem med knäna, då dom kan ha knäna 10cm framför pedalerna...

jonte987 sa:

Fast en TT-position är väl roterad framåt så förhållandet mellan pedal o höft/kroppen är väl snarlikt?

Ont i knäna, vad testa?
Utöver tipsen för vad du kan åtgärda på cykeln. Vill smärtan i knäna inte ge med sig så brukar slow-heavy-resistance training i t.ex knäböj eller benspark göra susen.

Gör repetitionerna långsamt och fokusera på både excentriska och koncentriska fasen. Sikta på 4x10 repetitioner. Anpassa vikten så att det inte blir för lätt :)

Ont i knäna, vad testa?
Trengil sa:
Utöver tipsen för vad du kan åtgärda på cykeln. Vill smärtan i knäna inte ge med sig så brukar slow-heavy-resistance training i t.ex knäböj eller benspark göra susen.

Gör repetitionerna långsamt och fokusera på både excentriska och koncentriska fasen. Sikta på 4x10 repetitioner. Anpassa vikten så att det inte blir för lätt :)
Kan man inte utföra den träningen på cykeln? Låg kadens och högt motstånd borde väl ge samma resultat?

Ont i knäna, vad testa?
ett säkert sätt att få allvarliga problem med brosk eller menisker är att gå tungt ned i djup knäböj.

man bör hålla isär rörelseträning (snabbt, lätt, stora utslag) och styrketräning (långsamt med mindre utslag)

Ont i knäna, vad testa?
Trengil sa:
kais01 sa:
ett säkert sätt att få allvarliga problem med brosk eller menisker är att gå tungt ned i djup knäböj.

Bullshit och gubbagissande.

inte precis. begränsade squats och obelastad full rörelseträning är vedertagen standard i alla rehabprogram för knän. man måste ha friska menisker för att djupa squats inte skall riskera att ställa till trassel i ett knä. hur många över trettio har det?

särskilt problemariskt fungerar djupa squats om man samtidigt inte har kontroll på knäts sidorörelse, kanske till och med tänjer åt sidan samtidigt med belastande squat på ena knät åt gången. typisk friskis och svettisövning som för många svenskar till ortoped för åtgärd av meniskskada.

tyngdlyftare kör squats och är inte särskilt skadedrabbade i knäna i sin sport. men har de en skada sas från annat håll får de snart problem. det bör du som styrkelyftare lagt märke till?

hälften av sjuttioåringarna har knäartros och tyvärr redan tio procent av fyrtioåringarna. det finns anledning att vara snäll mot sina knän. det betyder inte vila, men att genomföra träning som stärker snarare än tar risker för broskytor och menisker.

att vid knäbesvär hålla isär styrketräning och rörelseträning är ett väletablerat koncept

Ont i knäna, vad testa?
kais01 sa:
Trengil sa:
kais01 sa:

Bullshit och gubbagissande.

inte precis. begränsade squats och obelastad full rörelseträning är vedertagen standard i alla rehabprogram för knän. man måste ha friska menisker för att djupa squats inte skall riskera att ställa till trassel i ett knä. hur många över trettio har det?

särskilt problemariskt fungerar djupa squats om man samtidigt inte har kontroll på knäts sidorörelse, kanske till och med tänjer åt sidan samtidigt med belastande squat på ena knät åt gången. typisk friskis och svettisövning som för många svenskar till ortoped för åtgärd av meniskskada.

tyngdlyftare kör squats och är inte särskilt skadedrabbade i knäna i sin sport. men har de en skada sas från annat håll får de snart problem. det bör du som styrkelyftare lagt märke till?

hälften av sjuttioåringarna har knäartros och tyvärr redan tio procent av fyrtioåringarna. det finns anledning att vara snäll mot sina knän. det betyder inte vila, men att genomföra träning som stärker snarare än tar risker för broskytor och menisker.

att vid knäbesvär hålla isär styrketräning och rörelseträning är ett väletablerat koncept
Är inte riktigt med på vad du vill säga med tyngdlyftarkommentaren. Men jag vill bara påpeka att de går betydligt djupare än styrkelyftare...

Ont i knäna, vad testa?
BuTTuS sa:
Vad är det första man borde testa, sadeln framåt, bakåt eller neråt?
Blir du inte av med problemet kanske klickpedaler kan vara lösningen. Du får bättre träning av lårets baksida som stabiliserar knäleden samt att menisken avlastas under dragfasen. Med plattisar ligger trycket mer eller mindre konstant på meniskarna under hela trampet.

Ont i knäna, vad testa?
Uppsök en Naprapat exempelvis https://idrottsskadeexperten.se/ dom har även 10% rabatt på knäskydd och knästöd hos deras samarbetspartner https://sportsrehab.se/

Det är proffs som använder dessa skydd:
genutrain-knaskydd-basket-kobe.jpg

Ont i knäna, vad testa?
Det initiala problemet försvann genom att jag tänkte på hur jag satt på sadeln och inte gled fram...
Men nu är det kört igen och jag kan inte skylla på cyklarna den här gången, har nämligen börjat att springa... Det var väl 20 år sedan jag tog mitt senaste löpsteg och konditionen jag skaffat genom cykling verkar vida överträffa styrkan i mina knän så har jag har fått tokont i båda igen, fram på bägge sidor bredvid/under knäskålarna. Blev inte ett dugg bättre av att jag struntade i det och sprang sista rundan ändå heller...
Så nu jag har killgissat mig fram till att jag behöver stärka upp mina knän innan jag plockar fram de nyinköpta dubbspringardojjorna igen, frågan är bara kan man börja med "rehab" redan nu eller bör man vänta tills smärtan är borta? Kanske bäst att tillägga att jag närmar mig 50 år också...

Ont i knäna, vad testa?
2,5 år senare och har nu fått ont igen :-) (om jag minns rätt så gick det ovan över av vila och att jag tittade aldrig på löparskorna igen...)
Denna gång ont pga av att jag börjat köra mer med gruscykeln och flyttade tillbaka sadeln innan en 6-milatur för att avlasta händerna... Framsida under knäskålarna som spökar nu. Går det att förhindra med styrketräning eller måste jag helt enkelt flytta fram sadeln igen? SPD på den cykeln också vilket jag inte har på de andra...

Ont i knäna, vad testa?
2,5 år senare och har nu fått ont igen :-) (om jag minns rätt så gick det ovan över av vila och att jag tittade aldrig på löparskorna igen...)
Denna gång ont pga av att jag börjat köra mer med gruscykeln och flyttade tillbaka sadeln innan en 6-milatur för att avlasta händerna... Framsida under knäskålarna som spökar nu. Går det att förhindra med styrketräning eller måste jag helt enkelt flytta fram sadeln igen? SPD på den cykeln också vilket jag inte har på de andra...
Det skadar ju inte att prova styrketräning.
Det vanligaste felet man gör är att man bara styrketränar när man blir skadad. När skadan är borta, så slutar man styrketräna. Sen får man börja om när man får ont igen. Fortsätter man styrketräna så minskar man ju risken rejält för att bli skadad igen.

Symptomen låter som "löparknä". Foamroller på utsidan lår (IT bandet) kan lindra besvären.

Ont i knäna, vad testa?
Fysioterapeuter eller sjukgymnaster som de hette förr kostar gratis i min region. Efter remiss såklart. De brukar vara rätt bra på saker som som gör ont i kroppen.

Ont i knäna, vad testa?
Fysioterapeuter eller sjukgymnaster som de hette förr kostar gratis i min region. Efter remiss såklart. De brukar vara rätt bra på saker som som gör ont i kroppen.
Så är det säkert, men jag tvivlar man får komma efter att haft ont bara en gång… Samtidigt så vill jag inte få ont igen så gubbgissar att typ benspark eller vad det nu kan heta borde kunna stärka upp framsida knä, för det blir väl högre belastning fram med sadeln bakåt och SPD…
Men då är frågan, lasta på så man bara klarar typ fem reps, eller ska man köra lätt och göra ett hundratal?

Ont i knäna, vad testa?
Symptomen låter som "löparknä". Foamroller på utsidan lår (IT bandet) kan lindra besvären.
Låter snarare som hopparknä, med ont i patellarsena och inte utsida knä... Oavsett är foamrolling på IT-bandet en dålig idé, kan i värsta fall förvärra symptomen om man har ont på utsida knä.

Vid hopparknä har man oftast en skevt belastad eller svag/inaktiv vastus medialis, åtgärdas bäst med vila, voltaren och sissy squats eller tyngre excentriska bensparkar! I ditt fall antagligen överbelastad i konstig vinkel, se över sadelhöjd Martin Eves skrev ovan, se till att vila och träna upp styrkan i framsida lår!

/F.d. tyngdlyftare med lång erfarenhet av hopparknä.

Ont i knäna, vad testa?
Låter snarare som hopparknä, med ont i patellarsena och inte utsida knä... Oavsett är foamrolling på IT-bandet en dålig idé, kan i värsta fall förvärra symptomen om man har ont på utsida knä.

Vid hopparknä har man oftast en skevt belastad eller svag/inaktiv vastus medialis, åtgärdas bäst med vila, voltaren och sissy squats eller tyngre excentriska bensparkar! I ditt fall antagligen överbelastad i konstig vinkel, se över sadelhöjd Martin Eves skrev ovan, se till att vila och träna upp styrkan i framsida lår!

/F.d. tyngdlyftare med lång erfarenhet av hopparknä.
Instämmer, ont rakt under knäskålen låter mer hopparknä, vid sidan så är det löparknä. Man kan göra excentrisk benövning varannan dag ett tag och se om det hjälper.

Ont i knäna, vad testa?
Är inte det mest troliga, att du har köpt fel cykel? Om du ovanpå det aldrig vilar blir det krokigt.
Tränar du seriöst ska du inte slentrianmässigt köpa saker för att de är på rea eller verkar billiga. ?

Ont i knäna, vad testa?
Sadel för högt upp eller långt bakskjutet ligger ofta bakom smärta bakom knät

Lägg på spd som du kanske inte lagt nämnvärt mycket tid på att justera klossarna så fötterna / knäna hamnar naturligt så får man lätt ont.
När man skjuter fram sadeln brukar man få höja den samtidigt, så har du flyttat bak den bör den också sänkas något.

Innan du börjar fundera på styrketräning mm (som förvisso är bra) så fixa din bike fit för det är det som är boven.

Ont i knäna, vad testa?

Tillbaka
Topp