Trissor bak, vilken ordning? Gänglåsning, dra hur hårt?

me.I.am

Aktiv medlem
Har rengjort trissorna bak. Tror jag haft loss dom innan nån gång. Blev osäker på i vilken ordning dom skall sitta. Den "vingliga" närmast kassetten?

Fick ta i när jag skulle lossa dom. Vid återmontering så kan jag inte dra den närmast kassetten (vingliga) någonting innan den börjar gå kärvt. Antar att man ska ha gänglåsning där. Har inte använt det någon gång, skall man inte dra (sträcka) alls?

Den första trissan i rullriktningen kan jag dra ganska hårt utan att den kärvar, ska man ändå ha gänglåsning på den?

Du har förmodligen gammal gänglåsning i både skruven och i bakväxeln
Se till så gängorna är rena innan du försöker återmontera.
Risken är att du drar sönder gängorna annars.Skruven ska gå att skruva dit med fingrarna om allt är som det ska.
Sätt en liten droppe blå loctite eller annan motsvarande på skruven innan du skruvar ihop.
Dra åt lagom hårt.

Den me pilen som visar rullriktning ska va längst ifrån kassetten. Tänk två ggr på rullriktningen (som är medsols).

Du har förmodligen gammal gänglåsning i både skruven och i bakväxeln
Se till så gängorna är rena innan du försöker återmontera.
Risken är att du drar sönder gängorna annars.Skruven ska gå att skruva dit med fingrarna om allt är som det ska.
Sätt en liten droppe blå loctite eller annan motsvarande på skruven innan du skruvar ihop.
Dra åt lagom hårt.
Classe hade bara röd Loctite, funkar? Biltema har någon egen blå, kanske ska skaffa den istället?

Eller menar du att den gamla gänglåsningen funkar igen? (är lite rött på skruven).
EDIT: Det hade du visst svarat på redan...

Dra med fingrarna och gänglåsning på bägge trissorna?

Senast ändrad:
Använd INTE röd
Den kräver hög värme för att släppa.
Ska du få bort det kommer du steka hela bakväxeln

Classe hade bara röd Loctite, funkar? Biltema har någon egen blå, kanske ska skaffa den istället?

Eller menar du att den gamla gänglåsningen funkar igen? (är lite rött på skruven).
EDIT: Det hade du visst svarat på redan...

Dra med fingrarna och gänglåsning på bägge trissorna?
Det jag menade är att en gänga som är rensad från gammal loctite ska gå att skruva i med fingrarna.
När du återmonterar ska den väl dras lagom hårt.
Man får ha lite känsla där.

Är det den här du hittat på Clas O så funkar det
Det är blå loctite
Alla deras burkar är röda men innehållet skiljer
Japp den är det, perfekt!
(smidigt för oss amatörer att dom har röd burk för blå Loctite)

PS. Resterna av gamla gänglåsningen är rött faktiskt, men det är kanske samma där som för färgen på burken...

Japp den är det, perfekt!
(smidigt för oss amatörer att dom har röd burk för blå Loctite)

PS. Resterna av gamla gänglåsningen är rött faktiskt, men det är kanske samma där som för färgen på burken...
Behöver ju inte vara just Loctite det finns ju andra tillverkare av gänglåsning
Om jag inte minns fel kräver den röda loctiten 150 gradig värme för att lossa.
Den vill man inte använda i en bakväxel....

Lite kanske, jag föredrar ju lynx annars.

Screenshot_20210808-215230_JuiceSSH.jpg

Har konfererat med min mekaniker hos LBS, han har mycket erfarenhet. Enligt honom ska man dra bägge trissorna hårt, gänglåsning typ om man känner för det, men bra för säkerhets skull kanske.

Så problemet kvarstår. Guiden, närmast kassetten, går trögt så fort jag drar skruven minsta lilla, alltså efter att den "bottnar" eller vad man ska säga. Har svårt att se att fett skulle göra det bättre. Får kolla om brickorna ligger fel på något sätt och trycker på fel ställe...

Har konfererat med min mekaniker hos LBS, han har mycket erfarenhet. Enligt honom ska man dra bägge trissorna hårt, gänglåsning typ om man känner för det, men bra för säkerhets skull kanske.

Så problemet kvarstår. Guiden, närmast kassetten, går trögt så fort jag drar skruven minsta lilla, alltså efter att den "bottnar" eller vad man ska säga. Har svårt att se att fett skulle göra det bättre. Får kolla om brickorna ligger fel på något sätt och trycker på fel ställe...
Blandat ihop brickorna från övre och undre?

Dra hårt...Det är en typ M4 som är gängad i tunnplåt
Drar man hårt lär gänga ge sig vad är förresten hårt?
Visst har man en typ IKEA-nyckel och drar hårt är det nog inte så farligt men har man ett 1/2" spärrskaft lär man dra sönder det direkt.

Dra hårt...Det är en typ M4 som är gängad i tunnplåt
Drar man hårt lär gänga ge sig vad är förresten hårt?
Visst har man en typ IKEA-nyckel och drar hårt är det nog inte så farligt men har man ett 1/2" spärrskaft lär man dra sönder det direkt.
Förstår vad du menar, men drar på känsla, än så länge i mitt långa liv har det funkat. Har momentnyckel till vissa ställen, men här vet jag inget rek. moment.

Kollade en gång faktiskt, skaffade momentnyckel (för större moment) till bilen, för hjulen. Jämförde sedan vilket moment jag dragit på känsla med vad momentnyckeln visade. Stämde nästan på pricken, 120 Nm var rek. där.

Till trissorna drar jag med en typ skruvmejsel för olika bits, eller hur man ska beskriva det. Skulle vara väldigt försiktig om jag använt (stort) spärrskaft.

PS.
Höll faktiskt på att sabba en gänga i förra veckan. Skulle dra åt sadelfästet, hade glömt att jag dragit ner momentet (viloläge) så den klickade direkt utan att jag märkte det, fortsatte dra typ "ska det aldrig klicka", men avbröt som tur var och upptäckte det klantiga. Men mycket möjligt jag drog över maxmomentet tillfälligt. Så inte bra att helt förlita sig på momentnyckel om man är lite klantig...

Låter som att du saknar en cylinder som ska vara i trissan - den hjälper att hålla emot. Inte nödvändigtvis att din är likadan. Jag var med om d du beskriver en gång och jag hade missat den lilla delen. Oerhört frustrerande fram tiss jag upptäckte problemet.

Förstår vad du menar, men drar på känsla, än så länge i mitt långa liv har det funkat. Har momentnyckel till vissa ställen, men här vet jag inget rek. moment.

Kollade en gång faktiskt, skaffade momentnyckel (för större moment) till bilen, för hjulen. Jämförde sedan vilket moment jag dragit på känsla med vad momentnyckeln visade. Stämde nästan på pricken, 120 Nm var rek. där.

Till trissorna drar jag med en typ skruvmejsel för olika bits, eller hur man ska beskriva det. Skulle vara väldigt försiktig om jag använt (stort) spärrskaft.

PS.
Höll faktiskt på att sabba en gänga i förra veckan. Skulle dra åt sadelfästet, hade glömt att jag dragit ner momentet (viloläge) så den klickade direkt utan att jag märkte det, fortsatte dra typ "ska det aldrig klicka", men avbröt som tur var och upptäckte det klantiga. Men mycket möjligt jag drog över maxmomentet tillfälligt. Så inte bra att helt förlita sig på momentnyckel om man är lite klantig...
Grundregeln är inte klanta sig.... ?

Ta det lugnt och tänk efter innan.... det sparar mycket efterarbete.

Försökte installera lynx i telefonen via terminal, men det gick inte - lynx verkar inte stödjas i Ubuntu Touch...
Försökte pma dig, men du verkar inte ha den funktionen. Så ber om ursäkt till TS för lite trådkap.
Attans. Jag kör det på en rpi4 som tillika är pi-hole, minecraftserver och Prometheusserver för att samla lite metrics.... Det gäller att inte slösa på hårdvara i onödan!

VPNar in till nätet den sitter på och SSHar till burken. Sen Lynxsurfa ut i från den. Onödigt?! Yepp you bet!

Låter som att du saknar en cylinder som ska vara i trissan - den hjälper att hålla emot. Inte nödvändigtvis att din är likadan. Jag var med om d du beskriver en gång och jag hade missat den lilla delen. Oerhört frustrerande fram tiss jag upptäckte problemet.
Låter logiskt, men.
Brukar vara noga med att hålla reda på alla delar.
"Bortre" trissan utan problem har hylsa i metall, och hålet klätt med metall, hylsan är väldigt tight. Den närmsta som krånglar har keramisk hylsa och hålvägg (vad kalls det), inte tight, ska ju vara lite sladdrig typ. Svårt att se var någon ytterligare hylsa skulle sitta. Kanske keramikhylsan nötts ner...

Jaja, får kolla det imorron.

Låter logiskt, men.
Brukar vara noga med att hålla reda på alla delar.
"Bortre" trissan utan problem har hylsa i metall, och hålet klätt med metall, hylsan är väldigt tight. Den närmsta som krånglar har keramisk hylsa och hålvägg (vad kalls det), inte tight, ska ju vara lite sladdrig typ. Svårt att se var någon ytterligare hylsa skulle sitta. Kanske keramikhylsan nötts ner...

Jaja, får kolla det imorron.
Försöker minnas bättre, mitt förra inlägg kanske var fel minne. Kolla så metallbrickorna ligger rätt - de kanske ska "knäppa" till när de ligger rätt i spåret.

Okej okej okej. Jag ser direkt att du har fått väldigt dåliga råd, visst de säger åt dig att dra åt och det är väl schysst men det tar inte alls upp det du märkte, nämligen att de är olika vingliga! Viktigt vilken som sitter var.
kanske nämndes senare men vill bara peka på hur det är viktigt att inhämta all info (vilken ofta kommer senare i tråden).

Okej okej okej. Jag ser direkt att du har fått väldigt dåliga råd, visst de säger åt dig att dra åt och det är väl schysst men det tar inte alls upp det du märkte, nämligen att de är olika vingliga! Viktigt vilken som sitter var.
kanske nämndes senare men vill bara peka på hur det är viktigt att inhämta all info (vilken ofta kommer senare i tråden).
Angående olika vingliga så har TS konstaterat redan i första inlägget vilken som ska sitta var.

Senast ändrad:
Det kan ju inte vara så mycket annat än brickorna och centrumhylsorna. På fel trissa eller på ställe typ.

Har du alla delar är det ju bara att få till det så att inkommande kedja under löper in på hjulet som går rakt och sedan går upp till hjulet som kan vinkelförskjutas lite för att hjälpa till att styra i växling. När växling är slutförd kommer övre hjulet hålla sig rakt för att det stämmer med kedjelinjen.

När du tröttnat på att felsöka, så kan du köpa nya för ett par hundra eller ta från en donator.

Tillbaka
Topp