Jag vill låna verktyg-tråden...

@craeful har gjort en genomgång på alla (jag tror fan exakt alla) cykelbutiker i Stockholm och vilka som har en brotsch och vilka dimensioner de har på skärstålen.

Det var förövrigt det andra verktyget som ville lånas i den här tråden. Ett av de verktygen som det kanske skulle löna sig att köpa kommunalt, men som definitivt inte lönar sig att köpa hem själv.

Långskott, någon som har en så välsorterad verkstad hemma att de har verktyg för att plana vevlager och styrlager? Har lackat om en ram och behöver skära bort färgen.
Min lbs hade inte verktygen tyvärr.

Sen har de lackat över bromspinnarna också trots tydliga instruktioner :( finns det något speciellt verktyg för det eller är det bars börja skrapa / slipa?
Om det bara är färgen så räcker det väl med en morakniv? Eller är ramen ny och behöver därför planas?

Om det bara är färgen så räcker det väl med en morakniv? Eller är ramen ny och behöver därför planas?

Allt annat än ny, typ 15 år gammalt stål.
Så jag tvivlar att den någonsin varit planad eftersom den hade fyrkantsvevlager. Tänkte man kunde passa på och göra det ordentligt nu ,

Göthlaborg,

Mina GP5000 är omöjliga att med handkraft kränga på fälgarna så jag behöver låna ett easy-tire verktyg.

Som tack finns lite flytande Happy-valuta eller en innestående gentjänst!

Bilagor

• bbb-easytire-btl-78-tyre-tool-black-1.jpg
    bbb-easytire-btl-78-tyre-tool-black-1.jpg
    18 KB · Besök: 76
stockholm/söderort

önskar låna verktyg för att demontera och montera ett pressfit gxp vevlager, ska fixa lite kabeldragning för dropper på tjejens spark.

Söker tång för öppnande av missing link kedjelås i Göteborg!
Rör mig dagligen mellan Johanneberg och Slakthuset.
Detta hör egentligen till annan tråd då jag alldeles för ivrigt hängde på kedjan på ny kassett och ny krans, mätte, kapade och satte ihop och låste.. Jag dubbelräknade ju ändå! Hade dock varit en fördel om jag trätt skiten genom bakväxeln också ?
Gentjänster, öl, byteshandel och det mesta finns för en god gärning.

Söker tång för öppnande av missing link kedjelås i Göteborg!
Rör mig dagligen mellan Johanneberg och Slakthuset.
Detta hör egentligen till annan tråd då jag alldeles för ivrigt hängde på kedjan på ny kassett och ny krans, mätte, kapade och satte ihop och låste.. Jag dubbelräknade ju ändå! Hade dock varit en fördel om jag trätt skiten genom bakväxeln också ?
Gentjänster, öl, byteshandel och det mesta finns för en god gärning.

Tack. Har gett detta åtskilliga försök med mina gamla krökta galgpinnar. Efter ca 1 timme aktiv tid att försöka få upp det, känner jag att det är läge att tänka om.
Har aldrig haft någon tång för ändamålet. Men denna jäkel satte sig ordentligt och jag tänkte att tång kanske vore att försöka med innan jag bestämmer mig för att bryta kedjan istället.

Långskott, någon som har en så välsorterad verkstad hemma att de har verktyg för att plana vevlager och styrlager? Har lackat om en ram och behöver skära bort färgen.
Min lbs hade inte verktygen tyvärr.

Sen har de lackat över bromspinnarna också trots tydliga instruktioner :( finns det något speciellt verktyg för det eller är det bars börja skrapa / slipa?
Vevlagerhus fixar Sportson Farsta, beroende på vad det är för standard. Har verktyg för både brittisk och italiensk gänga iaf. Osäker på styrrör dock, men det vet jag å andra sidan att ECI grejar om det är vanlig 1" eller 1-1/8" för externa lager. ECI har säkert också fasningsverktyg för gängade vevlagerhus, hade blivit förvånad annars.

Har en trevlig gammal stål MTB gaffel jag hoppas använda till ett projekt men behöver förlänga gängan på styrröret med en cm. Någon snäll själ i Stockholm eller vårt avlånga land som kan tänka sig låna ut sitt gängsnitt till mig en snabbis?

Jag är mycket tacksam i så fall! Verkar vara svårt att hitta hos de cykelmekar jag besökt =/
FTS-1_001.jpg

Uppdatering:
Efter en lång cykeltur med många (>15) stopp hos olika LBS:er runtom Stockholm kan jag rapportera att Tellus Cykel & Sport i Hägersten och Stockholms Cykel & Sportservice på Surbrunnsgatan båda har detta verktyg och möjlighet att gänga 1 1/8" styrrör.

Senast ändrad:
Har en trevlig gammal stål MTB gaffel jag hoppas använda till ett projekt men behöver förlänga gängan på styrröret med en cm. Någon snäll själ i Stockholm eller vårt avlånga land som kan tänka sig låna ut sitt gängsnitt till mig en snabbis?

Jag är mycket tacksam i så fall! Verkar vara svårt att hitta hos de cykelmekar jag besökt =/
Visa bilaga 505697
Gängsats hittar du billigt lite här och där om det inte är några skumma gängor du ska fixa. Annars har jag här i vallentuna om du vill låna. En sats lånade jag ut för tio år sedan och den fick jag just tillbaka. Den vill kanske ut och resa igen.

Gängsats hittar du billigt lite här och där om det inte är några skumma gängor du ska fixa. Annars har jag här i vallentuna om du vill låna. En sats lånade jag ut för tio år sedan och den fick jag just tillbaka. Den vill kanske ut och resa igen.
Tar tillbaka. Jag såg i köp och sälj att det var inte var metriskt du sökte och då har jag inget över en tum.

Efter lång cykeltur runt Stockholm har jag fått ordning på min gaffel. Gängan på styrröret är förlängd och passar nu ramen, yay!

Men nu märkte jag att ramens dropouts inte är i linje med varandra och hjul jag stoppar i ligger snett och tar emot kedjestagen =(. Har gjort några försök under morgonen med att få ordning på det med handkraft men känns som jag gör mer skada än nytta.

Är det någon som har rätt verktyg för att rikta dropouts som jag kan låna? Lovar att vara försiktig och tillämpar förstås "you brake it, you buy it" principen. Tack på förhand!

Bilagor

• alignment.jpg
    alignment.jpg
    55.7 KB · Besök: 71
Efter lång cykeltur runt Stockholm har jag fått ordning på min gaffel. Gängan på styrröret är förlängd och passar nu ramen, yay!

Men nu märkte jag att ramens dropouts inte är i linje med varandra och hjul jag stoppar i ligger snett och tar emot kedjestagen =(. Har gjort några försök under morgonen med att få ordning på det med handkraft men känns som jag gör mer skada än nytta.

Är det någon som har rätt verktyg för att rikta dropouts som jag kan låna? Lovar att vara försiktig och tillämpar förstås "you brake it, you buy it" principen. Tack på förhand!
En lösning kan vara att göra själv.

Yep, gjort en sådan redan utan bra resultat. Ramen är styvare än RJ:s och gängstången böjer sig långt innan dropoutsen. Annars är RJ:s metod bra och billig =)

En killgissning är att en rostfri gängstång är styvare än en vanlig ståldito.
Nån kommer säkert att rätta mig…

Om någon behöver verktyget för att lossa delen längst ner på dämpare för att kunna plocka av aircanen till fox thru shaft till bakdämpare till trekhojar så har jag ett!

@AndersJB tillverkade ett åt mig så nu står jag i skuld till happykollektivet!

Är det någon som har ett bleed kit till Shimano lvg-bromsar i Götet-trakten? Gärna södra sidan?
Isf lånar jag gärna!

/Thomas

Möjligtvis OT pga icke cykelrelaterat:

Någon i Malmö som har en smältlimspistol att låna ut? Jag behöver den till ett mini-projekt och det känns fånigt att behöva köpa en pistol för den lilla användningen.

Edit: fixat! ?

Senast ändrad:
Sticksåg eller tigersåg i Göteborg sökes. Behöver såga ett hål i en träskiva, bjuder på semla som tack för hjälpen. Kan ta med mig skivan till verktygsägaren så det torde gå på max 4 minuter.

Tillbaka
Topp