Dålig bromsverkan samt oljud

cykloton

Aktiv medlem
Min superior mtb har överträffat förväntningarna stort. Haft den i 3 år nu. Senaste året har dock bromsarna gnisslar mer och mer. Framförallt bak, inte lite heller utan riktigt hejkomochhjälpmig mycket.... När jag var ute häromdagen och mötte en kvinna efter en kurva frågade hon om jag hade hört ett skrik, vadå tänkte jag? Kom sedan på att jag hade bromsat i backen innan kurvan och gjorde likadant igen, det var bara cykeln som skrek på hjälp.

Bakbromsen läcker troligtvis eftersom jag fått fylla på olja en gång, det skulle ju kunna vara det som gör att skivan låter också. Har försökt hitta
någon läcka men finner ingen. Inte fuktigt varken innan eller efter tur och brukat sällan tvätta den nu när det är så torrt. Håller dom bara 400 mil? I handtaget "knäpper" det till halvvägs in till styret.

Vad tror ni, byta ok eller byta hela skiten? Fick en broms av en kompis i höstas, en gammal slx 666. Värt och testa och slänga på den kanske...

Tillägg: tvättat cykeln med diskmedel och vatten, vaxar kedjan i slowcooker så det borde inte ge upphov till gnissel och skrik.

Har du inte bytt belägg på 400 mil kan det nog vara dags...
Resinbelägg låter lite mindre än Metalliska.
Hade du fått olja på bromsskiva eller belägg så skulle du nog ha väldigt dålig bromsverkan.

en liten varning bara luftade du bromsarna med bleedblock eller med belägg o skiva på plats? har du gjort de senare o har slitna belägg har du troligen för mycke olja i systemet så då du trycker ut kolvarna igen för nya belägg kan du blåsa nån packning i systemet så rekomenderar du har öppet system vid handtaget me luftkopp alt spruta på när du backar kolvarna

När jag råkade ut för skrikande bromsar försökte jag också rengöra skivor och slipa/byta belägg. Det var inte förrän på tredje försöket när jag verkligen hade rengjort dem som skriket försvann.

Bromsskivor är jobbigare att rengöra än man tror.

När jag råkade ut för skrikande bromsar försökte jag också rengöra skivor och slipa/byta belägg. Det var inte förrän på tredje försöket när jag verkligen hade rengjort dem som skriket försvann.

Bromsskivor är jobbigare att rengöra än man tror.
Då ska jag försöka en tredje gång, blir galen på skriket och uteblivet bett! ?

Då ska jag försöka en tredje gång, blir galen på skriket och uteblivet bett! ?
Efter dagens runda inser jag att jag också behöver köra en vända med trasan.

Rekommenderar aceton. Köpte en liter på Bauhaus. Och en vit trasa är ett måste, annars ser man inte ordentligt om det fortfarande lossnar smuts. Burkar köra nån skittrasa först tills jag tror att det är rent. Sen en omgång med vita och inser snabbt att det inte alls är rent.

Klossarna har jag provat att skrubba också (aceton+tandborste) samt slipa med sandpapper. Det har hjälpt, men riktigt bra blev det bara med nya klossar som sedan fick köras in ordentligt. Se till att rengöra/byta klossarna samtidigt så de inte smutsar ner skivan igen.

Rengöra skivorna går minst lika bra med t-röd/ipa eller till och med våtservetter för barnrumpor ?

Jag skulle bytt klossar. Är typ ingenting som egentligen hjälper när det väl hamnat någon form av olja på dom. Testat elda/slipa och det var förgäves.

Jag rengjorde igår med thinner och ruggade upp ytorna, trots det är det halvtaskiga bromsar fram som bara skriker, ska försöka få tag i nya belägg och testa, jävligt märkligt! ?

Nu är fjärde omgången rengöring genomförd!
Badade i thinner borstade och brände dom lite ett par omgångar, ser mycket bättre ut nu faktiskt, oket var inte riktigt centrerat heller. Hoppas det löste problemet?

finns bromspray att köpa på bikester.se som tar bort all bromsljud och som fungerar. Det var någon här på happy som rekommenderade den och jag slog till och är supernöjd. Efter att sprayen är applicerad måste man köra bromsarna varma på raksträcka tills all tjutljud försvinner. Det vill säga man kör in bromsarna. Gör man inte detta får man också problem och kan inte stanna, då bromsarna inte tar. Trodde aldrig att det skulle fungera men det fungerar. Jag är nöjd.

finns bromspray att köpa på bikester.se som tar bort all bromsljud och som fungerar. Det var någon här på happy som rekommenderade den och jag slog till och är supernöjd. Efter att sprayen är applicerad måste man köra bromsarna varma på raksträcka tills all tjutljud försvinner. Det vill säga man kör in bromsarna. Gör man inte detta får man också problem och kan inte stanna, då bromsarna inte tar. Trodde aldrig att det skulle fungera men det fungerar. Jag är nöjd.
Väldigt intressant! Skulle du kunna länka eller skriva vad den heter mer ingående? Jag är skeptisk, men så mycket problem jag haft med kontaminerade och skrikande bromsar är jag benägen att testa.

Väldigt intressant! Skulle du kunna länka eller skriva vad den heter mer ingående? Jag är skeptisk, men så mycket problem jag haft med kontaminerade och skrikande bromsar är jag benägen att testa.
Jag hade samma problem som dig innan. Bad om hjälp här och fick många förslag, följde även allt som fanns på youtube. Allt från att byta bromsklossar, slipa bromskivorna med sandpapper, tvätta allt med alkohol, bromsrengörning osv mm och inget av det fungerade. Någon sa att jag skulle köpa nya bromsar/skivor samt byta ut mina shimano XT bromsar osv för att de läcker när de inte gjorde detta osv mm vilket jag tyckte var väl dyrt för lite missljud. Sedan la någon in bromsspray Swisstop Disc Brake Silencer länk till Bikester.se och jag köpte den direkt. Jag trodde inte på det heller förrän jag provade. Det viktiga innan man lägger på sprayen är att göra rent skivorna. Spraya därefter på en yta så att det verkligen blir matt silver på båda sidorna, låt det torka in(tar ca 5-10 min). Mycket viktigt därefter att köra in bromsarna varma på en raksträcka tills ljudet försvinner. När du kör in bromsarna så kan det ta lite tid men det fungerar 100%. Jag följde denna video för att få bort all ljud efter att jag spray:at bromskivorna:
Jag är som sagt supernöjd. Mina bromsar har slutat att skrika helt och bromsförmågan är hur bra somhelst. Burken som du köper är "pytte" liten men räcker till flera bromsskivor. Jag skulle tro att man får samma effekt om man köper matt silverfärg på biltema(har dock inte testat men kommer).

Bilagor

• IMG_7915.JPG
    IMG_7915.JPG
    749.7 KB · Besök: 113
Funkar även utan kemikalie. Jag bromsar tills det ryker, bildligt. Sen blir det tyst och bra bett. Har faktiskt lyckats med att blåna bromsskivan på det sättet när jag blev alltför "girig". Men så varmt behöver det inte gå.

Nu är fjärde omgången rengöring genomförd!
Badade i thinner borstade och brände dom lite ett par omgångar, ser mycket bättre ut nu faktiskt, oket var inte riktigt centrerat heller. Hoppas det löste problemet?
Japp, har aldrig haft sånt bett i bromsarna på den här hojen, dom måste ha fått olja på beläggen vid monteringen förmodligen!
helt tysta också?

Köpte Brake Silencer från Swiss Stop via Bike24. (Samt fick ta en vända till Biltema för bromsrengörings-spray)
Knäpptyst direkt!
Verkligen helt tyst - som i graven. Stark rekommendation.

Får se hur länge det håller i sig.

Otroligt intressant, har du verkligen provat det? De brukar nämligen innehålla olja, vilket jag tror är hemligheten till varför de är så effektiva, lika löser lika....
Ja jag rengjorde mina skivor med våtservetter, dom tog iaf bättre än innan, använde ICA's våtservetter. Men nu sitter det nya skivor och belägg på och det tar så sjukt mycket bättre.

Trådkapning!
Jag börjar fundera på om det är något fel på min cykel eller mina bromsar. Av tidigare erfarenheter har jag fullt förtroende för hydrauliska skivbromsar som koncept, både vad gäller pålitlighet och effektivitet samt relativ underhållsfrihet.
På min nuvarande cykel tycks jag dock behöva rengöra väldigt ofta och även efter rejält gnuggande med aceton och annat så verkar bromseffekten inte bli helt återställd. Skriket blir jag heller inte av med särskillt lätt.
Vad gör jag för fel?
</rant>

Trådkapning!
Jag börjar fundera på om det är något fel på min cykel eller mina bromsar. Av tidigare erfarenheter har jag fullt förtroende för hydrauliska skivbromsar som koncept, både vad gäller pålitlighet och effektivitet samt relativ underhållsfrihet.
På min nuvarande cykel tycks jag dock behöva rengöra väldigt ofta och även efter rejält gnuggande med aceton och annat så verkar bromseffekten inte bli helt återställd. Skriket blir jag heller inte av med särskillt lätt.
Vad gör jag för fel?
</rant>
Tror inte du gör fel eg. Har gjort samma - flera gånger med lacknafta, t-röd, sån där som man tar bort valla med från skidor och bromsrengöring från Biltema. Filat beläggen, bakat dem i ugnen, eldat på grillen. De skrek som ett flyglarm ändå.
Men den där sprayen från Swiss stop funkade.
Letade även efter ngt liknande på Biltema med hittade inget där (Swiss stop vet hur man tar betalt)
Säkert gjorde jag ngt fel i tvättprocessen...
Sista utvägen är nya belägg och skivor men det känns ju surt när det är flera mm kvar på beläggen

Kanske har du ngt läckage från bromsslangen eller oket?

Lägesrapport från söderort.
Började gnissla igen från frambromsen. Så jag lackade ur och bytte skiva till en nästan ny och nya belägg. Körde även rätt hårt med brake cleaner på oket. Blev tyst och fick även bättre bett.

Såatte kanske har jag en liten läcka från oket. Eller så vet jag inte hur man gör rent bromsar…
Fortsättning följer.

Har länge haft problem med oljud från bromsen, tog tag i problemet på allvar först nu i veckan och köpte nya belägg. Rengjorde ok och skiva med 95% i sprit nu och skulle montera tillbaka allt nu med nya belägg. Var tvungen att pressa in kolvarna för att nya beläggen skulle få plats, pumpade några gånger på handtaget utan något i för att massera ut kolvarna för att sedan kunna pressa in dom. Men när jag pumpade ut kolvarna lite lite så såg jag hur det bubblade vid kolven, kom några droppar olja då pilen på bilden.

Vad tror ni, är det bara att byta ok eller var kolvarna helt enkelt ute för långt? Om det läcker från kolvarna skulle det förklara oljudet om beläggen får olja på sig, är inte synbart men kan ju ske ändå tänker jag.

Vad tror ni?

(Kopierat från mtb-grupp på FB)

Bilagor

• Screenshot_20211028-203426.jpg
    Screenshot_20211028-203426.jpg
    187.9 KB · Besök: 108
Har länge haft problem med oljud från bromsen, tog tag i problemet på allvar först nu i veckan och köpte nya belägg. Rengjorde ok och skiva med 95% i sprit nu och skulle montera tillbaka allt nu med nya belägg. Var tvungen att pressa in kolvarna för att nya beläggen skulle få plats, pumpade några gånger på handtaget utan något i för att massera ut kolvarna för att sedan kunna pressa in dom. Men när jag pumpade ut kolvarna lite lite så såg jag hur det bubblade vid kolven, kom några droppar olja då pilen på bilden.

Vad tror ni, är det bara att byta ok eller var kolvarna helt enkelt ute för långt? Om det läcker från kolvarna skulle det förklara oljudet om beläggen får olja på sig, är inte synbart men kan ju ske ändå tänker jag.

Vad tror ni?

(Kopierat från mtb-grupp på FB)
Jag skulle bytt ok, och skiva då skivan körts med smorda belägg och gjort oljud = nåt måste göras och jag lägger hellre en liten slant och får nyskick än hålla på och sanera, slipa och greja vilket inte kan förväntas ge särskilt bra resultat.

fast man kan, i alla fall på min cykel, förvänta sig att man snabbt har skit på beläggen igen. Jag tycker man får sikta på att köra slut på beläggen i största möjliga utsträckning. Tvätta med sprit räcker dock inte.

fast man kan, i alla fall på min cykel, förvänta sig att man snabbt har skit på beläggen igen. Jag tycker man får sikta på att köra slut på beläggen i största möjliga utsträckning. Tvätta med sprit räcker dock inte.
Jo men skit är nåt helt annat än olja och glasering från att bromsa med smorda belägg. Skogs-smuts från att cykla i skogen verkar snarare göra en väl inbäddad broms bättre med tiden.

Tillbaka
Topp