n3wton
Aktiv medlem
Varför cyklar alla andra snabbare?
Jag väger 83-85kg och är 188cm lång, min runda som jag tänker på är 62km och 400hm. Med 240W så ligger farten runt 34-35, mätverktyget är Garmin Vector 3.
Jag har både för lite kunskap och för lite mätdata för att gå vidare i diskussionen egentligen, men vid 400 hm på 62 km så måste ju ändå vikten ge ett ganska stort utslag om man väger 60-någonting eller 80-någonting?Watt per kg är nästan ointressant om det inte är väldigt mycket klättring.
Det är watt och aero som räknas för att vara snabb på relativt platt körning som det för det mesta är här hemma.
Strasser tryckte 270 ish watt i 24h för att avverka över 1000 km. Runt 80% av luftmotståndet kommer från gubben på cykeln när det börjar gå fort. Och även i relativt låga hastigheter tjänar du ofta på att hålla en aero position.
Han som hjälpte Strasser med aero set upen inför 1000 km försöket hade på nåt lopp spöat Strasser och det med typ 40 ish w lägre snitteffekt vilket bara berodde på att han var mer aero.
Så ska man cykla fort själv finns massor att hämta på sittposition, kläder mm
Jag stirrar mig lite blind på mina egna effektsiffror men har inte lagt någon tid på aero-optimering mer än det vanliga "in med armbågarna, raka underarmar" samt att ha bra kläder och inget onormalt högt styre. Mitt bekymmer är säkert att jag tappar formen titt som tätt och en "riktig" jämförelse där man anstränger sig max på samma runda hade såklart varit roligt att göra.