Varför cyklar alla andra snabbare?

• Trådstartare Trådstartare JEJ
  • Start datum Start datum
Det största kravet jag har påmina effektmätare är att dom är konsekventa. Egentligen har det ju ingen som helst betydelse vad dom visar eftersom jag använder dom som verktyg i träningen.
Du som zwiftar(om du kör race) ska ha en effektmätare som visar rätt, inget annat.
Det kvittar fullständigt vart man mäter.

Det största kravet jag har påmina effektmätare är att dom är konsekventa. Egentligen har det ju ingen som helst betydelse vad dom visar eftersom jag använder dom som verktyg i träningen.
Du som zwiftar(om du kör race) ska ha en effektmätare som visar rätt, inget annat.
Det kvittar fullständigt vart man mäter.
Hur konsekvent blir det om den börjar visa mindre och mindre på grund av slitage i drivverket? Det tycker inte jag verkar vara så särdeles konsekvent.

Kommer inte på vad jag har fel då det är erkänt att pedalmätare ger mest korrekt siffror, det betyder att något failar gällande de andra mätare och detta något kan variera, så är det bara.
”Jag vet inte” och ”kommer inte på” säger du, men du är ändå säker på att du har rätt?
Din argumentation imponerar inte?

Cyklar man på riktigt, så är det mest relevanta hur mycket effekt som kommer ut från bakhjulet, inte hur mycket som produceras till pedalerna.
Herregud det här var helt ärligt det dummaste jag har läst. Vem i hel är intreserad av att få sina siffror förstörda av godtyckliga saker som drivverk och vad det nu kan vara, när man bara kan ha exakta siffror. Ingen bryr sig om hur många watts som kommer ner på marken, helt galet farligt att gå efter något som kan vara helt off siffror. ÖVerträning, misslyckad träning bla bla.

”Jag vet inte” och ”kommer inte på” säger du, men du är ändå säker på att du har rätt?
Din argumentation imponerar inte?
Läs själv. Det här förstod jag före det att jag ens visste vad en wattmätare var för något för det är så grundläggande och enkelt att lista ut. Ska du mäta något vill du komma så nära källan som möjligt!! Riktigt simpelt.

Ja nu är jag inte trevlig men när ni börjar käbbla om grundläggande grejer. Börja tänk lite snälla ni eller trollar ni mig konstant: "Didn’t I just say all PowerTaps are proven accurate and consistent? Yes, but that doesn’t mean they are all the same. Let me explain. Technically, for greatest accuracy you want to measure power as close as possible to the location where it is being generated. "

Senast ändrad:
För att härja runt så ivrigt om hur och vad som gäller så postas väldigt lite om faktiska prestationer och resultat.

För att härja runt så ivrigt om hur och vad som gäller så postas väldigt lite om faktiska prestationer och resultat.
Har kört hårt som attan senaste två dagarna men hade tänkt mig på en längre hård prestation idag. Man måste ju passa på att ge kroppen en smocka nu när fitnessen börjar krypa uppåt i appen. Givetvis så är det bara siffror i appen och har inget som helst samband med verklig prestation, verklig prestation är hur man tänker kring cykling och annat helt opåverkbart. :cool:

Trainingpeaks är totalt flum! Får lägga om mina beräkningar så att de baseras på fart och då blir ju träningsmängden 0 för finns ingen hastighet på en trainer. Sen att jag tog hojen, satte den på asfalten och direkt kunde plocka KOMs är bara en sånt där brus i etern.

Har kört hårt som attan senaste två dagarna men hade tänkt mig på en längre hård prestation idag. Man måste ju passa på att ge kroppen en smocka nu när fitnessen börjar krypa uppåt i appen. Givetvis så är det bara siffror i appen och har inget som helst samband med verklig prestation, verklig prestation är hur man tänker kring cykling och annat helt opåverkbart. :cool:

Trainingpeaks är totalt flum! Får lägga om mina beräkningar så att de baseras på fart och då blir ju träningsmängden 0 för finns ingen hastighet på en trainer. Sen att jag tog hojen, satte den på asfalten och direkt kunde plocka KOMs är bara en sånt där brus i etern.

Jo’rå. Köp en sån

312AE36E-A32A-4266-B0F2-61018EF74981.jpeg

- och träna på rullar ska du se på fan.

Läs själv. Det här förstod jag före det att jag ens visste vad en wattmätare var för något för det är så grundläggande och enkelt att lista ut. Ska du mäta något vill du komma så nära källan som möjligt!! Riktigt simpelt.

Ja nu är jag inte trevlig men när ni börjar käbbla om grundläggande grejer. Börja tänk lite snälla ni eller trollar ni mig konstant: "Didn’t I just say all PowerTaps are proven accurate and consistent? Yes, but that doesn’t mean they are all the same. Let me explain. Technically, for greatest accuracy you want to measure power as close as possible to the location where it is being generated. "

Bara att använda ordet ”wattmätare” indikerar att man har noll koll på mätteknik...

Bara att använda ordet ”wattmätare” indikerar att man har noll koll på mätteknik...
Nej det gör det inte.

jag hoppas innerligt att du bara stiter och trollar när du säger allt det här dumma och rätt korkade, du inser på fullaste allvar inte att om det finns störningsmoment mellan kraftkällan och mätare så kan det uppstå en diskrepans mellan verklig och uppmätt kraft?

Ja herregud, dig skulle jag inte velat ha att mäta någonting, "halterna av gift var mycket låga! Men så stod jag också 300 km ifrån kemfabriken"

Nej det gör det inte.

jag hoppas innerligt att du bara stiter och trollar när du säger allt det här dumma och rätt korkade, du inser på fullaste allvar inte att om det finns störningsmoment mellan kraftkällan och mätare så kan det uppstå en diskrepans mellan verklig och uppmätt kraft?

Ja herregud, dig skulle jag inte velat ha att mäta någonting, "halterna av gift var mycket låga! Men så stod jag också 300 km ifrån kemfabriken"
Haha, jag jobbar bl.a. med att standardisera mätteknik i internationella standardiseringsorgan. Watt är en av de enheter vi mäter, men aldrig någonsin med något som kallas ”wattmätare”...

Jag vet inte men det finns säkert, annars tänkte jag mer på sådan wattmätare som sitter i navet.
Det borde väl bli mer energiförluster ju längre från energikällan man kommer, eller tänker jag fel? Om jag har ett ihoprostat vevlager borde det väl skilja rätt mycket mellan vevarmar och bakhjul? Sen hur mycket friktion/förluster som vanligen finns mellan sko och hjul har jag svårt att avgöra men jag inbillar mig att det tom rullar bättre med nysmörjd kedja än om jag glömt av det efter några pass.

Det borde väl bli mer energiförluster ju längre från energikällan man kommer, eller tänker jag fel? Om jag har ett ihoprostat vevlager borde det väl skilja rätt mycket mellan vevarmar och bakhjul? Sen hur mycket friktion/förluster som vanligen finns mellan sko och hjul har jag svårt att avgöra men jag inbillar mig att det tom rullar bättre med nysmörjd kedja än om jag glömt av det efter några pass.
Första stället mellan pedal och bakhjul lär vara vevlagret så jag skulle säga noll mellan pedal och vevmätning. Om du inte vill räkna med 0,01w i pedallagren och luftmotstånd för vevarmarna.

Glöm inte flexet i pedalaxlarna...

Man kan också fundera på om dubbelsidig "bruttomätning" i pedalerna är mer relevant än vevpartibaserad "nettomätning". Om man har så taskig muskelkoordination att varje ben genererar >> effekt ut på kedjan så är det definitivt något att jobba på men gör ju inte att det går fortare framåt.

Glöm inte flexet i pedalaxlarna...

Man kan också fundera på om dubbelsidig "bruttomätning" i pedalerna är mer relevant än vevpartibaserad "nettomätning". Om man har så taskig muskelkoordination att varje ben genererar >> effekt ut på kedjan så är det definitivt något att jobba på men gör ju inte att det går fortare framåt.
Jag har provkört Vector vs quarq just för balansens skull när jag dampade på Vector.
I mitt fall visade dom helt lika.

självklart tänker du rätt

Enda sättet att verkligen veta sitt FTP är att grisa på med smärta i 1h. Ramptest har jag aldrig testat men har kört 20 minuter och det 20 minuters test säger är mitt FTP verkar inte vara mitt FTP. Det varierar lite mellan människor hur länge de kan pusha.

Ska man köra sedan köra 20 minuters test måste man börja filosofera om man ska köra 5 minuters "all out" före testet för det var så skaparen av testet vill att du ska göra eller om det bara är att ta sin bästa 20 minuters kraft.

Kör Mont Ventoux på Zwift vet jag, bra FTP test
Kör man 20 min multiplicerar du ditt resultat med 0,95. Dela det med din vikt så har du w/kg.

Började köra racer i höstas och kör några ggr i veckan och brukar snitta mellan 30-33km/h. Sträckorna varierar mellan 6-11 mil. Snittade 31.2km/h med 247w på pedalerna (Garmin vector 3) i genomsnitt igår (väger 89kg) över en sträcka på 81km och 400m total höjd.
Samtidigt ser jag andra som cyklat i samma trakter samma dag som kört snabbare med under 200w i snitt. Dessutom personer som jag vet väger ungefär som mig!
De kör också solo förstås och jag har kollat att det inte är "estimated power".
En annan kör 34km/h i snitt på 200w. Lade mig ner i bocken igår, men det gjorde ingen märkbar skillnad. Pumpar alltid däcken innan och har rengjort kedja och växlar.
Kör en kolfibercykel bianchi infinito xe disc 2020 och har köpt nya bontrager kolfiberhjul för säsongen. Har jag alltid otur med vind och alla andra väljer sina rundor med omsorg och kollar vindar innan? Har jag för billig cykel? Är min kropp oerhört vindfångande?
Kan man lita på de där watt-mätarna? Prova att cykla tillsammans med nån av de du hänvisar till.

Skaffade mig en (billig enkelsidig) effektmätare, mest baraföratt.
Gårdagens lunchrunda:
174cm/69kg
19,1 km, 130 hm
Snittpuls 75% av max (mestadels i zon 2)
Snittfart 30,7 km/tim
Snitteffekt 165 W

Rätt blåsigt så inte snabbt på något vis. Passade på att trycka på ordentligt i sista backen, vilket gav både högre effektsiffror, snittpuls och snittfart än om jag fortsatt i zon 2.

Senast ändrad:
Skaffade mig en (billig enkelsidig) kraftmätare, mest baraföratt.
Gårdagens lunchrunda:
174cm/69kg
19,1 km, 130 hm
Snittpuls 75 av max (mestadels i zon 2)
Snittfart 30,7 km/tim
Snitteffekt 165 W

Rätt blåsigt så inte snabbt på något vis. Passade på att trycka på ordentligt i sista backen, vilket gav både högre effektsiffror, snittpuls och snittfart än om jag fortsatt i zon 2.
Skulle tro att 165W skulle ge max 25-26km/h för mig. Fick 27.6km/h med 191W (11 mil, 750 höjdmeter).
Hur man lyckas med blåsten betyder mycket. Har rundor med 260W där farten varit strax över 32km/h.
Här om dagen gav 284W 34.3 km/h över 4 mil. Bytte till Continental gp5000 däck igår så hoppas på bättre snitthastighet framöver!

Cyklade på Öland tidigare i sommar (alltså väldigt platt) och tidigt på morgonen gick det att slippa vind också. En mätpunkt därifrån:
183 cm/66 kg
56,4 km, 90 hm
Snittfart 32,7 km/h
Snitteffekt 197 W

Det här var på min titanhoj med skärmar monterade.

Edit: Kan lägga till att jag tror att både jag (ganska upprätt sittställning) och min cykel (stora runda rör, många ekrar, skärmar) kunde vara mer aero.

Senast ändrad:
Skulle tro att 165W skulle ge max 25-26km/h för mig. Fick 27.6km/h med 191W (11 mil, 750 höjdmeter).
Hur man lyckas med blåsten betyder mycket. Har rundor med 260W där farten varit strax över 32km/h.
Här om dagen gav 284W 34.3 km/h över 4 mil. Bytte till Continental gp5000 däck igår så hoppas på bättre snitthastighet framöver!
32 i snitt på 260W, då måste du ha en glädjemätare eller sitta väldigt illa. Jag kör 32-33 på strax över 200W i snitt.

32 i snitt på 260W, då måste du ha en glädjemätare eller sitta väldigt illa. Jag kör 32-33 på strax över 200W i snitt.
Nä det stämmer nog tyvärr ganska bra. Jämför med mkallstrom ovan som håller 32,7km/h på 197W. Omräknat i watt/kg blir det 2.98 W/kg. Det motsvarar 265W för mig (väger 90kg), vilket stämmer bra med de pass jag har registrerade i Strava. Jag startade tråden för att jag upplevde att andra som är lika tunga cyklar snabbare, men det är nog marginellt och beror på att de cyklar mer aerodynamiskt eller helt enkelt cyklar "osjälva" som någon skrev.

Testa sitta "obekvämt". Kanske sitter du betydligt sämre än du tror. Rulla fram axlarna och dra huvudet inåt och nedåt (motsatsen till bra hållning). Böj ordentligt på armbågarna och dra in dem mot kroppen. Cykla en kort runda i zon 2 eller låg 3 där du fokuserar på att hålla positionen.

Det blir ju olyckligt att jämföra snitthastighet och -watt mellan någon på 66 kg och någon på 90 kg, det är ju watt/kg som räknas. Plus att någon som är tung förmodligen också har mycket sämre aero-egenskaper.

Jag som väger 86 kg har ofta rena pro-tour-siffrorna på en sprättig runda, men snitthastigheten är ändå ganska modest jämfört med "snabba" cyklister. För att jag ska komma upp i riktigt goa snitthastigheter runt 34-38 km/h måste det vara rejält platt eller snabba medcyklister i klunga. Vanlig temporunda slutar sällan över 32 i snitt..

Det blir ju olyckligt att jämföra snitthastighet och -watt mellan någon på 66 kg och någon på 90 kg, det är ju watt/kg som räknas. Plus att någon som är tung förmodligen också har mycket sämre aero-egenskaper.

Jag som väger 86 kg har ofta rena pro-tour-siffrorna på en sprättig runda, men snitthastigheten är ändå ganska modest jämfört med "snabba" cyklister. För att jag ska komma upp i riktigt goa snitthastigheter runt 34-38 km/h måste det vara rejält platt eller snabba medcyklister i klunga. Vanlig temporunda slutar sällan över 32 i snitt..
Jag väger 83-85kg och är 188cm lång, min runda som jag tänker på är 62km och 400hm. Med 240W så ligger farten runt 34-35, mätverktyget är Garmin Vector 3.

Watt per kg är nästan ointressant om det inte är väldigt mycket klättring.
Det är watt och aero som räknas för att vara snabb på relativt platt körning som det för det mesta är här hemma.

Strasser tryckte 270 ish watt i 24h för att avverka över 1000 km. Runt 80% av luftmotståndet kommer från gubben på cykeln när det börjar gå fort. Och även i relativt låga hastigheter tjänar du ofta på att hålla en aero position.

Han som hjälpte Strasser med aero set upen inför 1000 km försöket hade på nåt lopp spöat Strasser och det med typ 40 ish w lägre snitteffekt vilket bara berodde på att han var mer aero.
Så ska man cykla fort själv finns massor att hämta på sittposition, kläder mm

Watt per kg är nästan ointressant om det inte är väldigt mycket klättring.
Inte så bra på det här men jag svamlar lite ändå:

Kanske är så eller inte som du skriver, det beror väl på, en sak är säker dock och det är att tyngre personer ofta har högre wattsiffror jämfört med en smalare/lättare person. Ja, de kan ofta vara urstarka på intervaller samt kortare distanser etc men enligt min erfarenhet får de å andra sidan ofta (men inte alltid, beroende på cyklisten) problem på längre distanser, då tar straffvikten ofta ut sin rätt samt självklart om det är kuperat.

Cyklister är oftast livrädda för backar när man cyklar i grupp (alla ske med samt att man vill spara energi) så lättare cyklister ligger ibland där och bokstavligen halvsover uppför medan de tyngre får jobba betydligt lite mer, sedan smäller det till nerför och de tyngre är i sitt esse igen men så fungerar det ju när man är ett lag/team. Skulle alla cyklister mera cykla efter sin förmåga och pusha skulle i många fall de tyngre få stora problem, dock till stor beroende på distans och banprofil.

Man man märker tydligt i tex Zwift också att just watt premieras, de flesta populära race är ju rätt korta. I mångt och mycket handlar det om hur mycket watt du klarar att leverera om du vill bli vass i Zwiftrace. Jag ligger i kategori B nu men finns ju tex många kat C cyklister man inte skulle ha den endaste blekaste chans mot i kortare race, gäller kanske även en del kat D cyklister. De är ibland tunga vilket gör att de har lägre watt/kg siffra men pumpar ju rent löjligt höga watt, urstarka. ;-)

Det är rätt kul med cykling kan jag tycka att man kan vara en jättevass cyklist trots att man har kulmage och väger en del hel del, går inte alls att jämföra med långdistanslöpning på det sättet då du blir avsevärt hårdare viktstraffad. Men i cykling får man vara jäkligt försiktig att få för sig att man är en starkare cyklist än en annan bara grundat på utseendet och storleken på magen. ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp