[OT] Ny android med 3,5 mm hörlursuttag och stort batteri

Octagon

Aktiv medlem
Vad ska man köpa då?
Vattentät är krav
Bra batteri är högprioriterat
Kameran ska OK men behöver inte ha 5 linser och massa zoom.
Pris så att arbetsgivaren tycker det är vettigt (dvs inte 12000, men kanske 8500, andra får ut typ Samsung S21)

Min sony som är rätt gammal nu har bara usb-c men man fick med en adapter usb-c->3.5mm DIN

Jag har precis skaffat en Sony Xperia 10 III, dvs deras senaste 'budget'-modell. Passar nog in på alla dina krav. Jag tycker det är skönt att den inte är så stor heller

Hade liknande kravspec. Det blev en budgetkines - Xiaomi X3 Pro 256GB.
Uppfyller alla dina krav utom vattentäthet (lite luddig klassning på den) + den har SD kortsplats.
Dock säljs inte den "officiellt" i Sverige så det kan ställa till det med garantiservice och dylikt.
Och om nu arbetsgivaren ska betala så kanske man vill köpa "märkes" ändå men det är annars en svårslagen budgetlur.

Hade liknande kravspec. Det blev en budgetkines - Xiaomi X3 Pro 256GB.
Uppfyller alla dina krav utom vattentäthet (lite luddig klassning på den) + den har SD kortsplats.
Dock säljs inte den "officiellt" i Sverige så det kan ställa till det med garantiservice och dylikt.
Och om nu arbetsgivaren ska betala så kanske man vill köpa "märkes" ändå men det är annars en svårslagen budgetlur.
Jag har köpt en Xaomi Poco X3 Pro till 11-åringen. 2000:- på Banggod, superbra telefon. Men till jobbet blir det betydligt enklare med svenskt kvitto med moms osv, även om det kanske går från banggod också, har inte kollat.

Jag har precis skaffat en Sony Xperia 10 III, dvs deras senaste 'budget'-modell. Passar nog in på alla dina krav. Jag tycker det är skönt att den inte är så stor heller
Bra tips, dom verkar funka. Den lite dyrare Xpera 5 II verkar ju bra också, kommer ny variant snart (ii -> iii).

Det tråkiga med många kinatelefoner och liknande är att de är dåliga på att skicka ut säkerhetsuppdateringar och nya androidversioner. Kanske är Xiaomi och andra stora aktörer bättre iofs.

Jag har en S10e som uppfyller alla dina krav förutom bra batteritid. Sen är det ju inte senaste modellen direkt, kan ju vara lite trist. Om de ens går att köpa..?

Jag har en Asus Zenfone 8 som checkar boxarna, om 4000mah duger som batteri (det gör det för mitt användande, upplever att det räcker länge jämfört med polares och tidigare telefoner.)

Jag har haft Xperia 10 II något år nu och är väldigt nöjd med den. Ytterligare en fördel är att det inte är så mycket jox med som i många andra telefoner. Och uppdateringar har kommit relativt snabbt känns det som.

Köpte en Samsung A52 4g för en månad sen och än så länge är jag nöjd.

Vad jag ser uppfyller den dina krav och kan kanske vara något för dig.

Jag har en Asus Zenfone 8 som checkar boxarna, om 4000mah duger som batteri (det gör det för mitt användande, upplever att det räcker länge jämfört med polares och tidigare telefoner.)
Jag var sugen på den som en ersättare till min s10e då jag inte är överförtjust i alla monstruösa telefoner. Men tyvärr var lanseringsdatum okänd och Asus var ett av få märken vi inte kunde köpa in genom vår leverantör så det fick bli en Samsung igen. Har lite lärt mig leva med formatet på S20FE (även om jag inte är helt övertygad). Saknar egentligen inte 3.5mm uttaget längre då jag ändå oftast kör med true wireless lurar och vid behov funkar det bra med adapter.

Så vad är nytt under solen? Min Poco X3 har varit med i tre år nu och i det stora hela har jag varit väldigt nöjd. Emellertid har senaste MIUI bara inneburit försämringar och något officiellt android 14 stöd kommer inte.
Bland annat har blåtand blivit struligt sen uppdateringar där bland annat telefonen och trainern inte hittar varandra respektive det är alltid en massa strul med bt lurar och ibland är det enda som funkar att starta om luren.
Sen är batteritiden superoförutsägbar numera, ibland är den nere på 25% på en förmiddag och ibland så är det 65% på kvällen trots liknande användning. Nåt ligger och tjuvdrar numera lite randomly då den också kan bli varm helt plötsligt.

Förvisso skulle man kunna börja hålla på labba med custom roms och grejer men jag funderar på om jag ska unna mig en ny lur.

Behåller gärna både minneskort och 3.5 jacket men fattar jag det rätt att man kan köra usb-c till 3.5 jacks adapter på typ alla nyare lurar och då köra trådade lurar i alla fall?

Annars ligger Redmi Note 13 Pro 5G väldigt bra till (saknar dock sd kortsplats).

Verkar svårslagen för priset (strax under 3k från tysken).
Kör hallon idag och kan absolut tänka mig köpa en telefon igen med abbonemang om det skulle vara en superdeal men har inte sett något som inte blir avsevärt mycket dyrare över 24 månader.

Har heller inget behöv av glas eller fancy material utan har verkligen gillat att kunna behandla Pocon oömt och inte behöva ha ångest varje gång den går i backen:)

Så vad är nytt under solen? Min Poco X3 har varit med i tre år nu och i det stora hela har jag varit väldigt nöjd. Emellertid har senaste MIUI bara inneburit försämringar och något officiellt android 14 stöd kommer inte.
Bland annat har blåtand blivit struligt sen uppdateringar där bland annat telefonen och trainern inte hittar varandra respektive det är alltid en massa strul med bt lurar och ibland är det enda som funkar att starta om luren.
Sen är batteritiden superoförutsägbar numera, ibland är den nere på 25% på en förmiddag och ibland så är det 65% på kvällen trots liknande användning. Nåt ligger och tjuvdrar numera lite randomly då den också kan bli varm helt plötsligt.

Förvisso skulle man kunna börja hålla på labba med custom roms och grejer men jag funderar på om jag ska unna mig en ny lur.

Behåller gärna både minneskort och 3.5 jacket men fattar jag det rätt att man kan köra usb-c till 3.5 jacks adapter på typ alla nyare lurar och då köra trådade lurar i alla fall?

Annars ligger Redmi Note 13 Pro 5G väldigt bra till (saknar dock sd kortsplats).

Verkar svårslagen för priset (strax under 3k från tysken).
Kör hallon idag och kan absolut tänka mig köpa en telefon igen med abbonemang om det skulle vara en superdeal men har inte sett något som inte blir avsevärt mycket dyrare över 24 månader.

Har heller inget behöv av glas eller fancy material utan har verkligen gillat att kunna behandla Pocon oömt och inte behöva ha ångest varje gång den går i backen:)
Min Poco X3 NFC började också få kass batteritid, köpte en Motorola Moto g84 5G, finns från ~2500:- (prisjakt)

Största lyften, OLED, fingeravtryckssensor på skärmen(otroligt mycket smidigare än på sidan!), vikt, lättare. 12/256Gb minne.
Nackdelar är inte många men jag tycker touchkänsligheten på skärmen är sämre, bara marginellt men ändå. Laddar lite långsammare, inget problem för mig.
Annars 3,5mm jack, SD-kortplats, mm., mm. =)

Fick precis uppdatering till Android 14. Ingen bloatware!

2500 för 12GB/256GB låter ju enormt prisvärt. Men Motorola är väl inte världsbäst på att hålla sina telefoner uppdaterade? Å andra sidan, en Google Pixel 6A för 3500 (brukar gå men just nu är den dyrare) har 6GB/128GB.

Jag lyckades få tag i en Samsung S20FE på jobbet från nån som slutat, annars får vi bara Iphone SE numera.

Pixel 7A kostade 3990:- på Elgiganten igår, tyvärr gick erbjudandet ut inatt... Kanske kommer fler kampanjer, den kommer ju få Android 16 och säkerhetsuppdateringar till 2028.

2500 för 12GB/256GB låter ju enormt prisvärt. Men Motorola är väl inte världsbäst på att hålla sina telefoner uppdaterade? Å andra sidan, en Google Pixel 6A för 3500 (brukar gå men just nu är den dyrare) har 6GB/128GB.

Jag lyckades få tag i en Samsung S20FE på jobbet från nån som slutat, annars får vi bara Iphone SE numera.
Ja, Motorolan är prisvärd, inte den nyaste chippen men den tuffar på, många klagar på att den inte fixar filma i 4K men mig kvittar det. =)
När det det är dags för uppdatering så är det nog dags för en ny telefon i alla fall och nu kom Android 14 så det känns OK.

Jobbluren är en Samsung A71, tyvärr tar de ju aldrig in Androidlurar i samma höga prisklass som iPhones. :/

När det det är dags för uppdatering så är det nog dags för en ny telefon i alla fall och nu kom Android 14 så det känns OK.
Jag försöker ha nån slags ambition att inte byta så ofta, det känns vettigt med telefoner som uppdateras länge i alla fall. Egentligen är jag sugen på en Fairphone eftersom den är lätt att reparera och det finns reservdelar tillgängliga men de har valt bort trådlös laddning så det funkar inte för mig tyvärr. Har laddplatta i bilen där telefonen alltid ligger när jag kör och det är för smidigt för att jag ska sluta med det :)

Jobbluren är en Samsung A71, tyvärr tar de ju aldrig in Androidlurar i samma höga prisklass som iPhones. :/

Orkar inte hålla på med två telefoner :) Men det är nog samma hos oss, även en Iphone SE är löjligt dyr jämfört med Androidtelefonerna. Å andra sidan så lever den nog längre.

Laddar lite långsammare, inget problem för mig.
Långsam laddning borde snarare vara en fördel, åtminstone vad gäller batteriets livslängd

En stor fördel!

Egentligen är jag sugen på en Fairphone eftersom den är lätt att reparera och det finns reservdelar tillgängliga
+1
men de har valt bort trådlös laddning så det funkar inte för mig tyvärr. Har laddplatta i bilen där telefonen alltid ligger när jag kör och det är för smidigt för att jag ska sluta med det :)
När man har vant sig vid det är trådlös laddning svårt att klara sig utan.
Ikea säljer Qi-laddplattor billigt, de har även tillräckligt låg effekt för att telefonen inte skall bli batteridödande varm
livboj-tradloes-laddare-svart__0718185_pe731464_s5.jpg

@HåkanC Har de där puckarna MagSafe-magnet? Det framgår inte riktigt. Köpte en helt annan modell för ca hundralappen på amazon som hade det och råkar man ha en kompatibel telefon är det ju otroligt smidigt att laddaren placerar sig själv rätt om man håller telefonen tillräckligt nära. Plus att det går att använda telefonen under laddning.

Fast mitt köp motiverades eg primärt av att min telefon utvecklat glapp i laddkontakten.

@HåkanC Har de där puckarna MagSafe-magnet? Det framgår inte riktigt. Köpte en helt annan modell för ca hundralappen på amazon som hade det och råkar man ha en kompatibel telefon är det ju otroligt smidigt att laddaren placerar sig själv rätt om man håller telefonen tillräckligt nära. Plus att det går att använda telefonen under laddning.

Fast mitt köp motiverades eg primärt av att min telefon utvecklat glapp i laddkontakten.
Är det en iphone så skulle jag prova rengöra lightningporten. Brukar samlas ludd osv som gör att kontakten inte riktigt bottnar och leder till glapp.

Jobbade på en appleåterförsäljare samtidigt som jag pluggade, och på dom fem åren var det bara en av telefonerna jag stötte på som faktiskt hade glapp i uttaget :)

Tillbaka
Topp