Hitta den perfekta kassetten

DarkMatter

Aktiv medlem
Hur hittar man den perfekta Shimano-kassetten? Eller kanske snarare, finns den perfekta kassetten?
Kör idag 10-delat 11-28 men upplever att jag sällan kommer ner på 11:an. Tänker mig därför att man kunde offra den, och kanske 12:an, för tätare steg där man faktiskt använder kassetten. Så nånting i stil med 13-28 eller kanske 13-30 vore ju bra.
Men det verkar inte finnas. 11-xx finns ju lite olika, bland annat 11-32.
Vill man börja på 12 så finns några alternativ, men främst verkar 12-25 vara vanlig och jag tror kanske jag vill behålla 28:an ett tag till (den används ju oftare än 11:an).
Närmaste jag kommit var nog Ultegra CS-6700 12-30, som är lite dyr, och Deore CS-HG500 12-28, som väl är för MTB?

Kan man pussla ihop en egen kasset om man har dreven? Har jag missat något?

Har Tiagra 4700 förresten.

Hur hittar man den perfekta Shimano-kassetten? Eller kanske snarare, finns den perfekta kassetten?
Kör idag 10-delat 11-28 men upplever att jag sällan kommer ner på 11:an. Tänker mig därför att man kunde offra den, och kanske 12:an, för tätare steg där man faktiskt använder kassetten. Så nånting i stil med 13-28 eller kanske 13-30 vore ju bra.
Vill man börja på 12 så finns några alternativ, men främst verkar 12-25 vara vanlig och jag tror kanske jag vill behålla 28:an ett tag till (den används ju oftare än 11:an).
Närmaste jag kommit var nog Ultegra CS-6700 12-30, som är lite dyr, och Deore CS-HG500 12-28, som väl är för MTB?

Ja, det är enkelt att bygga om till 12-28 i Ultegranivå. Finns en tråd här om vilka drev som man byter.
Kör själv på ett sådant ”hemmabygge”.

Ja, det är enkelt att bygga om till 12-28 i Ultegranivå. Finns en tråd här om vilka drev som man byter.
Kör själv på ett sådant ”hemmabygge”.
Är det denna tråden?

Är Shimano ett krav? Jag bytte från originalkassetten Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T på min White GX Pro 20 till SRAM PG-1070 PowerGlide II 12-28T. Det har fungerat utmärkt.

Denna såg ju smutt ut om den bara funnits i lager:

Ta 12-25 annars?

Jag kör Miche 11-delat kassett som styckats ihop enligt mina önskemål, köpt från the Cycle Clinic. Före slutgiltiga Brexit.
Men Miche är för jösse namn italiensk så det bör ju gå att hitta nån återförsäljare inom EU.
Som tex Bike 24, med leveranstid dock. https://www.bike24.com/p220040.html
Eller direkt från Miche https://www.miche.it/en/primato-10-sh.html

Shimano 12-28:an finns i lager på Bikester, bara om du missade mitt inlägg ovan.

HG500-kassetten kallas ju ibland för Tiagra 4700…
Det man ska tänka är att den har ”extra-spacern” på 1mm som normalt behövs för Shimano 10-delat LVG inbyggd redan, dvs ingen 1mm spacer behövs.

Jag använder aldrig 11t och vill har ett tänds steg mellan 12 och 17. För mig är då 12-27 perfekt. Har en gammal 105 12-27 kassett på min lvgcykel, men tyvärr tillverkar Shimano den inte längre. Sram har 12-26, 12-27 och 12-28 med ett tänds steg mellan 12 och 27. Jag tycker inte om Shimanos 10-delat 12-28 för att den saknar 16t drevet.

Är Shimano ett krav? Jag bytte från originalkassetten Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T på min White GX Pro 20 till SRAM PG-1070 PowerGlide II 12-28T. Det har fungerat utmärkt.
Kanske inte ett krav egentligen, men känns alltid bäst med "original".

Shimano 12-28:an finns i lager på Bikester, bara om du missade mitt inlägg ovan.
Yes, missade svara dig. Den känns mer och mer lockande.

Det man ska tänka är att den har ”extra-spacern” på 1mm som normalt behövs för Shimano 10-delat LVG inbyggd redan, dvs ingen 1mm spacer behövs.
Och nu kallas den tydligen GRX istället. HG500 verkar vara en riktig överlevare som förs vidare från grupp till grupp.

Tror det är en 105 jag har med
11-12-13-14-15----17----19----21-------24----------28
Med HG500 får man istället för 11:an 24 bytt mot 23-25:
---12-13-14-15----17----19----21----23----25-------28

På något sätt hade jag hoppats på 16 istället som Berk var inne på men det kanske är bättre egentligen. Här får man tätare steg hela vägen upp. Skulle få gå ner på 12-25 för att få 16. Hur som helst är min 11t i stort sett oanvänd så det lär inte bli sämre.

Är HG500 en nedgradering från 5700 (som för övrigt verkar ha migrerat till Deore LX)? Gissar att det inte blir märkbart för mig.

Ja, HG500 är lite tyngre än de 10-delade 105-kassetterna (5700). Å andra sidan finns väl inte de senare att få tag på längre, så kör man 10-delat Shimano lvg så är det HG500
eller Ultegra 6700 kassetter som gäller numer.

Varför inte Sram då?
Mest för att jag är Shimano-fanboy (och alla säger att Sram är gjorda av mjukost).

Ja, HG500 är lite tyngre än de 10-delade 105-kassetterna (5700). Å andra sidan finns väl inte de senare att få tag på längre, så kör man 10-delat Shimano lvg så är det HG500
eller Ultegra 6700 kassetter som gäller numer.
Bikester verkar iofs ha 11-28 5700 inne (samma som jag har nu alltså).

Vikt är inget bekymmer, åtminstone inte på den nivån. Vad jag kan hitta skiljer det 45 gram. Bara ta med en halv deciliter mindre vatten i flaskan.

Jag har läst att man ses som amatör om man kör omkring med 12-25, det fick jag inte reda på förrän efter flera år. Men jag bytte över till 12 - 28 och det var faktistk bättre. Nu behöver jag dock lägre växlarna då jag kör omkring med 53 39 och det sörjer jag. Nu är här iofs obefintligt med backar men ja fail.

Mest för att jag är Shimano-fanboy (och alla säger att Sram är gjorda av mjukost).

Bikester verkar iofs ha 11-28 5700 inne (samma som jag har nu alltså).

Vikt är inget bekymmer, åtminstone inte på den nivån. Vad jag kan hitta skiljer det 45 gram. Bara ta med en halv deciliter mindre vatten i flaskan.

Då får du ju vätskebrist, vet du hur mycket sämre du presterar vid vätskebrist?

edit: Men man ska testa sig fram med allt, inte vara som jag som envisas med samma grejer år ut och år in. Som nu när jag bytte till 40 från 42 styre och märkte att domningarna i min hand försvann. Dumt!
Så man ska testa OLIKA grejer för att se vad som PASSAR bäst.

Senast ändrad:
Perfekta kassetten är här på lager:
just den är min go-to för 10x och landsväg:) kul att du hittade en ny, tror de är ute ur produktion.

bra kompromiss mellan tajta växlar i fart, och lite glesare när det går långsamt. och slippa den kuggiga och tröga 11an.

man skall vara tydlig med att titandreven slits relativt snabbare. men eftersom jag renoverar mina kassetter spelar det mindre roll för mig. köper därför begagnad till attraktivt pris, och har några stycken på hamster-vänt.

just den är min go-to för 10x och landsväg:) kul att du hittade en ny, tror de är ute ur produktion.

bra kompromiss mellan tajta växlar i fart, och lite glesare när det går långsamt. och slippa den kuggiga och tröga 11an.

man skall vara tydlig med att titandreven slits relativt snabbare. men eftersom jag renoverar mina kassetter spelar det mindre roll för mig. köper därför begagnad till attraktivt pris, och har några stycken på hamster-vänt.

Jag cyklar inte så mycket lvg, så min 105 12-27 är fortfarande i bra skick. Tyvärr producerar Shimano den inte längre. Jag visste att DuraAce versionen fanns fortfarande. Funderade att köpa en innan den går ut, men skulle också kunna uppgradera till Shimano 11-delat efter 5 år. Titan på de fyra största drev är ingen problem för mig, jag använder dom bara på branta backar och det finns inte många kring Stockholm.

Att inte 1mm-distansen behövs borde då även betyda att HG500-kassetten inte passar på navkroppar("bodys") som är gjorda för endast 10-delade kassetter.
Så vitt jag vet gäller det DA-nav och kompletta DA och Ultegra hjul. Alla(?) navkroppar("bodys") för 11-delade lvg-kassetter skall fungera, men vilken distansbredd som behövs har jag ingen koll på.
Varför alla Shimanos 10-delade kassetter inte är lika breda har jag ingen aning om.

Att inte 1mm-distansen behövs borde då även betyda att HG500-kassetten inte passar på navkroppar("bodys") som är gjorda för endast 10-delade kassetter.
Så vitt jag vet gäller det DA-nav och kompletta DA och Ultegra hjul. Alla(?) navkroppar("bodys") för 11-delade lvg-kassetter skall fungera, men vilken distansbredd som behövs har jag ingen koll på.
Varför alla Shimanos 10-delade kassetter inte är lika breda har jag ingen aning om.
Hmm, nu blir det en röra. Är det en 10-delad kassett som inte passar på gamla hjul?

och, återigen, här kan du stycka ihop din alldeles egen Miche-kassett.
Verkar dessutom finnas i lager. Även om Bikeinn är världens snabbaste leverantör.

edit, här saknas ett ”inte”. Gissa var.

Senast ändrad:
Jag har läst att man ses som amatör om man kör omkring med 12-25, det fick jag inte reda på förrän efter flera år. Men jag bytte över till 12 - 28 och det var faktistk bättre. Nu behöver jag dock lägre växlarna då jag kör omkring med 53 39 och det sörjer jag. Nu är här iofs obefintligt med backar men ja fail.
Nu är jag ju amatör (och du också? om du inte får betalt för att cykla) så det skulle passa fint. Dock vill jag också ha lägre växlar ibland så tänker nog inte offra 28:an.

Då får du ju vätskebrist, vet du hur mycket sämre du presterar vid vätskebrist?
Om jag får vätskebrist av att jag saknar en halv deciliter vatten så har jag planerat fel.

edit: Men man ska testa sig fram med allt, inte vara som jag som envisas med samma grejer år ut och år in. Som nu när jag bytte till 40 från 42 styre och märkte att domningarna i min hand försvann. Dumt!
Så man ska testa OLIKA grejer för att se vad som PASSAR bäst.
Håller helt med.

Hmm. Hur vet jag om den passar på mitt hjul då?

Kanske inte ett krav egentligen, men känns alltid bäst med "original".

Yes, missade svara dig. Den känns mer och mer lockande.

Och nu kallas den tydligen GRX istället. HG500 verkar vara en riktig överlevare som förs vidare från grupp till grupp.

Tror det är en 105 jag har med
11-12-13-14-15----17----19----21-------24----------28
Med HG500 får man istället för 11:an 24 bytt mot 23-25:
---12-13-14-15----17----19----21----23----25-------28

På något sätt hade jag hoppats på 16 istället som Berk var inne på men det kanske är bättre egentligen. Här får man tätare steg hela vägen upp. Skulle få gå ner på 12-25 för att få 16. Hur som helst är min 11t i stort sett oanvänd så det lär inte bli sämre.

Är HG500 en nedgradering från 5700 (som för övrigt verkar ha migrerat till Deore LX)? Gissar att det inte blir märkbart för mig.
Jag tror jag har en 10 delad ,12-28 , 105 kassett i källaren i ganska bra skick som du skulle kunna få byta mot några öl eller något användbart du inte behöver. Har du inget och är nykterist så får du den. Bättre att den kommer till användning.

och, återigen, här kan du stycka ihop din alldeles egen Miche-kassett.
Stämmer det?
För när jag kollar 10-delade Miche-kassetter verkar de bara finnas färdiga och i 13-23 + 16-25
https://www.bikeinn.com/bike/miche-primato-shimano-cassette/136062326/p

Dessutom finns det de på nätet som påstår att Miche-kassetter växlar sämre eftersom tänderna inte har Hyperglide(HG)-mönster/slipning
Men jag har ingen egen erfarenhet av Miche-kassetter,

Hmm, nu blir det en röra. Är det en 10-delad kassett som inte passar på gamla hjul?
HG500-kassetten skall passa på alla hjul/nav utom de för endast 10-delade kassetter (de med alu-navkropp) vilket är (om jag har förstått det rätt) de jag skrev om ovan.
Men alla hjul/nav för 8 och 9-delade kassetter, liksom förstås 11-delade (lvg) skall den passa på.

Hur vet jag om den passar på mitt hjul då?
Vilket hjul/navkropp("body") och vilken kassett har du idag?
För om jag har förstått det rätt skall nämligen alla 10-delade tiagrakassetter vara lika breda som HG500.

Stämmer det?
För när jag kollar 10-delade Miche-kassetter verkar de bara finnas färdiga och i 13-23 + 16-25

Dessutom finns det de på nätet som påstår att Miche-kassetter växlar sämre eftersom tänderna inte har Hyperglide(HG)-mönster/slipning

Tja, enligt hemsidan

3E7E9079-073E-4E71-9A31-817CCA50C4C6.png

Jag kör själv Miche på lvgcykeln. Skall växla bäst med KMC-kedjor men jag kan inte påminna mig att det är akillnad mot den Ultegrakedja som satt på innan.

Kör 10-delad Miche 14-25 sen i våras på "fin"-räsern, är nöjd med detta men så bor jag ju också på den skånska slätten.
Har inte märkt att det skulle vara sämre är tidigare kassett (105, 11-25). Å andra sidan hade man väl behövt jämföra ny Miche med ny Shimano, inte med gammal sliten Shimano.

Kör 10-delad Miche 14-25 sen i våras på "fin"-räsern, är nöjd med detta men så bor jag ju också på den skånska slätten.

Har inte märkt att det skulle vara sämre är tidigare kassett (105, 11-25). Å andra sidan hade man väl behövt jämföra ny Miche med ny Shimano, inte med gammal sliten Shimano.
Härligt att kunna köra så tät kassett. Vad har du fram?

Tack
Tills slut lyckades jag få fram rätt sida: Miche sproket (!),
men det verkar sakna en del, tex 16. Åtminstone enl: Miche Sproket 10s Shimano
Nu är ju detta Bikeinn, 16t står som nedsatt 28% eller nåt. Fast visar 17 när man klickar.
Nå, 16 för 10 vx finns i Miches sortiment så det är väl ett skrivfel som man får vara tydlig med vid beställning.
Eller hitta nån annan som säljee Miche i lösvikt.

Stämmer det?

HG500-kassetten skall passa på alla hjul/nav utom de för endast 10-delade kassetter (de med alu-navkropp) vilket är (om jag har förstått det rätt) de jag skrev om ovan.
Men alla hjul/nav för 8 och 9-delade kassetter, liksom förstås 11-delade (lvg) skall den passa på.

Vilket hjul/navkropp("body") och vilken kassett har du idag?
För om jag har förstått det rätt skall nämligen alla 10-delade tiagrakassetter vara lika breda som HG500.
Så om jag tolkar kunskapsgeniet ;) rätt så borde det gå att köra HG500 på:

Tillbaka
Topp