[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Den har varit mer eller mindre såhär usel från början och senast jag var inne och rotade i den såg den rätt så ren ut. Har kollegor med liknande problem med sina Lenovosar så det är inte bara jag.

Nu spelar det heller inte så stor roll för mig eftersom jag kör macen som är funkar bra och dessutom på många laster verkar vara snabbare än de stationära threadrippers en del andra kollegor sitter på

Tycker det generellt är ett problem. Även Dell låter som fan. Den jag har nu blir väl lite bättre om man pallar upp den med luft under.
Den gamla som barnen kör Zwift på får tokspel men det är kanske inte rättvist med tanke på att det är en kontors GPU byggd för powerpoint eller i värstafall enklare excel.

Beror det på underdimensionerad GPU/CPU eller vad?

Jag ställde ner cpu:n till max 99% i min jobbdator. Den blev mycket tystare! Jag tror att den inte längre använder turbo-läget på cpun längre. Det går kanske att stänga av i BIOS med, har dock inte kollat det.

power.PNG

Hemma har jag ett datorställ av tekniklego och en gammal fläkt. Även det gör datorn mycket svalare och tystare.

IMG_2766.JPEG

Jag ställde ner cpu:n till max 99% i min jobbdator. Den blev mycket tystare! Jag tror att den inte längre använder turbo-läget på cpun längre. Det går kanske att stänga av i BIOS med, har dock inte kollat det.

Visa bilaga 498129

Hemma har jag ett datorställ av tekniklego och en gammal fläkt. Även det gör datorn mycket svalare och tystare.

Visa bilaga 498130
Har inga CPU inställningar där. Minns inte om jag även kollade i Bios

Eller efter. Dell har inte låtit så jävla illa tidigare generationer

Jag menar CPU-mässigt. Intel har stått och stampat ett bra tag med gamla arkitekturer.

Notera att MacBook Air, med prestanda vid verkligt arbete som de bästa vanliga biznizlaptopsen, inte har en enda fläkt.

Ska man ha en Intel-”PC” är dells XPS-serie helt ok.

Jag har inte stött på någon laptop som har lika bra trackpad som apples dock.

Jag menar CPU-mässigt. Intel har stått och stampat ett bra tag med gamla arkitekturer.

Notera att MacBook Air, med prestanda vid verkligt arbete som de bästa vanliga biznizlaptopsen, inte har en enda fläkt.

Ska man ha en Intel-”PC” är dells XPS-serie helt ok.

Jag har inte stött på någon laptop som har lika bra trackpad som apples dock.
Förstod nästan det. Jag har inte följt med på många år. Laptop har jag det jag får av jobb. Gissar att det är sämre än det behövt vara om jag orkade sätta mig in i drivers osv (eller om de vars jobb det är hade fixat det)

Jobbar med en app som kommunicerar med en betaltjänst, skickar med email, postort och postnummer för att kunna spara kortuppgifter. Har fått några felmeddelanden ang. email därifrån, "min" app släpper genom dessa. Kommer förmodligen att se över testen i appen, men senare. De emailadresser som inte godkänns har "gmail.xn--com-sla" som domän. Har aldrig sett det innan, men har nu haft några sådana.

Nån som vet vad det är?

Det låter som du fått med skräp när man har klistrat in adresserna, tillsammans med någon annan bug. xn-prefixet är för internationella domännamn. Försäkringskassan blir t ex "xn--frskringskassan--xnb53a" IDN-kodat.

Tycker det generellt är ett problem. Även Dell låter som fan. Den jag har nu blir väl lite bättre om man pallar upp den med luft under.
Den gamla som barnen kör Zwift på får tokspel men det är kanske inte rättvist med tanke på att det är en kontors GPU byggd för powerpoint eller i värstafall enklare excel.

Beror det på underdimensionerad GPU/CPU eller vad?

vi har haft problem på mitt jobb med ganska många laptops att dom från fabrik låter väldigt mycket, öppnade upp en av dom nya laptopsen (en hp elitebook g8 840) och såg att den knappt hade någon kylpasta på cpu.

nu kanske det inte är felet på din dator , men vi upptäckte att hp snålar med kylpastan och det är därför dom går på högvarv då dom överhettas.

Aldrig sett det på toppdomänsidan om punkten. Skumt,trodde inte det var godkänt öht.
Mvh gissare
Nej, det får mig att tro att det är någon annan bug. Typ ett non-breaking-space efter m:et eller så. Och så någon som kodar om varje segment till IDN. Jag har ingen aning.

Men det ser ju ut att vara godkänt som hostnamn, så det är ju rätt att den släpps igenom kan man tycka. Och topp-domänen saknas så det är rätt att blocka den.

Jobbar med en app som kommunicerar med en betaltjänst, skickar med email, postort och postnummer för att kunna spara kortuppgifter. Har fått några felmeddelanden ang. email därifrån, "min" app släpper genom dessa. Kommer förmodligen att se över testen i appen, men senare. De emailadresser som inte godkänns har "gmail.xn--com-sla" som domän. Har aldrig sett det innan, men har nu haft några sådana.

Nån som vet vad det är?
Skärmavbild 2021-08-25 kl. 11.23.43.png

'Såg att det tidigare var en del spörsmål om Lenovo och kylning. På en del stationära varianter de gör finns ingen äkta PSU, utan en omvandlare och moderkort tagna från laptops. Då saknas PSUns utfläkt och kylningen blir kass, och moderkortet har vad jag sett ingen fläktkontakt för extra, bakre fläkt, vilket annars kunde hjälpa.

Det låter som du fått med skräp när man har klistrat in adresserna, tillsammans med någon annan bug. xn-prefixet är för internationella domännamn. Försäkringskassan blir t ex "xn--frskringskassan--xnb53a" IDN-kodat.

Blir inte riktigt klok på det här, när ska man använda punycode resp. UTF8?
Postfix på burken där apparna ligger skall klara UTF8 by default. Ska man kanske då konvertera från punycode till UTF8 innan man skickar mail? (eller redan när man lagrar i DB)

Rent generellt, när ska man använda punycode, skall alla mailservrar och internetz hantera det?

Innehållet i mailet ska vara UTF8, men DNS-protokollet har inte stöd för det utan där valde man IDN-kodning. Men det där gmail.comä är ju ett fel, den adressen finns ju inte.

Innehållet i mailet ska vara UTF8, men DNS-protokollet har inte stöd för det utan där valde man IDN-kodning. Men det där gmail.comä är ju ett fel, den adressen finns ju inte.
Jo den är fel, men det är andra med korrekt punycode. Ska man använda den eller som UTF8 när man skickar via postfix?

EDIT:
Hm, så det är i så fall postfix som konverterar till punycode innan den skickar ut mailet i cyberrymden?

EDIT2: punycode... pinsamt

Senast ändrad:
Jag vet inte om postfix löser det åt dig, det är inte helt orimligt att den gör det. Men den kommer såklart även acceptera om du har gjort IDN-kodningen själv. Vill du vara säker på att du alltid kan maila addressen så ska du spara normaliserat (IDN), men om du ska presentera det oftare för användare att titta på så skulle jag spara i UTF8 och normalisera vid mailandet.

Hm, vad är dealen med två aktiva grafikkort på en laptop? Jag kan högerklicka och välja Nvidia eller integrated (Intel nåt) när jag startar ett program.

Finns physX settings där man ser att HDMI och laptop är kopplade till Intel. Går inte att ändra verkar det.

Ska man in i bios och jiddra eller ska det vara så här?
Det enda jag kan tänka mig att man kör CAD (host* zwift) på gpu och desktop/resten på integrated/onboard?

Det diskreta kortet ger bättre grafik men drar mer kräm. Typ.
Jag förstår är det är bättre grafik men hade förväntat mig att onboard stängdes av. Har för mig att man fick disable onboard i bios på desktops back in the day. Kan mycket väl varit win 3.11 så kanske har hänt lite....

Så tanken är att man kör mail och desktop lugnt och fint på onboard och sen eldar med Nvidia för tex CAD? (Nu kör jag inte CAD men man får ju drömma.)

Jag förstår är det är bättre grafik men hade förväntat mig att onboard stängdes av. Har för mig att man fick disable onboard i bios på desktops back in the day. Kan mycket väl varit win 3.11 så kanske har hänt lite....

Så tanken är att man kör mail och desktop lugnt och fint på onboard och sen eldar med Nvidia för tex CAD? (Nu kör jag inte CAD men man får ju drömma.)
Moderna operativsystem ritar ut sigsjälva som om de vore 3d, fast i 2d. typ. Mao. med ett bra grafikkort hinner du klicka på min profil och ignorera lite snabbare...

Om allt funkar som det ska kan ala grafikkort på datorn sammarbeta har jag hör också men ärligt talat, jag vet inte

Moderna operativsystem ritar ut sigsjälva som om de vore 3d, fast i 2d. typ. Mao. med ett bra grafikkort hinner du klicka på min profil och ignorera lite snabbare...

Om allt funkar som det ska kan ala grafikkort på datorn sammarbeta har jag hör också men ärligt talat, jag vet inte
Ja, man kan ju hoppas att det funkar av sig själv men det framgår i så fall inte riktigt

På min windows-Dell kör vissa program på det snabba och vissa på Intelkortet. Parallellt. Det går att välja vad ett specifikt program gör någonstans men jag kommer inte ihåg just nu var.

IDN...
Börjar få grepp om polykoder, men en fråga till. Enligt en jag känner så kan UNICODE (? alltså åäö etc.) bara förekomma i domännamn, inte i det som står till vänster om @ i mailadresser (vad nu det heter), stämmer det?

EDIT:
puni, pony, poly... inte lätt det här
punycode, glöm aldrig det

Senast ändrad:
Nä, unicode är ok där med. Från artikeln du länkar:

In addition to the above ASCII characters, international characters above U+007F, encoded as UTF-8, are permitted by RFC 6531, though even mail systems that support SMTPUTF8 and 8BITMIME may restrict which characters to use when assigning local-parts.

Men där kodar man den alltså som åttabitars (typ latin-1, alltså) eller UTF8, inte som IDN. IDN är ju ett sätt att skicka UTF8 som ASCII.

Min Inetleverantör (BBB) har upphört med tjänsten fast ip (n) Behöver det för att komma åt servrar med hög säkerhet, tillåter bara vissa ipnr.

Vad finns det för alternativ?
Behöver komma åt med t.ex. SSH. Har redan VPN till servrarna men det är lite långsamt, irriterande eftersläpning i t.ex. $ vi.

Min Inetleverantör (BBB) har upphört med tjänsten fast ip (n) Behöver det för att komma åt servrar med hög säkerhet, tillåter bara vissa ipnr.

Behöver komma åt med t.ex. SSH. Har redan VPN till servrarna men det är lite långsamt, irriterande eftersläpning i t.ex. $ vi.
Har ditt område kanske bytt kommunikationsoperatör? Ibland så kan det bli lite knas med tjänsten "fast IP" beroende på vilken KO som tjänsteleverantören ligger på.

Och varför kan du inte sätta upp en ssh tunnel mot en annan server som har fast ip?

Och fråga 2. Varför har ni det där tramset med att bara tillåta login från ett set av ip-adresser om servern ändå är nåbar utifrån? 2-faktors auth funkar ju utmärkt med ssh

Bahnhof erbjuder tilläggstjänsten fast publikt IP-nummer. Fast det känns som en lösning på fel problem som det nämnts ovan. Om inte någon del på vägen utgör en flaskhals så ska inte VPN kännas segt på mänskligt uppfattbar nivå. Vad säger en traceroute?

Har ditt område kanske bytt kommunikationsoperatör? Ibland så kan det bli lite knas med tjänsten "fast IP" beroende på vilken KO som tjänsteleverantören ligger på.
? Inetleverantör BBB har alltså avslutat tjänsten "fast ip".

Fick för mig att VPN gick riktigt långsamt om man körde det på routern, men du kör det kanske redan på kraftigare cpu?
Kör VPN från PC:n, om vi nu menar samma sak, men det går långsamt. Inte långsamt enligt en del, men editerar man t.ex. i unix 'vi' så är det en sån där frustrerande fördröjning på någon retligt tiondel.

Och varför kan du inte sätta upp en ssh tunnel mot en annan server som har fast ip?

Och fråga 2. Varför har ni det där tramset med att bara tillåta login från ett set av ip-adresser om servern ändå är nåbar utifrån? 2-faktors auth funkar ju utmärkt med ssh
Utveckla gärna (bägge).

Bahnhof erbjuder tilläggstjänsten fast publikt IP-nummer. Fast det känns som en lösning på fel problem som det nämnts ovan. Om inte någon del på vägen utgör en flaskhals så ska inte VPN kännas segt på mänskligt uppfattbar nivå. Vad säger en traceroute?
Har testat några olika VPN, senaste är Securepoint SSL. Man märker det bara vid t.ex. editering i 'vi', flytta markören stannar till någon retlig sekund vid typ var tredje tangentnerslag.

-----------------------------------

Och tillbaka till frågan, finns det någon extern tjänst som fungerar på samma sätt som att ha fast ip från Inetleverantören?

Jo, men ibland så kan de inte kunna erbjuda det pga ändrade förhållanden med KO.
En ISP kan i ett nät så kan de erbjuda fast IP men i ett annat nät så kan inte samma ISP erbjuda samma tjänst. Därför min fråga.
OK, nej tjänsten finns inte kvar, oavsett vilket nät man sitter i (om jag förstår dig rätt).

Tillbaka
Topp