Val av cykel

Mladjan

Medlem
Val av cykel
Hej, är ute efter en begagnad heldämpad cykel. Vad skulle ni välja mellan dom här 3.
Scott Spark 960 2019
Speciallized Enduro FSR Comp 2018
Trek Fuel Ex5 2017.
Tacksam för svar.

Val av cykel
Varför är dom helt olika?

En är en kortslagig XC-cykel (Spark). En är en stigcykel med gammal geometri som mer liknar en modern XC-cykel (Fuel-EX) och en är en endurocykel som passar bäst nerför (S Enduro).

Cykla i skogen på en stig kan vara det här, (här passar en Spark):
6F5867C2-2395-41FB-BCA1-D9052A8AB2C8.png

Eller det här (här passar en Enduro)
B03BAE55-D492-40AB-8E67-0659A080987A.jpeg

Val av cykel
En är en kortslagig XC-cykel (Spark). En är en stigcykel med gammal geometri som mer liknar en modern XC-cykel (Fuel-EX) och en är en endurocykel som passar bäst nerför (S Enduro).

Cykla i skogen på en stig kan vara det här, (här passar en Spark):
Visa bilaga 509431

Eller det här (här passar en Enduro)
Visa bilaga 509432
Hej, tack för fina svar. Jag cyklar både som du visar på bild nr.1 och nr.2 så vilken cykel ska jag välja då? Vad har du för förslag på nån begagnad?

Val av cykel
Hej, tack för fina svar. Jag cyklar både som du visar på bild nr.1 och nr.2 så vilken cykel ska jag välja då? Vad har du för förslag på nån begagnad?

Nr. 2 är på de mer extrema sidan för svensk stig. Om du ofta cyklar nr. 1 och då och då stigar/partier som är mer i riktning av nr. 2 är en Scott Spark en bra val.

Val av cykel
Kan du hitta en nyare Fuel Ex (från 2020 o framåt) så borde den vara ett bra val, det är en modern trailcykel som passar både för snälla stigar och stök utför. Orbea occam är också en populär cykel för allround stigcykling. Sparken lär funka den med men kommer inte vara lika stabil utför.

Val av cykel
Kan du hitta en nyare Fuel Ex (från 2020 o framåt) så borde den vara ett bra val, det är en modern trailcykel som passar både för snälla stigar och stök utför. Orbea occam är också en populär cykel för allround stigcykling. Sparken lär funka den med men kommer inte vara lika stabil utför.
En Trek Fuel Ex 8 från 2017? Är den bra Trail cykel?

Val av cykel

Val av cykel

De nyare Fuel EX är bättre för stök, en Fuel EX från 2017 motsvarar en Top Fuel idag, som räknas som en XC-cykel. Köper du en cykel från 2017 så försäkra dig om att lager är bytta och dämpare servade. Risken är att du får lägga massa pengar på slitdelar och service. Skulle leta efter något nyare, om du inte får ett extremt bra pris.

Val av cykel
De nyare Fuel EX är bättre för stök, en Fuel EX från 2017 motsvarar en Top Fuel idag, som räknas som en XC-cykel. Köper du en cykel från 2017 så försäkra dig om att lager är bytta och dämpare servade. Risken är att du får lägga massa pengar på slitdelar och service. Skulle leta efter något nyare, om du inte får ett extremt bra pris.
+1
En fem år gammal FS är egentligen slutförbrukad mekaniskt och dessutom föråldrad i standarder/geometri. Är den inte jettebillig så gå vidare.

Val av cykel
Så du skulle välja Scott Spark?. Speciallized Enduro FSR Comp 2018 då?

Vad jag skulle välja säger inte mycket om vad är bäst för dig. Jag kör hardtail och helstel på stökig stig.

Det är svårt att veta vilken typ av MTB man kommer att tycka om och vilken typer av stig man kommer att köra mest.

En Scott Spark är perfekt till stig nr 1. En Specialized Enduro är bra på nr 2, men tråkigt på 1.

Tillbaka
Topp