Cykelpriser lika dyr(ökat i pris)som grafikkorten?

cubefritzz

Aktiv medlem
Som det låter så ligger priserna fortfarande sjukt högt både på grafikkort som på nya cyklar i det övre segmentet. Jag kollade precis årsmodell 2022 av min MTB cykel jag använder idag, den ligger ca 10000-15000 (beroende på var man kollar) över mot när jag köpte min. Har produktionskostnaderna verkligen stigit så mycket på en MTB? Eller är det som grafikkorten ett grafikkort som låg på 4000 för några år sedan ligger idag på 8000-18000 pga mining, corona, giriga tillverkare, brist på material, brist på duktiga hantverkare pga corona osv mm? När tror ni att det går att köpa MTB i det över pris segmentet till vettiga priser igen? Som runt 2015-2017? När tror ni att priserna kommer stabiliseras? Idag är cykelpriserna i det övre segmentet sjukt högt. Jag förstår Corona osv men vad tror ni? Kommer priserna minska eller öka ännu mer? Kommer MTB cykelpriserna i de övre pris segmentet öka ännu mer lika mycket som de sjuka priserna på grafikkorten? De cyklar jag kollat på låg på runt 32-35 2015-2017 dessa ligger idag runt 45-55 fast i nyare årsmodell.

man tar så mycket betalt som man tror man kan komma undan med. kostnader för inköp, produktion, frakt mm spelar in men mindre än man tror, det är oftast bara en mindre del av slutpriset.

det gäller att skapa panik eller hajp om man skall höja priset mer än rimligt,

när priser på attraktiva varor går upp på det här viset är min historiska erfarenhet att de inte går ned igen mer än måttligt. utan tenderar att ligga mer eller mindre stilla tills inflationen hinner ikapp.

det kan ta ett antal år.

Svårt att tro att priserna kommer gå ner. Rapporten från Fox där de ligger 1-2 år efter för OEM och 3-4 år efter för eftermarknaden gör nog att priserna kommer vara höga i många år framåt.

Kais har rätt. Fast på kort sikt fortsätter cirkusen. Läste på text tv(!) att vi ska räkna med tomma hyllor.

Man kanske ska investera i reservdelar

Jag har just avslutats min investering i reservdelar. Priserna på dom har inte varit nämnvärt högre än tidigare.

Men en hel cykel är en annan sak än reservdelar. Delar har inte blivit dyrare, men många är svår att få tag i. Transport har blivit mycket dyrare och svar att få i tid. Om utbudet är lägre och efterfrågan samma eller höger, så går prinsarna upp.

man tar så mycket betalt som man tror man kan komma undan med. kostnader för inköp, produktion, frakt mm spelar in men mindre än man tror, det är oftast bara en mindre del av slutpriset.

det gäller att skapa panik eller hajp om man skall höja priset mer än rimligt,

när priser på attraktiva varor går upp på det här viset är min historiska erfarenhet att de inte går ned igen mer än måttligt. utan tenderar att ligga mer eller mindre stilla tills inflationen hinner ikapp.

det kan ta ett antal år.
Vi får börja med någon annan hobby i 15 år nu då?

Som det låter så ligger priserna fortfarande sjukt högt både på grafikkort som på nya cyklar i det övre segmentet. Jag kollade precis årsmodell 2022 av min MTB cykel jag använder idag, den ligger ca 10000-15000 (beroende på var man kollar) över mot när jag köpte min. Har produktionskostnaderna verkligen stigit så mycket på en MTB? Eller är det som grafikkorten ett grafikkort som låg på 4000 för några år sedan ligger idag på 8000-18000 pga mining, corona, giriga tillverkare, brist på material, brist på duktiga hantverkare pga corona osv mm? När tror ni att det går att köpa MTB i det över pris segmentet till vettiga priser igen? Som runt 2015-2017? När tror ni att priserna kommer stabiliseras? Idag är cykelpriserna i det övre segmentet sjukt högt. Jag förstår Corona osv men vad tror ni? Kommer priserna minska eller öka ännu mer? Kommer MTB cykelpriserna i de övre pris segmentet öka ännu mer lika mycket som de sjuka priserna på grafikkorten? De cyklar jag kollat på låg på runt 32-35 2015-2017 dessa ligger idag runt 45-55 fast i nyare årsmodell.
Tänk också på att samma modellnamn inte behöver betyda så mycket när du kollar mellan 6 årsmodeller. Om du t ex kollar på en Specialized Enduro Comp från 2018 och en från 2020 så har priset gått upp exakt 20kkr. Men det är också en helt annan cykel. Alu mot kol, helt annan geometri, GX mot NX, Yari mot Lyrik osv.
Så cyklarna har helt klart blivit dyrare, men det är inte heller samma cyklar som såldes då.

Det är nog i första hand fraktpriserna som gått upp om man ska tro media.
Det är ju inte bara frakten av den färdiga cykeln som tar sin del utan all logistik som ligger från brytningen av plasten i kolfibergruvorna och därefter.

Grafikkortspriserna har väl fallit lite nu efter att Kina förbjöd lite kryptovalutor/mining... väntar bara på att de ska förbjuda cykling med nu så är de löst!

Inte exakt om cyklar men berör ämnet med prisökningar mer generellt.

Successivt byggs det upp acceptans för att cyklel är nånting man tar ett lån för att köpa, då finns det mer pengar att mjölka.

Sen finns det en målgrupp som vill ha exklusiva cyklar som”grannen” inte har råd att köpa. MTB är ju en statusmarkering för frånskild och mogen ungdom.

Jag köper inte en MTB för att grannen inte har råd. Jag köper en MTB för att jag är en fartdåre och gillar att hoppa. Skogen är sista platsen likt autobahn, där det är fri hastighet, där man inte får böter eller fängelse för att man kör fort och har roligt med just en MTB i hög fart =).

Det är nog i första hand fraktpriserna som gått upp om man ska tro media.
Det är ju inte bara frakten av den färdiga cykeln som tar sin del utan all logistik som ligger från brytningen av plasten i kolfibergruvorna och därefter.
Är priser på allt. Brist på aluminium, koppar, plast, trä osv. Är så illa att man måste sänka produktions takten.

Jag har reflekterat över att kostnaderna för gruppset på aliexpress har stigit ca 30% senaste månaden.
Fast det beror väll på att de tar ut europeisk moms nu? Så man slipper betala moms när det kommer fram + postnords avgifter.

Håller dock inte med om att priset på reservdelar inte gått upp. Shimano's grejer har iaf. gått upp i pris på r2-bike sen början av året och ganska mycket imho.

Jag är för övrigt en sån sucker som köpte nytt grafikkort iår. Men nu går priserna på grafikkort upp igen så kanske var ett bra val ändå. Riksbanken kanske borde fylla kassavalven med mtb's och grafikkort, nya guldet.

Har oxå funderar på de. Min merida big nine xt edition ht med aluminiumram kostar drygt 10 000:- kr mer nu är när den gjorde när den var ny för 6 år sen ?

Fast det beror väll på att de tar ut europeisk moms nu? Så man slipper betala moms när det kommer fram + postnords avgifter.

Håller dock inte med om att priset på reservdelar inte gått upp. Shimano's grejer har iaf.
Nej det är en separat höjning. Momsen kom från 1 juli och därefter kom ytterligare en höjning på 30%.
Lite motsägelsefullt att säga att det inte gått upp samtidigt som det har det. Jag gav 740 för en Ultegrakassett för ett par år sedan och 940 nu. Utväxlingen kan skilja en hel del också men nu var det 11-30 och 11-32 som noterades.
Tänk om skogägarna kunde få ta del av de ökade priserna också.
Ja här är också en marknad som är avig just nu.

Lite salt att strö i såren. Inte bara dyrare utan också inget att köpa.

Jag hade motsatt reflektion härom dagen. Samma modell av cykel hade *minskat* 5000 i pris från 2020->21. Typ samma spec på komponenter, så verkar vara en reell prisminskning..!

Jag hade motsatt reflektion härom dagen. Samma modell av cykel hade *minskat* 5000 i pris från 2020->21. Typ samma spec på komponenter, så verkar vara en reell prisminskning..!
Undantaget som bekräftar regeln ;).

Edit: inte så den ”nya” är AL och gamla CF. Vissa märken måste man lusläsa på då det inte är tydligt i produkt namnet.

Lite salt att strö i såren. Inte bara dyrare utan också inget att köpa.
Vissa säljare säger 67 veckor. Andra 400 dagar. Shimano 1 år.

I datorbranschen verkar kinesiska Lenovo just nu vara den som får bäst tilldelning från de kinesiska komponentfabrikerna. Kan man tro att något kinesiskt cykelmärke plötsligt får internationellt uppsving?

Jag köper inte en MTB för att grannen inte har råd. Jag köper en MTB för att jag är en fartdåre och gillar att hoppa. Skogen är sista platsen likt autobahn, där det är fri hastighet, där man inte får böter eller fängelse för att man kör fort och har roligt med just en MTB i hög fart =).
man får inte böter, man får brutna ben.

håller i övrigt med med analysen. fast en och annan statusjägare syns även i denna ädla sport:)

Tillbaka
Topp