Vad är Cykeln värd??
Rimliga siffror i denna tråd, men det är slutpriser, folk tycker om att pruta, right? :)
Det beror nog lite på. Främst handlar det om hur fort du vill bli av med cykeln. Du ligger ju ganska högt i pris och många tänker nog att det inte är någon idé med att pruta 5-6k direkt. Jag ser "alla" cykelannonser och det är generellt ganska höga priser. Vissa cyklar verkar gå iväg trots det (pga cykelbrist osv) medan ganska många ligger ute länge och sänks mer och mer för varje gång, och det är svårt att dra några direkta slutsatser eftersom man inte vet vad de faktiskt säljs för. Har du tid att vänta kanske det senare är en framkomlig väg, men jag tror inte cykeln springer iväg för 29..

Vad är Cykeln värd??
Det beror nog lite på. Främst handlar det om hur fort du vill bli av med cykeln. Du ligger ju ganska högt i pris och många tänker nog att det inte är någon idé med att pruta 5-6k direkt. Jag ser "alla" cykelannonser och det är generellt ganska höga priser. Vissa cyklar verkar gå iväg trots det (pga cykelbrist osv) medan ganska många ligger ute länge och sänks mer och mer för varje gång, och det är svårt att dra några direkta slutsatser eftersom man inte vet vad de faktiskt säljs för. Har du tid att vänta kanske det senare är en framkomlig väg, men jag tror inte cykeln springer iväg för 29..
Du har rätt, och jag har inte bråttom, Har tom funderat på om man ska vänta till våren, för Corona-effekten kommer knappast bli bättre hur det ser ut nu.... Men den får ligga ute en veva, så får man se.

Vad är Cykeln värd??
Rimliga siffror i denna tråd, men det är slutpriser, folk tycker om att pruta, right? :)
Jag kan bara tala för mig själv. Jag tycker inte alls om att pruta och gör det ytterst sällan. Jag sorterar istället bort annonser med varor som jag anser är orimligt eller för högt prissatta.

Jag tycker att ekonomiska marknader som innefattar regelmässigt prutande är tråkiga att verka på.

Vad är Cykeln värd??
Jag tycker att ekonomiska marknader som innefattar regelmässigt prutande är tråkiga att verka på.
Jag tycker väl inte heller om prutande som fenomen, men en viss prutmån får man väl räkna med på alla begagnade varor som säljs på annons... Skulle jag inte acceptera prutandet så blir det svårt att köpa eller sälja begagnade saker. Även svårt att köpa ny bil t ex, bostäder däremot prutar vi inte på till skillnad från de flesta länder där det är omvänd budgivning som gäller.

Vad är Cykeln värd??
Jag tycker väl inte heller om prutande som fenomen, men en viss prutmån får man väl räkna med på alla begagnade varor som säljs på annons... Skulle jag inte acceptera prutandet så blir det svårt att köpa eller sälja begagnade saker. Även svårt att köpa ny bil t ex, bostäder däremot prutar vi inte på till skillnad från de flesta länder där det är omvänd budgivning som gäller.
Jag har inga problem med att människor prutar på saker jag själv säljer. Ehuru jag föredrar att det inte sker, utan att jag lyckas sätta ett rimligt pris. Men jag ogillar fortfarande fenomenet.

Ibland är jag villig att gå ner i pris och ibland är jag inte villig att gå ner i pris.

Den typen av generaliseringar är väldigt svåra. Jag har, till exempel, de senaste åren köpt en begagnad bil som jag prutat några kronor på, en begagnad bil som jag inte prutade på och en ny bil som jag inte prutade på.
Jag har därtill köpt en bostadsrätt (i Sthlm) till ett lägre pris än utropspriset samt en tomt (inte i Sthlm) till ett lägre pris än utropspriset.

När jag handlar med cyklar förhandlar jag ytterst sällan i någon större utsträckning om priset. Har jag prissatt någonting fel verkar det märkas. Om jag hittar en cykel jag vill ha som säljs av en säljare jag vill göra affär med brukar det inte finnas någon anledning att diskutera priset även om det har skett.

Att, mer eller mindre medvetet, sätta ett pris som ligger 20% över ett uppskattat rimligt pris innebär åtminstone för min del att jag inte vill göra affär med den personen. Men det är ju jag, och den absoluta majoriteten av alla cykelaffärer som genomförs innefattar ju inte mig.

Vad är Cykeln värd??
Jag har inga problem med att människor prutar på saker jag själv säljer. Ehuru jag föredrar att det inte sker, utan att jag lyckas sätta ett rimligt pris. Men jag ogillar fortfarande fenomenet.

Ibland är jag villig att gå ner i pris och ibland är jag inte villig att gå ner i pris.

Den typen av generaliseringar är väldigt svåra. Jag har, till exempel, de senaste åren köpt en begagnad bil som jag prutat några kronor på, en begagnad bil som jag inte prutade på och en ny bil som jag inte prutade på.
Jag har därtill köpt en bostadsrätt (i Sthlm) till ett lägre pris än utropspriset samt en tomt (inte i Sthlm) till ett lägre pris än utropspriset.

När jag handlar med cyklar förhandlar jag ytterst sällan i någon större utsträckning om priset. Har jag prissatt någonting fel verkar det märkas. Om jag hittar en cykel jag vill ha som säljs av en säljare jag vill göra affär med brukar det inte finnas någon anledning att diskutera priset även om det har skett.

Att, mer eller mindre medvetet, sätta ett pris som ligger 20% över ett uppskattat rimligt pris innebär åtminstone för min del att jag inte vill göra affär med den personen. Men det är ju jag, och den absoluta majoriteten av alla cykelaffärer som genomförs innefattar ju inte mig.

Jag är helt enig med det mesta du skriver. Dock är det så att om jag ska sälja någonting begagnat, cykel eller ej, så är verkligheten att alla tror att de är på en marknad i Marrakech, och således försöker pruta. Vilket leder till att jag åtminstone sätter ett pris med prutmån.

Vad är Cykeln värd??
Jag är med im. Jag orkar inte kontakta någon för att pruta om jag inte är tvungen. Orka diskutera med nån som lägger ut till tyskt nypris. Antingen är de mindre vetande eller så vill de luras.

Vad är Cykeln värd??
Jag är helt enig med det mesta du skriver. Dock är det så att om jag ska sälja någonting begagnat, cykel eller ej, så är verkligheten att alla tror att de är på en marknad i Marrakech, och således försöker pruta. Vilket leder till att jag åtminstone sätter ett pris med prutmån.
Man behöver inte acceptera det. Försöker någon pruta så blir det ingen affär - punkt. De jag säljer är rimligt prissatt och vill man inte betala det så ta inte upp min tid.

Vad är Cykeln värd??
Nu riskerar vi möjligtvis lite lätt hårklyveri, men jag tar risken jag tycker att det är ett intressant ämne: hur tycker ni att begrepp som pruta, förhandla, diskutera och skambud förhåller sig till varandra?

Vad är Cykeln värd??
Nu riskerar vi möjligtvis lite lätt hårklyveri, men jag tar risken jag tycker att det är ett intressant ämne: hur tycker ni att begrepp som pruta, förhandla, diskutera och skambud förhåller sig till varandra?
Det är samma ord i min värld, men från olika perspektiv. Säljare som skriver skambud undanbedes har allt som oftast en väldigt orealistisk bild av värdet på sina prylar. Allra värst är säljare som inte sätter något pris i annonsen, men samtidigt avslutar annonsen med "Skambud undanbedes".

Vad är Cykeln värd??
Inget pris betyder väl att man VET att man inte ska tyskt nypris men hoppas att nån idiot bjuder det och lite till? Ett snäpp till efter intressekoll.

Vad är Cykeln värd??
Man behöver inte acceptera det. Försöker någon pruta så blir det ingen affär - punkt. De jag säljer är rimligt prissatt och vill man inte betala det så ta inte upp min tid.

Absolut rimligt resonerat.

Lätt OT men men: de allra värsta wannabe-Marrakechresenärerna är storbankernas bolånshandläggare. Fuckers. Hej nischbanker med listpris!

Vad är Cykeln värd??
Om nagot är rimligt prissätt prutat jag inte. Men om jag ser något som jag tycker är för dyrt och jag vill verkligen har det (till rimligt pris) lägger hagen bud. Jag har ingen problem med det. Det kan vara svar att prissätta begagnade saker för icke-experter. Det finns också folk som frågar för mycket, men om dom vill sälja måste priset ner.

Däremot tycker jag inte om att pruta på rimligt prisade saker, både som köpare och säljare.

Vad är Cykeln värd??
Väldigt många förefaller inte vara beredda på den kraftiga och snabba värdeminskningen som sker på nästan varje cykel som köps ny.

Det har säkert många olika orsaker.
Jag är helt med på att man ska vara beredd på värdeminskningen, men om man ska jämföra med vad en ny cykel kostar tycker jag att det är vettigare att titta på en med motsvarande spec.

Vad är Cykeln värd??
Jag är helt med på att man ska vara beredd på värdeminskningen, men om man ska jämföra med vad en ny cykel kostar tycker jag att det är vettigare att titta på en med motsvarande spec.
Helt omöjligt på ett ihopplock, särskilt när det är en gammal cykel av förra generation också. Att cykeln byggdes om direkt från 10delat är ju rimligt om det är ett önskemål, men 3 år senare så hade det varit bättre ekonomi att sälja den för vad en sån där kostar original och aldrig ha uppgraderat cykeln från början, men så tänker man inte.
Uppgraderingar är pengar i sjön.

Vad är Cykeln värd??
Helt omöjligt på ett ihopplock, särskilt när det är en gammal cykel av förra generation också. Att cykeln byggdes om direkt från 10delat är ju rimligt om det är ett önskemål, men 3 år senare så hade det varit bättre ekonomi att sälja den för vad en sån där kostar original och aldrig ha uppgraderat cykeln från början, men så tänker man inte.
Uppgraderingar är pengar i sjön.
Ja, och vill man krama ur maximalt antal kronor är det nog många gånger bättre att återställa hojen och sälja den och uppgraderingarna separat. Men då får man ju göra jobbet också, osäkert för att tycka att någon annan skall betala för att man skall slippa.
Chansa kan man ju såklart alltid göra iofs...

Vad är Cykeln värd??
Skulle behöva lite stöd i prissättningen av den här. Tacksam om de som svarar vet vad det är för något... De har en viss kultstatus så det är mer ur det perspektivet (samlar-cykel) än bruksvärde på blocket som jag är ute efter.

MTB är inte min pryl så att säga. Har 30 landsvägshojar inom perioden - slutet 1960 till mitten 1990 och kan nog säga att jag har stenkoll inom det området - men det här...

Det är en 1989 Bridgestone Comp MB-1 med Tange Prestige-rör och gaffeln, som är original, är en så kallad "Koski".

Om jag säljer den så är det som ram och gaffel med styrlager samt det styre som är original till den - ett stålstyre i Tange Prestige. Det var så jag själv köpte den (från USA) för länge sedan. Ramen har lite normalt MTB-färgskrap men ingen rost eller bucklor. Jag skulle säga att den är fint originalskick. Vill man kan man småbättra lacken och få den nästan perfekt.

Det här är ingen förtäckt säljes-annons utan jag har en som är intresserad av den. Vad ska jag ta betalt?

50445304756_251531918a_h.jpg

50445482932_c45a4aed41_h.jpg

Fler bilder här:

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade lite löst runt att skaffa separat försäkring för min dyraste cykel, eftersom vanliga hemförsäkringen täcker ett maxbelopp på 20k. Det var tydligen inga problem så länge man har en värdering av den "på papper," så var skulle man kunna få det? Själva hade dom ingen aning. Valfri cykelhandlare?

Vad är Cykeln värd??
Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade lite löst runt att skaffa separat försäkring för min dyraste cykel, eftersom vanliga hemförsäkringen täcker ett maxbelopp på 20k. Det var tydligen inga problem så länge man har en värdering av den "på papper," så var skulle man kunna få det? Själva hade dom ingen aning. Valfri cykelhandlare?
Den här tråden? Skriv ut den på ett papper?

Eller seriöst, gå till en oberoende cykelhandlare och be dem göra något jobb åt dig och skriva en värdering?

Vad är Cykeln värd??
Hej

Nu vet jag inte om den läggs in i fel forum men har fått mycket bra info från happyride när jag sökt på Cykel relaterat.

Vill sälja denna men har inte en aning om vad man ska sälja den för begagnat?
Det är en Ghost SL AMR 6,7 AL GX eagle 1x12 19, storlek M 43cm använd 2 gånger.

Mvh Daniel

Vad är Cykeln värd??

Vad är Cykeln värd??
Hej

Vad är Cykeln värd??
Hej

Det ser ut att vara en skapligt modern cykel i den hippa downcountry-kategorin? Med tanke på den cykelbrist vi har fn så kan du nog testa att lägga ut den ganska nära nypris. Får du inga svar så sänk priset, får du massor med svar så höj priset.

Vad är Cykeln värd??
Funderar lite på att sälja/byta min stighoj för att införskaffa en enduro/freeride.

Canyon Neuron 7.0 AL 29" 2019, orginal förutom bakdäck (Schwalbe Fat Albert) och handtag (ODI Ruffian). Nyligen genomgången och fullservat bak och framdämpare samt servat ramlager och bytt bromsvätska. Några fåtal smårepor men inga större, alltid varit väldigt välskött och har inga problem. Inkl manual och tillbehörs-bag med momentnyckel och gaffelpump osv.

Vad är Cykeln värd??
Det ser ut att vara en skapligt modern cykel i den hippa downcountry-kategorin? Med tanke på den cykelbrist vi har fn så kan du nog testa att lägga ut den ganska nära nypris. Får du inga svar så sänk priset, får du massor med svar så höj priset.
140/130 Slag med coil lär vara mer stigcykel med utförsåkningambitioner.

Vad är Cykeln värd??
Hej

Att höja priset efter att i) ha erbjudit en vara till försäljning till ett givet pris och ii) därefter fått en accept ("jag köper den till utsatt pris") är ett kontraktsbrott. Bortsett då från eventuellt mellanmänskliga invändningar som går att anföra mot ett sådant beteende.

Vad är Cykeln värd??
Att höja priset efter att i) ha erbjudit en vara till försäljning till ett givet pris och ii) därefter fått en accept ("jag köper den till utsatt pris") är ett kontraktsbrott. Bortsett då från eventuellt mellanmänskliga invändningar som går att anföra mot ett sådant beteende.
Men skulle ett x pris plus ”eller högstbjudande” göra att man undviker det du kallar kontraktsbrott?

Vad är Cykeln värd??
Men skulle ett x pris plus ”eller högstbjudande” göra att man undviker det du kallar kontraktsbrott?
Det är inget "jag kallar kontraktsbrott", det är ett kontraktsbrott. Bara att läsa innantill i avtalslagen.

Det vet jag inte, på rak arm. Och det är en intressant fråga. Andra kan säkert besvara den bättre än vad jag kan. Det är möjligt att det med ett sådant upplägg går att, som säljare, argumentera för att det öppnar för någon form av auktionsförfarande. Det förefaller dock som att det i så fall är bättre (läs: mindre risk för krångel och felaktigheter) att sälja vis auktion, auktionsbyrå eller exempelvis Tradera.
Vidare kanske det går att argumentera för någon form av sedvänja, jag vet inte.

Risken är ju dessutom att det högsta budet landar under "utgångspriset" och att den som lagt det framhärdar i att få köpa till högsta budet.

Grunden är dock att delen om erbjudande och accept i Avtalslagen är tvingande. Lagstiftaren förefaller vara klar över hur den delen bör gå till.

En högst personlig reflektion i ämnet: varför krångla till det? Lägg ut hojen till ett pris som känns ok för säljaren. Ibland blir det för högt, ibland blir det för lågt och ibland mitt i prick. Det handlar om en vara som saluförs på en kapitalistisk marknad. Alla priser som leder till affär är rätt. Alla andra priser är fel; vi sitter sällan på några guldklimpar. Är det ett auktionsförfarande som säljaren är intresserad av: sälj på auktion.

Vad är Cykeln värd??
Dessutom missar många båda säljare och köpare att värdet på en begagnad cykel hur fin den än är sjunker drastiskt med tanke på förlorad ramgaranti. Alla priser som är högre än nypris-crash replacement ram är i mitt tycke orimligt att betala.

Vad är Cykeln värd??
Men du menar alltså att om man lägger ut något på en annonssida och någon vill köpa så måste de få göra det?
Jag menar ingenting, det är inget allmänt tyckande och tänkande jag ägnar mig åt i den här frågan. Jag informerar om Avtalslagen. Första kapitlet avhandlar hur ett avtal ingås; genom erbjudande och accept. Lagtexten finns i länken ovan, det är bara att läsa innantill.

Det korta svaret på din fråga är: ja.

Vad är Cykeln värd??
Jag menar ingenting, det är inget allmänt tyckande och tänkande jag ägnar mig åt i den här frågan. Jag informerar om Avtalslagen. Första kapitlet avhandlar hur ett avtal ingås; genom erbjudande och accept. Lagtexten finns i länken ovan, det är bara att läsa innantill.

Jag är inte tillräckligt intelligent för att förstå en lagtext men jag har svårt att tänka mig att man anses ha påbörjat ett avtal genom att publicera en annons på ett internetforum. Hittar en text länkad nedan som diskuterar runt detta, lawline får väl anses vara en pålitlig källa i det här fallet:

För att ett erbjudande ska anses vara ett bindande anbud krävs att den är riktad till en bestämt adressat. En annons som riktar sig till allmänheten kan då inte vara ett bindande anbud. Annonsering till allmänheten brukar istället betecknas "utbud".

Vad är Cykeln värd??
Jag är inte tillräckligt intelligent för att förstå en lagtext men jag har svårt att tänka mig att man anses ha påbörjat ett avtal genom att publicera en annons på ett internetforum. Hittar en text länkad nedan som diskuterar runt detta, lawline får väl anses vara en pålitlig källa i det här fallet:

För att ett erbjudande ska anses vara ett bindande anbud krävs att den är riktad till en bestämt adressat. En annons som riktar sig till allmänheten kan då inte vara ett bindande anbud. Annonsering till allmänheten brukar istället betecknas "utbud".
Ja, det är inte helt givet att jag har rätt. Det är givetvis en fråga om vad som skall räknas till utbud respektive erbjudande.

Frågan som Lawline besvarar är heller inte fullt ut representativ då det är en näringsidkare som har gjort reklam för en specifik modell till ett visst pris. På Happys K&S annonseras generellt sett ett specifikt exemplar av en vara ut. Jag är ganska övertygad om att det mycket väl är att betrakta som ett erbjudande i lagens mening.

De finns de som kan det här bra mycket bättre än vad jag kan. Jag vill nog ändå påstå att svaret på din fråga är: ja. (Med viss reservation för att jag tänkte mig Happys K&S framför mig.)

Här är antagligen ett bättre exempel, som ger dig rätt och mig fel. https://lawline.se/answers/16277
Någonstans i bakhuvudet har jag något minne av ett resonemang kring attdet är skillnad på blocket (som får anses motsvara att annonsera i en dagstidning eller liknande) och mindre, nischade köp och sälj-sidor.

Vad är Cykeln värd??

Ibland så kan det vara bra att inte ha lagboken liggande öppen bredvid datorn.
Att försöka vara lite smidig istället.
Har själv dragit mig ur affärer där man ”skakat hand” av den enkla anledningen att jag tyckt att köparen varit alldeles för skum.
Då har jag valt att svara motparten med ”Oj hoppsan, jag glömde visst bort.” istället för att vara ärlig och säga ”du verkar så jäkla skev så jag vill inte ens att dina pengar skall nudda mitt bankkonto”.
Om någon då kommer med lagboken och skriker ”kontraktsbrott” och ”tingsrätt”, då känns det som magkänslan var rätt.
Nu har detta inte ens hänt en handfull gånger på alla affärer som man gjort och jag tror aldrig det har hänt här på HR för min del.
Svårt att se att det är en mänsklig rättighet att köpa begagnade cykeldelar.

Vad är Cykeln värd??
Ibland så kan det vara bra att inte ha lagboken liggande öppen bredvid datorn.
Att försöka vara lite smidig istället.
Har själv dragit mig ur affärer där man ”skakat hand” av den enkla anledningen att jag tyckt att köparen varit alldeles för skum.
Då har jag valt att svara motparten med ”Oj hoppsan, jag glömde visst bort.” istället för att vara ärlig och säga ”du verkar så jäkla skev så jag vill inte ens att dina pengar skall nudda mitt bankkonto”.
Om någon då kommer med lagboken och skriker ”kontraktsbrott” och ”tingsrätt”, då känns det som magkänslan var rätt.
Nu har detta inte ens hänt en handfull gånger på alla affärer som man gjort och jag tror aldrig det har hänt här på HR för min del.
Svårt att se att det är en mänsklig rättighet att köpa begagnade cykeldelar.
Fast det är ju du som brutit ett avtal i så fall. Det kan du ju rimligtvis inte rättfärdiga genom "magkänsla". ?

Vem har pratat om mänskliga rättigheter?

För egen del sitter jag inte med lagboken uppslagen vid datorn när jag gör affärer. Jag har ett hum om vad som står i den och jag är medveten om att den är full av gråzoner och oklarheter (exempelvis sådana som diskuteras i tråden). Däremot försöker jag i möjligaste mån upprätthålla god affärssed. Det innebär att jag ibland gör en dålig affär. Eller en affär med någon jag inte skulle gjort affär med om jag haft alla kort på bordet från början. Men det hör till. Jag kan alltid avstå från att handla med begagnade prylar, men om jag nu valt att göra det får jag givetbis göra det utifrån de spelregler som gäller.

Vad är Cykeln värd??
Dessutom missar många båda säljare och köpare att värdet på en begagnad cykel hur fin den än är sjunker drastiskt med tanke på förlorad ramgaranti. Alla priser som är högre än nypris-crash replacement ram är i mitt tycke orimligt att betala.

Tjena!

Om jag lägger ut något för dyrt och nån väljer att betala det så är inte det mitt problem. Jag tycker alltså inte att det är orimligt, så länge någon väljer att betala det priset.

Tillbaka
Topp