[OT] Stora träskruvar? Franska?

BuTTuS

Aktiv medlem
Förra vintern slet snömängden och takras bort våran farstukvist från väggen, vilket jag nu inte kan förtränga längre då första snön nu är här igen... Pinsamt :-) Den står fortfarande i marken men tippade utåt, så jag behöver ett gäng rejäla träskruvar för att dra fast den ordentligt i väggen igen, men tycker det är svårt att hitta i de längder jag behöver, dvs 22, 25, och 28 cm? Länkar och tips mottages gärna!

Franska finns åtminstone i 12X240.
Annars är genomgående vagnsbult eller gängstång en rätt solid lösning...

Saken är att det är mexitegel på kåken som den satt pluggad/skruvad i, men vid takraset i våras så slets antingen plastpluggarna eller enstaka tegelstenar loss, så nu är planen att borra i teglet och dra skruvarna igenom och in i träväggen bakom, därav längderna...

Är det bara jag som undrar lite hur konstruktionen ser ut? Med tanke på att den rasade förra vintern så kanske en omarbetning av konstruktionen ska tänkas igenom, för att undvika framtida ras.

Så här ser den ut. Jag vill bara få fast den helt mot väggen igen. Den trycktes ut fyra fem decimeter i överkant av raset från stora taket... Klart att det bästa vore att bygga ny men det finns inte tid för det just nu så vill hitta en snabb och billig lösning över vintern.
B62B4C30-FBFF-445C-870A-7CC43411C753.jpeg

Finns det en vettig regelstomme bakom tegelfasaden är det väl bara att borra igenom teglet och dra vanlig skruv i regeln? Betydligt trevligare att arbeta med än franska skruv som dessutom ofta är påfallande klena i verkligheten. Tegelfasaden har du ju redan testat med den förra lösningen, den tycker jag du ska lämna därhän som infästningspunkt eftersom det kommer bli så dålig stämning om du sliter loss ett större stycke av den.

https://www.ahlsell.se/10/infastning/traskruv/traskruv-spax/409924/ för att ta en sökträff... Finns i längder upp till åtminstone 450 mm.

Men hänger verkligen farstun i fasaden? Borde den inte snarare ha stöd under ifrån?

Det där är väl bara och riva? Det ser ut som reglarna i farstukvisten har släppt, även om du skruvar fast det så kommer det att trycka på utåt och då är det väl bara en tidsfråga innan det blir värre.

Jag antar att den stod upprätt av sin egen tyngd förut och var skruvad i väggen för att hållas på plats men nu har ju allting knäckts så trycket kommer att vara större på väggen. Jag tror du kommer att få sprickor i fasaden om du skruvar fast med större skruv eller gängstång.

Gängstång genom huset uppe vid nocken på framsidan å stor bricka å mutter på baksidan huset.
Då kan ungar ha en gunga på stången i huset å frugan hänga blommor eller tvätt.

Franska skruv är inte härdade så om man förborrar funkar det bra, annars drar man av dom.

Den modellen är extremt bra dragkraft

Tillbaka
Topp