Orbea rise
Ja det är santFördelen är att det är samma ram och motor, för mig som gillar att ändå uppgradera efter personlig preferens så är det perfekt att det inte är toppspec direkt.
Blir lite dyrare bara;-)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja det är santFördelen är att det är samma ram och motor, för mig som gillar att ändå uppgradera efter personlig preferens så är det perfekt att det inte är toppspec direkt.
Ja fast fortfarande billigare än en M10 :)Ja det är sant
Blir lite dyrare bara;-)
Kom på nu, är det inseksnyckel som behövs för att lossa eller dra åt vevarmarna, eller något specialverktyg??Grattis! Hur lång är du och hur tänker du med storlek?
Och kolla att de har kört loctite på bultarna till vevarmarna, tydligen nåt knas med kompatibilitet som gör att de kan lossna.
Vet inte tyvärr.Kom på nu, är det inseksnyckel som behövs för att lossa eller dra åt vevarmarna, eller något specialverktyg??
Jag hittade en beskrivning på ethirteens hemsida, verkar vara inseks x2Vet inte tyvärr.
Grymt nöjd med min M20, den har fått en Yarigaffel som jag gillar bättre än Foxen. Men galet nöjd med hojen ?Hur nöjda är ni med era Rise?
små sugen på en M20.
Står mellan den å YT decoy. Få se vad det blir i slutet :).Grymt nöjd med min M20, den har fått en Yarigaffel som jag gillar bättre än Foxen. Men galet nöjd med hojen ?
Är lite nybörjare fortfarande, men toknöjd hittills.Hur nöjda är ni med era Rise?
små sugen på en M20.
Jag har en trek Rail också men mer nöjd med Orbean, pga den rappare känslan.Står mellan den å YT decoy. Få se vad det blir i slutet :).
Orbea har lite lite slag egentligen för mig. Sett att man kan konvertera till 160/160 men det är lite meckigt. Trek Rail är ett alternativ men den har i princip strykt sig själv då den inte går att köpa.Jag har en trek Rail också men mer nöjd med Orbean, pga den rappare känslan.
Köp min ;O)Orbea har lite lite slag egentligen för mig. Sett att man kan konvertera till 160/160 men det är lite meckigt. Trek Rail är ett alternativ men den har i princip strykt sig själv då den inte går att köpa.
:).Köp min ;O)
Ställer du in US ist för EU får att få upp hastighetsspärren från 25 till 32? Var gör man det isf? Påverkar det garanti??Rise är kanon som XC TRAIL. Kör den i Åre Björnen samt Åkersberga XCO banan. Har ca 400 km så den börjar bli inkörd samt av någon anledning går den 32 km/h isf 25 :-)
Valde M10 XL då jag är 185 cm då extra space samt stabilitet är att föredra.
M10 kommer med Fox 36 samt DPX 2 vilket ger lite extra stabilitet för större och tyngre förare i medelåldern.
Uppgraderat med Fatbar 800 mm och 30 mm rise samt ny SP sadel.
Byter även till 200 mm skiva fram och bak isf för de medföljande Galfer 180mm som inte håller när det går utför.
Kommer även byta styrstam till 40 mm isf 50 mm som medföljer.
Annars så är RS8 med 60 nm mycket följsam. Kör 20% utan el samt 35% på Eco mode i läge 2. 35% i Trail mode. Enbart 10% i Boost mode med 60 nm. Räckvidden är 3 timmar i Trail mode så det räcker mer än väl...
Har även SP Turbo Levo Gen 3 S5 2022 men den kör jag enduro samt tuffare fjällmiljöer med. Det är en helt annan upplevelse :-)
Finns en app, ST Unlocker. Och ja det förverkar garantin.Ställer du in US ist för EU får att få upp hastighetsspärren från 25 till 32? Var gör man det isf? Påverkar det garanti??
Finns en app, ST Unlocker. Och ja det förverkar garantin.
Hänger nog mycket på vilket läge du kör på.Vad får ni andra för räckvidd?
Efter denna tur igår hade jag ca 25% batteri kvar. Bytt däck till dissector bak och DHF fram och väger 85kg fullt påklädd med rygga.
https://strava.app.link/1FSwAlEM8ib
Just, glömde nämna det. Profil 2 och mestadels trail, sen lika mkt eco/boost. Men känns som att det borde räcka en bra bit längre om man jämför med:Hänger nog mycket på vilket läge du kör på.
Underlag och däck gör nog mycket skillnad. Men låter kanske lite kort.Just, glömde nämna det. Profil 2 och mestadels trail, sen lika mkt eco/boost. Men känns som att det borde räcka en bra bit längre om man jämför med:
Vad får ni andra för räckvidd?
Efter denna tur igår hade jag ca 25% batteri kvar. Bytt däck till dissector bak och DHF fram och väger 85kg fullt påklädd med rygga.
https://strava.app.link/1FSwAlEM8ib
Och sen är det väl olagligt också. Driver den över 25 klassas den inte som en cykel längre och blir förbjuden i terräng, om jag förstår Transportstyrelsen rätt. Alltså mycket tydligare än att Transportstyrelsen och Naturvårdsverket tolkar el-cyklar som går upp till 25 olika om jag fattar rätt (vilket ju diskuteras på många andra ställen här på Happy).Inser att jag killgissar om garantin, eller snarare jag tycker mig ha läst på nåt forum att den förverkas . Men jag är inte 100. Motorn är ju gjord för att gå i 32, men att ändra när det inte är supportat kan ju påverka också.
Tror en stor bov var att jag kört med lågt lufttryck (ca 15psi).Kör fortfarande på originaldäcken, ska flytta bak Dissector och har köpt ett DHR till fram. Det påverkar säkert men tror det är viktigare vilket läge man kör på.
Väger knappt 90 kg med utrustning, kör mest blandade stigar runt Stockholm, mest läge trail som jag satt till runt 60% av skalorna. Lite eco på 20% och boost på 100% också. Mäter inte sträcka så noga men brukar kunna köra runt 4 timmar på en laddning tror jag, ofta fördelat på 3 turer. Kör jag mycket boost så tar det slut snabbare - det är ju så kul så ibland går det inte att låta bli :)
15psi är extremt. Grövre däck och 22 psi kör jag. Aldrig ett problem med grepp även över blöta rötter och stenar.Tror en stor bov var att jag kört med lågt lufttryck (ca 15psi).
Finns på cykelcentralen i Kristianstad men blåa. Både M10 demo och M20 ny.Försöker hitta en M20 i Large och helst den vita. Gissar att de är riktigt svåra att få tag på (som i stort sätt alla 2021 cyklar)?
Jag skulle inte gör det. Köp riser styre istället!Nån som vet om det går att klämma in nån styrlagerbricka till få upp styrstammen en liten aning till?
Försöker hitta en M20 i Large och helst den vita. Gissar att de är riktigt svåra att få tag på (som i stort sätt alla 2021 cyklar)?
cykelhuset.com
I was able to upgrade the dropper on order (but then again I ordered in November and I am still waiting for it)Fördelen är att det är samma ram och motor, för mig som gillar att ändå uppgradera efter personlig preferens så är det perfekt att det inte är toppspec direkt.
Tack! Såg den också och mailade dem. Sen hittade jag en begagnad Stumpjumper Evo Pro 2021 hos dem som jag plockade hem istället. Kanske nästa cykel får bli en elcykel ?![]()
ORBEA RISE M20 2021 LARGE GRÖN - Cykelhuset
Cykelbutik, E-MTB, MTB, Trailbike, Bicycle shop, EL-Cykel electric bicycles Upplands Väsby, Stockholm, Sollentuna - Cykelhusetcykelhuset.com
Väldigt intressant. Kluven mellan Orbea och full emtb. Hjälper inte att Orbea är så dyrGjorde ett litet klättertest med Orbean för några veckor sedan i U-hamnsbacken för den som är intresserad. Hyfsat tryck i motorn ändå.
Det verkar komma fler cyklar liknande Orbean. T ex Rotwild R.E375. Vet inte om varken den, Meridan eller Spesh SL är billigare dock.Väldigt intressant. Kluven mellan Orbea och full emtb. Hjälper inte att Orbea är så dyr
Alternativen är bland annat YT Decoy Shred. 60k och du är en väldigt bra spec.Det verkar komma fler cyklar liknande Orbean. T ex Rotwild R.E375. Vet inte om varken den, Meridan eller Spesh SL är billigare dock.
Rea på Spesh SL nu förresten på Specialized Concept Store Göteborg, ca 70k mot tidigare 80k.
Hade jättegärna velat testa den i skogen men nu fick jag bara en timme på mig, så det fick räcka med en slalombacke den här gången. Det finns många fina cyklar o Orbea Rise är helt klart en av dom!Social Gimp, du som gillade Levo sl borde prova Rise i skogen, är det lite tekniska stigar vågar jag påstå att den slår de flesta full emtb.
R.E375 Core börjar på €7,999.00 men då gissar jag att det är Tysk moms, så visst är det svettiga priser!Edit: rotwild börjar på 9500 euro. Då blev orbea snabbt prisvärd:p.
Mjo. Svårt att slå en YT Decoy Shred i prisvärdhet.R.E375 Core börjar på €7,999.00 men då gissar jag att det är Tysk moms, så visst är det svettiga priser!