Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frog MTB 69?
Vi jobbar för fullt med att uppdatera vår hemsida inför 2022. MB31 Royal och Bramley får uppdaterade geometrier inför det nya året. Mycket av det ligger redan online men det finns fortfarande texter och bilder som ej hunnits uppdateras än, därav stämmer inte allting överens. All info gällande specifikationer, bilder, geometrier för dom nya modellerna kommer ligga ute under december/januari. Vi kommer också släppa några nya intressanta modeller framåt årsskiftet.
Ok, är själv i samma sits som dig och har fastnat lite för den främst pga vikten.Jag kollade bara lite snabbt på Frog i helgen. Minns inte exakt varför jag inte gick i gång på det men får kolla igen. Oklart vilken hangup jag hade precis då
Finns nog rätt mycket att hänga upp sig på ang Frog, eller? Nu har jag bara erfarenhet av deras hybrid-mtb men det räckte. Är inte deras gaffel egenproducerad, till deras mtb-modell? Har geon förbättrats? Är det fyrkantslager? Vilka bromsar?Jag kollade bara lite snabbt på Frog i helgen. Minns inte exakt varför jag inte gick i gång på det men får kolla igen. Oklart vilken hangup jag hade precis då
Ok, är själv i samma sits som dig och har fastnat lite för den främst pga vikten.
Ok, det är ett bra exampel på det vi diskuterade ovan. Ska man leta vuxen geo eller köpa barnspecifikt?
Det är möjligt att front to center är bra men CS är lika långa som gaffeln är brant. WB stannar på 1050.
11.4 KG är inte heller magiskt men med tanke på priset ok. Jag är lite frågande till 140mm vev.
Jag kan inte påstå att jag är 100% såld på konceptet. Den måste ställas mot XC260 som man kan köpa för 4000. EDIT. 5499 kostar varianten med dämpare och väger 11.8 om man kan lita på XXL
Till skillnad från fotväxel?
XC260 har handväxel vilket är helt uteslutet för min del.
Det blir mycket pengar för att slippa nåt som kostar 150 spänn att byta. Jag ska inte heller köpa XC260 men den är väldigt lik froggen förutom att den verkar ännu brantare och lite längre front center.
XC260 har handväxel vilket är helt uteslutet för min del.
Min 8åring har en xc260 (1 mån gammal) och ja, trigger reglage hade varit att föredra.. händer att han råkar växla av misstag.. Hade även gärna fått vara nån större krans bak.. för brantare klättring.. Men lätt och snygg cykel! : )Till skillnad från fotväxel?
Jag misstänker att du menar vridreglage (jag pikar inte dig, utan jag tänker på att förtydliga för mindre insatta som läser tråden) till skillnad från trigger-reglage. Stämmer det?
Jag kom inte längre än att jag tyckte den var dyr för vikten. Den verkar annars rimlig i storleken.Kan Trek Marlin 8 XXS vara ett alternativ? (26´)
Vad har pållen för standover? Brukar väl vara runt 2 meter??Jag red när jag var liten så det oroar mig inte så mycket. Ramlade av många gånger utan skada. Tävlade dock inte.
Däremot är låg standover enda kravet från flickan
Gummiblandning i däck e oerhört viktigt om man vill klättra, inte enbart utväxling här. Änna.Min 8åring har en xc260 (1 mån gammal) och ja, trigger reglage hade varit att föredra.. händer att han råkar växla av misstag.. Hade även gärna fått vara nån större krans bak.. för brantare klättring.. Men lätt och snygg cykel! : )
Inte pony men all sån kunskap har ramlat ut på andra sidan. 1.3 nåt?Vad har pållen för standover? Brukar väl vara runt 2 meter??
Men skärp er! 30 fram o 46 bak finns inget barn som har nytta av. Det är projicering från en vuxenvärld.
Om min teori skulle stämma skulle 40 bak räcka för att får samma fart med 32 fram. Så 30 & 42 kanske räcker om man inte vill maxa range och köra 32 & 46
Vad säger geometrinördarna om Canyon Grand Canyon i storlek XS? Sägs vara upp till 166 cm kroppslängd så jag antar att den är stor för en 150 cm-kille?
Appropå växlar.Å andra sidan är de några klena människor barnen, med små tunna ben. Nej, de kör inte så branta backar små barn men man är inte så liten när man är 160.
Jag kan tänka mig att man vill ha i alla fall lite lättare än vi har på 24'' så det kan man ju räkna ut vad det blir på 27.5 när man orkar. Säg motsvarande 40 bak med 32 fram
Så är det. Grabben lärde sig först växla på kommando sen hittade han en växel som funkar hela vägen till skolan och vägrar växla. Blir iofs sig bra träning på ståcykling.Appropå växlar.
Dottern har 27,5" hjul och en kassett med säkert 46t bak och gissar jag 32t fram.
Jag noterar att hon använder lättaste växeln väldigt ofta för att lära sig trixa på bakhjulet och leka med cykeln.
Sonen är helt tvärt om. Kör 99% på tyngsta växeln. Väldigt gärna i uppförbackar för att motbevisa min tes/tjat om att det är bäst att växla ner då.. Han skulle nog ha singlespeed...
Barn är inte kloka, de fattar ju ingenting om happy-korrekt cykeletik...
Så är det. Grabben lärde sig först växla på kommando sen hittade han en växel som funkar hela vägen till skolan och vägrar växla. Blir iofs sig bra träning på ståcykling.
Jag tänker att 46 kanske är onödigt och 40-42 blir nog bra.
Tittade på specen. Det är 50t på största klingan bak och 32t fram på dotterns hoj. (Sram SX eagle).
Drivlinan har fungerat och hållit bra en säsong hittills, men jag är tveksam till 12växlat. Kanske obefogad tveksamhet, men det känns mer underhållsfritt, robustare, billigare och fullt dugligt med t.ex. 10växlat.
Nu är den röda Nuclues slut. Kan bli att vänta och se vad som finns till våren. Känns lite säkrare att få tag en Vitus 2022 än att jaga nån obskyr Norco-ram som kanske inte ens finns till salu i rätt storlek.,
Just nu tycker jag att Nuclues leder om man räknar samman alla paramuttrar inkl pris.
Håller med, just nu kör jag och dotter på 12växlat. Pajjar det eller blir utslitet tänker jag byta till tex 10växlat istf att "laga" 12-växlat.Jag har inte haft problem med GX Eagle på min FS, som jag har sålt i året. Men sonen ramlar då och då och då böjer växelörat sig lite. Det är relativit enkelt att böja tillbaka och får alla växlar att lira med Sram 11-delat. Tror att det skulle vara mer känsligt med 12-delat. Jag har numera standardiserat alla mtb i famlijen på Sram 11-delat, så provar att håla det så i framtiden.
For min son och min fru räcker 28/42 som lättaste växel, med oval drev på sonens cykel. För mig skulle 32/32 räcka.
Nej, Nucleus 26. 275 är för hög och finns inte i XS (konstigt nog). Nu har jag inte siffrorna i huvet men den blev utrensad direkt på storlek.Jag kollade precis på Vitus nucleus. Ser ju väldigt gedigen ut! Den hade definitivt varit på min lista över intressanta cyklar.
Är det mellan Vitus nucleus 27,5" och XC260 slaget står?
Kan tipsa om att köpa en Manitou Markhor gaffel som uppgradering, om du går i gaffel/vikt tankar. Den är lätt (1677gram) och funkat bra till våra barn fast det är en "vuxengaffel". Kostar 210EUR på bike24.
Bara en tanke...
Slänger in en brasklapp om att AM100 trillade in lite då och då när jag köpte en till avkomman i somras. Man fick kolla saldo flera gånger om dagen och efter någon vecka klaffade det för min del och den gick att beställa. YMMV.Funderar vidare… AM 100 gillar killen skarpt, den är prisvärd och verkar Happy-korrekt trots att det är Decathlon. Bara att köpa om den bara fanns i verkligheten :-(.
Så då letar man vidare. Finns ju AM fifty s och AM 100 s också (100 går tom att köpa). Räknar med att killen är 150 till våren, dessa står i small från 150 eller 155 beroende på var på sidan man läser.
Vad säger geometrinördarna om dessa? Dyrare än mitt tak egentligen, men man slipper tjatet om att hyra fs i Vallåsen/Isaberg.
Skall funka som allround, dvs 5-10 dagar per år i enklare DH, cykling i stökig skog samt till skolan.
Under 3 kg vikt är ju oslagbart för pengen, men det kan nog vara liiiite fel ?
Funderar vidare… AM 100 gillar killen skarpt, den är prisvärd och verkar Happy-korrekt trots att det är Decathlon. Bara att köpa om den bara fanns i verkligheten :-(.
Så då letar man vidare. Finns ju AM fifty s och AM 100 s också (100 går tom att köpa). Räknar med att killen är 150 till våren, dessa står i small från 150 eller 155 beroende på var på sidan man läser.
Vad säger geometrinördarna om dessa? Dyrare än mitt tak egentligen, men man slipper tjatet om att hyra fs i Vallåsen/Isaberg.
Skall funka som allround, dvs 5-10 dagar per år i enklare DH, cykling i stökig skog samt till skolan.
Under 3 kg vikt är ju oslagbart för pengen, men det kan nog vara liiiite fel ?
Ja komponenterna på 100 s är ju samma eller bättre än på min dyrare Spark, riktigt bra för priset. Trodde först att geometrin var samma, men man kan ju se att gaffelvinkeln skiljer en grad. Kan iofs vara bara pga annorlunda gaffel?Hittar inte geometri på fifty s. 100 s har bra geometri, bara sadelrörsvinkel är lite flack. Som Jonte skriver kan standover vara för högt. Helt ok komponenter,
Jag hittade bara diverse marin, fuse 27.5 och fluid HT med rimlig standover. I vuxenstorlek sen finns diverse JR med 370-380 i reach som påstås hålla till minst 160cm. Stoic 2xs landar där också tror jag.Ja komponenterna på 100 s är ju samma eller bättre än på min dyrare Spark, riktigt bra för priset. Trodde först att geometrin var samma, men man kan ju se att gaffelvinkeln skiljer en grad. Kan iofs vara bara pga annorlunda gaffel?
Letar efter AM100 regelbundet, men det blir en dyr cykel om man skall ta ledigt från jobbet för att kolla lagersaldo ?.
Låter mao helt ok på allt utom standover - som han oroar sig för efter närkontakt i våras. Samma gäller allt man hittar ute i handeln.
Hmmm…
Ja, det var också min tanke men jag tycker inte jag hittar värde för pengarna eller rimlig standover. Som det ser ut nu köper jag en 26'' för rimligare pengar och försöker ta oss upp till 29'' Small den vägenJag hoppades att nu vid 150 kunde man köpa en cykel som håller ett tag, men det bygger ju bl a på att det är 27,5-hjul. Stoic har jag kollat på och den verkar vettig, men AM100 känns ju som mer cykel för pengarna. Å andra sidan kanske man får igen det när cykeln skall säljas om ett par år, Canyon är väl mer accepterat än Rockrider.