Hjul till cykel

Edarion

Aktiv medlem
Hjul till cykel
Hej!
Hur vet man egentligen vilja hjul som passar en cykel?
Sambon har en Crescent zepto (comp tror jag). Varianten med skivbromsar och shimano 105 2x11-växlar.
Hon cyklar den mest med gp5000-däck, men saknar att snabbt kunna byta till grövre. Nu vill hon ha en extra uppsättning hjul och jag tänkte kolla läget inför jul. Men kan väldigt lite om detaljer här... Hur vet jag vilka hjul hon kan ha?

Hjul till cykel
Du behöver veta vilken hjulstorlek hon har, men det är nästan garanterat 622 mm (som också heter 700xnågonting, eller 28 tum om det sitter på en racer eller standardcykel, eller 29 tum om det sitter på en mtb - alla dessa är samma). Står på däcken och kanske på fälgen.

Om man ska få plats med breda (gravel-)däck kör många med den mindre hjulstorleken 584 mm (650xnågonting, också kallad 27,5 tum), men man måste veta om det blir funktionellt på den aktuella ramen.

Därefter behöver hjulen vara skivbromsspecifika. Det finns två olika infästningar för bromsskivor - centerlock (med en stor mutter mot skivan) eller 6-bult (med 6 små skruvar). Infästningen har ingen betydelse för om hjulen passar cykeln, men olika nav kan ha en liten skillnad i var skivan hamnar, vilket kan innebära att man måste centrera om bromsoken när man byter hjul. Det blir inte nödvändigtvis några bekymmer, men viss risk för detta föreligger. Man ska kunna shimsa om skivorna för att flytta dem lite i sidled, men jag hade gärna valt att ha likadana nav för att säkert få det att fungera smidigt med hjulbyte.

Det finns därefter lite olika axelstandarder. Quick-release-axlar (qr-axlar) är inte så vanligt på skivbromsade cyklar numer, så förmodligen har cykeln någon form av thru-axel (TA-axel). Du vill veta diametern på axeln som skruvas loss om det är TA-axlar på cykeln, eller diametern på den fasta axeln om det är qr-axlar. Därefter vill du veta bredden på navet där detta ligger an mot cykelramen (kan mätas antingen på hjulet eller mellan gaffeländarna på cykeln.

Måtten skiljer sig mellan fram och bak. Vanlig standard är 12x100 fram och 12x142 bak, men vissa cyklar har 15x100 fram.

Ta ett kort och lägg upp så får du ganska snabbt svar på vilken standard du har tror jag!

Hjul till cykel
Man ska kunna shimsa om skivorna för att flytta dem lite i sidled, men jag hade gärna valt att ha likadana nav för att säkert få det att fungera smidigt med hjulbyte.
Har shimsat bromsskivorna på den cykel jag byter hjulpar på. Fungerar utan problem tycker jag, jag skulle inte orka centrera om bromsok när jag byter hjul. Att få tag på samma nav som kom med cykeln brukar inte vara helt lätt då det oftast är någon typ av oem-hjul.

Hjul till cykel
Har shimsat bromsskivorna på den cykel jag byter hjulpar på. Fungerar utan problem tycker jag, jag skulle inte orka centrera om bromsok när jag byter hjul. Att få tag på samma nav som kom med cykeln brukar inte vara helt lätt då det oftast är någon typ av oem-hjul.

Instämmer, så hade jag förmodligen gjort också.

Om huvudmålet med cykeln var landsvägscykling hade jag lagt några tusenlappar extra för att få lite starkare och lite lättare hjul som jag därefter kört landsvägsdäck på, och använt de andra hjulen till "fulcykling" på grus och i sämre väder etc. Har cykeln TA-axlar, och naven med fördel har utbytbara endcaps för att ändra standard, så hade jag förmodligen kostat på mig ganska fina hjul som kunde följa med till nästa cykel.

Hjul till cykel
Köpte ett par inte allt för dyra DT- hjul på Bike24 att ha som vinterhjul på gruscykeln, med lite grövre däck. De kom med adaptrar för alla sorters axlar.
Och har inte behövd brickor för anpassning av skivor till de Hunthjul som körs standard.

Hjul till cykel
Tog två bilder... Vet egentligen inte vad jag tittar efter... Hur vet jag beredd på navet? Mäta? Eller standard?
20211105_143601518.jpg
tog två bilder
20211105_143605976.jpg

Tillbaka
Topp