Jag håller med fullständigt...

Det har ju faktiskt hänt att cykelindustrin har "backat" tidigare, när folk lackar ur på nånting.

Tjena!

Problemet är att den stora massa gnäller inte om att det är intern dragning för dom lämnar ändå in cykeln på verkstad. För att de ska klaga så måste verkstäderna höja priserna rejält på arbete med intern dragning vilket gör kunden sur på butiken för att dom sålt dom en cykel som kostar mer att serva. Moment 22.

Jag kan med fog påstå att integrerat styre som gömmer höljen till växel och hydrauliska bromsar ända ned till bromsoken och växlarna är dryga att byta och serva. Då jag har hand om begagnade prylar så ser jag slitage på gaffelrör och andra slangar som vid brott kan ge katastrofala följder. Vem vill ha gaffelröret i två delar och eller sprängda bromssslangar?
Nån som tror att alternativet är ramväxlar?

Dessutom är besparingen ofta mätt i vindtunnel utan gubbe på med vinden rakt framifrån. Sällan bilder blåser rakt framifrån, och med en gubbe på så kan en eventuellt mätbar vinst lika lätt bli en nackdel om inte sittpositionen är optimerad (t.ex. ett aerostyre som inte är inpassat ordentligt eller ger en position som gör att man inte kan hålla effekten för det är för obekvämt).
Jobbigt/dyrt att lattja med sittställningen om cykeln måste in på verkstan (eller utdraget hemmamek) för byte av styre/styrstam.

problemet är väl på väg bort iom att allt till slut blir trådlöst. bromsarna blir väl sista bastionen. kan inte säga att jag applåderar utvecklingen, även om jag trivs med trådlös dropper.

sen älskar vi ju perfekta lösningar på icke existerande problem. bafatt.

kabelsalladen framför styret på en mtb 2x10 med fjärrstyrd dropper och låsning till fjädringen är ju avsevärd och ganska ful. men jag accepterar den, och är inte beredd ta med i båten sådana problem som kid1000 tar upp för att slippa den.

den här 25 år gamla pärlan i min ägo är ganska clean utan intern dragning. även synliga kablar kan dras snyggt. mera sånt:)
7545F12E-9CCE-4417-A024-872C54CC1866.jpeg

En sak jag inte tror nämndes är att hålen i ramen skapar spänningskoncentrationer, ramen blir klart svagare om inte området kring hålen förstärks på rätt sätt. Vet att på stålramar har det varit stora problem med utmattningssprickor och en del tillverkare slutade med invändig vajerdragning av det skälet.

...
För MTB är det kanske färre konsekvenser men interna lösningar skyddar slangar vid vurpor anser jag vara en större fördel än att de får abrasivt slitage pga smuts.
...
Jag föredrar då att ramen skyddas av slangarna istället för tvärtom. De är avsevärt billigare att byta. Och enklare. Särskilt om de går på utsidan =)

På frugans nya Mtb sitter det en slags kabelkanal på undersidan av diagonalröret där man drar broms, växel och dropper. Den är i någon slags slagtålig (antar jag) plast. Smart lösning tycker jag, om man kan leva med lite härva från reglage till styrhuvudet.

Mina flesta är med ramreglage och det är helt okomplicerat. Jag gillar kadensvariation och växlar mindre ute på långturer med packning.
Jo, det är enkelt. Jag förstår hur den spaken funkar. :) Det är inte det jag ogillar. Jag föredrar att "spaken" är där jag håller händerna. När jag växlar behövs det oftast (och då behövs samtidigt händerna på styret). Speciellt med packning vill jag ha rätt växel. På min lvg-ss (numera med ett reglage/nödväxel på ramen) blir det kadensvariation. Det går såklart det med, utan att vara det minsta optimalt.

På 80 och tidiga 90-talet var det vad man hade råd med. Det fanns STI reglage i den vevan, men det var inte ekonomiskt försvarbart.
Man kör ju på det som finns. Två av mina tonårscyklar (som jag cyklade på helt utan cykelintresse) hade bockstyre och ramväxlar. Växelfunktionen var ganska ointressant (på väg till skolan/kompisar/träning). Man/jag tänkte inte på det. Inte heller tänkte man att kvaliteten på VHS-filmerna man hyrde var riktigt dålig. Men att gå tillbaka till ramväxlat/VHS nu...Nej, tack.

Man kör ju på det som finns. Två av mina tonårscyklar (som jag cyklade på helt utan cykelintresse) hade bockstyre och ramväxlar. Växelfunktionen var ganska ointressant (på väg till skolan/kompisar/träning). Man/jag tänkte inte på det. Inte heller tänkte man att kvaliteten på VHS-filmerna man hyrde var riktigt dålig. Men att gå tillbaka till ramväxlat/VHS nu...Nej, tack.
Jag försökte tävla med det... iofs tri så inte lika hetsigt som linjeloppscykling, men nog var man lite avis på de som hade bar-end shifters på tempopinnarna....

I mitt fall har jag köpt lyckan av att kunna fixa ett vajerbrott vid vägkanten, det är egentligen den enda anledningen.
Lycka är att fixa saker själv (x10 om det händer medans man cyklar). Nödlösning (eller permanent på en fulSS) är att vända växelvajern och spänna upp bakväxeln på lagom klinga.

Cyklade en bit av Mälaren Runt med Tommy Prim för många år sedan. När jag trevade efter rätt läge med ramväxeln, högg han som en kobra utan något problem med extra finjustering.
Vad det månne han som hade "knäreglage" eller kanske det var Fåglum?
Det skulle ha varit någon sorts förlängning utåt av höger reglage.

Vad det månne han som hade "knäreglage" eller kanske det var Fåglum?
Det skulle ha varit någon sorts förlängning utåt av höger reglage.
Det var en helt normal ramväxel. Knäväxling kan möjligen finnas längst in i mitt minne.
F.ö. var jag väldigt nöjd när jag skaffade Mavics indexerade växelreglage +växlar.

3 watt sparade i 45kmh. Som det skulle spela stor roll kontra allt annat man kan spara in på. Skulle hellre köpa nya Giant TCR än en ny tarmac eller liknande av denna anledning.

Tillbaka
Topp