Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej du, den går vi inte på. Det där är en olikhet, inte en ekvation.ung+frisk>gammal+sjuk
Det har ju faktiskt hänt att cykelindustrin har "backat" tidigare, när folk lackar ur på nånting.
Ber om ursäkt.Nej du, den går vi inte på. Det där är en olikhet, inte en ekvation.
Rättade till den lite ?ung+frisk>gammal+trasig
Nån som tror att alternativet är ramväxlar?Jag kan med fog påstå att integrerat styre som gömmer höljen till växel och hydrauliska bromsar ända ned till bromsoken och växlarna är dryga att byta och serva. Då jag har hand om begagnade prylar så ser jag slitage på gaffelrör och andra slangar som vid brott kan ge katastrofala följder. Vem vill ha gaffelröret i två delar och eller sprängda bromssslangar?
Jobbigt/dyrt att lattja med sittställningen om cykeln måste in på verkstan (eller utdraget hemmamek) för byte av styre/styrstam.Dessutom är besparingen ofta mätt i vindtunnel utan gubbe på med vinden rakt framifrån. Sällan bilder blåser rakt framifrån, och med en gubbe på så kan en eventuellt mätbar vinst lika lätt bli en nackdel om inte sittpositionen är optimerad (t.ex. ett aerostyre som inte är inpassat ordentligt eller ger en position som gör att man inte kan hålla effekten för det är för obekvämt).
Haha, det här är ju ett ämne i sig. Ibland trevar jag efter clipsremmarna inför en stoppskylt.Jag gör på riktigt fortfarande det (trevar efter reglagen) ibland.
Inte igen.... jag har gjort mina mil med rammonterade växelreglage. Tvättlinereglage kan jag sträcka mig till - de var ju bra om än inte så tjusiga.Nån som tror att alternativet är ramväxlar?
Jag föredrar då att ramen skyddas av slangarna istället för tvärtom. De är avsevärt billigare att byta. Och enklare. Särskilt om de går på utsidan =)...
För MTB är det kanske färre konsekvenser men interna lösningar skyddar slangar vid vurpor anser jag vara en större fördel än att de får abrasivt slitage pga smuts.
...
Hm, nu undrar ju vän av ordning vad x är.Ber om ursäkt.
Ung+frisk=(gammal+sjuk)^x
Jag har inte gjort många mil med rammonterade växlar. Det är jag glad för.Inte igen.... jag har gjort mina mil med rammonterade växelreglage. Tvättlinereglage kan jag sträcka mig till - de var ju bra om än inte så tjusiga.
Mina flesta är med ramreglage och det är helt okomplicerat. Jag gillar kadensvariation och växlar mindre ute på långturer med packning.Jag har inte gjort många mil med rammonterade växlar. Det är jag glad för.
Jo, det är enkelt. Jag förstår hur den spaken funkar. :) Det är inte det jag ogillar. Jag föredrar att "spaken" är där jag håller händerna. När jag växlar behövs det oftast (och då behövs samtidigt händerna på styret). Speciellt med packning vill jag ha rätt växel. På min lvg-ss (numera med ett reglage/nödväxel på ramen) blir det kadensvariation. Det går såklart det med, utan att vara det minsta optimalt.Mina flesta är med ramreglage och det är helt okomplicerat. Jag gillar kadensvariation och växlar mindre ute på långturer med packning.
På 80 och tidiga 90-talet var det vad man hade råd med. Det fanns STI reglage i den vevan, men det var inte ekonomiskt försvarbart.Jag har inte gjort många mil med rammonterade växlar. Det är jag glad för.
Man kör ju på det som finns. Två av mina tonårscyklar (som jag cyklade på helt utan cykelintresse) hade bockstyre och ramväxlar. Växelfunktionen var ganska ointressant (på väg till skolan/kompisar/träning). Man/jag tänkte inte på det. Inte heller tänkte man att kvaliteten på VHS-filmerna man hyrde var riktigt dålig. Men att gå tillbaka till ramväxlat/VHS nu...Nej, tack.På 80 och tidiga 90-talet var det vad man hade råd med. Det fanns STI reglage i den vevan, men det var inte ekonomiskt försvarbart.
Jag försökte tävla med det... iofs tri så inte lika hetsigt som linjeloppscykling, men nog var man lite avis på de som hade bar-end shifters på tempopinnarna....Man kör ju på det som finns. Två av mina tonårscyklar (som jag cyklade på helt utan cykelintresse) hade bockstyre och ramväxlar. Växelfunktionen var ganska ointressant (på väg till skolan/kompisar/träning). Man/jag tänkte inte på det. Inte heller tänkte man att kvaliteten på VHS-filmerna man hyrde var riktigt dålig. Men att gå tillbaka till ramväxlat/VHS nu...Nej, tack.
I vissa fall kan man nog köpa sig lite tillfällig lycka...Jag försökte tävla med det... iofs tri så inte lika hetsigt som linjeloppscykling, men nog var man lite avis på de som hade bar-end shifters på tempopinnarna....
I mitt fall har jag köpt lyckan av att kunna fixa ett vajerbrott vid vägkanten, det är egentligen den enda anledningen.I vissa fall kan man nog köpa sig lite tillfällig lycka...
Det har ju faktiskt hänt att cykelindustrin har "backat" tidigare, när folk lackar ur på nånting.
Lycka är att fixa saker själv (x10 om det händer medans man cyklar). Nödlösning (eller permanent på en fulSS) är att vända växelvajern och spänna upp bakväxeln på lagom klinga.I mitt fall har jag köpt lyckan av att kunna fixa ett vajerbrott vid vägkanten, det är egentligen den enda anledningen.
En halv promille alltså?Du sparar nog en timme på din jorden runt-cykling.
Sjukt värt!En halv promille alltså?
Cyklar du fortare så kan du spara mer!En halv promille alltså?
x = log(Ung+frisk) / log(gammal+sjuk)Hm, nu undrar ju vän av ordning vad x är.
X beror på mängden sexx = log(Ung+frisk) / log(gammal+sjuk)
Då undrar man ju hur beroendet ser ut i matematiska termer.X beror på mängden sex
Hmmm... formeln är btw för mycket förenklad. Det finns 14 parametrar som inte är med.Då undrar man ju hur beroendet ser ut i matematiska termer.
Sen skulle jag fortfarande vilja ha en explicit tolkning i vanligt språk av x.
Jaha, nu kommer det fram att man inte är betrodd att se hela formeln i all sin härlighet. Nähä, är det på det sättet det ska vara?Hmmm... formeln är btw för mycket förenklad. Det finns 14 parametrar som inte är med.
Cyklade en bit av Mälaren Runt med Tommy Prim för många år sedan. När jag trevade efter rätt läge med ramväxeln, högg han som en kobra utan något problem med extra finjustering.En riktig cyklist trevar inte alls, han trampar bara hårdare.
Vad det månne han som hade "knäreglage" eller kanske det var Fåglum?Cyklade en bit av Mälaren Runt med Tommy Prim för många år sedan. När jag trevade efter rätt läge med ramväxeln, högg han som en kobra utan något problem med extra finjustering.
Det var en helt normal ramväxel. Knäväxling kan möjligen finnas längst in i mitt minne.Vad det månne han som hade "knäreglage" eller kanske det var Fåglum?
Det skulle ha varit någon sorts förlängning utåt av höger reglage.
Tjaaaaa TCR verkar vara bra för dem som inte kan bestämma sig för skiv eller fälgbroms...3 watt sparade i 45kmh. Som det skulle spela stor roll kontra allt annat man kan spara in på. Skulle hellre köpa nya Giant TCR än en ny tarmac eller liknande av denna anledning.